Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door Progresso » do jan 19, 2023 02:57

Hoe dom wil je het hebben?

https://rumble.com/v2610o6-haddad-pede- ... feren.html


Stel, 50,9% van de Brazilianen gaan dit inderdaad doen, geholpen door een overheid die in nagenoeg alle gevallen de grootste klant is van veel van die bedrijven, wat zal er dan gebeuren?

De productie valt stil of moet fors omlaag gebracht worden en daarmee valt de kasstroom voor die bedrijven weg. Het allereerste wat die bedrijven zullen doen is hun personeel zo snel mogelijk ontslaan en alle investeringen uitstellen.

Ja maar, dan gaan al die PT mensen toch hun producten bij de door de overheid goedgekeurde concurrent kopen. Die producenten kunnen de vraag niet aan en zullen automatisch hun prijzen verhogen waardoor de inflatie stijgt.

Of, de hardcore Bolsonaristen doen precies dat wat je ook van te voren had kunnen bedenken en roepen op tot een tegenboycot. Onderstaande afbeelding met alle pro-PT bedrijven gaat nu rond op de diverse sociale media en Telegram-groepen.
IMG_20230118_215130.jpg
Zo krijg je het door zwakzinnig gelul in Davos voor elkaar om de hele economie om zeep te help



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door quasimodo » do jan 19, 2023 13:17

Overdrijven is ook een vak. En als bedrijven fatsoenlijk bedrijfsvoering hebben laten ze het wel uit hun hoofd om openbaar zich uit te laten over gevoelige onderwerpen die hun klanten kosten. Bovendien zijn de gevolgen vaak beperkt omdat het merendeel van de klanten zich hier niets van aantrekken. Ik heb nog nooit gezien dat het de inflatie van een heel land beïnvloed en nog maar een paar keer dat het een bedrijf de kop kost en dan had het vaak direct met de veiligheid van de consument te maken. Wat soms tot tijdelijke prijsstijging van een product tot gevolg heeft. Zie bijvoorbeeld babyvoeding in zowel China en de VS. En in de VS was het zeer tijdelijk en in China is de eigen babyvoeding zeer goedkoop geworden. Soms gaat er een fabriek failliet zoals Raak in Nederland maar heeft het voor de prijs van het product geen enkele invloed omdat er genoeg concurrentie is. Soms wordt een product al dan niet tijdelijk heel slecht verkocht door slechte publiciteit zoals alcohol vrij bier in Nederland.

Maar meestal is het een zeer tijdelijke storm in een glas water. Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat bedrijven die hier nu last van hebben de volgende keer zich niet openlijk bemoeien met politieke zaken. En het uit hun hoofd laten om demonstranten te financieren. En dat lijkt me een vooruitgang.

Bovendien dacht ik dat jij een grote voorstander was voor openheid van zaken geven door de overheid. Of geld dit alleen in gevallen die jouw welgevallig zijn.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door Progresso » do jan 19, 2023 14:57

In Brazilië worden net zo als in Amerika politieke partijen fors gesponsord door het bedrijfsleven. Het is wat mij betreft een volledig corrupt systeem.

Maar daar gaat het hier eigenlijk helemaal niet om. Het gaat om het feit dat een overheid oproept om bepaalde binnenlandse bedrijven te boycotten die niet de ideologie volgen van de op dat moment aan de macht zijnde politieke partij.

Haddad gaat in dit geval ook nog eens op de stoel van de rechter zitten. Ik ken nog geen enkele uitspraak van een rechter waarbij de door hem gesuggereerde "schuldige" bedrijven veroordeeld zijn.

Maar zelfs dan, zelfs al zou de rechter een bedrijf veroordelen, dan is het aan de rechter om te straffen. Zo werkt de Trias politica in één democratie nu eenmaal.

Wat Haddad nu doet, in zijn rol als minister in de uitvoerende macht is bepaalde bedrijven zonder enig proces of mogelijke verdediging veroordelen en straffen.

En ja, ik ben een grote voorstander van een uiterst open en transparante overheid. Maar ik ben geen voorstander van een overheid die meent op de stoel van de rechter te gaan zitten.

Verder stel je dat het allemaal wel meevalt. Er zijn vele succesvolle consumentenboycots geweest die er toe hebben geleid dat merken door hun knieën zijn gegaan.

