Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » vr feb 03, 2023 16:52




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » za feb 04, 2023 01:21

De waterstofstations worden niet gebouwd voor personenauto’s maar voor vrachtwagens
Kijkende naar de ontwikkelingen met de Semi truck van Tesla die nu al een rijbereik heeft van 800km vraag ik me af of H2 zelfs voor vrachtwagens noodzakelijk is.
Kijkende naar wat op dit moment groene H2 in de VS kost zo rond de 25 dollar per Kg dan lijkt mij dat ook een doodlopende weg.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » za feb 04, 2023 11:30

Ik heb ook meer vertrouwen in batterijen dan in auto's op waterstof. In mijn woonplaats rijden nu vrijwel geen diesel bussen meer. De vervoersregio heeft nieuwe waterstofbussen en batterijbussen aangekocht. Tot voor enkele jaren hadden we nog een goed functionerend stadsbus net. Maar nu moet er veel geld bij. Oplossing: we schaffen gewoon in de helft van de wijken de stadsdienst af en laten eens per half een streekbus door een deel van de wijk rijden. We hebben nu superschoon OV maar wel zover uitgekleed dat er steeds minder mensen mee reizen.
Het gaat nog jaren duren tot waterstof echt flink goedkoper wordt. De verwachting is 3€ in 2030 tov van 10€ nu per kg. Voor 1 kg waterstof heb je 66kw stroom nodig. Dus goedkoper dan 3€ lijkt mij al haast niet mogelijk. En dan komen de opslag en distributie kosten et ook nog bij. En BTW en andere belastingen nog helemaal niet meegerekend.
Op 1 kg waterstof kan een personen auto 100 km rijden. Dus stel dat het over een aantal jaren 5€ aan de pomp kost. Dan zou het uit kunnen. Maar met een waterstofprijs van 3€/kg moet elektriciteit ook wel heel goedkoop zijn, waardoor het alsnog kansloos is ten opzichte van batterijen in mijn ogen. Want die krijgen een steeds hogere energie dichtheid en worden ook goedkoper. En een elektrische auto gebruikt ongeveer 20 kw per 100 km. Ten opzichte van minstens 66 kw wat nodig is om een waterstof auto 100 km te laten rijden.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » za feb 04, 2023 14:08




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » za feb 04, 2023 15:22

joaninha schreef:
za feb 04, 2023 11:30
Ik heb ook meer vertrouwen in batterijen dan in auto's op waterstof.
Gezien de huidige ontwikkelingen van batterijen en de nieuwe generatie aan batterijen dan is het voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen al bijna verdwenen. Ik zie ook het volledig laden vd accu straks wel richting de 8 minuten die het aftanken met H2 mits je niet te veel mensen voor je hebt gehad gaan.
In mijn woonplaats rijden nu vrijwel geen diesel bussen meer. De vervoersregio heeft nieuwe waterstofbussen en batterijbussen aangekocht. Tot voor enkele jaren hadden we nog een goed functionerend stadsbus net. Maar nu moet er veel geld bij. Oplossing: we schaffen gewoon in de helft van de wijken de stadsdienst af en laten eens per half een streekbus door een deel van de wijk rijden. We hebben nu superschoon OV maar wel zover uitgekleed dat er steeds minder mensen mee reizen.
São Paulo heeft recent een verbod afgekondigt op nieuwe bussen op diessel, mag alleen nog maar schone brandstof zijn.
Het gaat nog jaren duren tot waterstof echt flink goedkoper wordt. De verwachting is 3€ in 2030 tov van 10€ nu per kg. Voor 1 kg waterstof heb je 66kw stroom nodig. Dus goedkoper dan 3€ lijkt mij al haast niet mogelijk. En dan komen de opslag en distributie kosten et ook nog bij. En BTW en andere belastingen nog helemaal niet meegerekend.
Op 1 kg waterstof kan een personen auto 100 km rijden. Dus stel dat het over een aantal jaren 5€ aan de pomp kost. Dan zou het uit kunnen. Maar met een waterstofprijs van 3€/kg moet elektriciteit ook wel heel goedkoop zijn, waardoor het alsnog kansloos is ten opzichte van batterijen in mijn ogen. Want die krijgen een steeds hogere energie dichtheid en worden ook goedkoper. En een elektrische auto gebruikt ongeveer 20 kw per 100 km. Ten opzichte van minstens 66 kw wat nodig is om een waterstof auto 100 km te laten rijden.
Ik betwijfel of H2 aan de pomp echt goedkoper wordt, in Nederland kost nu een KG grijze waterstof 12 euro die prijs zal flink gaan oplopen als er een verbod komt op grijze waterstof. Recent 2 videos op Youtube gezien over het aftenken van een H2 auto wat niet echt probleemloos verliep. Daar werd bij de tankstations H2 ter plekken opgewekt de prijs kwam ook in beeld tussen de 24 en 28 dollar per kg ik denk dat dit een aardige richtprijs voor de nabije toekomst wordt. En de video die ik eerder plaatste hebben ze het over productie kosten van 5 dollar.
In europa is noorwegen druk op weg om voor de industrie H2 te produceren, het gas gaat in eerste instantie via pijplijdingen naar duitsland. Dit hoeft niet onder de extreme druk van 700 bar als bij een auto en juist op dat punt lopen de kosten en de energie verliezen hard op.
Er zijn mensen die verwachten dat de overproductie van zonnefarms straks voor goedkope H2 zorgen, je ziet echter dat steeds meer van dit soort farms de energie in batterijen opslaan. Op zo´n form telt het aantal kWh per kg batterij minder als bij een auto dus kan je gebruik maken van goedkopere materialen.
Wat het rijbereik van een EV betreft zie ik in de rijtesten die ik op Youtube volg die meer rond 12 kWh per 100km gaan, en ook op dat punt zie je ontwikkelingen de huidige AC motor in de toekomst vervangen door een DC motor zal ook al een stuk energie verlies goed maken.
Als ik de keuze zou moeten maken tussen meer rijbereik of een sneller laden dan zou ik voor het laatste gaan, als dit netjes binnen een rust/koffie/plas pauze past die ik normaal elke 2,5 a 3 uur inlast zou ik blij zijn. Op die basis zou een rijbereik van iets meer dan 300 Km voor mij voldoende zijn.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » za feb 04, 2023 18:40

