21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door Progresso » do feb 07, 2019 01:59

In de categorie "uitstekende service" van de Nederlandse overheid. Deze keer ook eens een keer ruim van te voren gecommuniceerd.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... n-brasilia



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door René » zo feb 10, 2019 08:13

Voor een groot deel van de NL ers maakt het niet veel uit of het nou in Brasila of in Rio kan.
Het is belachelijk dat in deze digitale tijd de mogelijkheid niet bestaat om via internet een eventuele adreswijziging door te geven, en een actuele selfie van je harses te mailen.... De rest van de info op je paspoort blijft hetzelfde... van BSN tot vingerafdruk.... Volgens mij is het enige wat er verandert is de foto....

Nou weet ik dat BR (fortaleza) er geen probleem mee heeft als je met een geldige verblijfsvergunning, maar met een verlopen NL paspoort naar NL reist. Ik ging er vanuit dat als je als geboren en getogen NLer bij de douane waar je zou kunnen aantonen dat je al een afspraak hebt om op schiphol je paspoort te vernieuwen, niet al teveel problemen zou hebben....

Even via de whatsapp service van schiphol gecheckt. Eerlijk is eerlijk, en super service. Hun antwoord is dat ik in principe niet zou worden toegelaten en voor de zekerheid beter een noodpaspoort zou moeten aanvragen.

Op de vraag of ik als geboren en getogen Nler met slechts de NL nationalieit ivm met een verlopen paspoort gedeporteerd zou worden, adviseerden ze me om contact met de marechaussee op te nemen, omdat Schiphol niet gespecialideerd is in zulke specifieke vrage.

Ik ga contact opnemen met de marechaussee (wat een kut woord...) en mocht ik antwoord krijgen, zal ik het hier posten>



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door quasimodo » zo feb 10, 2019 10:15

Als je paspoort niet meer als 5 jaar is verlopen kunnen ze je niet weigeren omdat je dan nog gewoon Nederlander bent tenzij je een andere nationaliteit aangenomen hebt. Het probleem zit hem waarschijnlijk in de vliegtuigmaatschappij die zal je niet meenemen omdat als er wel gezeik van komt ze je weer terug mee moeten nemen en die hebben geen reden om dat risico te lopen en verlangen op zijn minst een noodpaspoort.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door Felix » zo feb 10, 2019 13:01

Nou weet ik dat BR (fortaleza) er geen probleem mee heeft als je met een geldige verblijfsvergunning, maar met een verlopen NL paspoort naar NL reist. Ik ging er vanuit dat als je als geboren en getogen NLer bij de douane waar je zou kunnen aantonen dat je al een afspraak hebt om op schiphol je paspoort te vernieuwen, niet al teveel problemen zou hebben....
Ik vind het een beetje raar dat je er op rekent dat je met een verlopen paspoort het land zou kunnen verlaten. Er kan zomaar ineens een ambtenaar zijn die het anders uitlegt en het niet toestaat. En inderdaad, de vliegmaatschappij zal je niet meenemen als ze doorhebben dat je paspoort verlopen is.

Dat je juist in deze digitale tijd duizenden kilometer moet reizen om je paspoort te vernieuwen is natuurlijk absurd en m.i. ook tegen de mensenrechten die het 'gidsland' naar eigen zelfbevredigend zeggen altijd zo hoog in het vaandel heeft staan.
Voor een groot deel van de NL ers maakt het niet veel uit of het nou in Brasila of in Rio kan.
Het kan alleen nog maar in São Paulo en het maakt zeker voor een groot aantal Nederlanders van alles uit. Het is tergend en mensonterend. Waarom kan het niet in EU verband in bepaalde consulaten van EU landen in de regio?

Kan elke burger zomaar een noodpaspoort krijgen of moet hij daarvoor de nood bewijzen en hangt het daarna weer van zo'n ambtenaartje af of die de nood erg genoeg vindt?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door borsjea » ma feb 11, 2019 02:04

Felix schreef:
zo feb 10, 2019 13:01
Kan elke burger zomaar een noodpaspoort krijgen of moet hij daarvoor de nood bewijzen en hangt het daarna weer van zo'n ambtenaartje af of die de nood erg genoeg vindt?
Goede vraag, een noodpaspoort kan zover ik begrepen heb door ieder NL consulaat worden aangemaakt, een noodpaspoort is voor velen goedkoper dan een reis naar São Paulo.

