Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Plaats reactie
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door Progresso »

https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/b ... ntent=link

30 jaar geleden een keer gehad tijdens mijn eerste bezoek aan Brazilië. Dat was geen prettige ervaring.

Gelukkig zijn er nu goed werkende vaccins. Twee weken geleden kwam de SUS-zuster nog even op bezoek om alles te up daten. Wel grappig, zij alles op papier en ik met de SUS app. Afijn, gele koorts vaccinaties waren beperkt aanwezig, maar die van mij waren nog geldig. Covid-19 vaccinaties waren er niet maar die hierbij ook niet, maar die Dengue vaccinatie wilde ik zeker wel maar die was er niet.

Tja. Die gaan we nu bij de Unimed halen want die schijnen hem wel te hebben en die komen ook nog eens aan huis.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door quasimodo »

Je kan de vacinatie zelfs sinds enkele maanden krijgen in Nederland. Als je gaat reizen naar een gebied met kans op besmetting.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door borsjea »

Als je al dengue hebt gehad dan kom je eventueel via een particuliere lab in aanmerking voor Dengvaxia®
Qdenga is exclusief voor de SUS en zins een aantal maanden niet meer officieel verkrijgbaar via het particuliere circuit. Wellicht dat het en der een lab nog wat op voorraad heeft, maar of je dan nog een 2e dosis kan verkrijgen is nog maar de vraag.

Mischien moet er toch langzaam gedacht gaan worden om het dengue vaccin van Butantan eerder te beoordelen en niet nog tot juli wachten. Maar of de urgentie net zo groot is met 1600 doden in ruim 100 dagen ten opzichte van 4000 doden per dag bij covid is maar de vraag of men de urgentie ziet.
Denque was natuurlijk een ziekte die nauwelijks in de rijke landen voor kwam en dat motiveert de farmaceutische industrie niet echt.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door borsjea »

De sus post hier op ongeveer 200 meter afstand liggen. Vorige week belde een verpleegkundige dat mijn pneumo23 vaccin klaar lag en ik die binnen 3 dagen moest laten zetten. Dat ik met twee wachtende voor me tien minuten later al in de prik ruimte stond deed de verpleegkundige verbazen. 9 april 2029 staat al in SaudeJa de lokale SUS app als datum voor de reforço genoteerd.
De maand april al aardig wat prikken laten zetten, probeer al een tijdje mijn gele boekje over te laten nemen in de SUS lijst maar dat lukt niet dus was de suggestie opnieuw zetten. Hepatitis B samen met de griep prik laten zetten. Dupla adulto en gele koorts staan voor komende week in het verschiet. De 2e hepatitis B op 4 mei.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: za apr 20, 2024 03:16Twee weken geleden kwam de SUS-zuster nog even op bezoek om alles te up daten. Wel grappig, zij alles op papier en ik met de SUS app.
Had jij niet recent kritieke op een voorstel van Willem Alexander voor een soortgelijke app?
Op papier mee kan ik deels wel begrijpen, hier gewoon binnen de bebouwde kom voor de deur werkt eigenlijk alleen Vivo mobiel internet.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door Progresso »

borsjea schreef: za apr 20, 2024 17:47 Had jij niet recent kritieke op een voorstel van Willem Alexander voor een soortgelijke app?
Zeker. Ik gebruik de app volledig vrijwillig. De app is ook niet verbonden met mijn verzekeraar Unimed.

Het probleem komt pas als mijn volledige medische dossier VERPLICHT in handen van de overheid komt en die overheid de gegevens oneigenlijk gaat gebruiken.

Ik kan nu kiezen en die twee corona vaccins die nu bij de SUS geregistreerd staan zullen mij een worst wezen.

Voorlopig lukt het nog niet om de vaccinaties van mijn gele boekje te synchroniseren met de Sus-app, dus ik maak mij geen echte zorgen.
Felix
Berichten: 4789
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door Felix »

@Borsjea,
Krijgen jullie het originele gele koortsvaccin of een dat een tijd geleden tijdens een epidemie (in 2016) verdund werd maar volgens de autoriteiten nog even effectief zou zijn? In verschillende landen waar gele koortsvaccinatie verplicht is werd de patiënt met verdunde versie echter niet toegelaten.

