EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » wo apr 06, 2022 18:04

Heel langzaam aan maar zeker krijgen we ook in Brazilië auto's die rijden op electriciteit. Het wachten is nu nog even op een megafactory van Tesla in Pecém.

https://about.bnef.com/blog/electric-ve ... 63054022=1



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » wo apr 06, 2022 19:58

Hopelijk krijgen we ook te maken met een sterke prijsdaling wat de aanschaf betreft, vrijstelling vd jaarlijks IPVA is niet voldoende. Wie nu een EV aanschaft moet ook rekening houden met een toekomstige daling wat een extra afschrijving zal betekenen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » wo apr 06, 2022 23:39

Volstrekt overbodige subsidies op elektrische auto's. Zolang er geen overschot is aan groene electriciteit. De overheid kan zijn geld veel nuttiger besteden door te investeren in duurzame energie opwekking en versterken van het elektrischetijdsnet. En terugdringen van gebruik van energie door isoleren zodat je minder moeite hebt met verwarmen of koelen van gebouwen.

Het aanschaffen van een elektrische auto heeft prive alleen zin als je elektrischetijd over hebt dat je niet kunt terug leveren aan het net.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » do apr 07, 2022 00:23

Het Nederlandse subsidiebeleid rondom EVs is ronduit stuitend. Eerst die oerlelijke Outlander en daarna die Tesla zo zwaar subsidiëren dat iedere ZZP-er zo'n ding gratis kon rijden.

In Brazilië wordt 83% van de elektriciteit al opgewekt uit hernieuwbare bronnen.

De benzine wordt echter aangelengd met 25% minderwaardige ethanol. Ethanol kost meer fossiele energie dan dat het ooit zal opleveren, maar dat was allemaal bijzaak destijds. Hetzelfde geldt voor biodiesel overigens.

Het grote struikelblok in Brazilië is gewoon werkgelegenheid. Iedere benzinepomp is verplicht om bedienend personeel te hebben, de tienduizenden officinas leven bij de gratie van alle problemen die alle auto's met brandstofmotoren leveren. Hetzelfde geldt voor de hele ethanol-keten. Tienduizenden, wellicht honderdduizenden arbeidsplaatsen. Het merendeel van die werkgelegenheid heeft werkelijk geen enkele toegevoegde waarde, maar het houdt veel volk wat helemaal niets kan van de straat.

Ja, als straks over 3 of 4 jaar zo'n EV in Brazilië net zo veel kost als de zwaar gesubsidieerde brandstofautos heb je opeens miljoenen ongeschoolde werklozen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr apr 08, 2022 00:54

quasimodo schreef:
wo apr 06, 2022 23:39
Het aanschaffen van een elektrische auto heeft prive alleen zin als je elektrischetijd over hebt dat je niet kunt terug leveren aan het net.
Als de prijzen wat redelijker zijn in ik zou tot de aanschaf overgaan dan streef ik ook naar dat het thuis laden gebeurt onder eigen zonnecellen zinder gebruik te maken van het energiebedrijf.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr apr 08, 2022 01:12

Progresso schreef:
do apr 07, 2022 00:23
Ja, als straks over 3 of 4 jaar zo'n EV in Brazilië net zo veel kost als de zwaar gesubsidieerde brandstofautos heb je opeens miljoenen ongeschoolde werklozen.
Vraag is of veel autofabrikanten nog wel bereid zijn om nog brandstof auto's te bouwen of verder te ontwikkelen. Meen dat er in Europa na 2030 geen nieuwe auto's met brandstof motoren geleverd mogen worden daar zitten een hoop bekende merken.
Er gaat niet alleen werkgelegenheid bij de pompen verloren waarvan ik me verbaas hoe veel er wel niet zijn maar ook bij de onderhoudsbedrijven het op de hoek vd straat elke 6 maanden je olie te verversen is er straks niet bij remblokken en remschijven vervangen zal bij een goede rijder die verstandig afremt om weer energie terug te winnen zal veel langer met dit soort items doen.
Ik denk dat de EV eerst de taxi en app chauffeurs over moet halen, mogelijk met interessante huur opties deze auto's maken dagelijks meer km dan de gemiddelde rijder maar bij lange na niet het limiet van 350 km.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » vr apr 08, 2022 09:24

Als de prijzen wat redelijker zijn in ik zou tot de aanschaf overgaan dan streef ik ook naar dat het thuis laden gebeurt onder eigen zonnecellen zinder gebruik te maken van het energiebedrijf
.