Een mooi voorbeeld hoe dat slechtst uitwerkt was de oproep van consumenten om leer uit Brazilië te boycotten omdat dat het regenwoud zou beschermen. Het merk Timberland was hier bij betrokken, maar juist dit bedrijf had haar zaakjes volledig op orde. Echter de schade was al aangericht. De leerlooifabriek in Cascavel moest haar duren sluiten, de boeren die RS10 per vel kregen zagen een noodzakelijk stukje inkomen opeens wegvallen en vielen zo nog verder in de armoede. Van de actievoerende NGO die opriep tot de boycot heb ik nooit enig excuus gehoord voor het feit dat ze tientallen families die werkelijk echt heel weinig hebben zo ongenadig nog dieper in de ellende hebben gestort.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door quasimodo » do jan 19, 2023 18:17

Wat Haddad nu doet, in zijn rol als minister in de uitvoerende macht is bepaalde bedrijven zonder enig proces of mogelijke verdediging veroordelen en straffen.
Dat gebeurt voortdurend en als Hadad het niet doet dan de media of een consumentenbond of een ngo. Dus als bedrijf is het verstandig om je ver te houden van dit soort publiciteit of je strategie hierop aanpassen en je hierop profileren. Als je er meer business door krijgt is ook mogelijk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door Progresso » do jan 19, 2023 18:31

Ngo's, media, consumentenorganisaties, cabaretiers.

Allemaal prima als die om welke reden dan ook oproepen tot een boycot.

Een minister van Financiën die dat doet snapt zijn rol in de democratie niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4947
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door quasimodo » do jan 19, 2023 21:40

Volgens mij riep hij alleen op dat mensen zich het best kunnen weren tegen bedrijven die extremistische standpunten steunen hier hun geld niet te besteden.

Lijkt me een zinnig advies. En ik zie hier regelmatig politici dezelfde boodschap verkondigen. Meestal over milieu of mensenrechten kwesties of belasting ontwijking. Meestal overigens zonder resultaat. En volgens mij is zulk advies geenszins strafbaar.
Haddad gaat in dit geval ook nog eens op de stoel van de rechter zitten. Ik ken nog geen enkele uitspraak van een rechter waarbij de door hem gesuggereerde "schuldige" bedrijven veroordeeld zijn.
Hij benoemd geen enkel bedrijf. En dit advies zal voor een Lula aanhanger een hele andere groep bedrijven zijn als een Bolsonaro aanhanger. En voor bedrijven die beide groepen willen bedienen is dit meteen een stevige waarschuwing zich niet met politiek bezig te houden maar met hun busines .



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door borsjea » vr jan 20, 2023 16:30

Als overheid bedrijven die openlijk antidemocratische acties hebben gesteund of zelfs de terroristische acties van 8 januari dan ben ik er mee eens. Ook het clubje waarvan voor de verkiezingen wat whatsapp info mbt het steunen van een golpe zou ik uitsluiten. Zelf heb ik zin´s dien de winkels van Havan niet meer bezocht.

Kort na de verkiezingen kwamen er vanuit het bolsonisten kamp oproepen om namen van ondernemers die niet openlijk voor Bolsonaro uit kwamen te publiceren en zelfs gevels van de betrokken ondernemingen van een ster te voorzien, het doet je een beetje denken aan het tijdperk vd cristalnacht. Op zich geen vreemde zaak als je ook bij een deel van deze aanhangers ziet dat men herhaaldelijk de Hitlergroet uitbrachten en zelfs openlijk symbolen uit de tijd dragen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door Progresso » vr jan 27, 2023 23:39

Nou ja, in ieder geval mogen eigenaren van bedrijven die de PT flink sponsors en als eerste op audiëntie komen bij onze heilige.

https://www.metropoles.com/colunas/guil ... um=twitter

Hoor ik ergens Odebrecht in de verte.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Minister van financiën wil boycot bedrijven die Bolsonaro steunden

Bericht door borsjea » za jan 28, 2023 19:59

Ben wel eens benieuwd wat de HAVAN man de afgelopen jarenn allemaal heeft bijgedragen, hij liep mijn te vaak in de schaduw vd president ook er waren de afgelopen jaren ook wat belasting probleempjes bij deze man wie o wie heeft dat opgelost.



Plaats reactie