Belastingverhoging zonne-energie

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » do jan 05, 2023 16:54

Waar Lula er als de kippen bij was om de belastingen op fossiele brandstof ongedaan te maken interesseert het hem geen lor dat de schone energie van zonnepanelen extra belast gaan worden.

Het was mij al volkomen duidelijk dat Lula vol voor de fossiele industrie gaat. Marina Silva wordt misbruikt. Die mag goede sier in het buitenland maken met het "redden" van het Amazonewoud.

Ondertussen wordt er meer olie opgepompt, wordt de biodieselfabriek in Ceará die voor 100% soja uit het diepe zuiden gebruikt weer uit de mottenballen gehaald en komen er weer extra raffinaarderijen.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3319455



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » do jan 05, 2023 18:17

Grote vraag welke president heeft deze wet ondertekent? De wet is getekend in januari 2022 en zou na een jaar in gaan
De kamer had recent een voorstel goedgekeurd om de wet een paar maanden op te schuiven de senaat heeft dit niet opgevolgd dus vindt de uitstel niet plaats.
Het is eigenlijk droever dat er onde der de vorige regering een investering in Termische centrales is gedaan waarvan nog een rekening van 500BI open staat. Naar mijn mening had dat geld beter in zon en wind geinvesteerd kunnen worden.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » do jan 05, 2023 18:49

Wie zich verdiept in de belasting op zon van Bolsonaro zal zien dat het minder erg is dan het lijkt. De heffing gaat alleen over de transportkosten van energie wat ongeveer 15% van het energie bedrag is het gaat hierbij niet om de opgewekte energie maar energie terug geleverd aan het energie bedrijf. Rekening houden met de momenten van het aanzetten van energie verbruikers kan de injectie verminderen. Ik heb berekeningen gezien waar men zegt dat 100Kwh energie injectie 92Kwh aan credits oplevert. Denk dat het net dan nog steeds een goedkope opslag blijft. Kijkende naar Nederland waar men niet naar credits kijkt maar geld dan zijn er inmiddels energie bedrijven waar het verschil van leveren en ontvangen een enorm verschil is. Ik zie overigens het in de toekomst nog wel gaan gebeuren dat men met inteligente meters echt rekening gaat houden met het tarief in de energie markt op het moment van injectie en dat kan wel eens bijna niets zijn op zonnige dagen. Als dat gebeurt gaat het steeds meer lonen om een accu-pack te plaatsen.

Recent zag ik overigens een advertentie welke verder niet verwees naar een daadwerkelijke text dat er in de zuidelijke staten voor paneel bezitters die onder de nieuwe regeling vallen een aanpassing komt op het vastrecht verbruik van 50Kwh (Bifase aansluiting) per maand.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » do jan 05, 2023 19:06

Wat ik uit de nieuwe regeling begrijp is dat de paneel bezitter die minder dan de minimum consuptie gebruikt net als vroeger afhankelijk van het type instalatie en bij bi-fase een rekening van 50Wkh ontvangt het minder gebruik in credits krijgt bijgescheven. Bijgaande link staat een rekenbeeld

https://www.solarize.com.br/site-conten ... nibilidade



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » do jan 05, 2023 20:42

@Borsjea

Het gaat om het principe. Lula kon deze maatregel door middel van een decreet per direct ongedaan maken.

Blijkbaar vond hij het wel nodig om een decreet te ondertekenen om de belasting op fossiele brandstoffen met twee maanden uit te stellen.


Dan kun je wel allemaal excuses gaan zoeken dat het allemaal wel meevalt of dat Bolsonaro die wet heeft ondertekent.

Dat doet helemaal niet ter zake.

Lula gaat voor fossiel en niet voor hernieuwbaar. Zo simpel is het.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » vr jan 06, 2023 13:48

Progresso schreef:
do jan 05, 2023 20:42
@Borsjea

Het gaat om het principe. Lula kon deze maatregel door middel van een decreet per direct ongedaan maken.

Blijkbaar vond hij het wel nodig om een decreet te ondertekenen om de belasting op fossiele brandstoffen met twee maanden uit te stellen.


Dan kun je wel allemaal excuses gaan zoeken dat het allemaal wel meevalt of dat Bolsonaro die wet heeft ondertekent.

Dat doet helemaal niet ter zake.

