Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do mei 05, 2022 13:49

De Selic, zeg maar de basisrente van de Braziliaanse Centrale bank wordt vandaag wederom verhoogd.

En niet met een klein stapje, nee gelijk met een vol procentpunt. Hupsakee van 11.75 naar 12.75 procent.

Ik denk dat we vandaag gelijk de koers van de real onder de €5.00 gaan zien, op naar de €4.00.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3226565



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » do mei 05, 2022 19:22

De enigste winst van de Reaal zie ik de laatste paar jaar als de euro zakt t.o.v. de dollar. De VS heeft van de week weer de rente met 0.5% verhoogd maar dat nieuws zat er al een tijdje aan te komen dus ik denk dat het al in de wisselkoersen is geabsorbeerd. De EU wil vooralsnog niet weten van renteverhogingen. Als dit wel het geval is of dat de toestand met Rusland weer enigzins normaliseert zie ik de wisselkoers met de euro eerder richting de 6 gaan. Anders verwacht ik weinig verandering in de wisselkoersen.

Ik zie ook wel dat het economisch Brazilië voor de wind gaat met de grondstoffen prijzen. Maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat dit niet in de goede economie terecht komt om de reaal te laten versterken. De rente verhogingen doen ze niet als ze denken dat de reaal gaat stijgen. De rente was al heel hoog en ik denk niet dat 1% meer of minder de markt tot vertrouwen brengt. Ze zouden beter kunnen kijken of ze meer belasting kunnen heffen op de extra verkregen inkomsten zodat het in de economie kan worden geïnvesteerd i.p.v dat het in de zakken verdwijnt van een paar rijken en buitenlandse investeerders.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » vr mei 06, 2022 09:56




borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door borsjea » zo mei 08, 2022 03:16

De eerste effecten die we zullen zien is dat er noodgedwongen nog meer mensen op straat moeten gaan leven. Hoelang zal het volk nog de extreem hoge voedselprijzen accepteren ik ben bang dat de kans op plunderingen van supermarkten zal gaan toe nemen. Een heel klein groepje mensen profiteert vd huidige financiële status van het land de meerderheid leid er onder.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door borsjea » di mei 10, 2022 02:15

Vandaag steeg de euro naar R$ 5,44 waar gaat dit verder naar toe zullen we eind vd maand weer boven de 6.00 zitten?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do jun 16, 2022 01:25

En hoppakee, de rente gaat nog een keer een forse stap omhoog.

Volgens mij de enige manier om de economie een beetje af te koelen en de inflatie verder de kop in te drukken.

In tegenstelling tot de EU en de Verenigde Staten wordt hier wel goed monetaire beleid gevoerd. En ja, dat gaat ook pijn doen.

In de VS zie je heel langzaam de rente oplopen. In de EU zie je met een heel klein rentestappen dat het al helemaal fout gaat in Italië, dat zou wel eens kunnen betekenen dat Italië uit de Euro Moet stappen. In Nederland zie je de hypotheekrente oplopen. De Russen genieten van de extreem hoge prijzen voor gas en olie en lijken de oorlog te gaan winnen. Maar gelukkig hebben we in Nederland krachtige politieke leiders die tegen een stootje kunnen. Putin hoeft blijkbaar via zijn vriend Wilders alleen maar "tassendrager" te fluisteren tegen deze politieke zwaargewichten en het hele Nederlandse parlement staat op zijn achterste benen. Denk niet dat we de oorlog (welke dan ook) gaan winnen met dit soort politici.



https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... o-ano.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door borsjea » do jun 16, 2022 01:33

Ach alle investeringen lagen toch al op zijn gat. De onroerendgoedmarkt zal het wel gaan merken geen mens die nu nog een financiering afsluit. Lang leve het economische wanbeleid vd huidige regering velen zullen de dagen aftellen tot het spul is vertrokken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do jun 16, 2022 02:31

borsjea schreef:
do jun 16, 2022 01:33
Ach alle investeringen lagen toch al op zijn gat.
Nou, eigenlijk niet. Tenminste niet hier in Ceará. Maar ookblandelijk groeit de economie tegen de verwachting in van veel economen. De werkloosheid daalt fors, maar ligt hoog dat heeft alles te maken met het opleidingsniveau. Er komen nog steeds ongeletterden en analfabeten uit het Braziliaanse schoolsysteem.

