Vastgoed betalen/geld sturen

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Nicholas-1980
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2020 12:05

Vastgoed betalen/geld sturen

Bericht door Nicholas-1980 » zo mar 15, 2020 12:25

Hoi! Ik ben bezig met de aanschaf van een woning in Brazilië. Eigenlijk gaat alles voorspoedig. Behalve dat het continue gedoe is m.b.t. het overmaken van het geld vanuit NL. Betaling via de normale bank is duur (slechte koers), en aangezien de daadwerkelijke wissel in Brazilië plaatsvindt weet je nooit precies hoeveel er overblijft. Nogal lastig als je een vast bedrag (contract) moet betalen. Om die reden werk ik nu met een vriend (procurador). Dus ik maak eerst geld naar hem over, en hij dan naar de aannemer. De eerste betaling heb ik via Transferwise gedaan (die accepteerden uiteindelijk dat er een groot bedrag naar de procurador ging). Nu bij de volgende betaling heb ik het blijkbaar niet getroffen met de persoon die de zaak behandelt: afgewezen, het geld moet direct naar de begunstigde (de aannemer). Het lastige is dat overboekingen naar zakelijke rekeningen door Transferwise niet wordt toegestaan. Kortom: ???

Heeft iemand hier ervaringen mee? Wellicht slimmigheden om dit soort betalingen wel te kunnen doen? Ik hou het graag officieel zodat ik t.z.t. het geld hopelijk weer uit Brazilië kan krijgen (dus liever geen Bitcoin trucs ;-)) Dank voor het meedenken! :D



Walter123
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 12:37

Re: Vastgoed betalen/geld sturen

Bericht door Walter123 » vr mei 01, 2020 19:34

Dat probleem met de koerswissel heb je toch altijd? En scheelt het bij de normale bank dan zoveel met bijvoorbeeld TransferWise?
Ik heb meerdere appartementen gekocht en allemaal gewoon via de bank. Door welke partij is jouw betaling via TransferWise afgewezen? Door TransferWise zelf of door de bank in Brazilie? Mag ik vragen om welke bedragen het ging? Ik ben nu weer bezig met een nieuw nieuwbouwappartement, maar dit bouwbedrijf wil de betalingen dmv een boleto en daar kan ik natuurlijk niets mee. Rechtstreeks per bank is blijkbaar te lastig voor hun. Ik dacht ook om de betalingen bijvoorbeeld via Xoom van Paypal of TransferWise over te maken naar een familielid die vervolgens de boleto betaald, maar ik ben bang dat de bank in Brazilie de betaling gaat blokkeren. Iemand enig idee tot welk bedrag je probleemloos kunt overmaken via Xoom of TransferWise?



Nicholas-1980
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2020 12:05

Re: Vastgoed betalen/geld sturen

Bericht door Nicholas-1980 » vr mei 01, 2020 20:55

Bij geld sturen heb je altijd een wisselkoers, zo ver was ik ook :-). Het probleem bij normale bank transfer is dat de wissel zelf in Brazilië plaatsvindt en je dus hier niet zeker weet welke koers je krijgt. In mijn geval moet ik bijvoorbeeld 100.000 reais aan de aannemer betalen. Het enige dat ik hier kan doen (via reguliere bank) is Euro's overmaken. Wat er in dat geval bij de aannemer aankomt is dus onbekend.

Dat weet je met Transferwise wel. Daar staat de koers vast. Alleen kan je daar geen geld overmaken naar bedrijven (CNPJ) en (wat voorheen dus wel lukte) erkennen ze de procurador dus niet. De partner van Transferwise (Redimento) heeft deze transactie afgewezen omdat het alleen toegestaan is direct je verkoper te betalen.

Mijn vraag daarom: heeft iemand ervaring met deze situatie en hoe hiermee om te gaan?

@Walter123: tot 10.000 USD kan je via Transferwise probleemloos overmaken. Boven 10.000 moet je bewijsstukken meesturen. Naar CNPJ kan je niet overmaken, dus een aannemer direct betalen kan niet. Ik ga er vanuit dat Xoom hetzelfde werkt. Paypal kan misschien wel, nooit onderzocht omdat de koers slecht is (spread is groot). Let op met dit soort transacties dat ze bij de BCB geregistreerd worden, anders kan je problemen krijgen als je het geld weer terug naar NL wil brengen.



Walter123
Artikels: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 12:37

Re: Vastgoed betalen/geld sturen

Bericht door Walter123 » za mei 02, 2020 10:26

Dus als ik 3500 euro zou overmaken met transferwise naar een tussenpersoon dan levert dat geen problemen op?



Nicholas-1980
Artikels: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: zo mar 15, 2020 12:05

Re: Vastgoed betalen/geld sturen

Bericht door Nicholas-1980 » za mei 02, 2020 10:34

Walter123 schreef:
za mei 02, 2020 10:26
Dus als ik 3500 euro zou overmaken met transferwise naar een tussenpersoon dan levert dat geen problemen op?
Nee. Dat is geen probleem. Die 10.000 USD is per jaar overigens. Dus je kan geen 20x 3500 euro overmaken. :wink:



Plaats reactie