Lula gaat voor fossiel en niet voor hernieuwbaar. Zo simpel is het.
Voigens mij is het ongeldig maken van een wet niet simpel met een decreet te doen, wel is het makkelijker decreten van voorganger ongedaan te maken wat al vollop is gebeurt.
Waarom heeft de senaatsvoorzitter in de periode 15/12 tot 22/12 de aangepaste wet mbt uitstel niet in stemming gebracht? Heb begrepen dat de aanpassing op de wet ook bij de kamer al ruim een halfjaar in de wachtkamer stond. Waarom is de huidige wet tot stand gekomen en was deze niet met een presidentele veto te blokeren of was er meer dan 2/3 meerderheid voor de wet. Speelde er andere belangen mee? De bouw van thermo centrales zou ook wel eens gepaard kunnen zijn gegaan met propina of om een andere stroop op zijn mond te smeren door de bouw op een locatie die hij vertegenwoordigt. Ieder nadeel heeft zijn voordeel, denk dat door de aankondiging vd wet er het afgelopen jaar wel veel meer panelen zijn geplaats

De komst van een secretaria de energias renovaveis laat toch wel zien dat er voor deze sector een belangrijke rol in de nieuwe regeering is weggelegd. Hopelijk komen er concreten voorstellen om de aanschaf nog aantrekkelijker te maken, een flinke rente daling en een stijging vd real zal al helpen. De huidige verlaagde importheffing van 6% op panelen naar 0% en ook de heffing van lithium baterijen van 9 naar 0%.

Voor mij waren de absurde financieringskosten en de zwakke real één van de reden nog even te wachten. Daarnaast zat ik te denken aan off-grind om ook de maandelijks vaste lasten te omzeilen. Nu die 50Kwh gewoon ook als krediet wordt bijgeschreven heeft dat een positiever effect op de grote vd instalatie en kan je gewoon van gemiddelde ipv laagste productie uitgaan. De extra betaalde kredits van hoogseisoen kunnen in laag seisoen worden gebruikt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » zo jan 15, 2023 19:17

Vandaag in de telegraaf een stukje over de vergoeding in Nederland die verder zal worden afgbouwd. Daar was al een onderscheid tussen energie en transportkosten. Recent kondigde een energie maatschappij al aan dat men ninder wilkde gaan vergoeden en nu wilt de overheid ook de subsiedies afbouwen. Ik denk zelf dat het in de toekomst wel eens zou kunnen zijn dat met de inteligente meters aldaar de vergoeding voor het aan het net geleverde energie gekoppeld wordt een die prijs die op dat moment op de markt geld. Het is bekend dat bij zeer zonnige of windige dagen de energie prijs wel eens richting het nulpunt gaat. Al met al zouden kleine producenten veel meer naar opslag in huis moeten gaan kijken, bereken wat je verliest op je Kwh geleverd aan het energie bedrijf en wat de afschrijving van je batterij is. Ik ken de prijzen van de LiFePO4 batterijen en nedereland niet maar uitgaande van een prijs van r$11.000 voor een 5Kwh baterij vermoed ik dat deze in Nederland voor minder dan 2.000 euro te koop is. UItgaande van de 5000 laad/ontlading komt de dag prijs op 0,4 euro cent dat moet je toch redelijk makkelijk terug verdienen.
Ik denk dat de komende jaren en veel meer landen het terug leveren aan het net minder interesant wordt.

Ook nu weer helaas een verhaal achter de betaalmuur maar voor wie toegang heeft hierbij de link
https://www.telegraaf.nl/financieel/551 ... nder-nodig



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » ma jan 23, 2023 16:58

Was van deze niet op de hoogte maar zelf ook wel eens gezegd dat er ipv bepaalde groepen lagere tarieven te geven deze groepen voorzien van zonnepanelen. Ik denk dat een minha casa, minha vida woning aan 1 a 1,5 kWp voldoende heeft Waar Bolsonaro de zon belast wil Lula de toegang tot zonnepanelen lager te maken.
Rest nog een andere gesubsidieerde groep, de industriële sector die vaak ook ruimte zat heeft voor panelen maar waar door subsidies op energie de investering niet interessant is, deze subsidies geleidelijk afbouwen.

https://www.suno.com.br/noticias/lula-f ... gia-solar/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » ma jan 23, 2023 17:30

Grappig, de meeste doelgroepen in de studie krijgen nu al zwaar gesubsidieerde energie. Agricultor familiair betaald bijvoorbeeld alleen vastrecht en iets van RS 0,10 per kWh.

Als Lula slim is dan zet die in het bouwbesluit voor alle nieuwe Minha Casa, Minha Vida huisjes gewoon de verplichting om 2 zonnepanelen met microinverters te installeren. Of wellicht nog slimmer, 4 zonnepanelen en de huizen standaard voorzien van een inductiekookplaat en elektrische oven.

Maar ja, de fossiele energie lobby vind een uiterst gewillig oor bij Lula. Dus de gas-distributeurs willen hun uiterst lucratieve handel niet verliezen. Ik ken de uitslag eigenlijk al. De optie zal niet eens worden meegenomen in de studie.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » di jan 24, 2023 00:32

Zoals ik al schreef, deze groepen voorzien van zonnepanelen en dan de subsidies schrappen. Alles wat je meer gebruikt als wat je produceert betal je de volle melk. Volgens mij is de huidige subsidie ook gelimiteerd tot zo'n 150kWh.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » di jan 24, 2023 02:07

Volgens mij is het gewoon goedkoper om ergens 2 miljoen zonnepanelen in één groot zonnepark te installeren dan op 1 miljoen huizen 2 zonnepaneeltjes te leggen en ieder met een eigen omvormer.