je ziet echter dat steeds meer van dit soort farms de energie in batterijen opslaan.
Dit werkt alleen maar als je de stroom later voor een redelijke prijs kan terugleveren aan het net. Bijvoorbeeld om de nacht te overbruggen. Maar je zal zien dat de stroom straks getransporteerd gaat worden van een goed klimaat naar een gebied met een minder klimaat voor zon.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » zo feb 05, 2023 17:14

quasimodo schreef:
za feb 04, 2023 18:40
Maar je zal zien dat de stroom straks getransporteerd gaat worden van een goed klimaat naar een gebied met een minder klimaat voor zon.
Een mooi voorbeeld in deze is een project van levering van zonne energie door Australie aan Indonesie. Een landkabel van ruim 500km en daarna een zeekabel van nog eens 4200Km.

https://www.afr.com/world/asia/sun-cabl ... 607-p5ars5



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » zo feb 05, 2023 18:01

Dan moet je wel veel vertrouwen hebben in je buren. Maar in theorie zou je makkelijk de kabels aan elkaar kunnen knopen tussen diverse landen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door borsjea » wo feb 08, 2023 13:33

quasimodo schreef:
zo feb 05, 2023 18:01
Dan moet je wel veel vertrouwen hebben in je buren. Maar in theorie zou je makkelijk de kabels aan elkaar kunnen knopen tussen diverse landen.
En wereldwijd zijn diverse nationale netten gewoon aan elkaar gekoppeld ook in Europa. Afstanden spelen bij de hoge spanningen een minder groot probleem.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » ma feb 27, 2023 15:29

[/quote]

Een mooi voorbeeld in deze is een project van levering van zonne energie door Australie aan Indonesie. Een landkabel van ruim 500km en daarna een zeekabel van nog eens 4200Km.

[/quote]

In Nederland hebben we de zeekabel tussen Noorwegen en Eemshaven. De richting die de stroom loopt kan omgezet worden. Bijvoorbeeld bij stroomoverschot overdag in Nederland richting Noorwegen, zodat daar de waterkrachtcentrales hun capaciteit kunnen sparen voor een later moment of reservoirs volgepompt. S'nachts of bij piekvraag in NL kan de stroom richting Nederland lopen. Er kan nog veel potentieel bijgebouwd worden in Noorwegen waarbij overtollige zonnestroom gebruikt kan worden om reservoirs in Noorwegen te vullen. Noorwegen kan dan als een reuzen batterij fungeren voor Nederland/Europa.
In Brazilië kan hetzelfde principe toegepast worden.
https://www.fluxenergie.nl/noorwegen-al ... dpr=accept
Laatst gewijzigd door joaninha op ma feb 27, 2023 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » ma feb 27, 2023 15:34

Interesse voor groene ammoniak uit Ceara in Nederland. https://petrochem.nl/2023/02/09/plannen ... mse-haven/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » ma feb 27, 2023 17:24

Al die plannen staan op HOLD nadat de nieuwe gouverneur in zijn wijsheid heeft besloten om een forse wijziging aan te kondigen met betrekking tot de fiscale kortingen die al deze onderneming is toegezegd in 2022.

