Lockdowns, a global policy failure

Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Lockdowns, a global policy failure

Bericht door Progresso » di jun 06, 2023 15:17

Van achteren kijk je een koe in zijn kont natuurlijk.

Het beleid van Bolsonaro om Brazilië niet in lockdown te gooien was juist. De gouverneurs en alle schreeuwers blijken het achteraf bij het verkeerde eind te hebben gehad.

Dat lockdowns niet zouden werken werd destijds al door diverse wetenschappers op basis van bestaand wetenschappelijk onderzoek aangekaart, maar deze wetenschappers werden bewust en kwaadwillig door overheid, social media en pers geignoreerd of zelfs gecanceld. Iedereen heeft nog vers in zijn herinnering hoe Bolsonaro volledig, en naar nu blijkt volledig ten onrechte, werd gehekeld over zijn standpunt met betrekking tot de lockdowns.

https://rumble.com/v2sf4li-lockdowns-a- ... ilure.html



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4891
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lockdowns, a global policy failure

Bericht door quasimodo » di jun 06, 2023 16:24

Het beleid van Bolsonaro om Brazilië niet in lockdown te gooien was juist. De gouverneurs en alle schreeuwers blijken het achteraf bij het verkeerde eind te hebben gehad.
Er waren tijdens de lockdown in Brazilië een stuk minder geweld en verkeersdoden en de extra auxilios heeft hier ook nog aan bijgedragen. Dus als het tegen corona niet gewerkt heeft droeg het op andere vlakken weer wel bij aan het aantal doden.

En op korte termijn heeft het zeker geholpen zie de cijfers uit China mits goed uitgevoerd. Alleen de pest is dat je op een zeker moment toch uit je bubbel moet en dan alsnog besmet wordt. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de IC's niet helemaal bezweken onder het aantal patiënten zoals in Italië in het begin. En als je dan niet gelooft dat er mensen dankzij de IC zijn gered heeft het er in ieder geval voor gezorgd dat die mensen niet elders moesten stikken.

Of je moet natuurlijk geloven dat het in Nederland toeval was dat bij elke nieuwe lockdown de ziekenhuisopnames daalde en als de maatregelen versoepeld werden weer toenamen.

En ik kan me nog herinneren dat Brazilië een tekort had aan zuurstof en ziekenhuisbedden. Direct het gevolg van te weinig maatregelen op dat moment. En volgens mij was Bolsonaro daar de grootste oorzaak van.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7174
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lockdowns, a global policy failure

Bericht door Progresso » di jun 06, 2023 17:59

quasimodo schreef:
di jun 06, 2023 16:24
Er waren tijdens de lockdown in Brazilië een stuk minder geweld en verkeersdoden
Is dat zo?

Antwoord: Nee

Het lijkt zo logisch. Maar het is gewoon niet waar.

https://www.portaldotransito.com.br/not ... rasil/amp/

https://oglobo.globo.com/celina/noticia ... 9553.ghtml
quasimodo schreef:
di jun 06, 2023 16:24
En ik kan me nog herinneren dat Brazilië een tekort had aan zuurstof en ziekenhuisbedden. Direct het gevolg van te weinig maatregelen op dat moment. En volgens mij was Bolsonaro daar de grootste oorzaak van.


Het tekort aan zuurstof was met name in de steden in het Amazonegebied. Tja, en daar moet alles aangevoerd worden met boten en vrachtvliegtuigen.

Zolang ik in Brazilië woon is er nog nooit een overschot aan ziekenhuisbedden geweest en draait men altijd boven de 100% capaciteit wat inhoudt dat mensen op de gang liggen.

Ja, je kunt het Bolsonaro kwalijk nemen dat hij de gezondheidszorg niet in zijn allereerste jaar volledig hervormd heeft.
quasimodo schreef:
di jun 06, 2023 16:24
En op korte termijn heeft het zeker geholpen zie de cijfers uit China mits goed uitgevoerd.

Laat die cijfers uit China eens zien? De bovenstaande peer-reviewed studie laat juist zien dat zelfs als de lockdowns goed werden gehandhaafd, zoals in Nieuw-Zeelaand en Australië het beleid één grote farce was met extreem negatieve gevolgen.