Zo zou de overheid ook moeten kijken. Eerst de duurzame energiebronnen en de infrastructuur om dit te distribueren op orde maken eventueel voorgefinacieerd en daarna stimuleren om over te stappen. En dan ook nog kijken waar de meeste winst te behalen is voor de kleinste investeringen. Omdat ondanks de grote bedragen die ze gereserveerd hebben voor hun doelstellingen dit bij lange na niet genoeg is.

En omdat er niet genoeg duurzame energie is zou het verstandig zijn om als eerste te beginnen om verspilling van energie tegen te gaan. Je zou dan kunnen kijken naar b.v. Vliegen verbieden op afstanden kleiner dan 500km. Auto's begrenzen op 130km en eisen dat nieuwe auto's een bepaald aantal km moeten kunnen rijden per hoeveelheid brandstof op maximaal vermogen. Je huizen alleen nog maar mag verhuren als ze voldoen aan bepaalde isolatie eisen. Bepaalde vormen van landbouw verbieden. Als ik nu regelmatig asperge velden zie die buiten de velden warm stoken met gas om maar een paar weken eerder te kunnen oogsten als de buurman denk ik waarom is dit toegestaan.

Als ik nu zie wie er over het geld gaat die de klimaat gelden moet gaan beheren zie ik dit niet goed komen. Vaak alleen idealisten waar het allemaal niet snel genoeg kan gaan en die denken als het op is er wel weer een nieuwe pot geld staat. En ook veel opportunistische ondernemers die allemaal dure en onbewezen theorieën ventileren waar hele grote overheidsinvesteringen voor nodig zijn. Die allemaal alleen maar geïnteresseerd zijn in een zo groot mogelijk gedeelte van het overheidsgeld. En als er eenmaal een beetje geïnvesteerd is zie je vaak dat de overheid koste wat kost zo lang mogelijk doorzet. Zie bijvoorbeeld de electrischetijdscentrales die zouden gaan draaien op een beetje snoeihout. Zijn een keer bestempeld als groene energie bron. Maar zoals al regelmatig voor gewaarschuwd was is dit er bij lange na niet genoeg en worden tot ergenis van andere landen er inmiddels elders in de wereld hele bossen voor gekapt. Waar eerst duurzaam timmerhout en papier van werd gemaakt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr apr 08, 2022 12:57

Het is vreemd dat in Brazilië de agrarische sector gesubsidieerd energie krijgt waardoor investering in zonne en windenergie niet loont terwijl deze bedrijven volop de ruimte hebben om panelen te plaatsen.
Het zelfde geld ook voor bepaalde productie processen.
Scholen die vaak alleen maar overdag functioneren kun je hun energie behoefte ook zelfstandig laten opwekken, hang daarbij op een centrale plek een informatie paneel waar men live kan zien wat er wordt opgewekt.
Een financiering van zonnepanelen via de energie rekening, volgens mij heeft NL dat ook gehad. Kijk naar het huidige jaarverbruik en bepaal het gemiddelde maandbedrag dit blijft de klant betalen het bedrag wat maandelijks overblijft na aftrek afgenomen energie en overige heffingen wordt als aflossing gebruikt, zodra alles is afgelost daalt de rekening.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » vr apr 08, 2022 15:00

De overheid zou inderdaad veel beter leningen kunnen verstrekken en in ruil aandelen of aflossingen hiervoor kunnen vragen. Maar ze blijven liever algemene subsidies verstrekken waardoor als ze hun beoogde doel al raken wat vaak niet het geval is, ook het verstrekte geld weg is. Bij leningen of aandelen zou de overheid in theorie het geld oneindig weer kunnen herinvesteren.

