Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door joaninha » do nov 25, 2021 14:09

Maar nu we het toch over tribunaals hebben. Misschien ook een internationaal tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud. Want dat is een internationale kwestie geworden waar niet alleen Brazilianen en Bolso aanhangers schuld aan hebben maar ook grote bedrijven waaronder vele Nederlandse en alle grootbanken daar. Gisteren een hele goede domumantaire op Zembla over dit onderwerp.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... am-veevoer

Edit Progresso: Ik heb even deze posts verplaatst en even de eerste zin aangepast door dit weg te laten "Wel helemaal off topic, zal een reactie plaatsen in een ander topic"

Edit 2: Ook maar even de kop aangepast.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Nederland en ontbossing Amazone gebied

Bericht door joaninha » do nov 25, 2021 14:33

Vandaag een hele goede domumantaire van Zembla over het aandeel van Nederland (se bedrijven ) Bij de ontbossing van het Amazonewoud. En natuurlijk ook ikzelf heb daarin een aandeel via mijn biefstukje of belegging van mijn pensioenfonds, bank etc

Bekijk Zembla: Ramp in het regenwoud (2/2) op https://www.npostart.nl/BV_101407389



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: medicijn tegen corona.

Bericht door comulder » do nov 25, 2021 14:54

joaninha schreef:
do nov 25, 2021 14:09
Wel helemaal off topic, zal een reactie plaatsen in een ander topic maar nu we het toch over tribunaals hebben. Misschien ook een internationaal tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud. Want dat is een internationale kwestie geworden waar niet alleen Brazilianen en Bolso aanhangers schuld aan hebben maar ook grote bedrijven waaronder vele Nederlandse en alle grootbanken daar. Gisteren een hele goede domumantaire op Zembla over dit onderwerp.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... am-veevoer
Zou inderdaad een prima initiatief zijn. Is er vorig jaar alleen in Brazilië niet een oppervakte van 1/3 van het grondgebied van Nederland ontbost? Bizar als dat inderdaad zo is.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Re: medicijn tegen corona.

Bericht door Progresso » do nov 25, 2021 15:51

joaninha schreef:
do nov 25, 2021 14:09
Want dat is een internationale kwestie geworden waar niet alleen Brazilianen en Bolso aanhangers schuld aan hebben maar ook grote bedrijven waaronder vele Nederlandse en alle grootbanken daar.
De documentaire gaat eigenlijk over de ontginning van de Cerrado, maar dat zegt de gemiddelde Nederlander niet zo veel. Dat gebied, de Cerrado is waar de Nederlandse soja voor het grootste deel van daan komt. De ontginning van de Cerrado is een van de prestige-projecten van Lula (net zoals de desastreuse Belo Monte dam).

30 jaar geleden zette ik voor het eerst voet op Braziliaanse bodem en wel in het snikhete Teresina, Piauí op weg naar mijn schoonouders 200 km verder waar we ongeveer 8 uur over deden omdat het beetje asfalt wat er lag volledig was weggespoeld. Onderweg in mistroostige dorpjes waar daadwerkelijk honger werd geleden (je kent het wel, dikke buikjes uit de SamSam) en de katholieke priesters wel heel opvallend veel jonge misdienaartjes hadden in de mis.

Twee jaar geleden weer eens terug gegaan. Piauí is nog steeds arm, maar het dorp was onherkenbaar veranderd. Grote supermarkten, veel auto's, een echt ziekenhuis en alle wegen goed geasfalteerd. En de dikke buikjes die we kenden van de SamSam waren weg en hhadden plaatsgemaakt voor de dikke buiken van de obesitas.

Ik betwijfel of deze vooruitgang mogelijk was geweest als het zuiden van Piauí niet ontgonnen was, waardoor de oogsten nu rijkelijk vloeien. Wat willen we nu eigenlijk? Willen we stoppen met de landbouw, zodat Braziliê weer een derde wereldland wordt die overal de hand moet ophouden, of willen we dat Brazilië zelf het eten produceert en zelfs zoveel dat ze het voedsel aan andere landen kan verkopen om zodoende dat geld hier te verdelen.

