Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Redactie » do jul 21, 2022 15:22

Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte
by Redactie


Afbeelding
Ex-president Lula, momenteel op campagne in het binnenland van de noordoostelijke staat Pernambuco, lijstte een lange rij van beloftes op, van de verlaging van de prijzen van petroleum tot en met een komaf maken met de inflatie, dit alles uiteraard zonder uit te leggen hoe hij dergelijke complexe problemen gaat oplossen met zijn toverstaf.

Alle grootsprakerigheid ter zijde gelaten, trok...

Read more



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door borsjea » do jul 21, 2022 15:44

De grote vraag is, is er na 1januari nog wel geld voor leuke dingen. De huidige federale overheid laat een miljarden schuld achter, een groot deel veroorzaakt in de laatste maanden om stemmen te kopen. Wie worden de komende dagen de dupe van de aangekondigde bezuinigingen van 5 miljard ben bang dat dit nigmaals de wetenschap, onderwijs, gezondheid en openbare veiligheid is. Zo snel mogelijk belasting hervorming invoeren belasting op inkomsten verhogen en op consumptie verlagen. Ook rijke kerken gewoon belasting laten betalen. De komende jaren zullen we de broekriem aan moeten halen, overheidsuitgaven bevriezen en dan met name de salarissen in deze sector. Hopelijk gaat Lula ook de noodzaak van privatisering zien, het aantal overheidsbedrijven moet drastisch omlaag



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 15:49

Het is bijna niet te geloven.

Het is nu alleen nog maar wachten op de herintroductie van het programma "mais medicos" om kameraad Castro aan genoeg deviezen te helpen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 15:57

Het is nu alleen nog maar wachten op de herintroductie van het programma "mais medicos" om kameraad Castro aan genoeg deviezen te helpen.

Én, om tegelijkertijd een deel van de bevolking te helpen dat anders geen medische hulp kan verkrijgen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 16:27

borsjea schreef:
do jul 21, 2022 15:44
De grote vraag is, is er na 1januari nog wel geld voor leuke dingen. De huidige federale overheid laat een miljarden schuld achter, een groot deel veroorzaakt in de laatste maanden om stemmen te kopen.
Maar is het ook waar wat je hier beweert?

Dat er cadeautjes worden weggegeven in een verkiezingsjaar is niets nieuws. Zo werkt het nu eenmaal in democratieën waar politici kiezers moeten zien te paaien voor hun herverkiezing. In hoeverre overigens een maatregel is om te voorkomen dat 30 miljoen mensen verhongeren een cadeautje is durf ik echter te betwijfelen. Uitstellen van zo'n maatregel zou volstrekt onethisch zijn, zeker in een land waar een groot deel van het geproduceerde voedsel geëxporteerd wordt.

De huidige federale overheid spendeert wel veel geld, maar dat is meer een herdistributie van rijk naar arm.

Voorlopig groeit de economie fors, wat simpelweg meer belastinginkomsten betekent. De export draait op volle toeren en er zijn miljoenen mensen meer aan het werk.

De overheidsschuld tov van het bruto binnenlands product is 88%. Vergelijk dat met de overheidsschuld van de EU (96%), de VS (137%) of Italië (151% !!).

Die Braziliaanse schuldenberg is makkelijk te dragen, zeker in een een groeiende economie. Of de extreme schuldenberg in Europa nog te dragen is kun je je wel afvragen, zeker nu de rente op die schulden flink hoger worden. Klapt Italië, dan trekken die spaghettivreters het hele Europroject in het ravijn.

Die enorme schuldenberg is niet ontstaan in de laatste maanden, maar in het jaar daarvoor. Dat had alles te maken met Corona. Het lijkt er eerder op dat de schulden tov het BBP gaan dalen.

Ik heb het hier al eerder beweerd en ga daar fors in tegen wat journalisten iedere keer weer opschrijven (zelfs als economische indicatoren het tegendeel lieten zien van hun beweringen), maar economisch staat Brazilië er gewoon goed voor. De piketpaaltjes zijn gewoon goed geslagen. De aanpak van inflatie, door forse renteverhogingen is in een zeer vroeg stadium begonnen, de input (kunstmest en diesel) voor de belangrijkste exportsector zijn zeker gesteld, de uitbouw van hernieuwbare energie is uiterst succesvol en de cruciale chauffeurs van de transportsector zijn tevredengesteld met een fooi en lagere dieselprijzen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 16:39

Felix schreef:
do jul 21, 2022 15:57
Én, om tegelijkertijd een deel van de bevolking te helpen dat anders geen medische hulp kan verkrijgen.
Dat sprookje was dus heel snel doorgeprikt. Na een paar maanden wat logistieke problemen bleek het SUS systeem overal weer gewoon te functioneren.