Bovendien is de overheid vaker een rem op klimaat maatregelen dan dat ze helpen. In Nederland zijn de zonnepanelen zo populair dat terugleveren aan het net in veel gebieden nu al problematisch is door te dunne kabels.

Ook wordt er als de zon schijnt meer opgewekt dan nodig is. En er zijn nog bijna geen investeringen gedaan om de stroom dan om te zetten of op te slaan.

Er zou bijvoorbeeld waterstof gas van gemaakt kunnen worden. Dit zou in Groningen prima bijgemengt kunnen worden bij het aardgas zodat we hier minder van nodig hebben. Bij kleine hoeveelheden zijn helemaal geen aanpassingen nodig. Maar volgens mij heeft het kabinet al besloten dat deze infrastructuur van gas maar moet verdwijnen i.p.v. bijvoorbeeld helemaal geschikt te maken voor duurzaam gas. Ook zou je er voor kunnen kiezen bepaalde sectoren om te bouwen naar waterstofgas. Zoals industrie, bussen, glastuinbouw, stadsverwarming.

En er speelt nog een probleem in Nederland. Ze hebben allerlei contracten en beloftes gedaan naar energiecentrales waardoor we nu al claims zien of deals waardoor de burgers veel geld moeten betalen als deze moeten sluiten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » vr apr 08, 2022 17:46

EenVandaag: Hoe overtollige stroom wordt omgezet in waterstof in Oosterwolde: 'Kan serieus alternatief zijn voor benzine en diesel'.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/in- ... en-diesel/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » vr apr 08, 2022 18:52

Het is uit proeven al bekend dat men zonder enige aanpassing aan apparatuur of netwerk aardgas kan mengen met 10% waterstof.
Een tijdje geleden kwam ik op internet een ontwikkeling van een huis waterstof installatie tegen die de overproductie omzette in waterstof deze intern opsloeg en zodra de vraag hoger was als de aanbod zonne-energie waterstof weer omzetten in elektriciteit in de installatie zat ook een accu om de schakeltijden als een soort nobreak op te vangen. Een systeem waar ik meer in zie dan het werken met accu's als je offgrid wilt. Accu's kan je maar beperkt ontladen en feitelijk kan je niet meer dan 30% vd accu capaciteit gebruik. Nadeel van dit systeem de enorme aanschafprijs maar goed het was nog een lopende ontwikkeling en bij massa productie zal de prijs zeker dalen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Martinho » di apr 12, 2022 18:16

In een land waar meer dan 80% van de energie "groen" is lijkt het me helemaal niet zo vreemd om elektrisch te gaan. Ik zou mijn LR Defender die nogal onderhoudsgevoelig is en behoorlijk wat uitstoot heeft best willen inruilen voor iets dat een beetje minder groot en vervuilend is.
Het probleem is de aanschafprijs. De goedkoopste EV hier is al ruim twee ton als ik me goed herinner, en dat is niet alleen veel te veel, ik hoef geen bereik van 250 km ofzo, heen en weer naar de supermarkt of Petropolis is niet meer dan 40 km.

Ik zat te kijken naar de Citroen Ami, velen zullen dit belachelijk vinden maar ik werd er nogal door ingenomen. Ja, een goed ding voor een bejaarde, helaas wel erg beperkt in snelheid (max 45 km/u) en een klein vermogen, ik vraag me af of hij de berg bij mij op komt. Maar groot genoeg voor mij, zonder gezin, als boodschappen auto. In Europa kost hij ongeveer 7000 euro, als hij hier in elkaar gezet wordt met Braziliaanse onderdelen hoeft dat niet veel meer te zijn dan R$ 40.000. Iets duurder zijn de mini´s die uit China komen, voor $10.000 dollar ongeveer heb je iets dat 80 km/u kan, ook echt max twee personen natuurlijk maar dat is zat voor mij.
Helaas, ze zijn er (nog) niet in Brazilie.....



