Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Plaats reactie
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4147
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door borsjea » vr mar 15, 2024 14:45




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » vr mar 15, 2024 16:09

Als de prijzen van batterijen (ver) onder de $100/kWh duiken dan kun je ook stellen dat het politieke en economische beleid van Lula volledig op drijfzand is gebouwd en gedoemd is te mislukken ten kostte van het Braziliaanse volk.

Met een dergelijke kostprijs kun je zonder problemen de volledige economie electrificeren. De maatschappelijke kosten zullen fors lager liggen. De voordelen voor consumenten en bedrijven zijn enorm.

Economieën die minder afhankelijk zijn van olie zullen het economisch dan altijd beter doen dan landen die te lang hebben gegokt op de fossiele energie.

Voor Brazilië geldt dat des te meer. De negatieve gevolgen zullen extreem zijn.

Daar gaan we.

Voor transporteurs geldt maar één ding: kosten per Kilometer per ton getransporteerde vracht. Zodra die ook maar € 0,001 lager ligt als men met elektrische vrachtwagens rijdt dan koopt geen transportondernemer meer een diesel vrachtwagen. Tja, behalve als het gedwongen wordt zoals in Brazilië.

Maar dan begint het spel pas. 30% van alle geproduceerde olie wordt gebruikt voor transport. Als die vraag versneld wegvalt dan heeft dat grote gevolgen voor de olieprijzen. Die gaan dalen. Wederom zeer slecht nieuws voor Brazilië als een van de grootste olieproducten ter wereld.

Brazilië heeft weliswaar enorme olievoorraden maar die liggen erg diep onder de zeebodem. Een olieprijs van minimaal $40/barrel is noodzakelijk om de winning break-even te krijgen. Met $50/barrel gaat het al fout omdat Brazilië in tegenstelling tot bijvoorbeeld Saoedi en Noorwegen de opbrengsten gelijk uitgeeft aan bijvoorbeeld onderwijs, corruptie en andere zaken. Saoedi en Noorwegen zetten het geld in een staatsfonds, bezitten via die staatsfondsen forse aandelenpakketen in alle 9000 beursfondsen die er in de wereld zijn en genieten jarenlang van dikke dienden en koersstijgingen.

Maar daarmee zijn we er nog niet. De jarenlange hoge olieprijs heeft er ook voor gezorgd dat Brazilië de boeren zwaar kon subsidiëren om soja en suikerriet aan te bouwen voor respectievelijk de productie van biodiesel en ethanol. Die vonden met de hoge brandstofprijzen gemakkelijk een weg in de verplichte mix van diesel en benzine. De brandstof werd weliswaar kwalitatief fors minder, maar het was een mooie manier om de prijzen aan de pomp enigszins onder controle te houden. Dat werkte tot de olieprijs de $120 aanraakte. Maar het werkt helaas ook de andere kant op op. Bij een olieprijs van rond de $60 wordt de prijs per liter brandstof aan de pomp met het aanlengen van biodiesel en ethanol juist duurder. De cijfersonsument en bedrijven gaan bij die prijzen juist relatief meer betalen aan de pomp. In de rest van de wereld genieten consumenten en bedrijven in dat scenario juist meer voordeel. Economieën worden elders dus competitiever tov Brazilië.

En dan gaat het verder. Uiteindelijk kunnen de boeren hun ethanol en biodiesel niet meer kwijt op de wereldmarkt. Benzine en diesel zijn immers goedkoper. Brazilië produceert in de omgeploegde Pcerrado en plaptgebrande Amazone producten waar alleen nog op de binnenlandse markt vraag voor is. Maar wel een vraag die de belastingbetaler of consument gedwongen wordt om te betalen via hoge belastingen of subsidies. Consumenten en bedrijven in andere landen houden in vergelijking meer over in hun eigen beurs.