Als je nu ziet dat Bolsonaro al moeite heeft om R$400 per maand voor de allerarmsten te kunnen financieren uit de begroting dan vraag ik mij oprecht af wat nu beter is.



comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door comulder » do nov 25, 2021 17:18

Progresso schreef:
do nov 25, 2021 15:51
joaninha schreef:
do nov 25, 2021 14:09
Want dat is een internationale kwestie geworden waar niet alleen Brazilianen en Bolso aanhangers schuld aan hebben maar ook grote bedrijven waaronder vele Nederlandse en alle grootbanken daar.
De documentaire gaat eigenlijk over de ontginning van de Cerrado, maar dat zegt de gemiddelde Nederlander niet zo veel. Dat gebied, de Cerrado is waar de Nederlandse soja voor het grootste deel van daan komt. De ontginning van de Cerrado is een van de prestige-projecten van Lula (net zoals de desastreuse Belo Monte dam).

30 jaar geleden zette ik voor het eerst voet op Braziliaanse bodem en wel in het snikhete Teresina, Piauí op weg naar mijn schoonouders 200 km verder waar we ongeveer 8 uur over deden omdat het beetje asfalt wat er lag volledig was weggespoeld. Onderweg in mistroostige dorpjes waar daadwerkelijk honger werd geleden (je kent het wel, dikke buikjes uit de SamSam) en de katholieke priesters wel heel opvallend veel jonge misdienaartjes hadden in de mis.

Twee jaar geleden weer eens terug gegaan. Piauí is nog steeds arm, maar het dorp was onherkenbaar veranderd. Grote supermarkten, veel auto's, een echt ziekenhuis en alle wegen goed geasfalteerd. En de dikke buikjes die we kenden van de SamSam waren weg en hhadden plaatsgemaakt voor de dikke buiken van de obesitas.

Ik betwijfel of deze vooruitgang mogelijk was geweest als het zuiden van Piauí niet ontgonnen was, waardoor de oogsten nu rijkelijk vloeien. Wat willen we nu eigenlijk? Willen we stoppen met de landbouw, zodat Braziliê weer een derde wereldland wordt die overal de hand moet ophouden, of willen we dat Brazilië zelf het eten produceert en zelfs zoveel dat ze het voedsel aan andere landen kan verkopen om zodoende dat geld hier te verdelen.

Als je nu ziet dat Bolsonaro al moeite heeft om R$400 per maand voor de allerarmsten te kunnen financieren uit de begroting dan vraag ik mij oprecht af wat nu beter is.
Ik moest bijna huilen en zie het inmiddels geheel anders. Laten ze al die *****bomen maar kappen. Alles voor progresso.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » do nov 25, 2021 17:44

comulder schreef:
do nov 25, 2021 17:18
Ik moest bijna huilen en zie het inmiddels geheel anders. Laten ze al die *****bomen maar kappen. Alles voor progresso.
Zeg het maar. Ga jij 10% extra Amazone-belasting betalen in Nederland? Als iedereen dat nou zou doen dan kan al dat geld naar Brazilië zodat Amazone en dat wat nog overgebleven is van de cerrado als internationaal natuurgebied worden aangewezen waar alleen nog de oorspronkelijke bewoners mogen wonen. We deporteren 10 miljoen (minimaal) mensen uit dat gebied en planten nog eens 4 miljard bomen.

En omdat dat wat tijd nodig heeft gaan we in de tussentijd een vleespas invoeren waar @comulder één keer in de maand 200 gram vlees kan afhalen bij een overheidsloket in Nederland op straffe van uitsluiting van het maatschappelijk leven.

Eerlijk zeggen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » do nov 25, 2021 18:07

En om het even heel concreet te maken. Volgens de Wereldvoedselorganisatie van de VN hebben op dit moment al 29 miljoen mensen niet voldoende te eten in Brazilië.

Ik ben benieuwd naar het concrete voorstel van @comulder als straks de US$100 miljard per jaar aan export van agro-producten wegvalt.

Het is allemaal zo makkelijk als je rijk bent en iedere dag bij da AH je boodschapjes kunt doen. Maar die 29 miljoen mensen hebben heel hard die R$400 per maand nodig en dat lukt nu al niet. Vertel het me @comulder, waar komt dat geld vandaan?
FFDRGHGWYBAeU42.jpeg



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door quasimodo » do nov 25, 2021 22:04

En om het even heel concreet te maken. Volgens de Wereldvoedselorganisatie van de VN hebben op dit moment al 29 miljoen mensen niet voldoende te eten in Brazilië.