Die moeten nu allemaal hun rekensommetjes opnieuw maken en het zal mij niet verbazen dat in het huidige politieke klimaat vele van die ondernemingen hun geld gaan inzetten op Marokko, Nieuw-Zeeland, Australie en zelfs Chili.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » ma feb 27, 2023 18:11

Dat er plannen op hold gezet zijn kan ik nergens vinden. Het nieuwsbericht wat ik aanhaal is 2 weken oud. En ook wat gegoogeld naar nieuws hierover. Maar misschien heb je een betere bron dat zonne-wind-en waterstof projecten in Ceara op hold zijn gezet. Dat een Nederlands bedrijf dat handelt in ammoniak geïnteresseerd is lijkt mij heel logisch. Dat staat los van de investering in de productie. Maar Ceara ligt wel een stuk gunstiger dan Australië. Marokko nog gunstiger. Maar er is heel veel groene ammoniak en waterstof nodig in Brazilië zelf en de wereld. Zo veel dat projecten in Marokko, Brazilië, Australië, Namibië etc. elkaar niet zullen bijten.
Dat ze in Nederland nog kunstmest produceren terwijl alle ingrediënten geïmporteerd moeten worden is minder logisch. De basis waardoor die industrie ontstaan is, is er niet meer. Goedkoop aardgas uit Groningen.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » ma feb 27, 2023 18:27

Dat bericht vond ik over investeringen op een Braziliaans nieuwskanaal. slechts 1 dag oud. Kan niet het hele bericht lezen omdat het achter een betaalmuur zit. Maar lees niets over "op hold zetten". Maar tussen intentie van een fabriek bouwen en daadwerkelijk bouwen zitten natuurlijk nog een flink aantal overwegingen.
https://mais.opovo.com.br/jornal/report ... verde.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » ma feb 27, 2023 19:18

een dergelijke grote reductie van fiscale voordelen heeft direct impact op de rentabiliteit van dergelijke projecten. dat betekent simpelweg terug naar de tekentafel. Ik heb heel lang ook wel eens mee mogen werken (mocht de excel spreadsheet invullen) aan dit soort investeringsprojecten. Het ging over een distributiecentrum in Gorinchem en een fabriek in Schotland. Gezien de omvang van deze projecten kun je er zeker van zijn dat dit soort projecten door de aandeelhouders moeten worden goedgekeurd. Directies zitten er dus niet op te wachten dat ze terug moeten naar een aandeelhoudersvergadering om de gewijzigde rendementsdoelen te moeten presenteren. Management wil zekerheid en geen wispelturige overheden.

Zowel de lobbyclubs FIEC als de CIC die beiden de industrie vertegenwoordigen zijn er luid en duidelijk over.

(Volgens mij niet achter een betaalmuur), indien wel dan kopieer ik een gedeelte van het bericht op verzoek. )

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3336359



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » ma feb 27, 2023 20:50

Dat ze in Nederland nog kunstmest produceren terwijl alle ingrediënten geïmporteerd moeten worden is minder logisch. De basis waardoor die industrie ontstaan is, is er niet meer. Goedkoop aardgas uit Groningen.
Die fabrikant heeft dan ook zijn productie ver afgeschaald en doordat veel concurrenten in Rusland en Oekraïne zitten legt hem dit geen windeieren en maakt hij veel winst met weinig werk. De Europese boeren kunnen wel een hogere prijs betalen en zijn er achter dat ze waarschijnlijk ook veel meer bemesten als noodzakelijk was en strooien nu minder.

Wel zijn er plannen om het dierlijke mest uitrijden wat meer mogelijk te maken. Ook zie je de fabrieken die van mest korrels maken meer rendabel worden. En aan dierlijke mest is er nog steeds een overschot hier.

Op plaatsen waar er minder meststoffen voorhanden zijn en die feitelijk onze veestapel voeden zijn de problemen groter. En die sluiten deals met Rusland.

Hopelijk gaan die zelf hun fabrieken openen om kunstmest te produceren. Anders zal de voedselcrisis wel eens kunnen verergeren.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door joaninha » di feb 28, 2023 13:37

De internationale ammoniak prijzen zijn tot vooroorlogs niveau gedaald. Dus ik denk niet dat het aantrekkelijk is dit nu in Nederland met nog steeds relatief duur LNG te maken, maar te importeren uit USA, het midden oosten. Waar het gas goedkoper is.
Inderdaad is het beter dat de mest en ammoniak uitstoot in Nederland te gebruiken in plaats van kunstmest. Ik las deze week een artikel dat 80% van de stikstof en ammoniak uitstoot van rundvee boeren door een ammoniak kraker omgezet kan in vloeibare "kunstmest". Iedere boer zo'n kraker en het stikstof probleem van de boeren is voorbij en het bespaart bovendien dure kunstmest.

https://www.deingenieur.nl/artikel/veel ... koeienpoep.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di feb 28, 2023 14:13

Het kabinet zal hier waarschijnlijk heel terughoudend in zijn om hier aan mee te werken.

