Peilingen

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » vr sep 02, 2022 20:22

2% verlies en dat dan geen schade noemen. Dat verlies betekent simpelweg dat Lula niet in de eerste ronde kan winnen.

Ik zou die roze bril eens afzetten.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 00:23

2% verlies en dat dan geen schade noemen. Dat verlies betekent simpelweg dat Lula niet in de eerste ronde kan winnen.

Niet in de eerste ronde winnen was allang een redelijke mogelijkheid. De enige presidentskandidaat die ooit in de eerste ronde (2 keer!) won was Fernando Henrique Cardoso.

UIt de commentaren (ik volg de debatten niet live), bleek dat Lula verschillende keren zwak uit de bus was gekomen en daarom is een 2% verlies voor hem een gunstige uitslag, temeer ook omdat het bolsonaro ondanks de vele cadeau's praktisch niet lukt om van zijn plaats te komen. Ook blijft de weerzin van kiezers tegen bolsonaro in de enquetes nog steeds boven de 50%.

In de eerste ronde winnen blijft moeilijk maar er kan nog niet gesteld worden dat het onmogelijk is. We moeten de komende weken afwachten en ook kijken of de kiezer in het stemhokje zijn stem in die ronde wil "verspillen" aan Ciro Gomes en Simone Tebet.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » za sep 03, 2022 02:17

Het verlies van Bolsonaro is wellicht dat er geen enkele of nauwelijks groei zit. Zelf het ik verwacht zeker na het debat dat hij punten ziu verliezen, mischien dat de recente verdenkingen nog effect gaan hebben. Het stabiele percentage van tussen de 30 en 35 komt erg dicht bij het percentage wat vind dat de president een uitstekende presentatie levert, een groep wat met oogkleppen op loopt. Ik heb er in mijn kennissenkring ook een aantal van rond lopen. Zodra je echter begint over fe prijzen in de supermarkt, de prijs van melk of gas veranderen ze van onderwerp onbespreekbaar deze zaken. Alles gaat geweldig volgens hen.
Of Lula de grote verlosser is, dat geloof ik ook niet wel dat hij iets minder minpunten heeft dan Bostonaro. Het is jammer dat Brazilië opnieuw voor de minst slechte gaat.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 03:57

Of Lula de grote verlosser is, dat geloof ik ook niet wel dat hij iets minder minpunten heeft dan Bostonaro. Het is jammer dat Brazilië opnieuw voor de minst slechte gaat.

Dat is hij zeker niet maar zo op het einde van zijn leven zal hij een goede regering willen houden, zeker voor de armen, een groep waaruit hij zelf voortkomt en ik kan me voorstellen dat er veel naar Alckmin gaat, meer dan gewoonlijk in zo'n relatie president/vice-president omdat Lula duidelijk vermoeid is en misschien ook minder gezond. Alckmin wordt vaak als centrum-rechts beschouwd, ik zie en zag hem echter meer als centrum-links, de basis waarop zijn vorige partij de PSDB werd opgericht. Hij is saai maar bekwaam en heeft de sterkste deelstaat van het land: São Paulo, maar liefst al vier keer bestuurd en dat zegt wel iets over de populariteit en de bekwaamheid van de man. Van beroep is hij arts/anesthesist.

Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat bolsonaro gekozen wordt. Hij zal dan zijn eigen economische rotzooi moeten opruimen want de 'cadeautjes' moeten nog betaald worden.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » za sep 03, 2022 20:02

https://noticias.uol.com.br/eleicoes/20 ... n=noticias

Hoe nauwkeurig wil je het hebben:

Progresso schreef:
vr sep 02, 2022 02:44
Progresso schreef:Mijn voorspelling voor de volgende peilingen waar dit debat in mee wordt genomen.

Ciro ~ 10%
Bolsonaro ~ 36%
Lula ~ 43%

Alles plus of minus 2%



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » za sep 03, 2022 20:50

Hoe nauwkeurig wil je het hebben:

Na het debat was de uitslag niet ongunstig voor Lula (het had erger kunnen zijn) en ongunstig voor bolsonaro die niet, of uiterst moeizaam, van zijn plek lijkt af te komen en nog steeds door meer dan 50% van de kiezers met aversie bekeken wordt.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » zo sep 04, 2022 01:20

De peiling van Ipespe laat een kleine stijging (van 43% naar 44%) zien. Bolsa blijft hangen op 35%.

