Nog een waterstoffabriek en offshorepark

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » ma mar 20, 2023 14:03

De eerst Nederlandse waterstof productie op zee.

https://www.telegraaf.nl/financieel/673 ... gie-op-zee



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 492
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » zo mar 26, 2023 11:43

Wie weet heeft Brazilië wel een grote voorraad witte waterstof in de bodem. Hiernaar wordt op dit moment veel onderzoek gedaan. Witte waterstof (in het engels soms gold of orange hydrogen genoemd ) oftewel waterstof die van nature gevormd wordt door chemische processen van bijvoorbeeld ijzerhoudende gesteenten in reactie met zuurstof (water) op grote diepte. Ook in Brazilië zijn zogenaamde feëncirkels te zien die ontstaan door natuurlijke waterstof die via breuken uit de bodem lekt. Witte waterstof is eigenlijk bij toeval ontdekt en komt vooral voor in gebieden waar geen olie of gas voorkomt. Er is nog veel te onderzoeken maar als sommige theorieën kloppen zou het een zeer grote potentie hebben en een nieuwe toekomst kunnen betekenen voor de boorindustrie. Er is eigenlijk nog nooit echt naar deze schone in de bodem voorkomende energie gezocht. Orange hydrogen kan gevormd worden door water te injecteren in ijzerhoudende gesteenten op grote diepte dat een chemische aangaat waarbij waterstof vrijkomt.
https://innovation.engie.com/en/article ... o/26061/1/
https://www.science.org/content/article ... -free-fuel



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » zo apr 02, 2023 20:24

Waterstof vanuit Ethanol maken!!
Zou een hectare met zonnepanelen niet veel meer waterstof op leveren dan een hectare suikerriet wat eerst tot ethanol wordt omgezet om daarna weer als waterstof omgezet te worden?

https://clickpetroleoegas.com.br/brasil ... eletricos/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di mei 02, 2023 23:28




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di mei 09, 2023 00:46

https://investnews.com.br/infograficos/ ... o-mundial/

Interessant om te zien dat de productie kosten van grijze H2 tussen de 0,25 en 0,30 dollar cent per kg ligt en de H2 rijder daar in Nederland 12 euro per kg voor betaald.
De productie kosten van groene H2 is met de 4 tot 6 dollar per kg 16 tot 20 keer zo duur. Wat gaat de H2 rijder in Nederland als H2 verplicht groen moet zijn wel niet voor een kg neer leggen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di mei 09, 2023 13:30

Je kunt waterstof ook zien als een bijproduct. Als je zonnepanelen of windmolens te veel opbrengen voor gebruik van Energie heb je de stroom in feite voor niks. Dit gebeurt in Nederland al regelmatig terwijl wij niet eens geografisch zo gunstig liggen en bovendien nog heel veel productie tekort komen op minder gunstige dagen. En dan zijn er 3 opties:

Je kunt de productie tijdelijk staken waardoor als er veel bijgebouwd wordt aan capaciteit het wel heel lang gaat duren voordat je investeringen zijn terugverdiend.

Je kunt extra investeren in batterij opslag om de stroom bijvoorbeeld terug te leveren in de nacht.

En als je dan nog overcapaciteit hebt zul je naar langdurige opslag moeten. Dit zou voor Nederland ook een warmte batterij kunnen zijn voor in de winter. Maar ook een elektrolyser waar je er waterstofgas mee maakt. Alhoewel dit voorlopig beter past in een gebied waar je geen verwarming nodig hebt en wel veel overcapaciteit aan groene stroom.

En er zitten meer ontdekkingen in de pijplijn.

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nie ... en-feestje

De verwachting is dat een kg waterstof over een tijdje ongeveer 1 euro kost. Dan is het maar af te vragen hoeveel de overheid investeert in tankstations op waterstof en hoe inhalig ze zijn met de belastingen of het loont om op waterstof te rijden. Voor de mensen die zelf hun stroom op wekken en de mogelijkheid hebben om thuis de auto op te laden zal stroom wel goedkoper blijven. Voor de rest is misschien waterstof wel interessanter. Zeker omdat deze auto's in potentie goedkoper en minder vervuilend kunnen worden gemaakt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » di mei 09, 2023 15:24