Maar de elektrificatie valt niet tegen te houden, hoe goed Lula het ook probeert in de komende drie jaar. Het duurt alleen langer, maar ook hier gaat de vraag naar benzine en diesel terugvallen met als gevolg overproductie van ethanol en biodiesel, nieuwe raffinaarderijen die niet op hun ideale uitlasting kunnen draaien en ook nog worden geconfronteerd met een volledig andere mix van producten, waarvan het nog maar de vraag is of de nieuwe raffinaarderijen daarbop ingesteld zijn.

Afijn, de extreem dalende batterij prijzen zijn een donkerrood scenario voor het economische en politieke beleid van Lula.

Het lijkt erop dat hij Brazilië in zijn eigenwijsheid rechtstreeks en doelbewust de afgrond in rijdt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » vr mar 15, 2024 18:13

Donkerrood scenario?

Je ziet dat andere landen precies hetzelfde doen en nog zoveel mogelijk proberen te profiteren van de olie inkomsten zolang het kan. En integenstelling tot veel andere landen heeft Lula wel de mogelijkheid en doet dat ook om de gemaakte winsten te investeren in het vergroenen van Petrobras en te zorgen dat dit in de toekomst ook nog een relevante speler is en niet de aandeelhouders deze verdiensten volledig in hun zak te laten steken.

Bovendien blijken verwachtingen vaak niet realistisch. Maar laten we van het scenario uitgaan dat we over 6 jaar zover zijn dat er bijna alleen nog elektrisch verkocht wordt. Dan duurt het nog zeker 20 jaar voordat je voldoende 2e handsmarkt hebt opgebouwd zodat je het overgrote merendeel van je wagenpark hebt omgebouwd. Lijkt mij tijd genoeg om de voordelen van eigen raffinage te hebben terugverdiend.

En dat je boeren hebt die deze transitie soepel laten verlopen is alleen maar een zege. Die zorgen automatisch dat als er minder behoefte is aan het ene product ze geleidelijk overschakelen op een andere teelt. En er zullen behalve voedsel ook nog wel nieuwe teelten bijkomen. Ik verwacht bijvoorbeeld een grote behoefte aan bio plastic als er minder wordt geraffineerd. En als de wereld bevolking niet alleen blijft toenemen maar ook kapitaal krachtiger wordt zal de vlees consumptie ook blijven stijgen.

Bovendien houdt Lula de electrificatie van de automarkt in Brazilië niet tegen wat jij te pas en te onpas beweert. Hij houdt alleen de goedkope veelal staats gesubsidieerde import tegen. En het zal daardoor waarschijnlijk wel iets langer duren en iets duurder zijn voor de consument. Staat tegenover dat er wel consumenten blijven en een gedeelte van het kapitaal, kennis, en zelfvoorzienendheid in Brazilië blijven.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » vr mar 15, 2024 20:03

quasimodo schreef:
vr mar 15, 2024 18:13
Bovendien blijken verwachtingen vaak niet realistisch. Maar laten we van het scenario uitgaan dat we over 6 jaar zover zijn dat er bijna alleen nog elektrisch verkocht wordt.
Nee, dat gaat veel sneller. Kijk naar de OV-bussen in Nederland. Uiterlijk 2025 wordt de laatste dieselbus gekocht (staat in de wet). Maar de vloot van 5200 OV-bussen zit nu al op bijna 40%. Een dieselbus gaat 1 miljoen kilometer mee of 10 jaar. Daarna is het echt over. In 2030 rijdt er geen enkele dieselbus meer in het OV en is er geen druppel geïmporteerde olie nodig voor die bussen.

