Pagina 4 van 4

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: za jan 20, 2024 22:21
door borsjea
Duidelijke taal van de CEO van vrachtwagenbouwer MAN

https://electrek.co/2024/01/19/man-ceo- ... with-bevs/

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: wo jan 31, 2024 23:38
door borsjea

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: wo jan 31, 2024 23:57
door quasimodo
Ik zie ook nog geen fabrieken massaal overschakelen van gas naar waterstof. En nog steeds worden er datums genoemd van 2030 tot 2050. Ik denk dat er nog heel wat voorspiegelingen bijgesteld moeten worden bij dit kip en ei verhaal.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: vr feb 02, 2024 15:40
door borsjea
Voor fabrieken/industrie heeft H2 alleen zin als het regionaal wordt geproduceerd en onder een normale druk via leidingen kan worden getransporteerd. Verschepen hebben we hier al ook kunnen lezen wordt veel te duur 5 euro per kg. In Noorwegen is men al druk bezig met de productie van H2 met behulp van wind en komt of is er inmiddels al een leiding tussen Noorwegen en Duitsland. Tata Steel in IJmuiden wiilt zelf een deel van zijn H2 op zee voor de kust van IJmuiden opwekken.
Op overproductie kan je je niet vastbinden, opslag zal steeds vaker gebeuren waar dit wordt opgewekt en import en export van energie via HVDC verbindingen tussen continenten zal een grotere rol gaan spelen. Verlies van 1% over een afstand van 1500 km is te verwaarlozen.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: vr feb 02, 2024 17:42
door quasimodo
In Noorwegen is men al druk bezig met de productie van H2 met behulp van wind
Veel (aangekondigde) investeringen maar nog weinig daadwerkelijke productie. En dus ook weinig klanten die daadwerkelijk kunnen overstappen. Ik moet nog zien dat de eerste grote doelen over 6 jaar al behaald zijn. Maar ik laat me graag positief verrassen.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma feb 12, 2024 20:28
door borsjea
Na groot Brittannië trekt Shell nu ook de stekker uit de tankstations in Florida.

https://www.bright.nl/nieuws/1179985/te ... forni.html

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: di feb 13, 2024 15:00
door borsjea
En ook de Electric Viking besteed er aandacht aan. Maar liefst 57 met belasting geld gesubsidieerde Shell H2 stations sluiten in California de deuren.
Als zelfs een kleine olieboer als Shell er geen brood in ziet dan is het weinig hoopvol.



Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma mar 11, 2024 14:20
door borsjea
Opnieuw een interessante video vd electric Viking mbt H2


Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: di mar 19, 2024 18:25
door quasimodo
En ook de Electric Viking besteed er aandacht aan. Maar liefst 57 met belasting geld gesubsidieerde Shell H2 stations sluiten in California de deuren.
Als zelfs een kleine olieboer als Shell er geen brood in ziet dan is het weinig hoopvol.
En niet alleen H2 wordt verkocht ook normale tankstations:

https://www.telegraaf.nl/financieel/202 ... an-de-hand

En ook de verhuizing voor minder belasting lijkt geen onverdeeld succes:

https://www.telegraaf.nl/financieel/831 ... uisland-vk

En het vergroenen wordt op een laag pitje gezet:

https://www.nu.nl/klimaat/6305157/shell ... tegie.html

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: za mar 30, 2024 17:44
door Progresso
H2 Mobility‘s live map shows that several operators, including Shell and OMV, will permanently close at least three hydrogen filling stations throughout Germany in the coming months. Shell will take its filling station in the city of Wuppertal off the grid on April 1, while OMV will do the same for its station in Derching on May 31. In addition, the filling station in Koblenz, the only one in Rhineland-Palatinate, will close on April 1, according to H2 Mobility, a project company founded in 2015 by Air Liquide, Daimler, OMV, Linde, Shell, and TotalEnergies.
Nu wordt het wel heel moeilijk om de lange afstands vrachtwagens te plannen.

Ondertussen in Nederland. De AANzet subsidie voor emissieloze vrachtwagens was in 2 dagen overtekend. Totaal €45 miljoen subsidie om 1000 vrachtwagens emissieloos te laten rijden. Blijkbaar hebben ondernemers nu al genoeg redenen om voor gemiddeld €45.000 per vrachtwagen de overstap te maken.

