H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

7 jaar oude Hyuandai I35 laten repareren. Brandstofcel kapot.

€100.000 om te laten repareren.

Met de nieuwe moderne brandstofcellen halen ze nog steeds maar 5000 bedrijfsuren.

Voor een vrachtwagen is dat ongeveer 2 jaar.

No way dat transportondernemers dat gaan doen. Zelfs al zou een nieuwe brandstofcel maar €20.000 kosten.

https://m.bild.de/auto/auto-news/auto-n ... %2Ft.co%2F
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Ik heb dit nieuws ook in het Nederlands gelezen. Betrof een prototype waarvan er bijna geen onderdelen zijn.

Dit nieuws schreven ze over de electrische auto ook dat als de accu na 5 jaar kapot ging dat het zo duur was om hem te vervangen dat het economisch geen zin meer had bij veel modellen.

Ik neem aan dat dit in de loop van de jaren ook verbeterd is.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

De beste commercieel beschikbare fuelcells gaan maximaal 5000 uur mee, 2 jaar voor een gemiddelde vrachtwagen. Dan moet je wel volledig zuivere H2 gebruiken.

Een batterij daarentegen gaat minimaal 6000 laadcycli mee, iets van 10 jaar en heeft dan nog steeds een forse restwaarde.

Het is gewoon trekken aan een dood paard.

H2 gaat een belangrijke rol spelen, maar niet in het transport.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

De kans op een complete defecte batterij is er kleine. Verlies in capaciteit is met name de eerste jaren kans op en ook dat neemt al enorm af. Vaak zal voor een 2 e en volgende eigenaar een iets kleinere bereik geen rol spelen omdat deze mensen vaak minder km maken.
Zelf bij defecte cellen is het compleet vervangen niet nodig en voldoet het vervangen van één of twee cellen/blades van een paar honderd euro. De kans op een complete motor revisie, nieuwe of 2e hands motor is vele malen groter.
Het negatieve beeld vd batterijen is met name door LG gevormd. 84% vd de batterijen die vervangen moesten worden betrof een LG batterij 82.000 Chevrolet Bolts en Hyundai Kona gebouwd in 2019 en 2020 waren de slachtoffers keurig opgelost met een gratis recall. Ook in een aantal solar systemen van LG kregen te maken met een recall.
Overigens bleek uiteindelijk dat het probleem niet in de batterijen zat maar de software en is de recall stop.gezet. De wel terug gehaalde batterijen hebben overigens een tweede leven gekregen in de grid opslag wat straks voor een groot deel vd batterijen gaat gebeuren als het leven vd auto voorbij is. In de meeste gevallen zal de batterij de auto overleven en bij een standaardisatie zou het wel eens mogelijk kunnen zijn om.je pack naar een volgende auto over te zetten.
Tesla heeft al een levensduur van 2 miljoen km aangegeven, dit met oog op.hun robotaxi.

Wat de Fuel Cell betreft, geen enkele merk durft zich eerlijk uit te spreken over de vervanging prijs en levensduur. De garantie is aanmerkelijk korter dan op de batterij. Een Fuel-cell heeft zuivere lucht nodig, vervuiling tast het systeem aan. Ook op de tanks staat een beperkte levensduur en is er om de paar jaar een keuring nodig.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: vr aug 18, 2023 11:34 7 jaar oude Hyuandai I35 laten repareren. Brandstofcel kapot.

€100.000 om te laten repareren.

Met de nieuwe moderne brandstofcellen halen ze nog steeds maar 5000 bedrijfsuren.

Voor een vrachtwagen is dat ongeveer 2 jaar.

No way dat transportondernemers dat gaan doen. Zelfs al zou een nieuwe brandstofcel maar €20.000 kosten.
Ik ben benieuwd wat deze publicatie die in vrijwel alle kranten en auto forums heeft gehaald voor effect heeft op een grote groep mensen die niet in de BEV geloofd en zegt dat de H2 de toekomst is.

Op het YouTube kanaal Mirai club is eergisteren een item gepost mbt H2 schaarste in Californië. Een groot deel vd stations hebben geen H2 meer en Toyota moet noodgedwongen via een verhuurbedrijf huur auto's verstrekken.

https://youtu.be/yukuAn-c-3c

https://youtu.be/tUXPa3nhr0U
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

In de VS een prijsaanpassingen van groene H2
FB_IMG_1693001833327.jpg
Voor de goede orde op een kg H2 leg je 100km af
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

In Nederland gaan ze het toch nog een keer proberen met een zwaar gesubsidieerd binnenvaartschip.

Een modern binnenvaartschip vaart tegenwoordig 7x24 uur, 8700 uur per jaar.

Ik ken geen fuel cells die het langer dan 2 jaar uithouden. En dan alleen nog als ze volledig zuivere H2 krijgen zonder enige vervuiling.

Veel succes.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Je video bewijst mijn punt.