Zelf ben ik in 2017 afgereisd met een noodpaspoort, mijn paspoort was verlopen en ondanks dat ik dicht bij São Paulo woon had ik nog niet een nieuw paspoort aangevraagd had immers geen reisplannen. En achteruitgang van de gezondheid van mijn vader had ik al een afspraak in de agenda staan, helaas twee dagen voor dat deze afspraak er was overleed mijn vader en heb ik een nooddocument gekregen wat alleen geldig was naar Nederland, ondanks dat dit een het weekend gebeurde was de ondersteuning via email vanuit het consulaat uitmuntend. Op de uitgifte dag werd ik met voorrang geholpen, nare ervaring had ik met de schipholbalie die het maar belachelijk vond dat ik niet tijdig me paspoort had verlengt, op men vraag of de dame op de hoogte was van het beperkte aantal aanvraag punten in het buitenland gaf ze aan dat hier ook de schipholbalie was gekomen heb nog een opmerking gemaakt wat ze eventueel van een reistijd van 12 uur vond voor een aanvraag maar daar kreeg ik verder geen antwoord meer op.



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door René » ma feb 11, 2019 07:56

@Felix; "Ik vind het een beetje raar dat je er op rekent dat je met een verlopen paspoort het land zou kunnen verlaten. En inderdaad, de vliegmaatschappij zal je niet meenemen als ze doorhebben dat je paspoort verlopen is." Je hebt in principe gelijk... dat lukt je bijna op geen enkele luchthaven. Maar bij het inchecken kijken ze alleen naar je vista (omdat je een retourtje hebt en ze je niet willen terugbrengen naar BR zonder vista) en ze kijken nog geen hele seconde naar je NL paspoort als je gelijkenis toont met de foto in het paspoort (uit eigen ervaring).

"Er kan zomaar ineens een ambtenaar zijn die het anders uitlegt en het niet toestaat". Je hebt gelijk... alles is hier mogelijk. Je kan zelfs geweigerd worden terwijl alle documenten 100% in orde zijn, maar de PF wil niet luisteren en weigert verder te kijken dan zijn neus lang is (uit eigen ervaring).
Maar ik had het voor de zekerheid al eerder gecheckt bij de FP; je kan BR via Pinto Martins gewoon verlaten (niet binnenkomen) met een verlopen NL paspoort. En natuurlijk, dan kan er nog steeds een ambtenaar opduiken die het anders uitlegt en je niet laat uitreizen.

Wat ik eigenlijk wel schokkend vindt, is dat de kans bestaat dat je als geboren en getogen Nederlander op schiphol aankomt met een verlopen NL paspoort, en daarmee niet toegelaten wordt.... Even verder denken.... je leeft dus de rest van je leven achter de douane op schiphol, of je wordt gedoprteerd naar Brazilie... waar je niet binnekomt omdat je paspoort verlopen is.....

Zoals gezegd, ik heb de marechaussee gemaild. Mijn paspoort verloopt in 2023... hopelijk heb ik antwoord vóór die datum...



René
Artikels: 0
Berichten: 864
Lid geworden op: do mar 06, 2008 03:19
Locatie: Fortaleza, Brazilie
Contacteer:

Re: 21 maart paspoort aanvragen in Brasila

Bericht door René » ma feb 11, 2019 08:06

@Quasimodo; "Als je paspoort niet meer als 5 jaar is verlopen kunnen ze je niet weigeren". Lijkt mij ook... ten tweede al is je paspoort 50 jaar verlopen kan NL je nationalieit niet afnemen als dat je enige nationaliteit is want dan zou je statenloos worden en dat is in de westerse wereld verboden.

"omdat je dan nog gewoon Nederlander bent tenzij je een andere nationaliteit aangenomen hebt." Als je een verklaring van NLschap op zak hebt (verklaring zonder geldigheidsdatum), ben je met een tweede nationaiteit ng gewoon NLer

"Het probleem zit hem waarschijnlijk in de vliegtuigmaatschappij die zal je niet meenemen omdat als er wel gezeik van komt ze je weer terug mee moeten nemen en die hebben geen reden om dat risico te lopen". Weer mee terug nemen is geen optie want je komt BR niet in met een verlopen paspoort. Je kan dus niet inchecken op de terugreis, maar dus geen probleem voor de vliegtuig maatschappij. Maar het zal de PF en de vliegtuigmaatschappij een zorg zijn of jij als NLer wel of niet wordt toegelaten in NL.

Maar uit de reacties blijkt dat dit een "grappig" probleem is...

Ben benieuwd of en wat de marechaussee antwoord....



Plaats reactie