Griep (de echte) in opkomst

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » do dec 23, 2021 16:21

De jaarlijkse griep is in opkomst. Ditmaal de echte griep, influenza A type H3N2. Normaal hoorde je daar nooit wat over.

Toch bedraagt het aantal doden bij een zware griepgolf ongeveer de helft van het aantal doden wat we nu zien bij Corona.

Het lijkt erop dat de jaarlijkse griepvaccinatie niet de juiste resistentie opbouwt.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3173832



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » do dec 23, 2021 16:23

Hier nog een stukje van CNN met wat meer tekst en uitleg.

https://www.cnnbrasil.com.br/saude/infl ... no-brasil/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » do dec 23, 2021 17:29

Een mutatie op H3N2 en de vaccinatie graad voor de standaard griepprik die in de meeste regios een nog nooit zo laag is geweest. Ben bang dat vele met oog op de Covid prik en de 14 dagen die er minimaal tussen een prik hoort te zitten de griepprik hebben overgeslagen. Hier in Curitiba raakte een farmácia die ook op bepaalde locaties vaccineerd op een gegeven moment de prik gratis uit om te voorkomen dat de dosissen vernietigd zouden moeten worden.
Wat de covid vaccinatie betreft krijg ik de indruk dat die ook vast begint te lopen, nog steeds heeft eem kwart vd bevolking niet eens de 1e dosis genoten terwijl eerdere onderzoeken aangaven dat 94% zich wilde vaccineren.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » do dec 23, 2021 19:12

borsjea schreef:
do dec 23, 2021 17:29
Wat de covid vaccinatie betreft krijg ik de indruk dat die ook vast begint te lopen, nog steeds heeft eem kwart vd bevolking niet eens de 1e dosis genoten terwijl eerdere onderzoeken aangaven dat 94% zich wilde vaccineren.
De groep 0-12 jaar maakt ongeveer 20% van de bevolking uit. En of het verstandig is om gezonde mensen die geen enkel risico lopen te gaan vaccineren is ethisch niet te verantwoorden. Zeker als je bedenkt dat er altijd enkele kinderen overlijden aan de bijwerkingen van een vaccin. En nu die hele groepsimmuniteit ook niet meer wetenschappelijk is te verantwoorden mag je jezelf wel gaan afvragen of we slim bezig zijn.

Nu ook de andere belangrijke vaccinaties in het gedrang komen lijkt het mij verstandig om te zorgen dat er spoedig mogelijk een goed vaccin voor de griep komt en die de komende maand massaal in te zetten. Wat ik begrijp is dat die (juiste) vaccins op het noordelijk halfrond aanwezig zijn. De oude en zwakken moeten gewoon doorgaan met Covid vaccineren en boosteren.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » vr dec 24, 2021 16:45

Het ontbreekt mij aan gegevens mbt overlijden door vaccinatie in deze leeftijdsgroep, wel is bekend dat deze groep de de afgelopen anderhalfjaar vaak volledig in een beschermende quarantaine hebben gezeten 0.4% van de corona doden bevatten ruim 2500 stuks dus hier in Brazilië. Zins kort gaat deze groep ook gewoon weer naar school en zal daardoor minder in een beschermde quarantaine zitten of dit inmiddels al merkbaar is is mij niet bekend. Heb meer vertrouwen in de wetenschap dan in antivaxxers deze laatste groep is al jaren verantwoordelijk voor onnodige doden onder kinderen. Ben zelf geen ouder van een kind, maar als dat wel het geval was zou ik het kind zeker laten inenten. De keuzen zou moeten liggen bij de ouder of kind en niet bij een president die een antivaxxer is. De belachelijke enquête die het ministerie van saude op dit moment houd en de zogenaamde deskundige die ze gehoord hebben is een belediging voor de wetenschap. Jair Bolsonaro gedraagt zich als een koning Herodes.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » vr dec 24, 2021 18:06

Ik geloof niet dat er veel mensen zich ook maar iets aantrekken van Bolsonaro. Vele steden hebben hun volwassen populatie voor 100% ingeënt.

Ik heb ook een redelijk vertrouwen in de wetenschap. Helaas worden de budgetten voor veel wetenschappelijk onderzoek toegekend aan die wetenschappers die netjes in het gareel lopen.

Blijkbaar is de wetenschap ook niet in staat om eenduidig te adviseren op basis van hun kennis. In het Verenigd Koninkrijk wordt op basis van wetenschappelijke informatie afgeraden om kinderen in te enten.

