Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Redactie » vr sep 18, 2020 16:17

Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië
by Redactie


Afbeelding
Volgens het IBGE (Instituto Brasileiro de Geografia e Estatistica) steeg de honger in Brazilië met 43,7% in een tijdspanne van vijf jaar. De situatie is erger in het noorden en het noordoosten van het land: ongeveer 85 miljoen Brazilianen wonen in huizen met een tekort een levensmiddelen.

Het IBGE ontleedde de toestand voor het eerst in 2004. De nieuwe gegevens, gisteren vrijgegeven,...

Read more



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door comulder » vr sep 18, 2020 16:41

Waarom de populariteit van Bolso in het noorden en noordoosten stijgt is mij een volkomen raadsel. Zou het alleen komen door gebrek aan een alternatief?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Baiano » vr sep 18, 2020 17:44

comulder schreef:
vr sep 18, 2020 16:41
Waarom de populariteit van Bolso in het noorden en noordoosten stijgt is mij een volkomen raadsel. Zou het alleen komen door gebrek aan een alternatief?
Dat heeft veel te maken met de noodhulp, een pluim die hij op zijn hoed steekt. Voor eenvoudige mensen maakt een nooduitkering van R$ 600/maand een wereld van verschil uit, zeker nu dat die verlengd werd met 4 uitkeringen van R$ 300 tot aan het einde van het jaar. Verder springt Bolso op de kar die door voorgangers in gang gezet werd, vooral in die regio. Daarover lees je hier meer.
https://brazilienieuws.online/2020/09/0 ... bolsonaro/



comulder
Artikels: 0
Berichten: 615
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door comulder » vr sep 18, 2020 18:00

Baiano, duidelijk verhaal. Tenenkrommend deze vorm van opportunisme. En dat van een liberaal in hart en nieten. Bolso heeft maling aan alles en iedereen, dat is wel duidelijk.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Progresso » za sep 19, 2020 15:14

Er is nog een tweede dimensie. Het lukt links Brazilië niet om ook maar enige vorm van oppositie te organiseren. Het liefst schiet men krampachtig terug in de oude communistische reflex.

Ik zie het bijvoorbeeld nu gebeuren bij de burgemeestersverkiezingen in Fortaleza waar de PT in arrenmoede Luizianna Lins naar voren schuift. Een corrupte ex-burgemeester die de stad acht jaar geleden in een rokende puinhoop heeft achtergelaten. Het wegennet was een grote kuil, en waar geen kuil zat was er een gat, de Beiramar vervallen tot een trieste armoedige vertoning vol met crackhoeren en zwervers, de buitenwijken zonder medische voorzieningen en vriendjes die opeens op de duurste locatie van Fortaleza werden bevoordeeld door een park voor hun huis (Japanse tuin) aan te leggen waardoor het onroerend goed van dat vriendje eventjes vertienvoudigde in waarde, PT-stemmers opeens wel werden ingeloot voor de beperkt beschikbare Minha Casa Minha Vida huisjes en meer van dat soort onregelmatigheden. En het is allemaal de schuld van het kapitalisme. Geen enkel nieuw idee, oude politiek met volstrekt foute politici.

Ja, en een vis begint altijd aan de kop te rotten. Zolang Lula geen plaats maakt voor nieuw leiderschap wordt het niets. De huidige generatie van linkse leiders wacht liever af tot de man dood gaat in plaats dat ze hun vingers branden en worden afgewezen door de heilige vakbondsbestuurder. Je krijgt dus slappe vaatdoeken als Haddad en andere randfiguren die dan denken dat ze het kunnen.

Het is wel aardig dat je het hebt over liberaal in hart en nieren. Ondanks dat er in Brazilië tientallen partijen zijn heeft het liberalisme, zoals we dat in Europa kennen zich hier nauwelijks doorgezet. Het is dus een keuze tussen drammerige communisten die het land in diepe ellende hebben gebracht of een reactionaire flapdrol die opportunistisch geld uitdeelt in het arme Noord-Oosten.

Zeg het maar?



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Baiano » za sep 19, 2020 18:51

Progresso schreef:
za sep 19, 2020 15:14
Er is nog een tweede dimensie. Het lukt links Brazilië niet om ook maar enige vorm van oppositie te organiseren. Het liefst schiet men krampachtig terug in de oude communistische reflex.

