Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door quasimodo » za dec 26, 2020 03:45




joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door joaninha » za dec 26, 2020 11:15

2 maanden geleden las ik dat heel veel patiënten die op de IC terecht komen een ernstig vitamine D tekort hebben en dat daarom ook een aantal Nederlandse hoogleraren extra vitamine D inname adviseren en zelf ook slikken. Ook in Spanje is een kleinschalig onderzoek geweest waar zieke Covid19 heel goed reageerden op extra toediening van vitamine D. (zie link in bovenstaand artikel)
Dus sinds 2 maanden slik ik dus dagelijks extra vitamine D. Ook omdat ik relatief weinig buiten ben en omdat blijkt dat een meerderheid van de Europeanen een vitamine D tekort heeft in de winter. Dus die levertraan die vroeger veel genomen werd en ook veel vitamine D bevat, was helemaal niet zo'n gek idee. Misschien kan het zelfs zo zijn dat de gevolgen van Corona zoveel minder worden als er geen vitimane D gebrek is, Covid19 inderdaad niet meer zal zijn dan "een griepje'. Hopelijk komen er meer onderzoeken over het effect van vitamine D tekort op het Covid19 verloop.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door Felix » za dec 26, 2020 15:10

Misschien kan het zelfs zo zijn dat de gevolgen van Corona zoveel minder worden als er geen vitimane D gebrek is, Covid19 inderdaad niet meer zal zijn dan "een griepje'
Je zou niet denken dat een vitamine d tekort hier in Brazilië een probleem is want je hoeft maar even naar buiten te gaan om je vitamine d op peil te houden. Desondanks gaan wij hier naar de 200.000 doden toe. Volgens ex-minister gezondheid Nelson Teich zouden we al op de 230.000 zitten.

Als je echter een vitamine d tekort hebt is het altijd zaak dat aan te vullen, of er nou een pandemie heerst of niet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door quasimodo » za dec 26, 2020 16:07

Die vitamine d moet dan wel omgezet worden in de lever en nieren. Dat is misschien wel de reden dat ouderen meer last hebben dan jongeren. Je zou het veel makkelijker aan kunnen vullen met een goed dieet ( vis vlees eieren ) waar dit al gebeurd is. Die levertraan zou dan ook werken hoewel deze manier van consumptie niet erg smakelijk is. Van het slikken van vitamine is bekend dat het vaak overbodig is en het lichaam lui maakt in zijn natuurlijke aanmaak. Hetzelfde geld overigens voor opgroeien in een steriele omgeving door alle bacteriën steeds te verwijderen met ontsmettingsmiddelen wordt je imuun systeem lui en krijg je niet de goede reactie als je dan toch een keer in contact komt met schadelijke bacteriën of virussen. Wat we nu allemaal doen tegen corona geeft waarschijnlijk dadelijk allemaal ongewenste neveneffecten. Het is te hopen dat het vaccineren een beetje voorspoedig gaat en het gewenste effect krijgt zodat we langzaam weer naar normaal kunnen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door Martinho » za dec 26, 2020 23:12

Net als bij alle andere dingen is er geen eenstemmigheid over vitamine D, maar ik slik het al een tijdje omdat ik denk dat het in ieder geval niet schaadt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door Progresso » za dec 26, 2020 23:48

Felix schreef:
za dec 26, 2020 15:10
Je zou niet denken dat een vitamine d tekort hier in Brazilië een probleem is want je hoeft maar even naar buiten te gaan om je vitamine d op peil te houden
Negers en pardos hebben biologisch gezien iets meer moeite door hun donkere huid zonlicht om te zetten in vitamine D. Deze zelfde groep heeft ook aardig wat problemen met obesitas en diabetes.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door Felix » zo dec 27, 2020 01:27

Er is kans dat nieuwe stammen van corona misschien besmettelijker maar ook minder gevaarlijk zijn. Dit om de eenvoudige reden dat minder sterke stammen de patiënten (langer) in leven houden en zodoende meer tijd hebben zich te verspreiden.

Dit is nog niet vastgesteld, gaat ook niet altijd op, maar is wel een gewone ontwikkeling van virussen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door quasimodo » zo dec 27, 2020 04:06

Gaat in geval van corona in dit geval waarschijnlijk niet op. Het is nog lang niet dodelijk genoeg om om uit zichzelf uit te sterven. En het experiment om groeps immuniteit te bereiken is niet gelukt omdat de gezondheidszorg het niet aankan. Dus de op een bepaald moment de dominante variant zal waarschijnlijk steeds de besmettelijkste zijn. Dan is het maar af te wachten hoe gevaarlijk de variant is. Het verspreiden van een bepaalde variant kan alleen geremd worden waar het ontstaat en hoe daar er met contact beperkingen wordt omgegaan.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » zo dec 27, 2020 16:15