Ik ben benieuwd naar het concrete voorstel van @comulder als straks de US$100 miljard per jaar aan export van agro-producten wegvalt.
Maak jij die berekeningen op een bierviltje nadat de kroegen gesloten zijn?

Laten we jou genoemde cijfertjes er eens bij pakken. Er valt 100 miljard weg aan agro producten per jaar. Dit is meer dan de totale export van Brazilië aan agro producten per jaar? Zou er dan alleen maar geëxporteerd worden van die arme bosgronden en van de Cerrado? Of is het realistischer om te denken dat het meeste op de al bestaande landbouwgronden gerealiseerd worden.

En als je wilt weten hoe je die 29 miljoen mensen wilt voeden. Dat doe je nu met 400 reaal per maand. Dat is met een hele slechte wisselkoers 100 dollar. Dus 1200 per jaar. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat dit allemaal opgaat aan voedsel en dit niet zoals nu het geval is per gezin maar per persoon en dit voor het gemak afronden naar 30 miljoen. Dan kom je op 36 miljard dollar.

Dus als je een 3e minder zou exporteren in het slechtste geval kan iedereen daarvan gevoed worden. En dat is dan extra voedsel boven op wat ze nu al eten want dat voedsel is er nu ook dat kan niet van de export afgaan.

Brazilië is een rijk land en verbouwdt voldoende voedsel voor zijn eigen bevolking en dan nog veel voor de rest van de wereld. En je kan het gehele landoppervlak van Brazilië vol zetten met voedsel dan nog zal een gedeelte van Brazilië honger hebben. Er wordt namelijk niet eerst voor de eigen bevolking gezorgd. Het aanwezige potentieel wordt aangewend voor een paar rijken en die zien nog liever dat er een reaal erbij komt op de toch al grote hoop dan dit te delen met de hongerige. En dan gaat het voedsel naar het buitenland. Dus misschien zou de politiek wat kunnen nivelleren de rijke wat meer belasting en de armen wat meer eten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » do nov 25, 2021 23:22

quasimodo schreef:
do nov 25, 2021 22:04
Laten we jou genoemde cijfertjes er eens bij pakken. Er valt 100 miljard weg aan agro producten per jaar. Dit is meer dan de totale export van Brazilië aan agro producten per jaar? Zou er dan alleen maar geëxporteerd worden van die arme bosgronden en van de Cerrado? Of is het realistischer om te denken dat het meeste op de al bestaande landbouwgronden gerealiseerd worden.
Die soja van de cerrado komt er al ongeveer 10 jaar in die grote hoeveelheden af. Dat zijn bestaande gronden. Die 100 miljard aan export zorgt ongeveer ook voor 10% van alle banen in Brazilië, zeg maar zo'n beetje 10 miljoen banen.
quasimodo schreef:
do nov 25, 2021 22:04
En als je wilt weten hoe je die 29 miljoen mensen wilt voeden. Dat doe je nu met 400 reaal per maand. Dat is met een hele slechte wisselkoers 100 dollar.
Die R$400 die door Bolsonaro wordt voorgesteld is maar US$72. Dat voorstel krijgt hij er voorlopig nog niet door heen. De arme gezinnen moeten het nu doen met iets van R$250. Voor die US$36 miljard is geen dekking te vinden. Er is namelijk ook nog een extreem groot ambtenaren apparaat wat betaald moet worden en ook de pensioenpot is niet goed gevuld. Daarbij komen nog even de uitgaven van de volksgezondheid, welke in Brazilië geheel gratis is.
quasimodo schreef:
do nov 25, 2021 22:04
Dus als je een 3e minder zou exporteren in het slechtste geval kan iedereen daarvan gevoed worden. En dat is dan extra voedsel boven op wat ze nu al eten want dat voedsel is er nu ook dat kan niet van de export afgaan.
Er is geen gebrek aan voedsel. Maar dankzij de ECB en meneer Biden/Trump zitten we hier opgescheept met een inflatie van boven de 10%. In fortaleza kun je in Fortaleza iedere middag voor R$1 een gezonde warme maaltijd halen met wat te drinken erbij. De kinertjes krijgen op school vaak gratis te eten. Ja, gratis of R$1.00 kost het natuurlijk niet. Het is gewoon de belastingbetaler die dat subsidieert. Prima overigens.
quasimodo schreef:
do nov 25, 2021 22:04
Er wordt namelijk niet eerst voor de eigen bevolking gezorgd.
Veel te makkelijk. gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, Bolsa Familia, nagenoeg gratis woningen, gratis energie, zeer goedkoop openbaar vervoer, zeer royaal pensioenvoorzieningen.
quasimodo schreef:
do nov 25, 2021 22:04
Dus misschien zou de politiek wat kunnen nivelleren de rijke wat meer belasting en de armen wat meer eten.
De rijkste 1% in Ceará verdienen per maand nog geen €2000. Die betalen nu al over dat inkomen 27,5% belasting. Als die iets gaan inkopen dan betalen ze nog eens minimaal 25% ICMS. Hoe zie je dat voor je, dat nog verder nivelleren?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door quasimodo » vr nov 26, 2021 01:47