Nu de batterijprijzen fors dalen heb je die subsidie waarschijnlijk volgend jaar al niet meer nodig. Dan kun je in Nederland alleen al de vervangings vraag van 10.000 vrachtwagens per jaar electrificeren.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: zo mar 31, 2024 10:00
door quasimodo

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma apr 01, 2024 14:14
door borsjea
In de laatste maanden van 2023 werden er in Europa diverse proeven met treinen gestopt. Welke afstanden er kunnen worden afgelegd is eigenlijk niet intressant, dat de techniek werkt is duidelijk en in een locomotief genoeg ruimte om een enorme tank te plaatsen, moet alleen niet denken aan een frontaal ongeval met een bom welke onder en druk van 700 atm staat.
Wat ontbreekt in dit verhaal is het kostenplaatje wat kost dit ritje aan brandstof op dat punt liepen de Europese testen stuk. Bij de Europese projecten kiest men voor ombouw naar batterij aangedreven. Laden op traject waar een bovenleiding aanwezig is of op stations waar simpel een bovenleiding naast het perron kan worden geplaatst.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma apr 01, 2024 14:43
door borsjea
Bijgaande verhaal is intressant om te lezen.
De hoeveelheid energie die nodig is om een kg H2 te produceren is 53 kWh om deze daarna voor het wegverkeer op 700 atm te brengen kost nog eens 12 kWh. 65 kWh nodig om 1. Kg H2 in een tank van bv een Mirai te brengen waar zo'n auto volgens de specificaties 100 km op haalt. En dat te bedenken dat een batterij gevoede EV tussen de 12 en 18 kWh per 100 km gebruikt en dus 4 a 5 keer zo ver komt.

https://waterstofgate.nl/Praktijk/Busin ... erwarming/

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma apr 01, 2024 17:56
door quasimodo
Het is niet voor niets dat diverse regeringen inzetten op waterstof. Als je puur kijkt naar wind en zonne energie zonder rare teruglever vergoedingen en subsidies zijn ze niet rendabel en maken ze alternatieve energie opwekking momenteel duurder omdat er allerlei regelingen worden opgetuigd om dit wel te laten zijn.

Zonder batterijen of andersoortige energie opslag heb je namelijk andere energie bronnen nodig om dit op te vangen. En alles wat je hier voor bouwt waaronder kernenergie zal problemen ondervinden om te renderen omdat ze alleen rendabel kunnen draaien als de wind en zonne energie uit staat. En dus vele uren ongebruikt blijven.

Je ziet nu al dat er op veel dagen in Nederland een overschot is aan groene energie en er moeilijk investeerders gevonden kunnen worden om hierin te investeren.

En voor het verwarmen van huizen zou je dit bijvoorbeeld op kunnen lossen met warmte opslag onder de grond en goede isolatie van huizen.

Je zou een gedeelte op kunnen vangen met batterijen maar dan moet je zeker weten dat deze in de nacht weer leeg gaan.

Je zou voor lange electrische verbindingen kunnen gaan het waait immers altijd wel ergens net zoals er altijd ergens de zon schijnt. Maar het is geopolitiek niet echt handig om je afhankelijk te maken.

En voor andersoortige langdurige opslag kom je automatisch uit bij een energie drager die je lokaal kunt opslaan en eventueel transporteren. Dan kom je momenteel uit bij waterstof en ammoniak maar dat kan in de toekomst veranderen.

En in Nederland zie je al verschillende initiatieven om waterstof te gaan maken van overtollige energie. Juist om te zorgen dat windparken niet stil hoeven te staan en er in geïnvesteerd blijft worden zodat ook de gas en kolencentrales weg kunnen. En dan moeten er wel afnemers zijn. Nu is een trein niet de meest voor de hand liggende oplossing in Nederland. Maar op den duur zal in het buitenland in gebieden waar geen bovenleiding is dit misschien wel een toepassing worden. En ik zie ook wel dat op plaatsen waar voertuigen of ander machines gebruikt worden waar onvoldoende stroom is deze zullen draaien op waterstof of een waterstof generator.

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: ma apr 01, 2024 20:05
door borsjea
Deze week poste de YouTuber The Mirai club twee video's waar hij voor zijn 2022 Toyota Mirai bij een tweetal grote opkopers een verkop offerte heeft opgevraagd.
De auto heeft nog slechts een restwaarde afhankelijk van het bedrijf van 9800 of 10500 dollar wat betekent een waardedaling van ruim 80% !!!




Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Geplaatst: di apr 02, 2024 00:50
door quasimodo
Kip en ei verhaal. Dat betekent weinig voor waterstof toepassing. Het kan dat het niets wordt. Maar net zo goed dat ze de tijd te vlug zijn.