Blijkbaar vinden politici en regeringen het ook niet nodig om de adviezen van de WHO op te volgen.

En stel dat ik alleen maar het Nederlandse nieuws zou volgen, met name dat van de staatsomroep dan kan ik er al helemaal niets meer van bakken.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door quasimodo » vr dec 24, 2021 21:20

Het zou mij niets verbazen als we meer grote uitbraken van de griep krijgen. Met al die maatregelen tegen corona komen we ook steeds minder in aanraking met het griepvirus. M.a.g. dat als we er dan mee in aanraking komen we hier steeds slechter tegen kunnen. Het is al langer bekend dat overmatig gebruik van desinfectie ons imuun systeem lui maakt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » zo jan 02, 2022 13:11

Werdt april vorig jaar al gevreesd voor een combinatie tussen de gewone griep en de influenza, in Israël is inmidels het eerste geval bekend, de combinatie heeft de naam Flurona gekregen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » di jan 04, 2022 01:38

Niet geheel onverwachts duiken hier ook de eerste gevallen van Flurona op.
De apotheken kunnen inmiddels de grote vraag aan testen niet meer aan.

https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/ ... enza.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » ma jan 10, 2022 18:41

Ondertussen in Spanje:
IMG_20220110_133900.jpg



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » ma jan 10, 2022 20:10

Dankzij de vacinatie verloopt de huidige Ômicron die van zich zelf al lichter is bij de gevacineerde rustig. De mensen die gewoon een aantal dagen ziek op bed liggen en de zorg niet of nauwelijks belasten leveren nauwelijks overlast alleen zal her en der een onderneming met veel gevallen zijn dienstverlening wat in gevaar lopen. Een besmetting boven op de vaccinaties en boosters zou wel eens een goede boost kunnen geven aan het.afweer systeem. Als het om beperkingen gaat op mementen dat de druk op de zorg te groot dreigt te worden is het wellicht goed te gaan denken om de groepen die de meeste kans hebben op ziekenhuis of IC opname te beperken in hun vrijheden, en dit zijn voornamelijk de niet gevaccineerden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » ma jan 10, 2022 21:10

borsjea schreef:
ma jan 10, 2022 20:10
Als het om beperkingen gaat op mementen dat de druk op de zorg te groot dreigt te worden is het wellicht goed te gaan denken om de groepen die de meeste kans hebben op ziekenhuis of IC opname te beperken in hun vrijheden, en dit zijn voornamelijk de niet gevaccineerden.
Nee, die groep zijn in Brazilië overduidelijk de mensen met een BMI van boven de 30. In Nederland zijn het allochtonen die hun lichaam met zoveel stof bedekken dat zonlicht niet in staat is om vitamine D aan te maken en waarbij ook bij die bevolkingsgroep de gemiddelde BMI wat hoger is dan gemiddeld.

Ook de factor ras schijnt een zeer grote invloed te zijn voor de opname op de IC in Brazilië, waarbij mensen met een donkere huid gewoon een gebrek aan vitamine D hebben.

Ik zie me de consternatie al voor me als Bolsonaro jouw redering gaat volgen. Alle dikke negers ontnemen we vrijheden, om de druk op de zorg te verlichten.

Ik denk dat de wereld te klein zou zijn. En terecht overigens.

En even verder redenerend. Hadden we in Nederland alle kwetsbaren boven de 80 jaar rigoreus moeten isoleren, opdat de zorg het anders niet aan kon?



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door quasimodo » ma jan 10, 2022 21:39

Ik denk dat ze net zoals ze in Spanje al voorstellen de corona te gaan behandelen als de griep. Deze variant is zo mild dat de ic opnames aanvaardbaar zijn ondanks torenhoge aantallen besmettingen. Dus niks meer quarantaine en gewoon werken met geen of lichte klachten. Er zal nog wel een paar maanden overheen gaan maar ik zie dit volgende winter wel ingevoerd zijn.

https://www.ad.nl/buitenland/spanje-bes ... ~a3b908ac/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » ma jan 10, 2022 23:38

Langzaam aan maar zeker krijgt de wereld haar verstand weer een beetje terug.




comulder
Artikels: 0
Berichten: 614
Lid geworden op: do jul 30, 2009 13:52

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door comulder » di jan 11, 2022 10:55

Volgens mij was dat al wel bekend.