Waarom er geen gebruik gemaakt is van Chinees cijfermateriaal in de bovenstaande meta-studie blijft mij een raadsel. O, wacht. Ja, er gaat mij een lichtje op. Er is iets aan de hand met de betrouwbaarheid van informatie uit China. Maar je kunt het natuurlijk als argument gebruiken @Quasimodo.
quasimodo schreef:
di jun 06, 2023 16:24
En als je dan niet gelooft dat er mensen dankzij de IC zijn gered heeft het er in ieder geval voor gezorgd dat die mensen niet elders moesten stikken.
Tja, het tekort aan IC-bedden (beleid Rutte bijvoorbeeld) heeft er zeker voor gezorgd dat er meer mensen dan nodig zijn doodgegaan.

De studie laat juist zien dat door de lockdowns de vraag naar IC-capaciteit hoger was en juist in die landen waar de restricties minder waren het juist allemaal net iets beter ging.

Wederom de keiharde cijfers en data uit meerdere studies, samengevat in deze peer-reviewed studie zijn extreem duidelijk.

Ik zou zeggen, laat de emoties en logisch klinkende, maar onware gevolgtrekkingen achterwege.

Follow the science en kijk naar de harde data.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4891
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lockdowns, a global policy failure

Bericht door quasimodo » di jun 06, 2023 23:21

Laat die cijfers uit China eens zien? De bovenstaande peer-reviewed studie laat juist zien dat zelfs als de lockdowns goed werden gehandhaafd, zoals in Nieuw-Zeelaand en Australië


Als jij liever cijfers hebt uit Australië of New Zeeland ook best. Daar kwamen de grote problemen pas nadat ze de grenzen weer open deden en de beperkingen op heven. Maar China was wat beter om te illustreren omdat daar weinig is gevaccineerd tussen diverse lock downs en zo goed gehandhaafd dat ze het virus op diverse plaatsen zelfs bijna weg hadden. En na elk opheffen de cijfers weer stegen. Maar als jij niet gelooft in de werking van isoleren is dat niet te onderbouwen met cijfers. Kijk is in de veeteelt bijvoorbeeld daar doen ze dit al honderden jaren.
Ja, je kunt het Bolsonaro kwalijk nemen dat hij de gezondheidszorg niet in zijn allereerste jaar volledig hervormd heeft.
Nee je kunt het Bolsonaro kwalijk nemen de situatie te verergeren in een pandemie en dat er al een zwakke gezondheidszorg was is alleen maar meer redenen om de bevolking te beschermen.

De studie laat juist zien dat door de lockdowns de vraag naar IC-capaciteit hoger was en juist in die landen waar de restricties minder waren het juist allemaal net iets beter ging.
Zal wel een beetje kip en het ei verhaal zijn. Waar de pandemie niet zo erg was zijn ook niet zoveel maatregelen nodig. Of je hebt een gek zoals Bolsonaro aan de macht die maatregelen van verstandige mensen verstoord.

Maar ik zal een voorbeeld dichter bij huis geven in Brabant was de uitbraak al begonnen voordat er sprake was van enige maatregelen ze wisten in het begin nog niet eens wat het was. En tegen de tijd dat er enige maatregelen waren lagen de IC s hier vol. En liepen de rest van de IC's vol in Nederland met vooral brabanders. Gelukkig voor de rest van Nederland waren er daarna wel maatregelen waarvan de lock down er 1 was anders hadden we dezelfde taferelen gezien als in Milaan en omstreken.

Maar ik zal het wel verkeerd gezien hebben. De regering zal de ambulances wel voor niets laten rijden om de bevolking schrik aan te jagen. En de familie en vrienden die ik doodziek naar het ziekenhuis gebracht heb zien worden zullen wel betaald zijn om het een beetje geloofwaardiger te maken. Met nog wat doden om het af te maken. Gelukkig hebben we onderzoeken die het allemaal ontkrachten.

En er zullen echt wel veel dingen mis zijn gegaan of beter gekund hebben. En er zitten ook best wel nadelen aan een lockdown. Maar met de dingen die ze op dat moment wisten hebben ze hun best gedaan het beste te doen. En misschien was het achteraf beter geweest de natuur zijn gang te laten gaan en de sterkste te laten overleven. Maar ik denk niet dat mensen dat hadden gepikt.




Plaats reactie