Bij het personenvervoer zal het inderdaad iets langer duren, maar ook daar zal hetzelfde gebeuren met wat je met dieselpersonenwagens hebt gezien. Die zijn razendsnel uit het wagenpark verdwenen. Zeker als de nieuwe middenklasse EV's rond de €20.000 gaat kosten. De calculerende burger zal snel tot de conclusie komen dat ze de 15.000 km/jaar veel voordeliger kunnen afleggen met een tweedehands EV met eigen zonnepanelen ipv een 10 jaar oude benzinewagen.
quasimodo schreef:
vr mar 15, 2024 18:13
En dat je boeren hebt die deze transitie soepel laten verlopen is alleen maar een zege. Die zorgen automatisch dat als er minder behoefte is aan het ene product ze geleidelijk overschakelen op een andere teelt.

Ja, welkom in de tropische landbouw. Als soja en suikerriet wegvallen heb je niet zoveel aan die miljoenen hectares omgeploegde cerrado en gerooide Amazone.

In tegenstelling tot Amerika en de EU gaat het je niet of nauwelijks lukken om er andere gewassen op te laten groeien die winstgevend zijn.
quasimodo schreef:
vr mar 15, 2024 18:13
Bovendien houdt Lula de electrificatie van de automarkt in Brazilië niet tegen wat jij te pas en te onpas beweert.
Dat doet hij wel. En niet alleen voor de automarkt. Lula heeft al zijn hele carrière een zeer ongelukkige hand gehad in de energiemarkt. Of het nu ging om de verdere uitbouw van Petrobras, ethanol, biodiesel, waterkrachtcentrale of kernenergie. Het ging altijd gepaard met extreme corruptie en altijd ten koste van de koopkracht van de bevolking.

Die zeer ongelukkige hand heeft alles te maken met zijn geloof in een maakbare communistische samenleving waar een overheid denkt te weten wat goed en slecht is voor de mensen. Het heeft geleidt tot megalome projecten als megadammen in het Amazonegebied waar tienduizenden indianen hun land zijn kwijtgeraakt en de wereld getuige kon zijn van de destructie van het Amazonewoud, het heeft geleid tot miljarden kostende projecten om ergens een kleine kerncentrale te laten werken, wederom geplaagd door massieve corruptie en natuurlijk de grote corruptieschandalen bij apetrobras.

Er is niets zo eng voor een overheid om een bevolking te zien die geheel zelfstandig hun eigen energie kunnen opwekken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » vr mar 15, 2024 21:18

10 jaar. Daarna is het echt over. In 2030 rijdt er geen enkele dieselbus meer in het OV en is er geen druppel geïmporteerde olie nodig voor die bussen.

Bij het personenvervoer zal het inderdaad iets langer duren, maar ook daar zal hetzelfde gebeuren met wat je met dieselpersonenwagens hebt gezien. Die zijn razendsnel uit het wagenpark verdwenen.
Allemaal een beetje optimistisch in de EU is het wagenpark gemiddeld ongeveer 14 jaar. Dus om de helft eruit te filteren met 2e handsmarkt ben je ongeveer 20 jaar bezig als de meeste nieuwe pas over 6 jaar verkocht worden. En ook binnen de EU zijn grote verschillen in de wat minder kapitaal krachtiger landen lopen ze 5 jaar achter. Dus er zullen nog heel veel positieve of negatieve prikkels van de overheid of brandstofprijzen moeten komen om dit te veranderen. En bij publiek geld en groenbewuste bedrijven zal het inderdaad vlugger gaan. En om bussen en overheids voertuigen te subsidiëren is ook een goed idee.

Dat lijkt mij tijd genoeg om de kosten van eigen raffinage terug te verdienen. Nog afgezien van de andere producten die uit aardolie gewonnen wordt waar de vervanging nog langer gaat duren is de verwachting.

En je argument over diesels gaat net zo min op als bij de vrachtwagen en de bus. Deze worden vooralsnog allemaal verkocht aan een 2e handsmarkt in het buitenland. En dat zal in Brazilië dan binnenlands worden van rijke naar armere delen. Al hebben sommige landen een sloop subsidie die wel zoden aan de dijk zet.