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » wo apr 13, 2022 00:56

Ik kende de citroen ami niet, na een zoekopdracht kan ik me voorstellen dat er hier weinig belangstelling voor zal zijn onlangs heeft de quardia municipal hier in Curitiba voor een park en een winkelstraat de beschikking gekregen over een Renault Twizy ook een soort electrische golfcar. Ik weet niet of deze hier uit de fabriek rollen in het buitenland kost deze kar R$19.000,== de prijs die men hier verwacht te gaan rekenen is R$ 45.000,==
Wie weinig rijd kan beter besluiten om van Uber gebruik te maken. Heb hier ook de auto in juli 2020 de deur uitgedaan ben nu per maand ongeveer 200 real aan kosten per maand bij Uber kwijt.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4952
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door quasimodo » wo apr 13, 2022 01:42

Ben benieuwd hoelang dat Uber zo stand houdt. Ik heb daar tijdens mijn vakantie ook veelvuldig gebruik van gemaakt. Die accepteren binnen de stad prijzen die met een benzine auto neerkomen op een verbruik van ongeveer 1 op 10 met de toen geldende benzine prijs. Ik vraag me dan af hoe je hier nog geld aan kunt verdienen. Bovendien zullen ze ook reparatie en aanschaf kosten hebben aan de auto, en ik neem aan dat ze ook niet altijd een betaald ritje terug hebben.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » wo apr 13, 2022 15:03

Die Uber-chauffeurs moeten bikkelen. Vaak huren ze een auto voor RS100 per dag. De verhuurder krijgt een fikse korting van de fabrikant bij afname van 10 of meer auto's. Die auto's worden na 3 maanden Uberen als semi-nieuw verkocht. Om het maximale rendement uit de huur te halen rijdt de auto 12 uur met Romario en de volgende 12 uur met de broer van Romario. Die houden ieder aan het eind van de dag netto RS100 over, of iets van RS2500 per maand.

Alle kilometervreters zoals taxi's, schoolbussen, stadsbussen en distributie-vrachtauto's zijn ideale kandidaten voor electrificatie.

Voor Brazilië een perfecte mogelijkheid om de handelsbalans heel snel nog verder op te krikken. De diesel en benzine brandstoffen worden nagenoeg allemaal geimporteerd. Maar ja, zoals altijd zijn er veel belangen. De vakbonden zien in dat geval honderdduizenden nutteloze banen (en dus leden) verdwijnen. De boeren zien een zwaar gesubsidieerde afzetmarkt voor biodiesel en ethanol verdwijnen. En politici zien hun macht afnemen omdat de mensen zelf hun energie kunnen opwekken waarvan de prijzen niet meer gemanipuleerd kunnen worden door politici die bepaalde doelgroepen wel of geen voordeel kunnen bieden.

Het zal nog wel vijf jaar duren voordat Tesla in Pecém een megafactory installeert die 1000 auto's per dag à $ 25.000 uitspuwt voor de Zuid-Amerkaanse markt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » za apr 16, 2022 23:52

Ook Toyota, chery en Renault hebben aangegeven EV´s in Brazilië te gaan produceren.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Martinho » vr apr 22, 2022 16:40

borsjea schreef:
wo apr 13, 2022 00:56
Ik kende de citroen ami niet, na een zoekopdracht kan ik me voorstellen dat er hier weinig belangstelling voor zal zijn onlangs heeft de quardia municipal hier in Curitiba voor een park en een winkelstraat de beschikking gekregen over een Renault Twizy ook een soort electrische golfcar. Ik weet niet of deze hier uit de fabriek rollen in het buitenland kost deze kar R$19.000,== de prijs die men hier verwacht te gaan rekenen is R$ 45.000,==
Wie weinig rijd kan beter besluiten om van Uber gebruik te maken. Heb hier ook de auto in juli 2020 de deur uitgedaan ben nu per maand ongeveer 200 real aan kosten per maand bij Uber kwijt.
Uber komt niet naar het adres waar ik woon, Er is wel een "taxinet" in Petropolis maar een ritje naar de stad kost al gauw R$ 200 heen en terug.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » di mei 17, 2022 14:16

