Brazilie Nieuws: Ik heb me ronduit vergist

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Ik heb me ronduit vergist

Bericht door Redactie » wo jan 11, 2023 22:43

Brazilie Nieuws: Ik heb me ronduit vergist
by Redactie


Afbeelding
De gepensioneerde opperrechter (STF) Marco Aurélio Mello (foto) zei vandaag dat hij een vergissing maakte toen hij met lovende woorden sprak over zijn collega Alexandre de Moraes, in 2017, toen deze benoemd werd als rechter bij het hof.

“Hij draagt echt niet bij tot de sociale vrede. Ik ga hier niet dieper op in, en geloof me, ik ken hem al vele jaren”, zo sprak de minister...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Ik heb me ronduit vergist

Bericht door Progresso » do jan 12, 2023 03:03

Ik denk dat je aan dit rijtje ook de volgende zaken kan toevoegen:

-Censureren van journalisten
-Het vooraf verbieden van demonstraties
-Het voorbij gaan aan het principe van onschuldpresumptie in de rechtsspraak
- Het uit de macht zetten van democratisch volksvertegenwoordigers zonder enig proces

De New York Times heeft al twee keer uiterst kritisch geschreven over de macht van deze opperrechter.

Het klinkt natuurlijk allemaal leuk als je op dit moment voor de PT bent, maar tijden kunnen veranderen.

Zouden de PT aanhangers straks staan te juichen als een conservatieve rechter op de positie van Moraes zit en volgens dezelfde principes vandalistische invallen bij voorbaat veroordeeld als zijnde terrorisme, als de CUT vakbonden weer pleinen of gebouwen bezetten, als Gleissi Hofman ontdaan wordt haar sociale media accounts of als de gouverneur van Ceará uit zijn ambt wordt ontzet.

Nu we ook nog ministers uit het kabinet van Lula die publiekelijk om "Sem Amnestia" schreeuwen dan kun je langzaam maar zeker gaan afvragen wat het verschil is met de militaire dictatuur.

Wellicht 300 gemartelde en vermiste politieke tegenstanders?

Laat me duidelijk zijn. Die gekken die verantwoordelijk zijn voor die acties van afgelopen zondag mogen wat mij betreft de schade betalen en een gelijke straf krijgen die destijds zijn uitgedeeld bij de invasie door de vakbondsleden van de civiele politie in 2017 of de invasie door de MST in 2013.

Maar wat we nu zien is dat er geen kritiek meer mag worden geuit, er geen discussie meer mogelijk is, er niet meer gedemonstreerd mag worden en dat de vrije pers de mond is gesnoerd.

In een volwassen democratie moet het debat gevoerd kunnen worden, kritiek moet kunnen worden geuit en er mag vrijelijk gedemonstreerd worden.



Plaats reactie