Euro naar RS 4.00

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » di apr 26, 2022 14:03




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » di apr 26, 2022 17:10

Goed artikel op Geenstijl. Brazilië wordt een beetje onterecht in het rijtje genoemd. Volgens mij bedraagt de schuld aan het buitenland maar een kleine 15% van het bruto binnenlands product, met name aan China.

Maar dat gedonder van Biden in de Verenigde Staten heeft inderdaad een zwaar negatieve invloed op de Braziliaanse economie. Nu ze daar eindelijk de rente gaan verhogen zal dat ook zorgen dat de rente hier nog verder omhoog zal gaan. Datzelfde geldt voor alle landen.

Het is een kwestie van een paar weken voordat de rentes in Nederland omhoog gaan schieten. Reken maar dat als de rente naar 4% gaat de eerste huiseigenaren, die hun hypotheekje opnieuw moeten afsluiten, enkele maanden later voor gaas gaan. Paar echtscheidinkjes en wat ontslagrondes, als gevolg van de hogere looneisen, verder en de boel ploft in elkaar.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » wo apr 27, 2022 01:36

Goed artikel op Geenstijl. Brazilië wordt een beetje onterecht in het rijtje genoemd. Volgens mij bedraagt de schuld aan het buitenland maar een kleine 15% van het bruto binnenlands product, met name aan China.
Brazilië werd volgens mij alleen in dat rijtje genoemd als opkomende economie. En er werd zelfs gezegd dat Brazilië een van de weinige positieve uitzonderingen is, omdat ze de rente tijdig verhoogd hebben zodat ze nu niet geconfronteerd worden met buitenlandse schulden. Dit is zeker een compliment voor de centrale bank van Brazilië en misschien voor het beleid van Bolsonaro al weet ik niet in hoeverre hij hier invloed op heeft. Hij heeft in ieder geval weinig gedaan aan steun maatregelen in vergelijking met de meeste landen. Dit heeft dan wel tot gevolg dat de levensstandaard voor veel Brazilianen fors is gedaald. In hoeverre dit in de toekomst nog houdbaar zal blijken is af te wachten. Bovendien is het de vraag of dit zijn populariteit niet dusdanig heeft aangetast dat hij volgend jaar nog herkozen gaat worden.

Trouwens een probleem voor alle democratieën. Er wordt vaak veel te lang gewacht met impopulaire maatregelen of ze worden helemaal niet genomen die op de lange termijn beter zijn voor een land. En dit alleen maar omdat politici herkozen willen worden en hun eigen belang hiermee voor het landsbelang zetten.
Het is een kwestie van een paar weken voordat de rentes in Nederland omhoog gaan schieten. Reken maar dat als de rente naar 4% gaat de eerste huiseigenaren, die hun hypotheekje opnieuw moeten afsluiten, enkele maanden later voor gaas gaan. Paar echtscheidinkjes en wat ontslagrondes, als gevolg van de hogere looneisen, verder en de boel ploft in elkaar.
Iets wat de Europese unie al jaren tegenhoud. De rente zou al tijden veel hoger moeten zijn als ze niet ingrijpen in de markt. In hoeverre dit houdbaar zal blijken is maar zeer de vraag. Het kan ook ineens rap misgaan kijk maar naar bijvoorbeeld Turkije. Nu heeft het wel een voordeel dat de EU wel een hele belangrijke markt is en kan het ook heel lang goed gaan kijk maar naar de VS die leven ook al jaren boven hun standaard.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » wo apr 27, 2022 01:55

Maar dat gedonder van Biden in de Verenigde Staten heeft inderdaad een zwaar negatieve invloed op de Braziliaanse economie. Nu ze daar eindelijk de rente gaan verhogen zal dat ook zorgen dat de rente hier nog verder omhoog zal gaan. Datzelfde geldt voor alle landen.
Niet alleen Biden. Je ziet dat de grote landen al jaren veel goedkoper kunnen lenen waardoor ze bij tegenslag niet zoveel inleveren en als de economie wat beter gaat hier direct van profiteren. Waarbij kleine landen veel grotere verschillen hebben en op de piek van een economische groei vaak booming zijn maar als je het langjarig bekijkt er vaak niets mee opschieten. Alleen als ze zoveel mogelijk uit de schulden blijven zie je dat ze langzaam sterker worden.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » wo mei 04, 2022 23:21




Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » do mei 05, 2022 00:11

Ik weet niet welke economieboeken ze lezen bij de Volkskrant maar in mijn boeken staat toch echt dat als de vraag naar de producten die je verkoopt op de wereldmarkt hoog is, je die producten in voldoende mate ook nog weet te produceren en in staat bent om de productiekosten in de hand tehouden, je inkomsten als land toenemen.