En misschien heb je wel gelijk en gaat het allemaal sneller maar ik zie het nog niet en zou ook geinvesteerd hebben in raffinage als Brazilië zijnde. En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat Lula een heel slecht track record heeft met grote projecten in het verleden. En bovendien onder zijn vorige bewind geen geweldig milieu beleid gevoerd heeft. Maar dat laatste geld voor vrijwel iedereen in die periode op wat Scandinavische landen na. Maar als ik zie wat hij nu presenteert is veelal positief zeker 't.o.v. het alternatief bij de ververkiezingen. Nu is het afwachten wat er van terecht komt en of hij heeft bijgeleerd.

Ja, welkom in de tropische landbouw. Als soja en suikerriet wegvallen heb je niet zoveel aan die miljoenen hectares omgeploegde cerrado en gerooide Amazone.
Ik ben daar helemaal niet zo negatief over. Er is veel vraag naar tropische producten. De boeren en de gehele agro industrie in Brazilië is de afgelopen decennia ongelooflijk ontwikkeld. En ik zie ook regelmatig dat er door Braziliaanse boeren nieuwe markten worden bediend. Ik heb al positieve berichten van cacao, vijgen, olijfolie alleen al deze maand voorbij zien komen. En een recente ontwikkeling van de oorlog in Israël en de daaruit voortvloeiende problemen op de rode zee wordt al voor een groot deel opgevangen door producten uit Zuid-Amerika.
Er is niets zo eng voor een overheid om een bevolking te zien die geheel zelfstandig hun eigen energie kunnen opwekken.
Als dit off grid gebeurt zal dit nog niet zo'n zorg zijn. Dan halen ze de belasting wel ergens anders op. Als het op het net gebeurt en een gedeelte heeft voordelen en een gedeelte nadelen is het moeilijk voor de overheid. En met zo'n log apparaat is het dan vaak onnodig veel bijsturen zeker als je de verkeerde piket palen kiest zoals in Nederland.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » vr mar 15, 2024 23:00

quasimodo schreef:
vr mar 15, 2024 21:18
Dat lijkt mij tijd genoeg om de kosten van eigen raffinage terug te verdienen. Nog afgezien van de andere producten die uit aardolie gewonnen wordt waar de vervanging nog langer gaat duren is de verwachting.
Dat is makkelijk gezegd, maar ik heb mij laten vertellen dat het veranderen van de mix van producten die je uit zo'n raffinaarderij kunt krijgen redelijk binnen krappe grenzen beweegt. Het liefst wil je zo min mogelijk laagwaardige producten als teer en een maximum aan dure brandstoffen. Als de inkoopprijs voor de ruwe olie dan ook nog eens door de helft gaat, wordt het wel heel moeilijk om de absolute marges op peil te houden.
quasimodo schreef:
vr mar 15, 2024 21:18
En je argument over diesels gaat net zo min op als bij de vrachtwagen en de bus. Deze worden vooralsnog allemaal verkocht aan een 2e handsmarkt in het buitenland. En dat zal in Brazilië dan binnenlands worden van rijke naar armere delen. Al hebben sommige landen een sloop subsidie die wel zoden aan de dijk zet.
Op een paar diep Afrikaanse en wat communistische landen na krijg je die oude trucks ook niet meer weg. Kwestie van slopen inderdaad. Hetzelfde in Brazilie, India en China waar de oude vrachtautos uitgefaseerd worden maar alle nieuwe wagens gewoon aan de hoogste normen voldoen. Daarmee heb je 80% van de wereldeconomie (en dus het transport) te pakken.

Maar zodra de wagens net zo duur worden dan geld ook in die landen kosten per kilometer per ton.
Like electric passenger vehicles, electric trucks come with significantly lower running costs than diesel-powered vehicles. According to Tesla, its fully electric semi-truck uses just 2kWh per mile (1.25 kWh per km) while fully loaded with 82,000 pounds (37 tonnes).
Laten we een volledig afgeschreven vrachtauto nemen. Die rijdt 30 liter op iedere 100km. Met uitzondering van communistische landen als Cuba en Venezuela kost diesel ongeveer US$ 1,00 per liter. iedere kilometer kost aan brandstof gewoon $0.33.

