Noorwegen zal een belangrijke tool in de productie van H2, voor de industrie betekenen. Men heeft een enorme overproductie van met name windenergie. Er wordt al een H2 leiding tussen Noorwegen en Duitsland aangelegd. Verder ligt er een HVDC tussen Noorwegen en de UK. Begrijp alleen niet de geplaatst foto bij dit artikel, juist met betrekking tot Noorwegen waar een ernstige ongeval bij een H2 vulstation voor auto's er voor gezorgd heeft dat er geen H2 auto's meer worden verkocht in Noorwegen.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Geplaatst: do okt 05, 2023 14:58
door Progresso
Prima toch om overtollige electriciteit middels elektrolyse om te zetten in H2.
Wat je er dan vervolgens mee gaat doen is dan vraag 2.
Gebruiken in de transportsector is niets anders als dure Hopium. Vele honderden experimenten zijn er de afgelopen decennia geweest en keer op keer blijkt dat het economisch niet uitkomt.
Wat wel kan is de H2 gebruiken in de energievretende staalindustrie, raffinaarderijen en kunstmestfabrieken.
Als je dan nog H2 over hebt kun je de boel omzetten naar methanol (je wordt dan CO2 negatief) of ammonia.
Methanol kan overal als grondstof in de basisindustrie worden ingezet. Zonder al te veel extreme aanpassingen is het in de scheepvaart te gebruiken.
Zowel technisch als economisch (Zonder subsidies) gewoon vandaag al mogelijk.
Met een ruwe olieprijs vanaf ~ $100 wordt bijna ieder alternatief economisch aantrekkelijker.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Geplaatst: do okt 05, 2023 18:39
door borsjea
En ook de investeerders lijken er steeds minder in te geloven.
Prima toch om overtollige electriciteit middels elektrolyse om te zetten in H2.
Wat je er dan vervolgens mee gaat doen is dan vraag 2.
De vraag is met de steeds meer dalende prijzen van batterijen wat meer loont. De overcapaciteit opslaan in batterijen met een gering verlies tijdelijk omzetten naar H2 om met zo'n 70 a 80% verlies later weer om te zetten in elektriciteit.
Zelf denk ik dat batterijen in combinatie met im en export van energie de meeste kans maakt.
Ik betwijfel of de industrie sector puur kan draaien op restproductie, denk dat er voor die sector 100% H2 productie moet plaatsvinden.
Alleen H2 toepassen voor zaken waar electriciteit niet tot de mogelijkheden behoort.
Verder zal er gekeken moeten worden naar meer inteligentie in EV's en huiselijke grootgebruikers waarbij deze als het net aangeeft dat het aanbod in een bepaalde regio hoger ligt dan de vraag of dat de prijs laag is het apparaat wat op standby staat aan schakelt. Je wasmachine vullen en hem zelf laten bepalen wanneer hij het proces begint als voorbeeld.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Geplaatst: do okt 05, 2023 19:15
door Progresso
Batterijen op zeeschepen gaat hem niet worden. Voor vliegtuigen hoogstens tot afstanden waar treinen beter tot hun recht komen. Dunkelflaute ga je ook niet met batterijen oplossen.
Waar je naar toe gaat is naar een elektriciteitsnet met een enorme overcapaciteit. Die overcapaciteit moet je omzetten in een combinatie van H2, methanol, ammonia en Bitcoins.
Waait het s-nachts niet dan schakel je door middel van zeer hoge prijzen alle bovengenoemde grootverbruikers af.
Blijft over de Dunkelflaute.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Geplaatst: do okt 12, 2023 08:19
door quasimodo
Zou een commercieel bedrijf er toch toekomst in zien of is er weer ergens een subsidiepot omgevallen of beide?
En nog meer geluiden dat Toyota het licht heeft gezien. Het ontslag in april vd oud CEO Toyoda is een goede zet geweest. Benieuwd hoe ver Toyota in de toekomst gaat zakken op de lijst met best verkochte auto merken de 1e en 2e plaats raken ze zeker kwijt aan Tesla en BYD
Kijk, dit heeft wel zin. H2 wordt nu grootschalig in de petrochemische industrie gebruikt. De H2 gasleidingen liggen er al, tot diep in de havens van Antwerpen en Moerdijk.
Alle H2 die nu wordt gebruikt wordt van geimporteerd aardgas gemaakt. Nederland wordt daardoor gedwongen om zaken te doen met verachtelijke regimes zoals Qatar.
Een ander voordeel is dat de ze zeggen dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer minder stijgt, zodat het extreme weer van de afgelopen dagen in Brazilië minder heftig wordt.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Geplaatst: ma nov 20, 2023 17:58
door borsjea
Voor de groep mensen die hopen op een H2 plofmotor of voor wie eens lekker wilt lachen deze video die kijkt naar het alternatief van Toyota moet je zien
Kijk, dit heeft wel zin. H2 wordt nu grootschalig in de petrochemische industrie gebruikt. De H2 gasleidingen liggen er al, tot diep in de havens van Antwerpen en Moerdijk.
Alle H2 die nu wordt gebruikt wordt van geimporteerd aardgas gemaakt. Nederland wordt daardoor gedwongen om zaken te doen met verachtelijke regimes zoals Qatar.
Een ander voordeel is dat de ze zeggen dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer minder stijgt, zodat het extreme weer van de afgelopen dagen in Brazilië minder heftig wordt.
Voor de industrie hoeft de druk ook niet naar 700 atm lage druk net als bij aardgas voldoet. Naast een eventueel nieuw H2 net is het bestaande industriële hoofdgasnetwerk met relatief kleine aanpassingen geschikt te maken. Het netwerk voor het huishouden en de leidingen thuis zijn totaal ongeschikt, lekkage van H2 is een groter probleem dan de huidige verbranding van fossiele brandstoffen. In de regio H2 produceren in gewoon via lage druk distributie loont het meeste Noorwegen heeft een enorme overproductie aan energie en maakt inmiddels al H2 tussen Noorwegen en Duitsland is een H2 leiding gepland of wellicht zelfs al in aanleg.
Er schijnen het en der ook nog een aantal geschikte boorplatformen te liggen welke al met leidingen aan het land zijn verbonden en het goedkopere is om daar op H2 te maken ondersteund met molens in de omgeving.
Voor de industrie is H2 straks het meest interessant alternatief.