Maar als de rente weer zo hoog wordt zou het best wel eens kunnen dat de mensen de aankoop van hun auto of huis uit gaan stellen en dan kom je in een negatieve spiraal. Ik denk dat dit echter wel mee valt voor Brazilië. Niet voor Europa en de VS. Dat wordt één groot bloedbad. Ik had al verwacht dat dat nu zo'n beetje zou zijn begonnen, maar erg lang gaat het niet duren.
borsjea schreef:
do jun 16, 2022 01:33
Lang leve het economische wanbeleid vd huidige regering velen zullen de dagen aftellen tot het spul is vertrokken.
Met de beste wil van de wereld kan je dit geen economisch wanbeleid van de Braziliaanse regering noemen. Eigenlijk is het gewoon een schoolvoorbeeld hoe je dit probleem volgens nagenoeg alle economische scholen zou moeten oplossen.

De oorzaak van de extreme inflatie is ook overduidelijk. Die ligt gewoon bij het op volle toeren laten draaien van de geldpersen in de EU en de VS. Brazilië trekt daarentegen de touwtjes heel strak aan.

Er is veel mis met Bolsonaro, maar het heeft geen enkel nut om de dingen die wel goed gaan af te kraken met de enige reden dat je Bolsonaro eenn ul vind. Waar dat toe leidt kunnen we nu live in de VS aanschouwen, waar blijkbaar 85 miljoen op een demente bejaarde hebben gestemd omdat ze Trump een enorme lul vonden. Nou, die 85 miljoen stemmers zien nu de gevolgen van hun keuze en erg prettig ziet het er daar niet meer uit.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Ivan Bahia » za jun 18, 2022 20:06

Wel wel ... ik heb dat hier nog niet op onze spaarboek zien verschijnen :-(


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Felix » za jun 18, 2022 22:55

Er is veel mis met Bolsonaro, maar het heeft geen enkel nut om de dingen die wel goed gaan af te kraken met de enige reden dat je Bolsonaro eenn ul vind.

Er gaat m.i. helemaal niets goed met bolsonaro. Nou ja, laten we eerlijk zijn, hij schaftte de zomertijd af, dat moeten we hem nageven.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » za jun 18, 2022 23:43

Met de beste wil van de wereld kan je dit geen economisch wanbeleid van de Braziliaanse regering noemen. Eigenlijk is het gewoon een schoolvoorbeeld hoe je dit probleem volgens nagenoeg alle economische scholen zou moeten oplossen.

De oorzaak van de extreme inflatie is ook overduidelijk. Die ligt gewoon bij het op volle toeren laten draaien van de geldpersen in de EU en de VS. Brazilië trekt daarentegen de touwtjes heel strak aan.

Er is veel mis met Bolsonaro, maar het heeft geen enkel nut om de dingen die wel goed gaan af te kraken met de enige reden dat je Bolsonaro eenn ul vind. Waar dat toe leidt kunnen we nu live in de VS aanschouwen, waar blijkbaar 85 miljoen op een demente bejaarde hebben gestemd omdat ze Trump een enorme lul vonden. Nou, die 85 miljoen stemmers zien nu de gevolgen van hun keuze en erg prettig ziet het er daar niet meer uit.
Als je in een regeer periode je munt 30% laat devalueren t.o.v. de dollar en daarbovenop een inflatie weet te creëren van 20%. Waardoor de mensen defacto de helft van hun koopkracht verliezen. En dan ook nog de rente moet laten oplopen van 6% naar 14% om het nog niet erger uit de klauwen te laten lopen. Zou ik zeggen dat Bolsonaro niet echt een economisch goede president is voor Brazilië. Dan kun je wel roepen dat het economisch goed gaat in Brazilië. Dat geld dan niet voor het Land en de meeste mensen. Er zullen er vast zijn die heel rijk worden maar over het algemeen gaat het zo niet goed in Brazilië.