Het eerste wat van de MCMV huizen wordt gesloopt zullen die 2 zonnepanelen zijn. Dat aluminium brengt van de rails brengt ook nog wat op bij de oudijzerboer.

Ik ben redelijk vaak op MCMV condominios geweest. Het zijn gewoon favela's met exact dezelfde mentaliteit als in de favela's. Het zijn de facçoes die de dienst uitmaken. Alle brandblussers die er verplicht zouden moeten hangen zijn geroofd, de uitgelote PT aanhangers die hun huisje hebben gekregen hebben hun gratis verkregen appartementje illegaal verkocht en zijn weer terug waar ze vandaan kwamen.

Die zonnepanelen gaan het precies 2 weken volhouden in die condominios.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » do jan 26, 2023 21:46

Naar aanleiding van een openstaande rekening van 500 BI die de vorige regering achter lied vvoor de bouw van termo centrales waar de vraag nog bij is mof ze ooit zullen moeten worden ingezet, hoeveel sociale woningen hadden we met behulp van wind en zon van energie kunnen voorzien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » do jan 26, 2023 22:26

borsjea schreef:
do jan 26, 2023 21:46
Naar aanleiding van een openstaande rekening van 500 BI die de vorige regering achter lied vvoor de bouw van termo centrales waar de vraag nog bij is mof ze ooit zullen moeten worden ingezet
Dat moet je even uitleggen.

De kolen-en gas centrales die gebouwd zijn leveren volgens contract de reservecapaciteit die geleverd moet worden wanneer het 's-nachts niet waait. Dat is vrij dure energie, omdat het maar een paar dagen per jaar niet waait.

Voor de rest zijn zover ik weet alle nieuw gebouwde energiecentrales in private handen.

Ik ben benieuwd hoe je hier nu op komt?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » di feb 07, 2023 21:55

En dan de Nederlandse belasting op zon. Vergoedingsregel gaat hier daar ook achteruit, zou goed zijn de huidige en mogelijk toekomstige bezitters eens te informeren over batterij opslag.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/5216139 ... ene-stroom



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » vr feb 10, 2023 16:54

Recent kwamen er weer wat aanbiedingen van kits van panelen en converters voorbij, viel op op dat de prijs behoorlijk was gezakt. Ik weet dat de grondstoffen voor de productie in de laatste maand van vorige jaar een flinke dalingen hadden mee gemaakt maar dat het effect zo snel merkbaar zou zijn had in niet verwacht. Of zou de handel gezien de druk op de invoering van de belasting op de zon hun vraag prijs extra hebben verhoogt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » zo mar 05, 2023 17:03

Een interessante video mbt de nieuwe regelgeving van de belasting op zon




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » wo apr 12, 2023 01:59

Het mag duidelijk zijn dat de huidige Braziliaanse regering volop inzet in hernieuwbare energie. Opnieuw stimuleringen

https://oantagonista.uol.com.br/brasil/ ... solar/amp/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » wo apr 12, 2023 02:22

Zoals gezegd, het gaat uitsluitend om onderdelen van zonnepanelen en inverters die hier in Brazilië geassembleerd moeten worden.

De complete zonnepanelen uit China waren al vrijgesteld (onder Bolsonaro) van devimportbelasting.

Werkelijk geen idee wat deze maatregel voor nu heeft.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door borsjea » di apr 18, 2023 15:56

De door Bolsonaro ingevoerd belasting op zon staat op nieuw op de agenda. Een wetsvoorstel die december 2022 op het allerlaatste moment van de agenda werdt gehaald komt nu dan toch ter stemming. Hoewel de financiële effecten voor de panelen bezitter minimaal is en volgens sommige door een aanpassing van de regels rond het minimale verbruik zelfs gunstig is werkt deze nagatief op de installatie van nieuwe installaties.
Te samen met dalende prijzen vd producten door lagere grondstof prijzen, verlagingen cq afschaffing van diverse heffingen kan dit wel weer een extra stimulans betekenen, het zou nog mooier zij als daar nog eventueel een gunstigere rente bij komt.
Al met al zal als alles door gaat dit een extra stimulans kunnen zijn om de omvang van de hernieuwbare energie te vergroten. Volg zelf al een tijd een kit van ongeveer 2,3 Wp vorig jaar nog iets meer als 10 mil koste en nu net onder de 7 mil terwijl de effecten vd heffingen nog niet zichtbaar zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Belastingverhoging zonne-energie

Bericht door Progresso » di apr 18, 2023 17:55

Die heffing is inderdaad minimaal. Het brengt het omslagpunt om volledig van het net te gaan alleen maar dichterbij.

Beetje spannend idd, maar ik kom op een terugverdientijd van 7 jaar.

Eventueel voor de nood een netaansluiting gebruiken waar niet op teruggeleverd mag worden, om de batterij te laden. Of de nieuwe BYD gebruiken als backup.



Plaats reactie