Laten we ervan uitgaan dat die personenauto die 200.000 km met gemiddeld 25km/uur aflegt. Dan heeft die brandstofcel 8000 uur gewerkt, iets meer dan een jaar onafgebroken.

Als je direct daarna aan de beurt bent voor de vervanging van de brandstofcel, en dat is hoogst waarschijnlijk, dan is je complete auto direct afgeschreven.

Terug naar de binnenvaart. Die brandstofcellen draaien 7x24. Ook als het schip stilligt voor laden of lossen, want er is geen dieselgenerator meer aan boord.

Als je mij een voorbeeld kunt geven van een commercieel beschikbare brandstofstel die het 20.000 uur volhoudt, ongeveer 3 jaar volcontinue, dan hou ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Er wordt daar garantie gegeven voor 200.000 km en je kunt zelfs bijverzekeren als je meer km wil. Een verzekering doet dit niet als er een kans is op veel claims. Maar jij beweert steeds 5000 uur zonder een bron te noemen. En aangezien je vele beweringen gebaseerd op onderbuikgevoel ben ik op zijn minst niet overtuigd zonder bronvermelding.

En ik zou ook geen waterstof auto kopen omdat de techniek nog in de kinderschoenen staat en de prijzen van zowel de onderdelen als de brandstof te hoog is.

En hetzelfde denk ik nog steeds over een 2e handse elektrische wagen. Hoewel de techniek daar al heel veel verbeterd is en een stuk verder. Ik ben nog op een leeftijd dat ik de eerste heftruck en ept elektrisch heb zien worden in de fabriek. En toen werd beweert dat ze maar 1000 laadbeurten konden hebben. En alleen geschikt voor lichte arbeid. Wat overigens achteraf wel meer bleek te zijn. En was er een apparte ruimte nodig met speciale opladers en moesten de vloeistoffen nog regelmatig bijgevuld worden. En een grote afzuiging voor de giftige gassen die hierbij vrijkwamen. Nu kunnen ze zelfs met een gewone stekker opgeladen worden in elk stopcontact midden in de fabriek. En meestal zijn de mechanische onderdelen eerder versleten dan dat de accu te vaak moet worden opgeladen. En zware arbeid geen enkel probleem. En je zal hetzelfde zien gebeuren met de waterstof techniek als dit meer gebruikt gaat worden.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: za aug 26, 2023 15:52 Maar jij beweert steeds 5000 uur zonder een bron te noemen.
De lobbyclub H2fcp doet er met wollige taal er een beetje moeilijk over. Men heeft het over de begrippen "lifespan" en "lifetime"

https://h2fcp.org/faqs#:~:text=For%20ex ... 0by%202030.
For example, many automakers of passenger cars aim for a fuel cell stack lifespan of at least 5,000 hours or approximately 150,000-200,000 miles. In the heavy-duty category, many bus fuel cell stacks (power plant) have reached lifetimes of 20,000 hours and more, with a goal of 30,000 hours by 2030. We anticipate trucks’ fuel cell power plants will perform in a similar manner.
Zoals je kunt lezen streven de automakers naar een levensduur die overeenkomt met de levensduur van een auto. Blijkbaar kun je in Amerika hele hoge gemiddelde snelheden halen. Zelfs als ik de 200.000 mile deel door 5000 uur kom ik op 60km/uur.

Maar let op. Het is een streven.

Maar dan, in de heavy duty categorie hebben heel veel (maar zeker niet alle) een levensduur bereikt van 20.000 uur.

Op een binnenvaartschip heb je het dan over maximaal twee en half jaar. Geen schipper gaat zijn schip iedere 2 jaar op de werf brengen om even nieuwe fuelcells te installeren. Het is ook niet zo dat die fuelcells in dit segment erg goedkoop zijn.

Een binnenvaartschip rendeert uitsluitend als er volcontinue gevaren kan worden. Om je een idee te geven, om de tien jaar wordt een dieselmotor volledig gereviseerd. Een motor van 40 jaar oud in de binnenvaart is geen uitzondering.

Leuk als het heel zwaar gesubsidieerd wordt, maar met de technologie die we de komende vijf jaar kunnen verwachten wordt dit niks.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Scania en Northvolt beweren dat hun batterij 1,5 miljoen kilometer meegaat. Dat is dus gelijk aan de levensduur van de truck.

Met dat soort cijfers kan een transportondernemer rekenen.

https://twitter.com/Estadao/status/1696 ... MHoEg&s=19
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Wat voor brandstof kosten voor bussen geld geld ook voor Vrachtwagens. Om te concurreren kan een ondernemer geen hoge brandstof kosten permitteren.


https://www.hydrogeninsight.com/transpo ... -1-1511785
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Wat voor brandstof kosten voor bussen geld geld ook voor Vrachtwagens. Om te concurreren kan een ondernemer geen hoge brandstof kosten permitteren.
In Europa gaat dit verhaal geenszins op. Daar wordt al jaren het tegendeel bewezen. Onder druk van subsidies, belastingen en verboden worden steeds meer traditionele brandstof verbruikers omgezet naar met name elektrische oplossingen maar ook wordt er al geïnvesteerd in waterstof oplossingen. En ook zijn er nog genoeg idealisten te vinden die hier meer voor willen betalen voor het milieu en in de hoop op termijn goedkoper uit te zijn.

