Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News

Bericht door Redactie » di mei 02, 2023 02:30

Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News
by Redactie


Afbeelding

Als er al één onderwerp is dat veel beroering veroorzaakt in Brazilië, dan is dat de "PL Fake News", in deftig Nederlands 'wetsvoorstel nepnieuws'. Wat is er aan de hand en welke invloed heeft dat op de internetgebruikers?

Het wetsvoorstel met het nummer 2.630/2020 wordt normaal gesproken gestemd in de Kamer op dinsdag 2 mei,...

Read more



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News

Bericht door Progresso » di mei 02, 2023 11:51

Deze wetgeving is toch niets anders als censuur?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News

Bericht door Baiano » di mei 02, 2023 18:26

Ik krijg al jaren regelmatig nepnieuws doorgestuurd. De sociale netwerken bevorderden dit. Iemand lanceert zo 'n bericht en dat wordt dan vele malen vermenigvuldigd door anderen bij wie het bericht in hun ideologisch straatje past, en om een of andere reden ook anderen willen overtuigen, zo van "Zie je wel?".

Het is vervelend omdat ik 1) vrijwel meteen door heb dat het fake news is, en 2) omdat ik zelf wel bepaal welke mijn nieuwsbronnen zijn, en of ik daar geloof aan hecht of niet. Geen enkele overheid moet bepalen wat ik te zien of te horen krijg, want zodra ze dat doen, is het censuur.

Het gaat bij er dit wetsvoorstel voornamelijk om de oorspronkelijke bronnen van fake news te identificeren, zo heb ik begrepen. Een erg moeilijke opgave is dat, zoniet bijna onmogelijk. Die controle op de nek schuiven van big techs als Google en Meta is iets wat tegen hun belangen ingaat.

Als dit het doel is van de overheid, inclusief de bescherming van de jongeren zodat ze niet de kans krijgen om b.v.b. beïnvloed te worden door neonazi's zonder enig benul te hebben waar het hier echt om gaat, dan staan ze voor een torenhoge uitdaging, en moeten ze ook een komaf maken met de wreedheden die dagelijks te zien zijn bij de openbare zenders in allerlei politionele programma's. De grens tussen de beperking van nepnieuws en censuur is echt flinterdun, een wiebelende koordje waar zelfs een koorddanser zich niet zou op wagen.

Als er een perfect en feilloze methode bestaat om fake news en ongewenste informatie (zoals waardoor pubers gestimuleerd worden om scholen aan te vallen e.d.) te controleren, dan zou ik daar zeker een voorstander van zijn.

En dan verneem ik net nog via GloboNews dat de evangelische leiders van het land zich positioneren in het voordeel van dit wetsvoorstel. De Braziliaanse evangelische kerken staan ervoor bekend om de "hemel te verkopen" aan goedgelovigen die maandelijks 10% van hun zuur verdiende centjes afstaan aan dominee's die er een luxeleventje op nahouden. Is dat dan ook geen fake news wat zij verkondigen?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Link2Brazil Wetsvoorstel Fake News

Bericht door Progresso » di mei 02, 2023 21:35

Mooi voorbeeldje fakenews van CNN over, jawel fakenews.



Er was dus geen sprake van censuur.

Maar ja, sommige mensen vinden CNN een betrouwbare bron.



Plaats reactie