Wij hadden hier ook wat Cubanen op de SUS posten. Prima lui overigens, maar ik hoor van niemand klachten meer over wachtrijen. Ik krijg eerder de indruk dat alles nog gesmeerder loopt.
Zware hartoperaties, neurochirurgie, transplantaties en caissonziektes en andere complexe medische aandoeningen heb ik de laatste maanden allemaal succesvol opgelost zien worden door de gratis medici.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 17:28

Dat sprookje was dus heel snel doorgeprikt. Na een paar maanden wat logistieke problemen bleek het SUS systeem overal weer gewoon te functioneren.

Het SUS functioneert lang niet overal naar tevredenheid (deed het tevoren ook al niet) en er zijn plekken waarvoor geen artsen te vinden zijn. Daar waren de doktoren van het Mais Médicos programma juist heel nuttig en daar worden ze dan ook erg gemist.

Zware hartoperaties, neurochirurgie, transplantaties en caissonziektes en andere complexe medische aandoeningen heb ik de laatste maanden allemaal succesvol opgelost zien worden door de gratis medici.

Je woont geloof ik in een ander Brazilië dan ik. (Wat ken jij trouwens veel mensen met complexe en zware ziektes die je dan ook nog allemaal opgelost ziet!)



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 17:35

Dat er cadeautjes worden weggegeven in een verkiezingsjaar is niets nieuws.

Vandaar ook dat er speciaal wetten zijn ingesteld om dat zo vlak voor de verkiezingen te verbieden.


In hoeverre overigens een maatregel is om te voorkomen dat 30 miljoen mensen verhongeren een cadeautje is durf ik echter te betwijfelen.

Inderdaad, het is geen cadeautje, het is een poging de arme kiezers om te kopen en niet meer dan dat. Als de regering écht over iets anders bezorgd was had men de maatregelen al veel eerder in kunnen stellen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 18:01

Felix schreef:
do jul 21, 2022 17:28
Je woont geloof ik in een ander Brazilië dan ik. (Wat ken jij trouwens veel mensen met complexe en zware ziektes die je dan ook nog allemaal opgelost ziet!)
Nee hoor, een grote schoonfamilie, een redelijk groot sociaal netwerk en wonend in een gehucht met 1000 inwoners zal je versteld doen staan hoeveel mensen tobben met hun gezondheid. In het lokale SUS-postje hangt in het openbaar de statistieken van de kleine gemeenschap. Kan er wel een fotootje van maken als je wilt.

Bovendien is gringo Progresso de enige die regelmatig naar Fortaleza rijdt en altijd wel iemand even meeneemt naar een van de ziekenhuizen. Tja, en hoeveel moeite kost het dan om even mee te gaan op bezoek.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 18:11

Felix schreef:
do jul 21, 2022 17:35
Inderdaad, het is geen cadeautje, het is een poging de arme kiezers om te kopen en niet meer dan dat. Als de regering écht over iets anders bezorgd was had men de maatregelen al veel eerder in kunnen stellen.
Waar was de PT dan in al die jaren? Als je een programma à la Bolsa Familiá maakt wat net te weinig is om van te leven, maar te weinig om van te sterven, moet je niet raar opkijken als het het een keer slecht gaat dat mensen verhongeren.

Prima programma overigens, die Bolsa Familiá en alle lof voor FHC die het heeft uitgevonden, Lula die het goed heeft geimplementeerd en Bolsonaro die het fors heeft verrijkt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 19:14

Nee hoor, een grote schoonfamilie, een redelijk groot sociaal netwerk en wonend in een gehucht met 1000 inwoners zal je versteld doen staan hoeveel mensen tobben met hun gezondheid. In het lokale SUS-postje hangt in het openbaar de statistieken van de kleine gemeenschap. Kan er wel een fotootje van maken als je wilt.

Wil dit zeggen dat SUS Brazilië goed functioneert?

Bovendien is gringo Progresso de enige die regelmatig naar Fortaleza rijdt en altijd wel iemand even meeneemt naar een van de ziekenhuizen. Tja, en hoeveel moeite kost het dan om even mee te gaan op bezoek.

Heel veel moeite want het duurt normaal vele uren voordat je aan de beurt komt, áls men al aan de beurt komt.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 19:29

Waar was de PT dan in al die jaren? Als je een programma à la Bolsa Familiá maakt wat net te weinig is om van te leven, maar te weinig om van te sterven, moet je niet raar opkijken als het het een keer slecht gaat dat mensen verhongeren.

Wat heeft dit met de PT te maken, we hebben het hier over de huidige president die de armen probeert te kopen en dat uitsluitend doet omdat hij in de peilingen achter blijft liggen.

Prima programma overigens, die Bolsa Familiá en alle lof voor FHC die het heeft uitgevonden, Lula die het goed heeft geimplementeerd en Bolsonaro die het fors heeft verrijkt.