Die soja van de cerrado komt er al ongeveer 10 jaar in die grote hoeveelheden af. Dat zijn bestaande gronden. Die 100 miljard aan export zorgt ongeveer ook voor 10% van alle banen in Brazilië, zeg maar zo'n beetje 10 miljoen banen.
Lijkt me eerder een reden om er zuinig op te zijn. Om te denken dat je er maar steeds meer van kunt creëren door natuur te vernietigen gaat met het huidige klimaat niet meer op. Eerder het tegenovergestelde als je nog meer bomen kapt zul je eerder landbouwgrond vernietigen door veranderd klimaat. Je zou beter je landbouwgronden zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken en misschien wel afschalen van soja en rundvlees naar duurzamere landbouw.
Die R$400 die door Bolsonaro wordt voorgesteld is maar US$72. Dat voorstel krijgt hij er voorlopig nog niet door heen. De arme gezinnen moeten het nu doen met iets van R$250. Voor die US$36 miljard is geen dekking te vinden. Er is namelijk ook nog een extreem groot ambtenaren apparaat wat betaald moet worden en ook de pensioenpot is niet goed gevuld. Daarbij komen nog even de uitgaven van de volksgezondheid, welke in Brazilië geheel gratis is.

Dat een regering meer kosten heeft ben ik me van bewust. Maar eten en drinken is wel een van de eerste levensbehoeften. Dus als een regering hierin niet slaagt in een land met voldoende landbouwgrond vind ik dit een grote schande. Een kwestie van de juiste prioriteiten. En Brazilië is hierin helaas geen uitzondering.
Er is geen gebrek aan voedsel. Maar dankzij de ECB en meneer Biden/Trump zitten we hier opgescheept met een inflatie van boven de 10%. In fortaleza kun je in Fortaleza iedere middag voor R$1 een gezonde warme maaltijd halen met wat te drinken erbij. De kinertjes krijgen op school vaak gratis te eten. Ja, gratis of R$1.00 kost het natuurlijk niet. Het is gewoon de belastingbetaler die dat subsidieert. Prima overigens.
Waarom toch steeds die macht toeschrijven aan Europa en de VS. Dat ze invloed hebben is zeker maar Brazilië is geen klein land en voor een groot deel zelf verantwoordelijk dat het een extreem hoge inflatie kent t.o.v. de rest van de wereld.

Veel te makkelijk. gratis onderwijs, gratis gezondheidszorg, Bolsa Familia, nagenoeg gratis woningen, gratis energie, zeer goedkoop openbaar vervoer, zeer royaal pensioenvoorzieningen.
Dat ze op 1 gebied falen wil niet zeggen dat ze op een ander gebied wel goede dingen doen. Al denk ik dat die 29 miljoen armen wel een paar van die dingen willen inruilen voor goede dagelijkse maaltijden.
De rijkste 1% in Ceará verdienen per maand nog geen €2000. Die betalen nu al over dat inkomen 27,5% belasting. Als die iets gaan inkopen dan betalen ze nog eens minimaal 25% ICMS. Hoe zie je dat voor je, dat nog verder nivelleren?
Ik heb dat artikel ook gelezen. Nu is mijn Portugees niet zo denderend, maar ik dacht er uit te halen dat het om tot de rijkste 1% te horen begint bij dat salaris. En ik kom wel eens in Ceara en dan zie ik wel heel veel vastgoed en dure wagens en dure horeca waar je met dit salaris niet terecht kunt. Ik denk als je het geld van de rijkste Braziliaan zou pakken het je al betaald krijgt voor 1 jaar. Net zo'n onzin vergelijking om te stellen dat je alleen maar belasting kunt heffen op arbeid. Je zou ook eens kunnen kijken om belasting te heffen bij grote bedrijven of op bezit. Er valt best nog wel wat te nivelleren in Brazilië.



