Lableak theorie uitgeplozen

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » zo jul 30, 2023 13:23




Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door quasimodo » zo jul 30, 2023 16:27




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » ma jul 31, 2023 12:09



Kunnen we de wetenschappers nog vertrouwen?

In ieder geval biedt één van de journalisten op het eind zijn excuses aan voor het feit dat hij zelf niet kritisch genoeg is geweest als journalist.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » ma jul 31, 2023 14:23

Waarom zou je journalisten uit de mainstream media nog moeten geloven.

Op staande voet ontslaan zou ik zeggen en publiekelijk rectificeren.




Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » zo aug 06, 2023 20:59

Progresso schreef:
ma jul 31, 2023 12:09
Kunnen we de wetenschappers nog vertrouwen?

Denk het wel. Maar er is wél meer duidelijk geworden over belangen en de financiële kanten van onderzoek.

Overigens opmerkelijk dat in Australië dit nieuws zo wordt gebracht. Rest van de wereld nog niet :) Australië was juist een van de zwaarste regimes mbt covid en daarom zijn er zeker verschillen tussen de verschillende landen.

Maar over de lableak: ook de NL-se virologen wisten hiervan en voor mij blijft ook vreemd dat ze onderling op de hoogte waren van het modificeren van corona virussen, maar openlijk de theorie over een lableak een complot vonden.

Waarom niet gewoon open kaart spelen? Uiteindelijk komt de waarheid boven tafel (en dan heb je wat uit te leggen?).



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » vr aug 11, 2023 12:25

Via Jan. B Hommel op X:
Deze is wel leuk:

Bob Garry, een van de auteurs van het 'Proximal Origin' artikel, die @MarionKoopmans citeert;

"MK: 'En ik zou "lab escape" uit de discussie laten, want dat als hypothese in de openbaarheid brengen wordt volgens mij gelezen als "zie je wel. Dat dachten zij ook."''

En dan het volgende zegt:

"1. Het is al in het publieke domein als hypothese, dus wij zouden echt niet degenen zijn die het "naar buiten brengen".
2. Niet ingaan op de toevallige vrijlating zou erger zijn dan het wel te vermelden, want dan lijkt het op een doofpotaffaire."

Kristian Andersen antwoordt met:
"Mee eens. Dit is al in volle gang, dus het is heel belangrijk om het te bespreken. Je kunt dit niet zomaar onder het tapijt vegen."

Waarop Garry reageert met:
"Het per ongeluk ontsnappen uit het lab van SARS-CoV-1 is verschillende keren voorgekomen, zoals ook erkend wordt door de WHO. Dit niet vermelden als een mogelijkheid, of erger nog, het begraven ervan in de kleine lettertjes, zou sommige mensen in het team minder ongemakkelijk kunnen maken, maar in mijn ogen is de kans veel groter dat dit als een boomerang bij ons terugkomt als we dit onbesproken zouden laten en niet alle redenen zouden geven waarom het in dit geval niet gebeurd is of op zijn minst misschien niet gebeurd is."

Het laat zien dat Garry en Andersen zich goed bewust waren van het doel van Koopmans: die het wel in de doofpot wil stoppen.

En ook in de mening van Ron Fouchier hadden ze weinig vertrouwen: "Ron (en Christian) zijn veel te gecompromitteerd om helder over de kwestie te kunnen nadenken."



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » do sep 07, 2023 19:46

En laten we dan ook maar gelijk deze er bij halen:

https://www.maurice.nl/2023/09/07/hoe-m ... en-houden/

Maurice heeft het eindelijk maar een keer goed uitgewerkt in dit artikel. Kunnen jullie er mooi op "schieten" :D

Samenvatting: Dat het corona virus uit een laboratorium ontsnapt is, is nog steeds een complot theorie. Toch is deze theorie waarschijnlijk, zelfs waarschijnlijker dan de zoönose (van dier op mens, op een markt). Nee, het gaat niet om een hoogdravend, filosofische kwaadwillende wereldwijde elite. Gewoon domweg reputaties van mensen en belangen.