Ook ik zou dit kwalificeren als wanbeleid. En er zijn slechtere voorbeelden te noemen maar niet veel landen met een zoals je al aanhaalt goed potentieel. Ik zou alleen Turkije kunnen noemen. Zelfs Rusland doet het nog beter qua overheids financiën ondanks de sancties.

En als schoolvoorbeeld zou je kunnen noemen als 1 land veel valuta bijdrukt en jij doet het niet zou je munt juist moeten stijgen niet zakken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » za jun 18, 2022 23:56

@Quasimodo wat zou volgens jou moeten gebeuren.

Ik ben heel benieuwd aan welke hendeltjes jij dan zou gaan trekken.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door borsjea » zo jun 19, 2022 01:56

Progresso schreef:
za jun 18, 2022 23:56
@Quasimodo wat zou volgens jou moeten gebeuren.

Ik ben heel benieuwd aan welke hendeltjes jij dan zou gaan trekken.
Wat had er moeten gebeuren, ik denk het zelfde wat er met Dilma is gebeurd een impeachment, meer dan 150 verzoek die liggen te verstoffen omdat de kamervoorzitter het luxe baantje van zijn vrouw niet in gevaar wil brengen.

Niet alleen op financieel en economisch vlak heeft de president gevaald, de hele aanpak vd corona pandamie wat onnodig meer levens heeft gekost deels door het gebruik van chloroquine en later door het te laat beschikbaar zijn van vaccinaties propina was belangrijker dan mensenlevens. 33 miljoen mensen die honger leiden, steeds meer mensen die op straat leven.
Wat is er gebeurd met de belofte van de aanpak corruptie, gevangeneming in 2e instantie, fiscale hervormingen, terugdringen criminaliteit, privatiseringen etc.
Grote vraag blijft, wat heeft de president positief bijgedragen aan dit land?



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » zo jun 19, 2022 02:46

@borsjea allemaal goed en wel. Over vier maanden mag men stemmen.

Ik heb noch van Cid Gomes noch van Lula enig plan of idee gezien hoe de inflatie te bestrijden.

Dat plan zie ik wel van Bolsonaro, Centrale Bank, Guedes.

1. Belastingen op brandstof omlaag
2. Zekerstellen van aanvoer kunstmest
3. Rentetarief significant en in zeer korte tijd boven het rentepercentage zetten
4. Geen belastingen op import van zonnepanelen, zeer gunstige verrekening voor teruglevering. 20 GWp in 3 jaar geïnstalleerd.
5. Bijstand fors opgepept tot bijna 30% van het gemiddelde salaris

Lula en Gomes hebben hetzelfde plan als Biden in Amerika of Lagarde in de EU. Namelijk helemaal niets.

Economisch hebben beide heren geen plan, het plan van Lula om de dieselprijzen te ontkoppelen van de dollar is in vele landen vaak geprobeerd en heeft in geen enkel land ooit een positief resultaat laten zien.

Bolsonara heeft dan wel nul verstand van de economie, maar zijn minister van Financiën doet gewoon datgene wat op iedere universiteit wordt geleerd. En prima dat je dan ideologisch van mening verschilt over zaken als wel of niet privatiseren van staatsbedrijven. Er wordt tenminste snel en adequaat gehandeld. En ja, die bijstand moet nog hoger, maar ook daar heb ik nog geen enkel plan van Gomes of Lula gezien, laat staan een financieringsplaatje.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » zo jun 19, 2022 14:24

@Quasimodo wat zou volgens jou moeten gebeuren.