De cijfers van Tesla zijn real-life cijfers gebaseerd op een grote vloot van Pepsi-Co. Voor grootgebruikers in Brazilie zonder eigen PV-intalatie ligt de kWH ongeveer op US$ 0.12 per kWh, voor een kilometer ben je dan ongeveer US$0.16 kwijt, de helft ongeveer. Een beetje vrachtwagen rijdt de 100.000 kilometer per jaar wel. De nieuwe vrachtwagen verbruikt per jaar US$ 16.000 per jaar minder aan energiekosten. Wek je je eigen energie op, dan liggen de kosten in Brazilië op US$ 0.08/km, US$ 0.25 per kilometer (US$25.000/jaar) goedkoper.

Echter, de onderhoudskosten van zo'n oude vrachtauto lopen schrikbarend hard op. En dan moet je nog idioten vinden die in in zon roestbak willen rijden. En klanten die accepteren dat je hun dure goederen met onbetrouwbaar materiaal wil vervoeren.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » za mar 16, 2024 01:25

En toch rijden zulke vrachtwagens en auto's rond. Ik rij zelf trouwens ook zo'n auto wel benzine. En ik kan rekenen zoals ik wil. Gebruik een 500 liter benzine per jaar is voor het gemak 1000 euro. Dan moet ik heel wat jaartjes rijden om een 2e handse ev te kopen. Nog afgezien van een nieuwe al is de stroom gratis. Dus dan moet het van het onderhoud komen en dat is ook geen 1000 euro per jaar. En dat komt wel een keer maar ligt nog ver in de toekomst. En waarschijnlijk is het vrachtverkeer al veel eerder overgestapt dan ik omdat met het aantal km de business case sneller gunstiger wordt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4147
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door borsjea » za mar 16, 2024 02:08

quasimodo schreef:
za mar 16, 2024 01:25
En waarschijnlijk is het vrachtverkeer al veel eerder overgestapt dan ik omdat met het aantal km de business case sneller gunstiger wordt.
Bij vrachtwagens spelen vervoers tarieven een belangrijke rol. Kan een vervoerder met vrachtwagens nog wel concurreren als hij zeg 4 a 5 keer zoveel per km kwijt is. Als een transportbedrijf zijn daken vd distributie centrums nog vo legt met panelen is het verschil nog groter. Al zal pas rond 2030 het prijsverschil is verdwenen dan kan het ivm operationele kosten veel eerder intressant zijn om overstappen. Niet alleen op de brandstof zelf maar ook op onderhoud en het aantal keren dat er onderhoud gedaan moet worden zitten grote verschillen tussen diesel en batterijen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » za mar 16, 2024 02:31

0.074kWh per kilometer of 7,4kWh per 100 kilometer. 100kWh batterij. meer dan 1000 kilometer range.

Afbeelding

https://electriccarsreport.com/2024/03/ ... -to-dubai/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » za mar 16, 2024 16:56

Kan een vervoerder met vrachtwagens nog wel concurreren als hij zeg 4 a 5 keer zoveel per km kwijt is.
Bij gemiddeld gebruik zal hij dan de eerste 6 tot 10 jaar de tijd hebben om de vrachtwagen af te rijden zonder dat het veel uitmaakt en zo dus langzaam overgaan bij eigen vrachtwagens. Bij weinig gebruik wat langer.

De lease maatschappijen zullen wel eerder gedwongen om over te gaan omdat ze anders klanten verliezen. De eigen rijder zal hiervan kunnen profiteren, en een tijdje gebruik maken van veel goedkoop aanbod en deze optie kunnen gebruiken en daarna over te stappen op de 2e handsmarkt in ev of een nieuwe danwel lease.