Heb verder niets tegen Marion Koopmans, maar ik denk dat ze niet helemaal zuiver op de graat is over dit onderwerp (juist omdat ze veel afweet van virus onderzoek).



comulder
Artikels: 0
Berichten: 617
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door comulder » do sep 07, 2023 21:06

Ajax schreef:
do sep 07, 2023 19:46
En laten we dan ook maar gelijk deze er bij halen:

https://www.maurice.nl/2023/09/07/hoe-m ... en-houden/

Maurice heeft het eindelijk maar een keer goed uitgewerkt in dit artikel. Kunnen jullie er mooi op "schieten" :D

Samenvatting: Dat het corona virus uit een laboratorium ontsnapt is, is nog steeds een complot theorie. Toch is deze theorie waarschijnlijk, zelfs waarschijnlijker dan de zoönose (van dier op mens, op een markt). Nee, het gaat niet om een hoogdravend, filosofische kwaadwillende wereldwijde elite. Gewoon domweg reputaties van mensen en belangen.

Heb verder niets tegen Marion Koopmans, maar ik denk dat ze niet helemaal zuiver op de graat is over dit onderwerp (juist omdat ze veel afweet van virus onderzoek).
Geweldig toch dat mevrouw Koopman er hoogst persoonlijk voor gezorgd heeft dat dit wereldwijd onder de pet is gebleven.
Of is er inmiddels overtuigend bewijs voor? Ik waag dat laatste sterk te betwijfelen. Maar goed ben meer een appel dan een peer man 🤣
I salute you madam Koopman 👏



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » do sep 07, 2023 21:43

comulder schreef:
do sep 07, 2023 21:06
Geweldig toch dat mevrouw Koopman er hoogst persoonlijk voor gezorgd heeft dat dit wereldwijd onder de pet is gebleven.

Ja, al schrijvende dacht ik daar ook aan, Co! :D Waar NL al niet groot ik kan zijn.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » za sep 09, 2023 15:31

comulder schreef:
do sep 07, 2023 21:06
Of is er inmiddels overtuigend bewijs voor? Ik waag dat laatste sterk te betwijfelen

Ok, maar even terug "on topic" dan: er is inmiddels inderdaad overtuigend bewijs voor. Dat is eigenlijk de strekking van wat Maurice heeft onderzocht.

Het bewijs is de communicatie tussen de virologen (waaronder mevrouw Koopmans), die gezamenlijk mailden/chatten (via Slack) over de oorsprong van het virus en daarin onder elkaar openlijk de lablek theorie zeer waarschijnlijk achtten. Deze communicatie was opgevraagd in een recentelijk wob/woo verzoek.

Grappig detail is dat er een fout is gemaakt in de pdf die werd opgeleverd (er zat per ongeluk veel meer communicatie in dan de bedoeling was).

Afijn, lees het verhaal van Maurice maar of kijk dat simpele filmpje (vorige post) wat hij er bij gemaakt heeft als je het precies wil weten.

De communicatie staat hier:

Kristian Andersen zegt op 1 feb 2020:
I think the main thing still in my mind is that the lab escape version of this is so friggin' likely to have happened because they were already doing this type of work and the molecular data is fully consistent with that scenario.”
Waarschijnlijk is dit nieuw voor velen, maar voor anderen past dit in een veel breder beeld van informatie die er al was. Misschien zou een goede volgende stap kunnen zijn om aan mevrouw Koopmans te vragen wat zij vindt van deze quote en of zij de quote kent.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » di sep 12, 2023 19:55

Ajax schreef:
za sep 09, 2023 15:31
Misschien zou een goede volgende stap kunnen zijn om aan mevrouw Koopmans te vragen wat zij vindt van deze quote en of zij de quote kent.