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door joaninha » vr nov 26, 2021 12:01

Een groot deel van de soja mag dan uit Cerrado komen. Maar het is een vicieuze cirkel. Doordat er sojahavens aan de Amazone zijn aangelegd is er een infrastructuur gekomen om de bossen daar in de omgeving te kappen en er soja te gaan verbouwen. Zonder die infrastructuur zou het niet lonen. Verder aangejaagd door maffiosa achtige figuren zoals die burgemeester/grootgrondbezitter. Dat er soja uit Brazilië komt kan goed zijn voor Brazilië. (geen Amazone soja) Maar de mensen die er met noeste arbeid werken, verdienen er maar een schijnte aan. Het lijkt op maffiaachtige structuur. En via deze ondoorzichtige structuren wordt ook geld weggesluisd door belasting ontwijking wat ook in de documentaire werd blootgelegd.
Niet de soja, maar bosbeheer zou een verdienmodel kunnen zijn voor Brazilië. Via het compenseren van CO2 emissies bijvoorbeeld. Dit in combinatie met groene energie, verantwoorde landbouw in Brazilië kan de Braziliaanse bevolking er voordeel bij hebben. Maar met deze comboy president en maffiosa en ook nog gesteund door Nederlandse investeerders en belasting ontwijkroutes gaat dat helaas niet lukken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » vr nov 26, 2021 16:59

quasimodo schreef:
vr nov 26, 2021 01:47
Lijkt me eerder een reden om er zuinig op te zijn. Om te denken dat je er maar steeds meer van kunt creëren door natuur te vernietigen gaat met het huidige klimaat niet meer op. Eerder het tegenovergestelde als je nog meer bomen kapt zul je eerder landbouwgrond vernietigen door veranderd klimaat. Je zou beter je landbouwgronden zo efficiënt mogelijk kunnen gebruiken en misschien wel afschalen van soja en rundvlees naar duurzamere landbouw.
Helemaal mee eens. Maar die Cerrado bestond uit zwaar geerodeerde grond. Daar was geen eer aan te behalen. Je kon er niets mee behalve braak laten liggen, wat dus ook eeuwen is gebeurd. Lula heeft destijds het plan opgevat om grote delen van de Cerrado te ontginnen. Die cerrado is nogal groot, 200 miljoen hectares. De boel is omgeploegd, er is tonnenwijze kalk in de grond gebracht en nu komen er 2 tot 3 oogsten per jaar vanaf. De hele ophef gaat over iets van 100.000 hectares die het afgelopen jaar in die enorme Cerrado is toegevoegd aan het landbouwareaal.

Blijkbaar is men nu opeens wakker geworden dat dat plan van Lula toch niet zo geweldig was. Dat geldt voor meer plannen van de man, zo is hij ook verantwoordelijk voor de aanleg van de Belo Monte dam in het Amazonegebied. Wat mij irriteerd aan zo'n uitzending is dat men net doet alsof het Bolsonaro is die verantwoordelijk is voor alle ellende. Echt meehelpen doet hij niet, dat ben ik volledig met hem eens, maar de ellende is toch echt begonnen met een andere president die ook nu opgaat voor de verkiezingen. Dat wordt uiteraard weer netjes weggelaten.