Toen ik in 2012 na mijn emigratie mijn eerste arts bezocht was zijn eerste reactie op mijn afkomst uit Nederland dan gaan we eerst maar eens naar je vitamine D nivo kijken. Deze was verontrustend laag, 3 maanden lang aan een dosis van 50.000 UI gelegen om het nivo binnen de normen te krijgen, nu is de onderhoudsdosis 10.00 UI. Moet zeggen dat ik me zins dien veel beter voel, nauwelijks nog verkouden, nachtrust is beter en mijn astma lijkt ook veel beter onder controle, geen dagelijks dosis meer maar alleen als ik merk dat ik het nodig heb, zelfs nu ik hier in Parana al maanden te maken heb met extreem lage luchtvochtigheid.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » zo dec 27, 2020 16:25

quasimodo schreef:
zo dec 27, 2020 04:06
Gaat in geval van corona in dit geval waarschijnlijk niet op. Het is nog lang niet dodelijk genoeg om om uit zichzelf uit te sterven. En het experiment om groeps immuniteit te bereiken is niet gelukt omdat de gezondheidszorg het niet aankan. Dus de op een bepaald moment de dominante variant zal waarschijnlijk steeds de besmettelijkste zijn. Dan is het maar af te wachten hoe gevaarlijk de variant is. Het verspreiden van een bepaalde variant kan alleen geremd worden waar het ontstaat en hoe daar er met contact beperkingen wordt omgegaan.
Met de besmettingscijfers van enige maanden geleden van Manuas nog in het achterhoofd is de vraag hoe groot moet de groepsimmuniteit zijn? Denk dat dit wel eens veel hoger dan de 60% moet zijn wellicht wel in de buurt vd 90% als bij sarampo, hoe ver bied de ene besmetting bescherming op een gemuteerde vorm, het zelfde geld ook voor een vaccin? Hoe betrouwbaar zijn de low spectrum rNMA vaccins bij mutaties, moeten we straks bij elke grote mutaties weer een nieuwe prik halen?



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » zo dec 27, 2020 18:13

Gebruik van vitamine D als mogelijke verzachter een corona besmetting is toch al aardig vaak in het nieuws geweest. Recentelijk zag ik ook oproepen van mensen die om een andere reden al jaren vitamine D slikten dat men problemen ondervonden met de verkrijgbaarheid van vitamine D bij een groot aantal drogisterijen, zou dit niet te maken hebben met het feit dat veel mensen dit zijn gaan gebruiken?



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door Martinho » zo dec 27, 2020 22:00

Dat is vast wel het geval, want elke keer als er maar een GERUCHT was over een mogelijk middel was dat bijna meteen uitverkocht bij de drogist/apotheek. Ook wat die vitamine D betreft heb ik niet meer gehoord dan dat er AANWIJZINGEN zijn dat het helpt, maar ik heb niet gehoord over een gedegen onderzoek dat het bevestigd.

Ik vind het belangrijker dat ook Brazilie eens haast gaat maken met vaccinaties. Want die helpen vrij zeker, dat is tenslotte uitvoerig onderzocht. Want mondkapjes, social distancing en vitamine pilletjes zijn maar lapmiddelen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door quasimodo » zo dec 27, 2020 22:23

Het is te hopen voor Brazilië dat ze goede afspraken hebben gemaakt om die vaccin te testen zodat ze recht hebben op vaccins. Als je nu ziet welke landen beginnen met vaccineren zijn het allemaal landen die al mee betaald hebben aan de ontwikkeling van de vaccins en hiervoor rechten op een aantal dosis hebben bedongen. Anders sta je voorlopig nog wel even in de rij.

Nu zijn alleen de Chinezen en de Russen op zoek naar landen die hun vaccin willen kopen. En ik weet niet of die vlug 220 miljoen vaccins willen leveren. Ze hebben zelf ook een aanzienlijke bevolking die gevaccineerd dient te worden.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » ma dec 28, 2020 01:47