Vandaag blijkt dat mevrouw Koopmans inmiddels 18x gereageerd heeft op X op de stellingen van Maurice. Helaas niet helemaal waar ik op gehoopt had, maar het is een begin. Dit is een conclusie die zij trekt:
Tenslotte: dit te gemakkelijk op de man (en vooral vrouw) spelen, in de wat obscure circuits (zie waar dit verhaal wordt uitgevent) helpt niet om verder te komen. Dit is precies de reden waarom alle onderzoek is stil komen te liggen: politiek gemotiveerd gepolariseer.
Volgens mij komt dat hier op neer:

- Maurice speelt op de persoon
- Neem dit niet serieus, alleen complot figuren denken er zo over
- Door Maurice komt dit niet verder
- Maurice polariseert en is politiek gedreven

Ik denk dat Maurice met best steekhoudende argumenten komt. Hij zegt niet: "Koopmans is een waardeloze viroloog (dat zou op de "vrouw" spelen zijn). Er komt geen reactie op de inhoud: "wist je nou wel of niet dat de lableak een serieuze mogelijkheid is?". Het is een complot, hoezo? Staat op een keurige site, afzender is niet een anonieme Maurice990991. Clickbait? Waarom wil je dit in de complot hoek duwen?

Het verhaal komt juist wél verder, want hij (en vele anderen) blijven dit aankaarten. Of willen we graag dat de markt theorie blijft staan (ondanks dat er aanwijzingen zijn dat de lableak best aannemelijk is)?

Maar ik denk al helemaal niet dat Maurice politieke belangen heeft of zelfs polariseert. De belangen van de virologen om onderzoek te kunnen blijven doen zoals in Wuhan werd gedaan en zeker de opmerking over "obscure circuits" suggereert eerder het omgekeerde.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » wo sep 13, 2023 00:06

Ik vind het nogal wat dat Marion Koopmans dit prikbord een "obscure circuit" beschrijft.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » ma sep 18, 2023 01:33

Jan Hommel fileert genadeloos Marion Koopmans.

Politiek of wetenschap

https://nl.linkedin.com/pulse/politiek- ... n-b-hommel



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » ma sep 18, 2023 19:01

Progresso schreef:
ma sep 18, 2023 01:33
Politiek of wetenschap

Inderdaad. In dat stuk komt ook weer naar boven dat bezoek van een groep experts aan de markt in Wuhan. Die komen daar aan met de bus lopen even rond en zijn het er helemaal over eens: hier komt dat Corona virus vandaan. We hebben het allemaal op het nieuws gezien.

Stel nu dat het toch om een lableak gaat? Dan zou er een tv reportage gemaakt zijn op het nieuws om een andere oorzaak publiek te maken.

Er zijn mensen die denken dat de markt een "superspread" event (een uitbraak waar relatief veel mensen tegelijk besmet zijn geraakt) is. Maar dat het door mensen gemanipuleerd virus in werkelijkheid ongewild uit het dichtbij gelegen Wuhan lab was ontsnapt.

We zullen het er nog vaak over hebben :D



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » za jan 20, 2024 22:13

Hm, nu beginnen zich ook zeer gerenommeerde tijdschriften als de Britse "The Times" vragen te stellen.
Rejected Wuhan research project hints at origins of pandemic
Project Defuse detailed plans to investigate and manipulate coronaviruses with the potential to infect humans — but experts insist it is not a smoking gun
new
Tom Whipple, Science Editor
Friday January 19 2024, 10.45pm GMT, The Times
That the pandemic began when the virus escaped a laboratory in Wuhan remains a popular theory
That the pandemic began when the virus escaped a laboratory in Wuhan remains a popular theory
CHINATOPIX/AP
More details of proposed Wuhan experiments on coronaviruses have been released, providing evidence that some virologists say boosts the theory that Covid-19 came from a laboratory.
Dominic Cummings, Boris Johnson’s advisor at the start of the pandemic, claimed that the release, detailing plans to investigate and manipulate coronaviruses with the potential to infect humans, showed that western governments had covered up evidence pointing to a laboratory leak.
https://archive.is/u0cYX



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » za jan 20, 2024 22:38

Ah, nu begrijp ik waarom The Times en The Sun opeens prominent over de mogelijkheden van de lableak theorie publiceren.

In Amerika is er een Wob-verzoek gedaan. Daar kwam informatie uit die alle puzzelstukjes op zijn plaatst zette.

