Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mijn Brazilië
Artikels: 114
Berichten: 196
Lid geworden op: zo okt 28, 2018 11:05
Locatie: Nederland
Contacteer:

Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot

Bericht door Mijn Brazilië » zo feb 07, 2021 17:06

Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot
by Mijn Brazilië

Wat is Feijoada? Feijoada is een typisch Braziliaans gerecht en kun je vergelijken met een stoofpot. Feijoada is een heerlijke mix van bonen en verschillende soorten vlees. Feijoada wordt niet alleen gegeten in Brazilië, maar ook in landen zoals Portugal en Angola. De naam Feijoada komt van de naam Feijão. Feijão is het Portugese woord …
Read More...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot

Bericht door borsjea » ma feb 08, 2021 18:39

Altijd meer maken dan je kan eten, want de volgende dag smaakt een Feijoada nog beter.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot

Bericht door Martinho » za feb 13, 2021 22:52

Helaas toont de site waarnaar verwezen wordt niet meer dan een blanco pagina...

Ik heb altijd begrepen dat feijoada (komt van feijao = (zwarte) bonen) min of meer ontstaan is in Rio, maar het idee van de stoofpot met bonen komt eerder uit Europa (Frankrijk/Portugal) al heeft men in de loop der tijd wat toevoegingen gedaan.
Al werd het oorspronkelijk (?) gemaakt met afvalvlees (varkensoren etc) als zondags extraatje voor het personeel (dat zou ook de verklaring zijn dat men het nog steeds traditioneel in het weekeinde eet), tegenwoordig word toch vaak beter vlees gebruikt, verschillende soorten linguiça, gedroogd vlees (wat uiteraard geweekt moet worden) of calabresa worst (voor de pittigheid) maar verder is de keuze helemaal vrij. In Amsterdam hebben we het eens met rookworst gemaakt, was ook heel lekker.

Het stoven gaat (ook traditioneel) au bain mairie maar dat duurt heel lang, de bonen hebben lang nodig. Wel wat knoflook toevoegen, dat haalt de smaak op! Vanwege de duur doet men het tegenwoordig in de snelkookpan, maar dan nog duurt het vrij lang.

Opdienen met in reepjes gesneden (julienne) opgebakken boerenkool (couve) apart, uitgebakken spekzwoerdjes en partjes sinaasappel.

Ik kan ook voor de afwisseling Feijao Tropeira aanbevelen, dat is met witte bonen en allerlei toevoegingen (naar keuze). Dit schijnt uit MG te komen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Mijn Brazilië Feijoada Braziliaans recept | Feijoada is een heerlijke Braziliaanse stoofpot

Bericht door Felix » zo feb 14, 2021 00:52

(dat zou ook de verklaring zijn dat men het nog steeds traditioneel in het weekeinde eet)
Ik denk dat men tegen het weekeinde meer 'vleesafval' - overgebleven restjes heeft om in de feijoada te doen.

Maar, wat ik echt altijd gedacht en gehoord heb is dat feijoada een nogal zwaar eten is en daarom niet geschikt voor door de week omdat er dan nog gewerkt moet worden. Feijoada is meer geschikt voor een flinke dut na het eten, of teministe voor een rustig verblijf in de hangmat.



Plaats reactie