Martinho schreef:
zo dec 27, 2020 22:00
Dat is vast wel het geval, want elke keer als er maar een GERUCHT was over een mogelijk middel was dat bijna meteen uitverkocht bij de drogist/apotheek.
In een ander forumitem zijn de meest als het niet allen zijn voorbij gekomen inclusief de problemen met de levering. Zelf heb ik bij een vd bloeddruk verlagers die mijn schoonmoeder gebruikt op de dag dat die in het nieuws kwam een voorraad voor haar ingeslagen, net op tijd overigens.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » ma dec 28, 2020 02:02

quasimodo schreef:
zo dec 27, 2020 22:23
Het is te hopen voor Brazilië dat ze goede afspraken hebben gemaakt om die vaccin te testen zodat ze recht hebben op vaccins.
Ik krijg de indruk dat dit maar bij ėėn vaccin daadwerkelijk goed is geregeld in dat is niet eens een federaal initatief. En bij dit vaccin is de inkoop en productie al begonnen tijdens de fase 3 test. Ben bang dat het door de WHO zo geprezen Oxford vaccin uitloopt op een drama minimaal 3 maanden vertraging. Niet alleen gerommel met de cijfers, bewust een tijd informatie achterhouden mbt een tweetal incidenten.
Nog geen enkel dosis van dit vaccin is er ontvangen. Pfizer is inmiddel overal zo populair dat men nergens de gewenste aantallen kunnen leveren. Ook geen productie rechten voor dit vaccin. En dan ontstaat er nog een probleem van hoe gaan we het toedienen de federale overheid heeft voor het vaccinatie programma nog geen naald of spuit aangeschaft. Gelukkig hebben diverse staten wel al zelf actie ondernomen. Het Braziliaanse vaccinatie programma stond altijd hoog aangeschreven een militair op het ministerie heeft die goede reputatie ongedaan gemaakt, hem kwalijk nemen is moeilijk, artsen denken aan het redden van levens, militairen aan het ontnemen van levens.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door joaninha » ma dec 28, 2020 10:39

Er lijkt toch nog goed nieuws te komen over het Astrazeneca vaccin. Deze week wordt goedkeuring in het VK verwacht, en in deze eerste week van januari wordt dan met vaccinatie van dit vaccin gestart.
Dat is al nummer 3. Waarschijnlijkk volgt de EU snel. In het VK wordt verwacht dat alle risico groepen in februari al zijn beschermd en de reisrestricties in de loop van februari kunnen worden opgeheven.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/27 ... edkeuring/



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door quasimodo » ma dec 28, 2020 12:52

Misschien dat ze dan hier ook niet mee gaan experimenteren. Ben overigens wel benieuwd wanneer iemand die tot een late doelgroep behoort aan de beurt zal zijn als je pas in mei bij de 65+ gaat beginnen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/39322755/
belgische-experts-tweede-inenting-uitstellen-meer-immuniteit-opbouwen



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » ma dec 28, 2020 13:39

quasimodo schreef:
ma dec 28, 2020 12:52
Misschien dat ze dan hier ook niet mee gaan experimenteren. Ben overigens wel benieuwd wanneer iemand die tot een late doelgroep behoort aan de beurt zal zijn als je pas in mei bij de 65+ gaat beginnen.
Een federal schema heb ik nog niet gezien wel die vd staat Sao Paulo en daar staat de groep 60+ al in het schema mensen die jonger zijn en geen ziektes hebben die een risico vormen staat nog geen datum vast. Ben zelf 55 maar heb astma dus kom nog in de eerste weken aan de beurt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » ma dec 28, 2020 13:52

joaninha schreef:
ma dec 28, 2020 10:39
Er lijkt toch nog goed nieuws te komen over het Astrazeneca vaccin. Deze week wordt goedkeuring in het VK verwacht, en in deze eerste week van januari wordt dan met vaccinatie van dit vaccin gestart.
Dat is al nummer 3. Waarschijnlijkk volgt de EU snel. In het VK wordt verwacht dat alle risico groepen in februari al zijn beschermd en de reisrestricties in de loop van februari kunnen worden opgeven
De wereld heeft op dit moment elke beschikbare vaccin nodig. Diverse niet aan Astrazeneca gekoppelde deskundige gaven aan dat er maanden uitstel aan zat te komen. Als men alleen de gegevens vd groep met twee volledige dosissen neemt dan is de efectiviteit 62,4% nog altijd boven de WHO minimum van 50% vaccin zou men kunnen gebruiken bij de groep jongeren die niet tot de risicogroep behoren. Gebruik de vaccins met een hogere effectiviteit bij de risicogroepen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Vitamine D lijkt te helpen om corona gevolgen te verminderen.

Bericht door borsjea » ma dec 28, 2020 14:02

quasimodo schreef:
ma dec 28, 2020 12:52
https://www.telegraaf.nl/nieuws/39322755/
belgische-experts-tweede-inenting-uitstellen-meer-immuniteit-opbouwen
Het uitstellen vd tweede dosis kan nog wel eens een extra voordeel hebben om dan in het recept de nRMA vd gemuteerde versie op te nemen. nRMA vaccins gebruiken een klein stukje dna van het virus, dit stukje dna betreft het spike eiwit en daar lijkt nu net de mutatie te zitten. Diverse virulogen hebben hun zorgen uitgesproken of het imuun systeem ook de gemuteerde versie zal herkennen.



Plaats reactie