Bolsa Família - toen nog Bolsa Escola - werd door PT gouverneur Cristovam Buarque van het Federale District uitgevonden en later door president Fernando Henrique Cardoso nationaal geïmplementeerd. De bedoeling was dat mensen hun kinderen naar school zouden sturen in plaats van ze op straat mee te laten helpen aan het vergaren van middelen om het gezin in leven te houden. FHC zorgde er ook voor dat de openbare scholen tijdens de vakanties maaltijden aan de leerlingen bleven verstrekken, eerder deden ze dat alleen maar wanneer de scholen open waren. Die schoolmaaltijden bestonden al tientallen jaren.

Bolsonaro heeft het programma niet verrijkt, veel mensen die in aanmerking komen vallen buiten het systeem en het door hem toegekende bedrag werd pas verhoogd nadat het Congres stappen in die richting nam.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » do jul 21, 2022 20:18

Felix schreef:
do jul 21, 2022 17:35
Vandaar ook dat er speciaal wetten zijn ingesteld om dat zo vlak voor de verkiezingen te verbieden.
(hongers)nood breekt wet.
Felix schreef:
do jul 21, 2022 19:14
Wil dit zeggen dat SUS Brazilië goed functioneert?
Ik ben nog steeds particulier verzekerd en betaal daar een vermogen voor. Dus in die zin kun je zeggen dat het SUS-systeem niet aan mijn gezondheidsbehoeften voldoet en gelukkig kan ik het mij deze dure verzekering veroorloven.

Ik denk dat ik het SUS-systeem beter ken dan mijn Unimed verzekering om het simpele feit dat ik Unimed alleen maar maandelijks betaal en de laatste vijf jaar geen enkele keer gebruik van heb gemaakt. De buurtzuster van de SUS komt tweemaal per jaar op huisbezoek om de administratie (vaccins) en algehele gezondheidstoestand met alle familieleden door te nemen. Tevens worden alle roddels in de buurt doorgenomen. Als er vaccins voor bijvoorbeeld de griep dan stuurt ze een appje en de volgende dag worden in een ochtendje alle griepvaccins gegeven. De tandarts zit er ook. Die SUS-post zit op 250 meter. Het plaatselijke ziekenhuis, 1 kilometer verderop doet alle kleine operaties en wat zwaardere eerste hulp. Daar ben ik nu een paar keer geweest en ik heb nooit langer dan een uur hoeven te wachten.

Voor de zware gevallen wordt er uitgeweken naar Fortaleza, ongeveer 150km van waar ik nu woon. Ja, het is druk in de ziekenhuizen. Als het geregend heeft dan kun je er zeker van zijn dat bij het IJF (het emergency hospitaal) je uren kan wachten. Jaren geleden lagen er inderdaad mensen dood op de gang aan het gaan, maar die horroverhalen ten tijde van Lula zijn zeldzaam aan het worden.

Ik kan alleen maar zeggen dat wat ik zie van het SUS systeem, dat het uitstekend werkt, zeker als je bedenkt dat het volledig gratis is. Er staat een degelijke informatie, de medewerkers zijn goed geschoold (en vriendelijk) en men is in staat om de meest complexe medische zorg te verlenen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » do jul 21, 2022 22:42

Ik denk dat ik het SUS-systeem beter ken dan mijn Unimed verzekering om het simpele feit dat ik Unimed alleen maar maandelijks betaal en de laatste vijf jaar geen enkele keer gebruik van heb gemaakt. De buurtzuster van de SUS komt tweemaal per jaar op huisbezoek om de administratie (vaccins) en algehele gezondheidstoestand met alle familieleden door te nemen. Tevens worden alle roddels in de buurt doorgenomen. Als er vaccins voor bijvoorbeeld de griep dan stuurt ze een appje en de volgende dag worden in een ochtendje alle griepvaccins gegeven. De tandarts zit er ook. Die SUS-post zit op 250 meter. Het plaatselijke ziekenhuis, 1 kilometer verderop doet alle kleine operaties en wat zwaardere eerste hulp. Daar ben ik nu een paar keer geweest en ik heb nooit langer dan een uur hoeven te wachten.

Misschien ligt het aan de deelstaatsregering van Ceará want als je bv. waar ik woon, van de SUS afhangt kun je zwaar de klos zijn, doorgaans een lijdensweg.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Progresso » vr jul 22, 2022 02:39

Maar even terug naar het onderwerp.

Het is toch schaamteloos dat juist Lula nu op de proppen komt met de BNDES, terwijl tijdens 14 jaar PT bewind die bank keer op keer in het middelpunt stond van de vele schandalen.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Brazilie Nieuws: Lula kleurt niet rood van schaamte

Bericht door Felix » vr jul 22, 2022 12:24

Het is toch schaamteloos dat juist Lula nu op de proppen komt met de BNDES, terwijl tijdens 14 jaar PT bewind die bank keer op keer in het middelpunt stond van de vele schandalen.

bolsonaro heeft herhaaldelijk gedreigd de zogenaamde black boxes van de BNDES te gaan openen, maar heeft tot zijn spijt nooit wat kunnen vinden.


https://www.leiaja.com/politica/2022/01 ... -com-o-pt/


https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2 ... stiu.shtml



Plaats reactie