Ik ben heel benieuwd aan welke hendeltjes jij dan zou gaan trekken.


Bolsonara heeft dan wel nul verstand van de economie, maar zijn minister van Financiën doet gewoon datgene wat op iedere universiteit wordt geleerd.
Hier zit nu precies het probleem. Bolsonaro moet zich niet te veel bemoeien met dingen waar hij geen verstand van heeft. Hij moet rust uitstralen en mensen vertrouwen geven om in Brazilië te investeren.

Met zijn uitspraken in de corona pandemie en zijn tegenstrijdige acties op het beleid dat uiteindelijk toch is uitgevoerd heeft hij de aandacht van de hele wereld op zich gevestigd m.a.g. dat de reaal met 40% onderuit ging. Terwijl het in feite niet zo eens veel slechter ging in Brazilië t.o.v. andere zwaar getroffen landen. Hij had de minister van volksgezondheid gewoon moeten laten zitten. Dan had waarschijnlijk de rente niet naar 14% gehoeven. Nu de rente 14% is zal dit gewone beleggers eerder afschrikken dan dat ze instappen. Dan krijg je alleen durfkapitalisten die regelmatig wisselen van investering i.p.v. mensen die de reaal op lange termijn kopen omdat ze denken dat de economie van Brazilië gaat groeien.

Ook met betrekking tot de Amazone hetzelfde geval. Als hij zijn grote mond gehouden had dan had hij hier best mijnbouw en bosbouw kunnen laten gebeuren. Misschien op wat iets kleinere schaal. En als hij dan ook nog had kunnen verkopen aan de wereld dat de ontbossing door gebrek aan geld in de regio komt had hij een veelvoud van wat er nu verdient wordt kunnen krijgen van bedrijven die naarstig op zoek zijn om hun imago te vergroenen.

Dan beloofd hij corruptie op te gaan lossen. Doet hij dat slim en mensen die zich schuldig gemaakt hebben hieraan dit af te laten kopen zoals in elk beschaafd land gebeurt is dit goed beleid. Nu wil hij mensen opzadelen met lange gevangenis straffen. Misschien leuk voor de publieke opinie en waarschijnlijk ook nog gerechtvaardigd. Maar het schrikt veel mensen af zeker in Brazilië waar het veel voorkomt. Bovendien kost dit de maatschappij waarschijnlijk meer aan kosten dan dat het opbrengt. En als je familie dan net zo corrupt blijkt als je politieke tegenstanders is het ook nog staatsgevaarlijk.

Deze president brengt economisch Brazilië zeer veel schade. En je hebt gelijk desondanks gaat het met Brazilië best goed. En als de volgende president het maar iets verstandiger aanpakt dan kan hij nog wel eens heel populair worden of nog populairder zoals het er nu naar uitziet.

Verstandige hendeltjes om aan te trekken zijn.

Om te proberen zoveel mogelijk bedrijven aan te trekken die willen investeren in groene projecten en hier makkelijk vergunningen voor te verlenen.

Zo vlug mogelijk belasting heffen op uitvoer van grondstoffen zodat de staat hier van profiteert.

Het makkelijker te maken voor mensen met geld of capaciteiten zich in Brazilië te vestigen. En als je hier vluchtelingen die aan die voorwaarden voldoen als eerste helpt krijg je hier ook nog een goed imago mee.

Proberen de middenklasse te vergroten. Dat is je motor van de toekomst. En voor die mensen de veiligheid ook zien te vergroten.

De toeristische sector zien te vergroten. Die is in vergelijking met de grote en mogelijkheden van het land verrassend klein.

De infrastructuur op peil brengen zodat de spullen fatsoenlijk naar de markt kunnen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do aug 04, 2022 01:23

En de rente van de centrale bank gaat nog een keer omhoog, nu naar 13,75 per jaar.