Er zijn in het verleden al diverse technische ontwikkelingen geweest die vaak in de praktijk ook nog maar matig werken.

De volgende redenen is dat stikstof en amoniak niet de enigste uitstoot zijn die hier spelen. Maar dit zijn de eerste 2 stokken om mee te slaan die gebruikt worden. De volgende zal waarschijnlijk methaan zijn zoals in het artikel al genoemd wordt. Als je dat niet op kunt lossen dan heb je 4.5 miljard uitgegeven voor een paar jaar uitstel. En bovendien zijn ze in dit artikel niet helemaal eerlijk. Hier wordt gezegd dat 25 miljard beschikbaar is voor de landbouw en als je koeienboeren 4.5 miljard geeft is het opgelost. Terwijl we ook nog een veelvoud hebben aan varkens, kippen, en ander soort vee waar dit probleem speelt.

Dan zitten we nog met het probleem dat al die koeien niet meer buiten kunnen komen wat vast ook protesten weer gaat opleveren.

Ook is het probleem niet opgelost dat het voer van die beesten vaak uit het verre buitenland komt met alle uitstoot en ontbossing vandien.

Als we dan tenslotte kijken wat de export waarde en bijbehorende belasting inkomsten zijn is het voor de overheid niet interessant zoveel beesten te vergunnen. Dit maakt nooit de kosten goed en we kunnen de stikstof en andere doelen prima halen zonder dat we de veestapel dusdanig moeten afschalen dat we geen vlees meer kunnen eten van eigen bodem.

En als dit gebeurt is beschikken we als Nederland ook ineens over grond waar andere economische activiteiten kunnen ontplooit worden waar schaarste aan is.

Ik zie het voor veel boeren somber in.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door Progresso » di feb 28, 2023 14:44

quasimodo schreef:
di feb 28, 2023 14:13
Ik zie het voor veel boeren somber in.
Er moet in Nederland maar eens iemand aan de macht komen die gaat zeggen hoe Nederland er uit moet zien over 20 jaar.

Dan kun je bijvoorbeeld zeggen dat je een land wil met maximaal 15 miljoen inwoners. Maar ja, dat is wel een hele moeilijke keuze.

Of dat je van Nederland een stadstaat maakt, vol met huizen, snelwegen en distributiedozen met her en daar een snipper groen die je dan Natura2000 noemt.

Als je dat laatste doet kun je nog steeds veehouderij hebben, maar dan zul je moeten accepteren dat je de varkens en kippen in flats gaat houden. Ook nog eens veel beter voor het dierenwelzijn en diergezondheid, alhoewel je zowel bij kippen als varkens nooit erg vrolijk van wordt.

De veeboeren die dan overblijven kunnen dan, net zoals in de jaren 50 naar Brazilie verhuizen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Nog een waterstoffabriek en offshorepark

Bericht door quasimodo » di feb 28, 2023 18:43

Er moet in Nederland maar eens iemand aan de macht komen die gaat zeggen hoe Nederland er uit moet zien over 20 jaar.
We hebben al een leider die dit al jaren sprookjes verteld en ondertussen al onze souverniteit weggegeven heeft aan Brussel. Dus een nieuwe leider die ons voorspiegeld dat hij bepaald hoe Nederland er over 20 jaar uitziet is of ongeloofwaardig of we moeten uit de EU treden. En zolang de mensen de puinhoop in Engeland als voorbeeld zien zie ik hier nog geen meerderheid voor.
kun je nog steeds veehouderij hebben, maar dan zul je moeten accepteren dat je de varkens en kippen in flats gaat houden. Ook nog eens veel beter voor het dierenwelzijn en diergezondheid, alhoewel je zowel bij kippen als varkens nooit erg vrolijk van wordt.
Er is genoeg ruimte in Nederland om voor onze eigen vleesconsumptie te zorgen. En om hele grote investeringen te doen voor export consumptie die nooit meer terug verdient worden is onzin.

En de algemene consensus is dat het juist slecht is om grote groepen dieren, planten of mensen bij elkaar te zetten voor de gezondheid. Om nog maar van het dierenwelzijn te zwijgen.
De veeboeren die dan overblijven kunnen dan, net zoals in de jaren 50 naar Brazilie verhuizen.
En moeten die daar dan de plaatselijke boeren verdringen of gaan we nieuwe landbouwgronden ontginnen?

Dat ze daar meer vlees gaan houden is waarschijnlijk onvermijdelijk maar waarom dit dan gedaan moet worden door Nederlandse boeren?



Plaats reactie