Als je dan ook nog eens de enig juiste, maar zeer dure maatregel neemt om je munt stabiel te houden, namelijk de rente in korte tijd in forse stappen te verhogen tot boven de inflatie, dan krijgen de investeerders en consumenten vanzelf vertrouwen. Ook hier is wel redelijk wat consensus over onder economen.

Het is ook niet zo dat dit de eerste "commodity boom" is die Brazilië meemaakt. Het gaf Lula destijds vleugels waardoor zijn populariteit enorm toenam.

Maar ja, volgens de Volkskrant gaan al die simpele economische basisregels van vraag en aanbod tegen alle logica in.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » wo jul 06, 2022 18:09




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Euro naar RS 6.00

Bericht door borsjea » wo jul 06, 2022 19:03

Opvallend dat in zo'n korte termijn er een hoop kan veranderen eind april denken dat de euro met een waarde van 4 Real in zicht is terwijl nu een week of 10 later een koers van 6 Real dichterbij is



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 6.00

Bericht door Progresso » wo jul 06, 2022 20:23

borsjea schreef:
wo jul 06, 2022 19:03
Opvallend dat in zo'n korte termijn er een hoop kan veranderen eind april denken dat de euro met een waarde van 4 Real in zicht is terwijl nu een week of 10 later een koers van 6 Real dichterbij is
Zeker. Ik denk dat de markt ook de peilingen volgt en de gevolgen van Lula3 zien.

Bij Lula1 was er ook veel onzekerheid. Dit bleek onterecht.

Of het nu weer onterecht is. Ik weet het niet.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Felix » wo jul 06, 2022 21:45

Bij Lula1 was er ook veel onzekerheid. Dit bleek onterecht.

Tijdens de campagne van Lula1 sloot Lula een pact af met diverse beloften naar het kapitaal en lanceerde hij Lulinha Paz e Amor - een minder radicale en liefhebbende versie van zichzelf. In het begin van zijn regering zette hij toen het economische beleid van Fernando Henrique Cardoso voort.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » vr jul 22, 2022 04:54

Geen stijl...... ach je
De real staat vandaag op 5,60 dus



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr jul 22, 2022 05:19

Martinho schreef:
vr jul 22, 2022 04:54
Geen stijl...... ach je
De real staat vandaag op 5,60 dus
Als je dat artikel op GeenStijl nog een keer zorgvuldig leest dan zie je dat er zeer weinig onzin in staat, of beter gezegd helemaal niets.

GeenStijl doet helemaal geen uitspraak over de real.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » vr jul 22, 2022 17:43

ECB heeft rente verhoogd en gaslevering uit Rusland is weer hervat dus de euro stijgt weer licht t.o.v. de dollar dus ook t.o.v. van de reaal. De laatste tijd weinig beweging de verkiezingen laten de speculanten vooralsnog koud.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Martinho » di aug 02, 2022 03:52

Progresso schreef:
vr jul 22, 2022 05:19
Martinho schreef:
vr jul 22, 2022 04:54
Geen stijl...... ach je
De real staat vandaag op 5,60 dus
Als je dat artikel op GeenStijl nog een keer zorgvuldig leest dan zie je dat er zeer weinig onzin in staat, of beter gezegd helemaal niets.

GeenStijl doet helemaal geen uitspraak over de real.
Ik twijfel slechts aan de betrouwbaarheid van GS, verder geen oordeel over het artikel zelf, want ik ben geen econoom.

In ieder geval is de euro NIET naar 4 gedaald, zoals de titel aangaf. En de trent is ook niet meer echt naar beneden, dus de paniekknop kan weer uitgezet.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr aug 05, 2022 23:48

Martinho schreef:
di aug 02, 2022 03:52
In ieder geval is de euro NIET naar 4 gedaald, zoals de titel aangaf. En de trent is ook niet meer echt naar beneden, dus de paniekknop kan weer uitgezet.
Paniekknop? Een sterke valuta lijkt mij alleen maar prettig.

En als ik de toestand in de wereld zo'n beetje aanschouw dan denk ik dat die €4.00 helemaal niet onrealistisch is.

Europa staat aan de vooravond van een zware depressie. Het lijkt erop dat de mensen het niet beseffen, maar er is daar te weinig water, te weinig energie en te weinig voedsel.

Nog een maand zo warm en de kolenschepen kunnen niet naar de Duitse kolencentrales, de kerncentrales kunnen hun water niet koelen en ik geloof niet dat Rusland de gaskraan gaat opendraaien.