Wie zegt mij dat dit niet ook met waterstof gaat gebeuren. In Nederland zijn we al zover dat je bijna geen aansluiting voor grootverbruikers meer kunt krijgen op het net. Er zijn steeds meer echte grootverbruikers die daarom maar zelf een energie centrale beginnen. Bovendien zijn er al diverse onderzoeken geweest, dat waar het in eerste instantie om ging in de binnensteden om schonere lucht te krijgen, niet geholpen heeft die electrificatie. Omdat het extra fijnstof door het gewicht dit volledig teniet doet. En qua veiligheid wordt het er ook allemaal niet beter op. Maar er zijn verbeteringen in batterij techniek die dit probleem hopelijk kunnen verminderen.

Je hebt wel gelijk dat het uiteindelijk op prijs aan gaat komen. En in een land met grote verschillen in opwekking van electriciteit is het heel goed mogelijk dat dit wordt opgevangen met waterstof. En dan vervalt het argument dat het veel onrendabeler is om op waterstof te rijden. Maar de keuze kan net zo goed op kernenergie vallen of als de batterij techniek dusdanig verbeterd op batterijen.

Maar als de overheid enige visie had getoond en de bijbehorende maatregelen hadden ze in het verleden nooit zijn geld gestoken in de eindgebruikers van stroom. Maar hadden ze vollop ingezet in productie, distributie en verminderen van de energie behoeften. Dan hadden we nu overal goedkope stroom gehad en waren met die immer stijgende fossiele brandstof de keuze allang gemaakt van electriciteit. En als dan op termijn er teveel stroom zou zijn op piekmomenten zou er dan iets mee kunnen gebeuren.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

En ook hier straks iedere 5000 vlieg uren een nieuwe Fuel-cell.

https://arstechnica.com/science/2023/08 ... or-takeoff
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Ach, voor vliegtuigen die commercieel gebruikt worden lijkt me het een keer per jaren wisselen van de brandstofcellen niet zo'n heel groot probleem.

Ik ken niet het precieze onderhoudsschema van huidige vliegtuigen, maar ik weet wel dat het onderhoud rigoureus is en extreem veel kost. Het komt er eigenlijk op neer dat een vliegtuig van 20 jaar gewoon "nieuw" is.

Maar ook hier de "wedstrijd" tussen H2 en batterijen. Met een duidelijke roadmap voor zeer lichte batterijen lijkt hert erop dat we rond 2030 al met 30-persoons vliegtuigen een afstand van 1000 kilometer kunnen overbruggen. Dat is zo'n beetje 80% van het huidige passagiersvervoer in de EU.

Maar ja, je kunt ook de trein nemen. Bordeaux-Parijs is bijvoorbeeld 500 kilometer en daar doe je 2 uur over en dan stap je midden in de stad uit.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 5120
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Je zou veel beter de trein kunnen nemen alleen de prijs is veel te hoog vergeleken met het vliegtuig danwel de auto.
Progresso
Berichten: 7497
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: za sep 09, 2023 20:24 Je zou veel beter de trein kunnen nemen alleen de prijs is veel te hoog vergeleken met het vliegtuig danwel de auto.
Snap die Europeanen niet. Zet die BTW op internationale treinreizen op 0%. Wat doet Nederland?

Die verhoogt de BTW op deze treintickets met 50%.

Dan ligt er nog een miljardenduur spoor tussen Amsterdam en Breda waar maar stapvoets overheen gereden mag worden.

En dan is er nog een slimmerik die het onmogelijk maakt om in te checken op Amsterdam Centraal.

Aan de consument ligt het niet. Die wil dolgraag met de trein. Lekker snel en geen gezeur met een halve kilo meer of minder handbagage bij het inchecken.
borsjea
Berichten: 4149
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

In Europa schijnen de nachttreinen weer in opmars te zijn. Een hotelkamer in een trein s'avonds inchecken en smorgens na het ontbijt op je bestemming uitchecken.
https://youtu.be/2beTUPh7k14

Bij de kanaaltunnel heb ik wel eens afgevraagd waarom het traject beperkt is tot de km onder water, zou een aantal treinen die een paar keer per dag of juist s'nachts verder Europa inrijden niet interessant zijn? Zeker als de kosten per km lager liggen als de verstookte individuele diesel en de chauffeur een ruime rustpauze heeft zou het dieper Europa en de UK inrijden intressant kunnen zijn.
Plaats reactie