Geen enkel nieuw idee, oude politiek met volstrekt foute politici.
Ik kan het wel eens zijn met deze stellingname. Heb zelf gezien hoe de corruptie heerst op lokaal vlak, waarbij, helaas weeral, de PT vrijwel altijd betrokken was. Het klopt dat anderen niet echt beter zijn op dat vlak, maar van een partij die al vanaf het begin, in de eighties, met de vlag van ethiek zwaait, hadden de Brazilianen meer en beter kunnen verwachten.

Eigenlijk is het fout om het etiket 'corrupt' te plakken op een bepaalde partij, ook al vindt je het vooral terug bij centrumpartijen die zich nu als een duivel in een wijwatervat roeren om buitenspel te blijven. Ze verkopen hun ziel gewoon aan de duivel. Er zijn echt veel te veel 'foute politici' zoals Progresso schrijft. Het kan ook anders.

Na al die jaren in Brazilië steek ik voor geen enkele Braziliaanse politicus nog mijn hand in het vuur, maar het is toch opvallend hoe, om een voorbeeld aan te halen, een samenwerking tussen twee politiek volstrekt tegengestelde individuen zoals ACM Neto (DEM - burgemeester Salvador - Bahia) en Rui Costa (PT - gouverneur Bahia) goede resultaten oplevert. Neto is aan het einde van zijn tweede ambtstermijn en haalt een goedkeuringspercentage van meer dan 80%. Costa haalt minder (65%), maar toch nog altijd vrij veel.

Wat dit betekent voor 2022 weet ik niet, het is nog te vroeg om daar uitspraken over te doen.

De PT wringt zich wel in bochten. Het jongste gerucht is dat grote delen van de partij graag zouden zien dat Fernando Haddad in 2022 zou opkomen met Lula als kandidaat vice. Die strategie lukte in Argentinië met Alberto Fernández en Cristina Kirchner als vice. Ook zij was betrokken in corruptieschandalen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Felix » za sep 19, 2020 19:45

Zolang Lula geen plaats maakt voor nieuw leiderschap wordt het niets.
Lula is de grootste promotor van bolsonaro. Een groot deel van Brazilië kan zijn gezicht niet meer zien, zijn stem niet meer horen.
Als hij echt sociaal bewogen en ideologisch georienteerd was, had hij allang andere mensen naar voren geschoven, links beschikt best wel over talenten.

Wat de samenwerking in Bahia betreft, burgemeester en gouverneur, is het opvallend dat diverse goede of redelijke figuren in de Braziliaanse politiek bij de verkeerde partij (DEM) zitten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door Progresso » za sep 19, 2020 21:21

In Ceará is de gouverneur van de PT. Ik vind dat de man het uitstekend doet en ik zou er absoluut geen probleem mee hebben als de man zich zou kandidateren voor het presidentsschap.

En ik denk dat er nog wel wat talenten rondlopen bij de PT en andere links georiënteerde partijen.

Maar ja, die talenten hebben wel de ruimte nodig en willen niet voor de voeten gelopen worden door een gestaalde partijkader.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Honger groeit weer in Brazilië

Bericht door borsjea » ma sep 21, 2020 16:34

Het verbaasd mij nog steeds dat de PT nog niet in tweeën is gevallen. Heb begrepen dat er al een aantal jaren meerdere fronten zijn tussen het moderniseren en alles het oude laten. Herinner me nog goed het beeld van Haddad na de bekend making dat hij door de éérste ronde was, niet hij werd toegejuicht maar de naam Lula werd groepen en Haddad stond er bij als een boer met kiespijn. Later zou hij ook op andere punten bakzeil halen oa met de verkiezingen van de voorzitter vd partij. Hoe is het toch mogelijk dat de wil van Lula een man die politiek niets meer kan voorstellen zo machtig is? Ik vraag me wel eens af weet deze man te veel van andere en zou het spreken van deze man wel eens voor velen problemen kunnen opleveren? Het is bekend dat de PT door en door verrot is door de corruptie praktijken, Lula was de grote regelaar daarin en zal zeker weten wie er van geprofiteerd hebben.



Plaats reactie