Lessen uit Zweden: geen lockdowns

Plaats reactie
Ajax
Artikels: 0

Lessen uit Zweden: geen lockdowns

Bericht door Ajax » wo feb 21, 2024 10:49

Inmiddels zijn er voldoende nieuwsberichten over de andere kant van de corona epidemie. Daar was tijdens dit hele verhaal weinig aandacht voor, alhoewel Zweden wel als "uitzondering" werd gezien. Maar ik denk dat in ieder geval in NL dit land niet wordt gezien als voorbeeld van een succesvolle andere aanpak.

https://www.maurice.nl/2024/02/21/lesse ... lockdowns/

Maurice vat het samen:
Bij toekomstige pandemieën zouden beleidsmakers moeten vertrouwen op empirisch bewijs in plaats van in paniek te raken en extreme maatregelen te nemen. Ook al leken beleidsmakers snel en doortastend op te treden, de overhaaste implementatie van strikte lockdowns in 2020/21 heeft waarschijnlijk meer kwaad dan goed gedaan.

Nu snap ik wel dat velen dit absoluut niet zo zien, maar gelukkig komt dit nieuws wel steeds vaker naar buiten.

Het doortastend optreden van de overheid werd door velen bewonderd, maar dat wil niet zeggen dat de extreme maatregelen ook echt hebben geholpen. Misschien heeft dit zelfs wel meer schade opgeleverd. We blijven het volgen :)

quasimodo

Re: Lessen uit Zweden: geen lockdowns

Bericht door quasimodo » wo feb 21, 2024 12:49

Je zou voor de gein het artikel eens moeten openen waar Maurice uit aan het cherry picken is.

Daar zou je ook andere conclusies uit kunnen trekken.

Het begint goed door uit te leggen dat we geluk hebben gehad dat de aantallen veel kleiner waren als bij de Spaanse griep. Een scenario waar de diverse overheden zeker in het begin wel rekening mee moesten houden.

Dan doen ze een vergelijking met de andere Scandinavische landen. En dit is begrijpelijk een zelfde soort demografie en inrichting van de gezondheidszorg.

Maar hier komt Zweden slecht uit qua overledenen. Dus om het gewenste punt te maken moet verder worden gekeken. Dus halen we de rest van Europa er maar bij. Laten die nu veelal een veel grotere bevolkingsdichtheid hebben en over het algemeen een slechtere gezondheidszorg.

Dus waren er ook strengere maatregelen nodig. En ja dat kost wat meer en je hebt ook meer negatieve effecten. En we hebben in Nederland diverse malen geprobeerd om de maatregelen te versoepelen. Wat telkenmale resulteerde in meer doden en ziekenhuizen die zodanig overbelast raakte dat applaus niet meer hielp. Totdat vaccins wat verlichting brachten en wel succesvol is afgeschaald.

En dan komt de hoofd conclusie want dit was bedoeld om aan te tonen hoezeer de economie is geschaad. We hebben vele variabele en de langdurige effecten zijn nog niet binnen maar de Zweedse economie draait een stuk beter dan de meeste landen van Europa en dat komt omdat ze minder geld hebben moeten uitgeven aan de corona maatregelen.

Volgens mij doen alle Scandinavische landen het prima. Maar voor de absurditeit zal ik het omdraaien en het buurland Noorwegen pakken. Die hadden een van de strengste lockdowns vooral voor niet Noren en de laagste sterftecijfers.

We hebben vele variabele en de langdurige effecten zijn nog niet binnen maar de Noorse economie draait een stuk beter dan de meeste landen van Europa en dat komt omdat ze meer geld hebben uitgegeven aan de corona maatregelen. Hierdoor is de beroepsbevolking beter in stand gebleven dan in bijvoorbeeld Zweden en draait de economie ook beter dan in Zweden.

Ajax

Re: Lessen uit Zweden: geen lockdowns

Bericht door Ajax » wo feb 21, 2024 21:57

quasimodo schreef:
wo feb 21, 2024 12:49
Je zou voor de gein het artikel eens moeten openen waar Maurice uit aan het cherry picken is.

Ok, de conclusie vond ik wel opmerkelijk. Maar als dat niet de strekking is van het onderliggende onderzoek dan zegt het niet zo veel.

Mij is bij gebleven dat Zweden aan het begin lichte maatregelen had en dat dat positief uitpakte. Later werd dat wat genuanceerd, maar ik denk dat de stelling dat Zweden beter door de pandemie heen is gekomen wel breed gedragen wordt.

Noorwegen vind ik een ander land en die hadden inderdaad niet de relatief lichte maatregelen waar dit artikel het over leek te hebben. En voor de duidelijkheid: vrij snel werd er ook in NL gesproken over economische schade, maar die ligt natuurlijk erg voor de hand.

Veel opmerkelijker is dat het aantal levensjaren die we hebben gered met de maatregelen, ruimschoots ongedaan worden gedaan door de verloren levensjaren. Maar dat is weer een ander onderzoek :)

Plaats reactie