Dus je kan ervanuit gaan als de beschikbaarheid en financiering breed beschikbaar is het nog 10 jaar duurt voordat de meerderheid electrisch rijdt. Als de accu's ook geschikt zijn voor 2e hands gebruik. Wat steeds beter lijkt te gaan.

Bij personen auto's zal het iets langer duren en afhankelijk zijn hoe goedkoop de nieuwe modellen geleverd worden. Het gebruik is een stuk minder veelal 't.o.v. de nieuwprijs.

Maar er zijn veel variabele die constant veranderen waaronder overheids maatregelen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » za mar 16, 2024 22:01

quasimodo schreef:
za mar 16, 2024 01:25
Ik rij zelf trouwens ook zo'n auto wel benzine. En ik kan rekenen zoals ik wil. Gebruik een 500 liter benzine per jaar is voor het gemak 1000 euro. Dan moet ik heel wat jaartjes rijden om een 2e handse ev te kopen.
Hoe langer we met onze spulletjes doen des te beter.

Met goed onderhoud kun je de meeste autos met gemak op een levensduur van 20 jaar brengen. Ik denk dat de nieuwe EV's kwalitatief nog beter zijn en het zou mij niet verbazen als de huidige Teslas en BYDs met gemak de 25 jaar aantikken. Ja, één keer een batterijpack zul je moeten wisselen, maar de oude gaat dan gebruikt worden voor een andere functie.

Helaas wordt het consumenten extreem moeilijk gemaakt. Veel beleid van overheden is gericht om consumptie aan te wakkeren. Het kost overheden een eeuwigheid om bijvoorbeeld het recht op reparatie om te zetten. Huizen voor statushouders worden volledig ingericht met de nieuwste spullen, terwijl tweedehands winkels nagenoeg alle grote meubels tegen hoge kosten direct naar de afvalverwerker moeten brengen. Hetzelfde voor BTW. Zet reparatiewerk op 0% BTW.

Wat dat betreft loopt Brazilië wel redelijk voorop. Alles wat wij in de loop der jaren hebben weggegooid heeft wel ergens een bestemming gevonden.

Maar terug naar het onderwerp. Jij rijdt op zijn hoogst 8000 kilometer per jaar met een oudere wagen. Maar op een gegeven moment worden de onderhoudskosten gewoon meer als de waarde van de auto. Ga jij echt nog een keer €2500 verspijkeren aan een auto met alleen nog maar de sloop waarde? Of koop je een Dacia Spring van vier jaar oud voor €10.000?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » zo mar 17, 2024 00:18

Ik heb wel eens voor die keuze gestaan. Mij er een keer in laten lullen door mijn moeder om een keer wat meer uit te geven voor een 2e hands auto die wat beter oogde. En dan laat je inderdaad steeds de auto repareren en betaal je uiteindelijk te veel.

Ik geef zelfs niets om auto's dus koop normaal altijd iets onder de 1000 euro. Vraag gewoon rond of iemand nog iets weet of in een garage die van inruil af willen meestal ziet de lak er niet uit. Als er maar een jaartje apk op zit. Proef ritje en rijden. Heb ik stukken breng ik hem naar de sloop en krijg nog een paar honderd terug. Meestal rij ik er een paar jaar mee.