Ik denk dat het de laatste renteverhoging wordt. Vandaag voor RS 5.50 getankt. Twee maanden geleden was dat nog RS8.00. De rekening van Enel was ook weer lager. Bier was in de promotie en de picanha was ook goedkoper.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » do aug 04, 2022 11:46

Het is te hopen. Ik had begrepen dat de brandstof en energie daling vooral te danken is aan belasting verlaging. Als de overheid deze misgelopen inkomsten moet gaan lenen tegen 14% dan zouden de inkomsten moeten verdubbelen in 8 jaar om dit economisch te verantwoorden. Al is de prijs de laatste tijd van olie al weer aan het zakken wat er op duid dat er wereldwijd minder vraag naar is omdat de productie niet noemenswaardig is opgevoerd.

Op besparen en alternatieve inzetten en investeren zou een betere strategie zijn van overheden. De landen die dit het beste voor elkaar krijgen zouden wel eens de winnaars worden van de toekomst.

Ook in Nederland zijn de cijfers weer binnen. Dan zie je dat de inflatie vooral te danken is aan energie en huurprijzen. Waar de regering alleen lijkt te werken aan ondersteuning in energie. Terwijl de verlaging van de huren een taboe lijken te zijn. Terwijl dit toch veel beter zou zijn voor de economie. De verhuurders worden wat minder rijk waar het merendeel hiervan geld genoeg heeft. terwijl de huurders hun geld elders in de economie kunnen pompen.
https://www.ad.nl/economie/voor-het-eer ... aa728b29f/



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do aug 04, 2022 18:15

quasimodo schreef:
do aug 04, 2022 11:46
Als de overheid deze misgelopen inkomsten moet gaan lenen tegen 14% dan zouden de inkomsten moeten verdubbelen in 8 jaar om dit economisch te verantwoorden.
Er is in Brazilië geen gebrek aan belastinginkomsten. Niet op gemeentelijk, deelstaat of federaal niveau.

De belastingcenten klotsen tegen de plinten op.

https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3127492



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door quasimodo » do aug 04, 2022 21:41

In Nederland stijgen de belastinginkomsten op alle niveaus ook zeker in vergelijking met corona jaren maar het gaat er op dit moment nog harder uit als het binnen komt. Is dat in Brazilië niet dan want dat haal ik niet uit het artikel.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7214
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Basisrente verhoogd naar 12.75%%%%%

Bericht door Progresso » do aug 04, 2022 23:23

quasimodo schreef:
do aug 04, 2022 21:41
In Nederland stijgen de belastinginkomsten op alle niveaus ook zeker in vergelijking met corona jaren maar het gaat er op dit moment nog harder uit als het binnen komt. Is dat in Brazilië niet dan want dat haal ik niet uit het artikel.
Als het goed is mag er niet meer worden uitgegeven dan er vooraf is gebudgeteerd. Eén van de vorige presidenten is daarvoor afgezet omdat ze wat uitgaven en inkomsten heen en weer had gefietst. Wat de werkelijkheid is gaan we volgende maand volgens mij in een van de rapporten zien. Maar het lijkt erop dat het allemaal erg binnen de perken blijft. De overheidsfinancien staan er redelijk voor.

In Brazilië is men al een jaar geleden begonnen om de rente in forse stappen te verhogen. Hopelijk plukt men daar nu ook voortijdig de vruchten van.

In de Euro-zone kun je wel wat problemen gaan verwachten. Stel dat de rente naar 5% oploopt dan is Italië per direct failliet. Die spaghettivreters hebben zich nog nooit aan de Euro-begrotingsafspraken gehouden en ik vraag mij af hoe solidair de Nederlanders zijn. Datzelfde geldt in iets mindere mate voor Frankrijk. Gaat de Nederlandse arbeider die tot zijn 67ste moet werken echt accepteren dat iemand die bij de Franse NS werkt op zij 52ste met pensioen kan? Ik waag het te betwijfelen.



Plaats reactie