De Nederlandse overheid investeert op dit moment een 1,6 miljoen kostende waterstof station met een subsidie van 1,3 miljoen. In de toekomst zou men dit via een soort BPM weer terug kunnen halen.
Voor de transport sector zie ik met de huidige batterij ontwikkelingen nauwelijks nog een voordeel voor het rijden op H2. Het rijbereik van de meest verkocht H2 auto van Toyota is op een volle tank iets meer dan 500 km en er zijn inmiddels al EV's op de markt die dat ook halen. Upgrade van het veel gebruikte 400V platform naar 800 of zelfs 1000 volt zal het snelladen wat de gemiddelde EV bezitter slechts een paar keer per jaar doet versnellen. Een H2 tankbeurt kost ook 8 tot 10 minuten net als bij een brandstof auto.
De introductie vd Tesla Semi met een rijbereik van 800 km heeft laten zien dat ook batterijen voor de vracht sector een goede optie is.
We zien dat men bij zonneplants steeds vaker kiest voor lokale opslag van overproductie in batterijen de verhouding capaciteit per kg speelt daar een minder grote rol dan bij een voertuig en kan men kiezen voor goedkopere grondstoffen. Ook andere opslag methodes zoals zwaartekracht, water en warmte zijn in opkomst.
Wat is straks interessanter deze opslag of de omzetting naar H2 en dan weer terug naar electra waarbij we grote verliezen moeten accepteren. De EV zal in de toekomst voor lokale opslag een grotere rol kunnen spelen, Het is jammer dat nog maar weinig EV's V2L ondersteunen. In de VS ligt er in de staat Californië een wetsvoorstel klaar om EV fabrikanten te verplichten om bidirectioneal laden te ondersteunen om vraag en aanbod van energie op elkaar af te stemmen.
Waterstof voor de sectoren waar geen alternatieven voor zijn is een goede zaak



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7069
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » di mei 09, 2023 16:06

@borsjea Is bovenstaande reactie van jou met ChatGPT geschreven?



comulder
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door comulder » di mei 09, 2023 18:32

Progresso schreef:
di mei 09, 2023 16:06
@borsjea Is bovenstaande reactie van jou met ChatGPT geschreven?
Misschien weet @borsjea wel veel. Niet zoveel als jij natuurlijk.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di mei 09, 2023 19:31

We zien dat men bij zonneplants steeds vaker kiest voor lokale opslag van overproductie in batterijen de verhouding capaciteit per kg speelt daar een minder grote rol dan bij een voertuig en kan men kiezen voor goedkopere grondstoffen. Ook andere opslag methodes zoals zwaartekracht, water en warmte zijn in opkomst.
Wat is straks interessanter deze opslag of de omzetting naar H2 en dan weer terug naar electra waarbij we grote verliezen moeten accepteren.
Daarom zei ik ook dat dit omzetten in eerste instantie ook interessant zou zijn in gebieden met overcapaciteit. Er moet altijd een moment zijn waneer je de stroom gaat gebruiken anders heeft de opslag geen zin meer. En als je geen zin hebt in afhankelijkheid van 1 land zijn lange transport draden geen oplossing. Dan zul je een transportmedium moeten gebruiken waar waterstof of ammoniak de meest voor de handliggende zijn.

Ik zie hier nog wel mogelijkheden voor een waterstof auto als dit gemeengoed wordt. Aan al die zware accu's zitten ook grote nadelen qua milieu, kosten, beschikbaarheid van materialen en veroorzaken van fijnstof in stedelijke gebieden.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 605
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door comulder » di mei 09, 2023 19:59

quasimodo schreef:
di mei 09, 2023 19:31
We zien dat men bij zonneplants steeds vaker kiest voor lokale opslag van overproductie in batterijen de verhouding capaciteit per kg speelt daar een minder grote rol dan bij een voertuig en kan men kiezen voor goedkopere grondstoffen. Ook andere opslag methodes zoals zwaartekracht, water en warmte zijn in opkomst.
Wat is straks interessanter deze opslag of de omzetting naar H2 en dan weer terug naar electra waarbij we grote verliezen moeten accepteren.
Daarom zei ik ook dat dit omzetten in eerste instantie ook interessant zou zijn in gebieden met overcapaciteit. Er moet altijd een moment zijn waneer je de stroom gaat gebruiken anders heeft de opslag geen zin meer. En als je geen zin hebt in afhankelijkheid van 1 land zijn lange transport draden geen oplossing. Dan zul je een transportmedium moeten gebruiken waar waterstof of ammoniak de meest voor de handliggende zijn.

Ik zie hier nog wel mogelijkheden voor een waterstof auto als dit gemeengoed wordt. Aan al die zware accu's zitten ook grote nadelen qua milieu, kosten, beschikbaarheid van materialen en veroorzaken van fijnstof in stedelijke gebieden.
Ik bespeur veel weerstand tegen de verder uitrol van waterstof en vraag me steeds meer af of die weerstand uitsluitend techniek gedreven is of voortkomt uit andere, duistere motieven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di mei 09, 2023 21:46