Voor de rest denk ik dat een volgende president gewoon een deal moet afsluiten met de internationale gemeenschap waar hij garandeert dat het Amazonewoud weer gaat groeien in omvang. Gezien alle ophef van de hoge heren in Glasgow en al ophef van de NGO's denk ik dat de rest van de wereld wel bereid is om enkele honderden miljarden per jaar over te maken aan Brazilië. Dan kunnen we $36 miljard besteden aan de Bolsa Familia, enkele miljoen mensen verhuizen uit het Amazonegebied en de landbouw te concentreren op de huidige plaatsen.
quasimodo schreef:
vr nov 26, 2021 01:47
Dat een regering meer kosten heeft ben ik me van bewust. Maar eten en drinken is wel een van de eerste levensbehoeften. Dus als een regering hierin niet slaagt in een land met voldoende landbouwgrond vind ik dit een grote schande. Een kwestie van de juiste prioriteiten. En Brazilië is hierin helaas geen uitzondering.
Ja, laten we bezuinigen op de politie. Die 50.000 doden per jaar maakt ook niet veel uit. Of op de gezondheidszorg, die 600.000 Coronadoden waren toch maar oudjes die het pensioensysteem alleen maar belasten. Of op de pensioenen, die oudjes zullen er vast wel geen bezwaar tegen hebben om zich aan te sluiten bij die 29 miljoen anderen. Nogmaals er is voedsel genoeg, alleen door de inflatie is het onbetaalbaar geworden.
quasimodo schreef:
vr nov 26, 2021 01:47
Waarom toch steeds die macht toeschrijven aan Europa en de VS. Dat ze invloed hebben is zeker maar Brazilië is geen klein land en voor een groot deel zelf verantwoordelijk dat het een extreem hoge inflatie kent t.o.v. de rest van de wereld.
Nauwelijks. Brazilië is een typische extractie-economie. Alles wordt uit moeder natuur gehaald en verkocht in dollars, of het nu om mijnbouw, olie oflandbouw gaat. Alles, maar dan ook alles is genoteerd in US$. Als de Verenigde Staten in staat is om in 2 jaar tijd 50% van alle ooit bestaande dollars bij te drukken is en de Europesche Centrale bank precies hetzelfde doet, door volledig buiten haar mandaat alle staatsleningen op te kopen dan is dat precies hetgene wat de wereldwijde inflatie veroorzaakt. Per definitie vallen de lasten bij de armste landen. Tot zover de sociale agenda van Biden en de EU. Zij weten precies hoe dit mechanisme werkt, maar het interesseert ze werkelijk geen ene ruk.

En Brazilië onderneemt wel degelijk actie. De selic is de afgelopen 6 maanden in forse stappen verhoogd van 2% naar nu bijna 8%. Daarnaast worden aan de banken hogere eisen gesteld aan de reserves die ze moeten stallen bij de Centrale bank, als ik het goed heb nu 20%, waardoor ze fors minder kunnen uitlenen. Ondertussen staat de rente in Nederland op -1% waardoor ieder dwaas nu denkt dat hij een held is op de beurs omdat de koersen door dat gespeculeer met geleend geld automatisch leidt tot hogere koersen (tot de boel klapt, dat duurt niet lang meer).
quasimodo schreef:
vr nov 26, 2021 01:47
Ik heb dat artikel ook gelezen. Nu is mijn Portugees niet zo denderend, maar ik dacht er uit te halen dat het om tot de rijkste 1% te horen begint bij dat salaris. En ik kom wel eens in Ceara en dan zie ik wel heel veel vastgoed en dure wagens en dure horeca waar je met dit salaris niet terecht kunt. Ik denk als je het geld van de rijkste Braziliaan zou pakken het je al betaald krijgt voor 1 jaar. Net zo'n onzin vergelijking om te stellen dat je alleen maar belasting kunt heffen op arbeid. Je zou ook eens kunnen kijken om belasting te heffen bij grote bedrijven of op bezit. Er valt best nog wel wat te nivelleren in Brazilië.
Ja, klopt dat inkomen begint bij dat bedrag. Je hebt het dan over 90.000 mensen in heel Ceará die meer dan €2000 te besteden hebben. Nou zullen er vast wel een paar grootverdieners zijn, maar dat zijn er echt niet zoveel. Misschien en paar artiesten, wat ondernemers en leden uit de Top600 families van Ceará.

Valt er nog wat te nivelleren? De inkomensverdeling is extreem scheef. Je moet dus bij die 0.01% van de bevolking gaan kijken. De meeste daarvan hebben hun belastingzaken volledig legaal allang offshore gebracht (Nederland speelt daar een levensgrootte rol bij).
joaninha schreef:
vr nov 26, 2021 12:01
Niet de soja, maar bosbeheer zou een verdienmodel kunnen zijn voor Brazilië. Via het compenseren van CO2 emissies bijvoorbeeld. Dit in combinatie met groene energie, verantwoorde landbouw in Brazilië kan de Braziliaanse bevolking er voordeel bij hebben.
Helemaal eens. Laat iedereen in Nederland nog maar €20 extra betalen per maand voor de energierekening. Doe je dat in de hele EU en de Verenigde Staten dan is de Amazone in no-time weer aan het groeien.
joaninha schreef:
vr nov 26, 2021 12:01
maar met deze comboy president en maffiosa en ook nog gesteund door Nederlandse investeerders en belasting ontwijkroutes gaat dat helaas niet lukken.
De president die verantwoordelijk was om die Cerrado te ontginnen is niet veel beter. En als Nederland ook nog eens stopt met het zijn van belastingparadijs, waardoor miljarden aan belastinginkomsten die Brazilië toebehoren wegvloeien, dan zijn we weer een stapje verder.