Wat vervelend is dat er nog steeds 25% (of eventueel enkele procenten minder) van de geïnfecteerden die wel (relatief) gezond zijn, overlijden of overleden zijn als gevolg van Covid-19. Om maar te zwijgen over het aantal mensen dat al langere tijd zwaar ziek is als gevolg van Covid-19, waarbij het onzeker is of een deel daarvan volledig of ten minste deels zal herstellen. Mijn schoonmoeder heeft nu, na ruim een jaar haar reuk en smaak grotendeels terug dus dat geeft enige hoop voor wat betreft de kans op herstel.

Ik heb overigens geen idee hoe het aantasten van de gezondheid door Covid-19 zich verhoudt tot aantasting van de gezondheid door influenza. De optie die Spanje mogelijk gaat kiezen om Covid-19, kort door de bocht, als een vergelijkbare ziekte te zien als influenza is in dat kader interessant om te volgen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door quasimodo » di jan 11, 2022 15:22

Dit zal wel helpen als het virus echt zo besmettelijk is zal de groepsimmuniteit weldra een feit zijn, en kunnen we de discussie over wel of niet vaccineren achter achter ons laten.

https://www.welingelichtekringen.nl/gez ... ikron.html



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door Progresso » di jan 11, 2022 15:55

@Quasimodo Dat verhaal uit "Welingelichte Kringen" winkelt wel heel erg selectief uit de persconferentie van de WHO.

Zo te zien wordt jij ook op het verkeerde been gezet.

Hier is de volledige persconferentie en tekst en uitleg van de WHO/Europeaan region door Hans Kluts.



Klik even op de tweet en je ziet een treed van 20 tweets met tekst en uitleg.

Let wel dit is het advies voor de regio Europa. Voor Brazilië zijn de adviezen iets anders.

Wat betreft die groepsimmuniteit. Het punt met omikron is dat deze variant die groepsimmuniteit juist heeft weten te omzeilen. Dat is de reden dat deze variant zich zo razendsnel kan verspreiden. In Europa heeft meer dan 90% al antilichamen, enerzijds door een hoge vaccinatiegraad en anderzijds door eerdere besmettingen.

Deze variant lijkt (weet men nog niet zeker) minder dodelijk. Degene die nog niet gevaccineerd zijn komen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nu zeker in aanraking met het virus en van die groep gaan er onherroepelijk weer een aantal dood. De gevaccineerden komen er meestal iets gematigder vanaf, maar zoals we in bijvoorbeeld Fortaleza al kunnen zien lopen de ziekenhuizen weer vol.

De discussie mbt vaccinaties begint denk ik hier pas.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » wo jan 12, 2022 13:43

Of gaan we over op een ander dagelijkse booster!!!!!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/7802403 ... -voorkomen



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » wo jan 12, 2022 17:49

Het grote aantallen besmettingen die er nu vallen heeft mogelijk wel andere gevolgen.

https://oglobo.globo.com/saude/em-uma-s ... 1-25349682



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Griep (de echte) in opkomst

Bericht door borsjea » wo jan 12, 2022 18:21

quasimodo schreef:
di jan 11, 2022 15:22
Dit zal wel helpen als het virus echt zo besmettelijk is zal de groepsimmuniteit weldra een feit zijn, en kunnen we de discussie over wel of niet vaccineren achter achter ons laten.
Het is dan wel te hopen dat een besmetting met omicron een betere bescherming geeft op toekomstige varianten dan eerdere Een paar dagen geleden werd er bekend gemaakt dat eerdere besmettingen slechts voor 19% beschermde tegen Omicron. Ook eerdere juich berichten mbt groepsimmuniteit o basis van bloedbank gegevens bleken erna de bevolking niet voldoende te beschermen voor nieuwe uitbraken. Onder gevaccineerde lijkt omicron mild te verlopen, zeker voor de gene die een booster hebben gehad. Cijfers voor niet of niet volledig gevaccineerde zijn minder gunstig, bij een eventuele collaps zal men bij de patiënt selectie hier rekening mee moeten houden.
Dat er na Omicron nog andere varianten komen en hoe gevaarlijk en besmettelijk die zijn is niet uit te sluiten, zeker omdat er nog een groot deel vd wereld nog geen enkele prik heeft ontvangen en het ontvangst daarvan kan met de vele boosters van rijken landen wel eens uit worden gesteld.



Plaats reactie