Wat men toen ook ineens begon te zeggen is dat de originele gele koorts vaccinatie voor het hele leven geldt en niet voor eerder vastgestelde termijn van 10 jaar. Persoonlijk heb ik het originele vaccin al een paar keer in mijn leven genomen.

En hier tot griezelen voor de progressoachtigen: Als je vroeger vanuit Bahia en Minas de deelstaat Goiás binnenkwam werd de bus op een gegeven moment door de politie aangehouden, ook midden in de nacht of tijdens hevige regen enz. en werd iedereen gesommeerd het voertuig te verlaten. De bus werd dan ontsmet en zelf kreeg je met een vaccinpistool een anti gelekoorts injectie. Er werd niet gevraagd of je dat wilde, er werd alleen gezegd dat je je mouw moest opstropen.

Opa vertelt :D :

In juli 1990 gebeurde hetzelfde op een reis overdag. In de bus zat een ogenschijnlijk homossexueel indiaantje dat in Brasília artesanato ging verkopen. Zijn sexualiteit zou me verder een zorg geweest zijn, ware het niet dat hij nét voor mij aan de beurt was en dat ik na het shot in zijn arm een grote bloeddruppel aan het pistool zag hangen! Voordat ik kon reageren kreeg ik ook een shot. In die tijd was AIDS een groot onderwerp... .

Wat me opviel was hoe pijnlijk dit shot was, hoe diep de luchtstraal in je arm doordrong. Iets wat me verraste omdat ik o.a. in Vitória (ES) ook ooit met een pistool gevaccineerd was tijdens een meningitisepidemie en dat was praktisch pijnloos.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door borsjea »

@Felix, moet dat vd week even aan zien. Anders heb ik altijd voor de noodgevallen voor bepaalde landen het gele boekje vaccin is immers niet meer 10 jaar geldig maar levenslang. Het gemak om het certificaat via je mobiel te kunnen tonen heeft mij doen besluiten om hem.nog maals te zetten. Een stel YouTubers die ik volg werden vorig jaar ineens bij een bezoek aan een buurland geconfronteerd met het verzoek om het certificaat te tonen en hadden dit niet op.papier maar via de site van saúde genereer je deze met een paar klikken.
Ik weet dat er voor pandemie een te kort was en men ervaring had met een groep militairen die 8 jaar daarvoor een 1/5 dosis hadden ontvangen en nog steeds antistoffen in hun bloed hadden. Wat beperkingen betreft met bepaalde landen heb ik niets van vernomen.
Felix
Berichten: 4789
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door Felix »

Wat beperkingen betreft met bepaalde landen heb ik niets van vernomen
Dat werd toen wel gezegd, misschien is het inmiddels veranderd. Erkent men inmiddels ook internationaal dat gele koorts inenting voor het hele leven geldt en niet meer voor alleen 10 jaar?
Gebruikersavatar
Ajax
Berichten: 821
Lid geworden op: di jul 31, 2012 23:57
Locatie: 1e keer Fortaleza: 2010

Re: Knokkelkoorts in Brazilië: 1600 doden

Bericht door Ajax »

Knokkelkoorts, in BR hebben jullie het vaak over dengue, is een ziekte die je kan oplopen door de steek van een mug. Wat ik er van gehoord heb is het een vrij heftige ziekte. In tegenstelling tot malaria (ook veroorzaakt door muggen) heb je daar nu dus een vaccin voor.

Gele koorts vaccin heb ooit een keer gehad en ik ben in de veronderstelling dat deze inderdaad levenslang geldig is. Maar als je zegt dat het 10 jaar is geloof ik het ook. Heb hem in ieder geval keurig in het gele boekje staan.

Anyway, prima vaccins, niets mis mee :)
Plaats reactie