Die ik nu heb laat ik wat meer onderhoud aan doen. Maar dat is meer om een maat te zieken. Die moest ook van zijn auto af. Je weet wel een vriendin die een wat grotere auto wilde. Ik wist dat hij zijn schoonbroer altijd het onderhoud laat doen en die dat altijd goed doet. Maar je weet het als je met een oude auto bij de garage aankomt krijg je niets terug hoe zuinig je er ook op bent. Dus hij kreeg een bod van 250 euro. Kom ik hem kwaad tegen in de kroeg. Iedereen die meer biedt mag hem hebben. Ik zeg 275 euro. De week erop belt hij op is goed. Dus ik met de mijne naar de sloper, die starte slecht, en moest eigenlijk een nieuwe accu. En ik zat te dubben of dat nog de moeite was. En kreeg nog 250 euro terug. We zitten de week erop weer samen in de kroeg en ik zeg tegen hem, kreeg zelfs voor dat barrel van mij hetzelfde als jij bij de inruil geboden bij de sloper. Hij had intussentijd een nieuwe en zegt maar ik kan voorlopig weer vooruit en die van jou zal binnenkort wel de geest geven. Ik heb hem nu ook in onderhoud bij zijn schoonbroer en hij weet dat ik altijd alleen de dingen laat doen om door de keuring te laten komen. Ik heb hem toen ik hem 5 jaar had een keer een nieuwe ophang steun gegeven en als bonus een nieuwe distributie riem en de olie laten verversen alleen om mijn maat te zieken en wat langer te rijden. Verder doe ik alleen de remblokjes de banden en af en toe een nieuw lampje. En ik heb de accu een keer moeten vervangen. Ik rij hem nu al 8 jaar en mijn maat is al aan zijn 3e in dezelfde tijd.

Ik ben geen type voor een dure 2e handse. En ik denk dat ik voordat er weer een levendige handel is in mijn categorie ik wel eerder uit de brandstof auto's gepest wordt door de overheid. Dan kies ik liever voor een nieuwe met garantie. Dan rij ik die wel weer helemaal af. En niet dat ik geen goedkoop model kan betalen die nu op de markt zijn. Maar ik vind ze nog te duur en ik zie nog heel veel ontwikkelingen in de techniek. Dus ik denk dat ik nog wacht tot de goedkoopste op hetzelfde tarief zitten als de goedkoopste brandstof auto's nieuw. En ik denk dat de techniek dan ook beter of vergelijkbaar is met de auto's die nu voor 50.000 over de toonbank gaan. En intussentijd kan ik met mijn kosten moeiteloos goedkoper blijven rijden 't.o.v de investering.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7492
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door Progresso » zo mar 17, 2024 03:36

Ja, als je geen waarde hecht aan status, mooi, of " het nieuwste" dan is dat een prima manier. Ik hou daar wel van. Autos zijn gewoon altijd de slechtste investering die iemand kan doen.

Het enige is dat mensen vaak de veiligheid zwaar onderschatten. Op YouTube heb je zo'n kanaal dat heet "klokje rond". Het blijkt gewoon heel moeilijk te zijn om een auto veilig op de weg te houden. Mensen komen vaak met hetzelfde soort enthousiasme zoals jij hierboven beschrijft maar staan er na zo'n keuring toch vaak erg beteutert bij te kijken. En dan gaat het vaak om autos met maar 300.000 op het klokje, soms niet ouder dan 10 jaar.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » zo mar 17, 2024 15:05

Als jij je netjes aan de regels houdt is auto rijden relatief een veilig vervoermiddel zeker in combinatie met de apk. De electrificatie zorgt de laatste tijd juist voor veel verkeersslachtoffers. Met name op de fiets is de snelheid veel toegenomen. En dat geeft problemen met mensen die zich overschatten en overig verkeer dat de snelheid verkeerd inschat.

En voor de veiligheid en het milieu zijn er makkelijk maatregelen te bedenken zoals zorgen dat een auto niet harder kan en niet te snel op kan trekken. Maar dit zijn onpopulaire maatregelen net zoals een helmplicht bij fietsers.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 5117
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Bloomberg verwacht, in 2030 elektrische vrachtwagens goedkoper dan diesel

Bericht door quasimodo » ma mar 18, 2024 11:56

En dit wordt ook nog wel eens vergeten als het om veiligheid of milieu gaat:

https://www.ad.nl/auto/slechte-zomerban ... ~aea5cd7e/

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-speci ... bandentest



Plaats reactie