Er gebeuren veel onlogische dingen in de drang naar te vergroenen. Wat vooral gedreven wordt door haast waardoor er minder gekeken wordt waar het geld het beste besteed kan worden op de langere termijn. Maar ook de schijnbaar oneindige zak met geld zonder de juiste controles en de juiste visie en prioriteit stelling vraagt dit om grootschalig misbruik en gelukzoekers op een nog veel grotere schaal als bijvoorbeeld tijdens de pandemie waar dit ook het geval was.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » wo mei 10, 2023 16:56

comulder schreef:
di mei 09, 2023 19:59
Ik bespeur veel weerstand tegen de verder uitrol van waterstof en vraag me steeds meer af of die weerstand uitsluitend techniek gedreven is of voortkomt uit andere, duistere motieven.
Als het om transport gaat dan is er nog maar één fabrikant die nog serieus met een H2 auto bezig is en dat is Toyota. In Nederland zie je dat er onder de EV haters nog veel geloof is in H2 en ook E-Fuels denk dat velen nog ter vergeefs hopen op een soort ombouw kitje zoals bij LPG. Het mag duidelijk zijn dat rijden op beide brandstoffen een stuk duurder zal zijn als met een BEV. Wie de mogelijkheid heeft panelen te plaatsen kan het gemiddelde auto km opvangen met twee panelen. Nadeel in Nederland is vaak het ontbreken van een eigen parkeerplaats bij de woning wat laden lastiger maakt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » wo mei 10, 2023 22:56

denk dat velen nog ter vergeefs hopen op een soort ombouw kitje zoals bij LPG.
Waarom zouden ze dat denken? De meeste toepassingen werken toch met een elektromotor.

In Nederland zie je dat er onder de EV haters nog veel geloof is in H2 en ook E-Fuels.

En ook onder mensen die de EV ontwikkeling een warm hart toedragen zijn er genoeg te vinden die de EV zien als een tussentijdse oplossing voor een gedeelte van het vervoer en denken dat bijvoorbeeld waterstof ook een groot gedeelte van de markt gaan bedienen.

Waardoor ze ook meteen de hoon van een klein gedeelte van de EV bestuurders over zich heen krijgen die denken dat er maar 1 weg is, hun ei van Columbus. En dat je het vooral niet over de negatieve dingen van de techniek moet praten. Die worden immers door technische ontwikkelingen er wel uitgehaald. En als je toekomstige technische ontwikkelingen van andere brandstoffen oppert is het luchtfietserij.

En misschien worden voor een hele hoop ritten het eigen vervoer wel helemaal verboden. Je ziet in de steden nu al gebeuren dat auto's worden geweerd en parkeerplaatsen verwijderd. Dit stopt echt niet met de introductie van de EV.

Maar de toekomst zal het leren. De technische ontwikkelingen van ongeacht welk product gaan de laatste jaren steeds sneller. Dus ik denk het nog wel mee te maken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr mei 12, 2023 11:24




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » za mei 13, 2023 23:01

Nederland zou zo snel mogelijk de verplichting van groene waterstof op moeten leggen met de bijbehorende prijs. De huidige 12 euro per kg geeft een compleet verkeerd beeld aan de consument als ik kijk naar de VS waar in streken waar men groene waterstof verkoopt en men bijna 28 dollar per kg betaald.
De productie kosten van H2 vanuit methaan ligt tussen de 0,25 en 0,30 dollar per kg Bij groene waterstof is dat tussen de 4 en 6 dollar.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4803
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » za mei 13, 2023 23:50

Nederland zou zo snel mogelijk de verplichting van groene waterstof op moeten leggen met de bijbehorende prijs.
Rare gedachte voor iemand die steeds post over belastingen die verlaagd moet worden voor zonnepanelen en electrische auto's.

Vergroenen van de economie kost gewoon geld zeker in de opstart fase. Anders duurt het nog vele decennia voordat 1 van beide kan concureren met olie.

Maar we zullen het qua waterstof snel genoeg zien er zijn diverse heel grote plannen. Bij Tata steel willen ze in 2030 1 cokes oven laten draaien op (groene)waterstof. Ze verwachten dat dit ongeveer het verbruik heeft van 30 miljoen mensen in Nederland. En alle staalindustrie in Europa zet hierop in. Dus ik denk dat we wel veranderingen gaan zien in de prijs van waterstof op zeer korte termijn.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » zo mei 14, 2023 14:48

quasimodo schreef:
za mei 13, 2023 23:50
Nederland zou zo snel mogelijk de verplichting van groene waterstof op moeten leggen met de bijbehorende prijs.
Rare gedachte voor iemand die steeds post over belastingen die verlaagd moet worden voor zonnepanelen en electrische auto's.
Waarom een rare gedachte, geeft aan dat ik graag zie dat het gebruik van groene energie stijgt. Waarom nog steeds met de productie van grijze H2 CO2 uitstoten terwijl dit milieu vriendelijker kan. Goed het zal waarschijnlijk zo zijn effect hebben op de verkoop van H2 auto´s.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4022
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » zo mei 14, 2023 14:52

Progresso schreef:
di mei 09, 2023 16:06
@borsjea Is bovenstaande reactie van jou met ChatGPT geschreven?
Ik ken de kreet ChatGPT maar ik zou niet eens weten wat ik er me moet doen.
Volg gewoon dagenlijks de informatie mbt EV´s, hernieuwbare energie, batterijen etc op de diverse sociale media´s




Plaats reactie