Met zulk droog weer zal de oogst ook wel tegen gaan vallen. Of er genoeg drinkwater is valt nog te betwijfelen.

Of landen als Italië en Frankrijk hun schulden nog kunnen betalen bij verder stijgende rente. Ik betwijfel het niet alleen, ik weet het wel zeker van niet.

De Euro is nog maar 1 US$ waard.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door quasimodo » za aug 06, 2022 01:14

Europa staat aan de vooravond van een zware depressie. Het lijkt erop dat de mensen het niet beseffen, maar er is daar te weinig water, te weinig energie en te weinig voedsel.
De Euro is nog maar 1 US$ waard
Je ziet eigenlijk nooit dat ze uit een bandbreedte van 25% waardeverschil stappen want dit is slecht voor de wereldeconomie en schaadt beide landen dus dit zal wel op de een of andere manier gecompenseerd worden met aanpassingen van rentetarieven of bijdrukken van geld.
De hele wereld staat aan de vooravond van een zware depressie. Europa heeft daar alleen nu het eerste de grootste gevolgen van door de oorlog. En zoals in elke crisis in de recente geschiedenis profiteert in eerste instantie de dollar hiervan omdat dit als een veilige munt wordt gezien. Als dit dan dadelijk niet het geval blijkt te zijn worden het grondstoffen en edelmetaal. Wat weer problemen gaar geven in de voedselvoorziening van de armen. Je ziet nu al dat vlees extreem duur wordt en de consumptie hiervan drastisch afneemt. Waar het in de rijkere landen nog deels vervangen wordt door het eten van goedkoper vlees zie je in arme landen dit vervangen worden door plantaardige alternatieven die dan weer extreem duur worden met honger tot gevolg.

Nu zie ik in Europa nergens een tekort aan behalve aan gas en spullen uit China. Je ziet dat ze de andere tekorten al opgelost hebben door het ergens anders op de wereldmarkt in te kopen.

In China zie ik de productie ook al weer aantrekken en hoor ik steeds minder over corona maatregelen. Bovendien is de olieprijs weer flink gezakt wat weer gunstig is voor het vervoer.

Met het gas zijn ze met zoveel alternatieven bezig dat ik dat wel goed zie komen. En afhankelijk van het weer kan het goed zijn dat we een overschot krijgen.
De vraag is

Nog een maand zo warm en de kolenschepen kunnen niet naar de Duitse kolencentrales, de kerncentrales kunnen hun water niet koelen en ik geloof niet dat Rusland de gaskraan gaat opendraaien.
Voor die kolenschepen zal binnenkort toch een alternatief voor moeten zijn omdat de Rijn in de voorspellingen binnenkort geen gletsjer rivier meer is en dan grote delen van het jaar überhaupt niet bevaarbaar meer is.

En er is nog genoeg water om de kerncentrales te koelen maar ze hebben afgesproken om de watertemperatuur niet te veel te laten stijgen i.v.m. de vissen. En ik denk niet dat ze een gedeelte van Europa in het donker laten zitten voor een paar vissen. Dus als de nood aan de man is draaien ze gewoon door.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » za aug 13, 2022 20:45

Progresso schreef:
do mar 10, 2022 19:35
Het zou zomaar kunnen dat de komende maanden we naar een koers gaan van 4 Reais voor een Euro.
Ik zie het wellicht helemaal fout, maar ik denk dat we de komende week onder de RS 5.00 schieten.

Nu de peilingen steeds duidelijker laten zien dat het spannende verkiezingen worden en alle economische indicatoren op groen staan zou het mij niet verbazen als we nog voor de verkiezingen op de RS 4.50 uitkomen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr sep 23, 2022 13:24

En we zitten op RS 4.99. Weliswaar 4 weken als dat ik dacht.

Die RS 4.50 gaan we ook wel halen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door borsjea » vr sep 23, 2022 13:37

De koers blijft schommelen we hebben de afgelopen weken ook even een stijging gehad van 15 centavos en daarna weer een daling. De koers zit nog ver weg vd koers van vier jaar geleden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Euro naar RS 4.00

Bericht door Progresso » vr sep 23, 2022 15:18

In september 2018 stond de real toch echt op RS4.70 en is daarna gezakt tot een niveau rond de RS4.21...

..... tot Covid-19 waar de gouverneurs van de Braziliaanse deelstaten besloten de economie op slot te doen.

We hebben nog steeds iets van 100 Corona doden per dag, gelukkig sterk dalende en heel wonderlijk, maar niemand heeft het nog over mondkapjes of lockdowns.



Plaats reactie