Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Redactie
Artikels: 2008
Berichten: 2256
Lid geworden op: di nov 14, 2017 16:18
Contacteer:

Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door Redactie » zo aug 28, 2022 16:58

Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?
door Redactie


Afbeelding
De verkiezingsstrijd met open vizier werd al een feit sinds de kandidaten openlijk om stemmen kunnen vragen en grote kiesmeetingen kunnen organiseren. De (betaalde) propaganda is al 10 dagen een feit, de gratis zendtijd op radio en televisie begon 2 dagen geleden.

De eerste programma’s van de presidentskandidaten gingen gisteren de lucht in, ’s middags en ’s avonds. Maar het is pas vanaf...

Lees meer



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door Baiano » ma aug 29, 2022 14:39

Ik heb het debat gevolgd en zag een bevestiging van dit alles. Volgens mij waren Lula en Bolsonaro de grote verliezers. Lula werd herhaaldelijk aangevallen omwille van de monsterlijke corruptie onder zijn regeringen maar had daar niet echt een goed antwoord op, en liet zelfs na om een tegenaanval te doen tegen Bolsonaro over de corruptie in het ministerie voor Onderwijs, de poging om vaccins aan te kopen aan absurd hoge prijzen incl. smeergeld, en de rachadinhas van zijn eigen familie.

Bolsonaro reageerde op een vraag van journaliste Vera Magalhães (TV Cultura) en vernederde haar door te zeggen dat zij een slechte journaliste was. Hij haalde ook uit naar presidentskandidate Simone Tebet. Dit alles zal niet helpen om de vrouwelijke kiezers te overtuigen, integendeel.
De twee vrouwelijke kandidaten, Tebet en Soraia Thrickene kwamen wel vastberaden uit de hoek en ik vind dat zij het hoogste scoorden in het debat. Felipe d'Ávila is een welgestelde zakenman die wel goed kan praten maar die in een tweede ronde vast achter Bolsonaro gaat staan.

Ciro Gomes is een intelligente kerel, een ervaren politicus die zowel Lula als Bolsonaro aanpakte, maar ik betwijfel of hij na dit debat omhoog zal gaan in de peilingen.

Kortom, de polarisatie werd, helaas, niet doorbroken. In de studio ernaast werd het debat bijgewoond door lulisten en bolsonaristen die met elkaar in de clinch gingen. De derde weg is er, heel zeker, maar ik vrees dat de kiezers het niet (willen?) zien.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door Progresso » ma aug 29, 2022 16:44

De fout van de PT is dat ze nooit openlijk excuus hebben aangeboden voor de corruptie. Nooit heeft men de verantwoordelijkheid willen nemen.

En dat komt nu als een boemerang terug. Alle vijf de kandidaten waren uiterst succesvol om de corruptie toe te schrijven aan Lula. Keer op keer moest Lula in de verdediging. Zijn respons was iedere keer dat het allemaal rozengeur en maneschijn was tijdens zijn regeringsperiode, ondertussen al twee decennia geleden.

Bolsonaro deed zijn ding zoals verwacht.

Ciro deed het wel goed vond ik, maar echt uit de verf kwam hij niet. Eén of ander vaag voorstel om de armsten en kleinste bedrijven een jubeljaar te geven (Alle schulden worden op nul gezet). Op het gebied van educatie had hij wel een punt, maar zijn data om zijn claim te onderbouwen klopte niet.

Ik blijf bij mijn eerdere prognose van meer dan een jaar oud. Bolsonaro gaat winnen, mits er niets qua gezondheid gebeurt met Bolsonaro of Lula. Stapt één van die twee door wat voor reden dan ook uit de strijd dan wordt Ciro president.



Gebruikersavatar
Baiano
Artikels: 0
Berichten: 530
Lid geworden op: di mar 20, 2018 22:48

Re: Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door Baiano » ma aug 29, 2022 17:08

Progresso schreef:
ma aug 29, 2022 16:44
Ik blijf bij mijn eerdere prognose van meer dan een jaar oud. Bolsonaro gaat winnen, mits er niets qua gezondheid gebeurt met Bolsonaro of Lula. Stapt één van die twee door wat voor reden dan ook uit de strijd dan wordt Ciro president.
Afgaande op de peilingen zal Bolsonaro dan toch met een reuzesprong vooruit moeten. Hij heeft daar nog 5 weken tijd voor. Een gedrag zoals gisteren tijdens het debat zal hem daar niet bij helpen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7381
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door Progresso » ma aug 29, 2022 17:52

Morgen maar even de peilingen afwachten.

Met een tweede ronde heeft hij gewoon nog 8 weken de tijd.

Dat zijn nog twee maanden met naar verwachting redelijk goede economische cijfers, nog 2 keer RS600 op de Caixa rekeningen van de allerarmsten en 2 maanden waar Lula zich moet verdedigen tegen de extreme corruptie tijdens zijn regeerperiode.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4121
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Brazilie Nieuws: Het eerste debat: alles of niets?

Bericht door borsjea » di aug 30, 2022 14:06

De eerste peiling laat voor de leiders in de peilingen weinig zien. De corruptie aantijgingen hebben richting Lula weinig effect, denk dat er masr weinig mensen zijn die geloven dat Bolsonaro schone handeb heeft. De belofte om de strijd aan te gaan met de corruptie ging na de eerste geruchten van verdenkingen in zijn eugen familie de prullebak in. Ingrijpen in politie onderzoeken en blinderen van bewijsmateriaal maakt je oik niet echt geloofwaardig.
Wat zullen de komende tijd de effecten zijn van zijn duidelijk afkeer van vrouwen. Wat zullen de effecten zijn vd verstoringen van internationale realaties. De schandelen rond de aantuigingen van anti democratische acties van ondernemers die de president steunen, de vele onderzoeken die betrekkingen hebben op de president waar de PGR en plaatsvervangend PGR keer op keer bot vangen van het STF im zaken in de doofpot te stoppen.



Plaats reactie