Tja.

https://usrtk.org/covid-19-origins/scie ... -in-wuhan/



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » za jan 20, 2024 23:39

Ajax schreef:
ma sep 18, 2023 19:01
We zullen het er nog vaak over hebben :D

Dat is wel een beetje ingewikkeld verhaal Pro! Zeker voor wie de Engelse taal niet machtig is kan je ook gewoon een Nederlandse interpretatie lezen:

https://www.maurice.nl/2024/01/19/vinge ... -gevonden/

Is volgens mij al langere tijd bekend, met name het werk van Jan Bonte. Die vertelde al dat het covid virus, dat de epidemie veroorzaakte, een mutatie bevatte die niet op natuurlijke wijze ontstaan kon zijn. Volgens hem wees dat op het onderzoek dat uitgerekend in het Wuhan instituut werd uitgevoerd.

Maurice wijst er hier nog even op dat al deze ontwikkelingen in het buitenland al worden gebracht, maar niet in NL. En ik wijs er nog maar eens op dat een bekende NL-se viroloog de lableak niet waarschijnlijk vond, terwijl dat veel aannemelijker was dan de markt. En zelfs de lableak letterlijk een complot theorie noemde.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7493
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Progresso » zo jan 21, 2024 01:29

Ajax schreef:
za jan 20, 2024 23:39
Is volgens mij al langere tijd bekend, met name het werk van Jan Bonte.
Ja, dat stuk van Maurice is beter te lezen. ik had het niet gezien. De informatie van het Amerikaanse WOB verzoek is volgens mij pas een paar dagen oud.

Het versterkt de these van onder andere Bonte (en vele anderen) dat het eigenlijk niet anders kan dat het virus uit het Wuhan lab is ontsnapt. De informatie die via de Amerikaanse WOB zijn vrijgegeven zijn de vingerafdrukken van de dader op het wapen als het ware.

Maar het maakt het verhaal van Marion Koopmans steeds ongeloofwaardiger.

Ik denk dat we steeds dichter bij de waarheid komen en als inderdaad blijkt dat die waarheid is zoals de wappies dachten dat die was dan hebben we een van de grootste wetenschappelijke fraudes ter wereld te pakken waar miljoenen mensen aan zijn gestorven, tientallen miljoenen die zware economische- en gezondheidsschade hebben opgelopen.



Gebruikersavatar
Ajax
Artikels: 0
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door Ajax » za mar 23, 2024 12:39

Progresso schreef:
zo jan 21, 2024 01:29
Ik denk dat we steeds dichter bij de waarheid komen en als inderdaad blijkt dat die waarheid is zoals de wappies dachten dat die was dan hebben we een van de grootste wetenschappelijke fraudes ter wereld te pakken waar miljoenen mensen aan zijn gestorven, tientallen miljoenen die zware economische- en gezondheidsschade hebben opgelopen.

Je bent een stap ter ver, Pro :)

Waar staan we nu? Misschien een goede samenvatting van de situatie tot nu toe:



Dus vergeet even de gevolgen, begin bij de oorzaak van de wereldwijde covid uitbraak. In dit meest recente "chapter" worden er nog een paar mensen bijgehaald om het al bekende verhaal weer een keer voorbij te laten komen.

Samenvattend: het corona virus is ontsnap uit het Wuhan lab waar werd gewerkt aan het manipuleren van het virus om het andere eigenschappen te geven. Vervolgens is de informatie over deze oorzaak onderdrukt, zodat nog steeds heel veel mensen dit verhaal niet kennen (of denken dat het een complot theorie is).



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5118
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Lableak theorie uitgeplozen

Bericht door quasimodo » za mar 23, 2024 15:20

Samenvattend: het corona virus is ontsnap uit het Wuhan lab
Als je de documentaire bekijkt zie je dat ze zeggen dat het bewijs indirect is, en de meest waarschijnlijke oorzaak en dat de andere theorie niet is uit te sluiten.

De conclusie van de theorie van de dieren markt theorie. Hebben dezelfde conclusie. Het bewijs wijst die kant op maar de lableak kan niet uitgesloten worden.

De samenvatting zou moeten zijn er is nog te weinig bewijs om een definitieve conclusie te trekken. Maar ik hang 1 van de 2 theorieën aan op basis van deze argumenten.

En hopelijk leren ze van beide scenario's en nemen maatregelen om de kans op herhaling in de toekomst te minimaliseren.



Plaats reactie