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » wo aug 10, 2022 15:17

'De snelweg die de Amazone over het randje kan duwen'. Het plan van de Braziliaanse president Jair Bolsonaro kan funest zijn voor het grootste regenwoud ter wereld: een geasfalteerde snelweg, dwars door het hart van de Amazone.
Ik vind het altijd bijzonder hoe media het iedere keer weer voor elkaar krijgen om zo'n project in de schoenen te schuiven van Bolsonaro.

Het betreft hier de BR-319. Een project ut de militaire dictatuur. In de jaren 90 is dit project afgestoft door FHC. Uiteindelijk heeft Lula er RS 1,5 miljard tegen aan gegooid via het groeiprogramma PAC. Zoals wel meer gebeurt met dit soort overheidsprogrammas is die 1.5 miljard weggespoeld in de Amazone.

Bolsonaro is uiteindelijk verder gegaan met dit decennia-oude project. Maar het is zeker geen plan van hem.

Voor de rest mogen ze van mij de hele Amazone ontvolken. De internationale gemeenschap vind dit heel erg belangrijk blijkbaar. Tientallen miljarden worden besteedt aan die oorlog in Ukraine. De economische gevolgen zijn honderden miljarden.

Dat geld kun je beter aan Brazilië geven. Simpele doelstellingen geven en bij het bereiken van die doelstellingen lappen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door quasimodo » wo aug 10, 2022 15:56

Ik vind het altijd bijzonder hoe media het iedere keer weer voor elkaar krijgen om zo'n project in de schoenen te schuiven van Bolsonaro.
Ik vind altijd zeer bijzonder dat mensen die zelf iedereen schofferen verwachten dat iedereen hun heilig gaat verklaren. Natuurlijk zullen ze je een hak zetten als ze de kans krijgen. Er zijn niet voor niets zoveel gezegden over. Zelfs een appart woord karma.

Maar het ergste is dat deze man president is. Nu wordt een heel volk de dupe hiervan.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7211
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Progresso » wo aug 10, 2022 16:44

quasimodo schreef:
wo aug 10, 2022 15:56
Natuurlijk zullen ze je een hak zetten als ze de kans krijgen.
Prima in de politiek of in zakelijke relaties. Alleen we hebben het hier over journalistiek. Daar mag een lezer goede duiding verwachten in plaats van dat men activistische stokpaardjes gaat berijden.

Het grappige is dat het door jouw genoemde karma direct van toepassing. Je gaf zelf al aan dat het aantal buitenlandcorrespondenten hard terug loopt. Logisch, want de betalende klanten en adverteerders lopen hard weg. Je moet voor de grap eens kijken naar de kijkcijfers van CNN of om dichter bij huis te blijven die van de NPO. De oplages en abonnementen op de websites van de kranten gaan door het putje.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Tribunaal voor ontbossing en vernietiging van het Amazonewoud

Bericht door Felix » wo aug 10, 2022 17:43

Ik vind het altijd bijzonder hoe media het iedere keer weer voor elkaar krijgen om zo'n project in de schoenen te schuiven van Bolsonaro.

Je bent geregeld bijzonder slecht geïnformeerd over Braziliaanse onderwerpen.

Bolsonaro staat bekend om zijn antimilieuhouding en -beleid en de voorbeelden daarvan zijn legio.

Voor de rest mogen ze van mij de hele Amazone ontvolken. De internationale gemeenschap vind dit heel erg belangrijk blijkbaar. Tientallen miljarden worden besteedt aan die oorlog in Ukraine. De economische gevolgen zijn honderden miljarden.

Het behoudt van het Amazonewoud is belangrijk voor de hele wereld, ook voor Brazilië zelf (de voor de landbouw nodige regens in Zuid-Brazilië komen er bv. vandaan).

Dat geld kun je beter aan Brazilië geven.

Zo simpel werkt het niet. Andere Braziliaanse regeringen willen graag op milieugebied samenwerken maar wel zelf de baas blijven.



Plaats reactie