Positive ontwikkelingen wat de EV markt in Brazilië betreft.
- in 8 staten (DRio Grande do Sul, Paraná, Rio de Janeiro, Rio Grande do Norte, Pernambuco, Piauí, Maranhão e Ceará) en District Federal kent men een volledige vrijstelling van de IPVA wat bij de goedkoopste EV het eerste jaar al een besparing van meer dan R$ 5200,00 oplevert.
- EV en Hydrogene auto´s zijn vrijgesteld vd 35% importheffing
Diverse merken hebben aangegeven nog dit jaar met één of meerdere modellen op de Braziliaanse markt te komen en zelfs fabricatie in Brazilië zo wordt op dit moment de fabriek van Chery in Jacarei omgebouwd en gaat men daar vanaf 2025 alleen nog maar EV´s produceren.
Waar Renault een paar weken geleden aangaf in augustus met de levering vd goedkoopste EV de renault kwid (R$142.990) te gaan starten gaf Chery recentelijk aan om daar met Chery EQ1 een stuk onder te gaan zitten met een prijs tussen de 120.000 en 130.000, lijkt er dus op dat men nu ook alkeer flink willen beconcurreren het enige negatieve is op dit moment eigenlijk de huidige extreem hoge rente door het economische wanbeleid vd federale overheid.
Al met al verwacht ik dat er dit jaar wel flink wat nieuwe EV´s op de weg komen.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4094
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door borsjea » do mei 19, 2022 00:13

Martinho schreef:
di apr 12, 2022 18:16
In een land waar meer dan 80% van de energie "groen" is lijkt het me helemaal niet zo vreemd om elektrisch te gaan. Ik zou mijn LR Defender die nogal onderhoudsgevoelig is en behoorlijk wat uitstoot heeft best willen inruilen voor iets dat een beetje minder groot en vervuilend is.
Het probleem is de aanschafprijs. De goedkoopste EV hier is al ruim twee ton als ik me goed herinner, en dat is niet alleen veel te veel, ik hoef geen bereik van 250 km ofzo, heen en weer naar de supermarkt of Petropolis is niet meer dan 40 km.

Ik zat te kijken naar de Citroen Ami, velen zullen dit belachelijk vinden maar ik werd er nogal door ingenomen. Ja, een goed ding voor een bejaarde, helaas wel erg beperkt in snelheid (max 45 km/u) en een klein vermogen, ik vraag me af of hij de berg bij mij op komt. Maar groot genoeg voor mij, zonder gezin, als boodschappen auto. In Europa kost hij ongeveer 7000 euro, als hij hier in elkaar gezet wordt met Braziliaanse onderdelen hoeft dat niet veel meer te zijn dan R$ 40.000. Iets duurder zijn de mini´s die uit China komen, voor $10.000 dollar ongeveer heb je iets dat 80 km/u kan, ook echt max twee personen natuurlijk maar dat is zat voor mij.
Helaas, ze zijn er (nog) niet in Brazilie.....
Zou deze in jouw plaatje vallen
https://clickpetroleoegas.com.br/empres ... so-de-cnh/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7215
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: EV's in Latijn-Amerika (Engels)

Bericht door Progresso » vr mei 20, 2022 02:06

Interessant. Starlink voor alle scholen in Brazilië, gebruik van de Alcantara lanceerbasis in Maranhão, Gigafactory in Pecém, zonnepanelen-en thuisbatterijfabriek en overname van Orkut. Zouden zomaar gespreksonderwerpen kunnen zijn.

https://veja.abril.com.br/coluna/radar/ ... bolsonaro/



Plaats reactie