https://gravatainews.blogspot.com/2022/ ... ref=tw&m=1



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » zo sep 04, 2022 13:13

Het schomelt nu in de foutmarge van 2 punten omhoog en omlaag. Bolso drijft op zijn groep die hem door en door met alle blunders die hij maakt trouw blijft en echte groei kan hij vergeten. Het wel of niet een 2e ronde ligt in handen van Ciro. Als hij zich voor de verkiezingen terug trek scheelt het weer een dure door de belasting betaler betaalde campagne.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » ma sep 05, 2022 15:52

Het blijft schommelen binnen de foutmarges.

https://istoe.com.br/lula-tem-42-bolson ... sa-btg-fsb



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma sep 05, 2022 16:32

Volgens mij verliest Lula gewoon 3% (van 45% naar 42%). Dat is wat je bij alle peilingen duidelijk ziet.

Bolsonaro blijft daarentegen stabiel. Wint niets en verliest niets.

Blijft de negatieve tendens voor Lula de komende weken doorzetten dan vallen de verschillen al heel snel in het bereik van de foutenmarge van de peilingen.

Lula is niet sterk in zijn debatten. Bolsonaro heeft zijn 7 september show. Er blijken toch onverwacht veel kiezers voor de derde weg te gaan. De overwinning in de eerste ronde lijkt mij heel erg ver weg.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma sep 05, 2022 17:15

De enige presidentskandidaat die ooit in de eerste ronde werd gekozen is Fernando Henrique Cardoso. Hij werd ook in de eerste ronde herkozen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma sep 05, 2022 18:19

Ach, gisteren avond stond ik op het lokale dorpspleintje te luisteren naar de speech van de PT-gouverneur Camilo Santano. Die zei toch echt dat Lula in de eerste rond gekozen zou worden en het publiek scandeerde dat ook.

Wat mij verder opviel.

Camilo beweerde dat er sprake was van groeiende werkloosheid. Als er nu ergens geen sprake is van werkloosheid dan is het in ons dorpje wel. De kleine pousadas zijn volledig volgeboekt met bouwvakkers, electriciens, obers, zonnepaneleninstallateurs, windmolenonderhoudsmonteurs en scheepsbouwers. De grote en zeer dure pousadas zitten vol met Franse toeristen, de buggyverhuurders weten niet waar ze nog meer buggies vandaan kunnen halen (kreeg al aanbiedingen voor mijn buggy van RS60.000). Zelfs de meest verstokte Lula-fan in dit dorp kon hier niet veel mee aanvangen, terwijl het zo makkelijk was om juist die hoge werkggelegenheid te koppelen aan zijn gouverneurschap. Maar ja, dat zou betekenen dat hij Ciro Gomes moet bedanken.

De aanhang was hoogstens 2000 man. Er zijn begrafenissen waar meer volk komt. Ik zag nauwelijks jonge mensen. Wel de hele letterbak-community, wat oudere vissers, wat randstandigen en veel gemeente-ambtenaren.

Ik denk dat het gedonder tussen de PT en Ciro Gomes ook hier in Ceará slecht uitpakt. Zonde, want zowel Ciro als Camilo zijn cruciaal geweest voor het succes hier. Met een beetje pech gaat het gouverneurschap nu naar Capitão Wagner.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » ma sep 05, 2022 19:08

Ach, gisteren avond stond ik op het lokale dorpspleintje te luisteren naar de speech van de PT-gouverneur Camilo Santano. Die zei toch echt dat Lula in de eerste rond gekozen zou worden en het publiek scandeerde dat ook.

Ja, wat vreemd toch dat een PT man er reclame voor maakt en beweert dat Lula in de eerste ronde gekozen wordt! Hoe vreemd toch! Waar háált hij het vandaan!

Jouw kleine dorpje ligt blijkbaar ergens op Fantasy Island of in Lui-Lekkerland. In ieder geval heeft het weinig met veel streken en plaatsen van Brazilië te maken.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7210
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Peilingen

Bericht door Progresso » ma sep 05, 2022 19:24

Nee, ik heb er moeite mee als politici fake-nieuws gebruiken in hun campagne.

Santana heeft het hier uitstekend gedaan in Ceará. Het is nergens voor nodig om te beweren dat het land in economische crisis verkeerd of dat de werkloosheid fors is toegenomen.

De economische vooruitgang is namelijk gewoon heel makkelijk aan zijn gouverneurschap te linken, zeker hier. Er is op 10 km afstand een vliegveld geopend waardoor de toeristentrekpleister Canoa Quebrada profiteert, er is een snelweg gemoderniseerd. Dat was eerst een karrepad. 10 jaar geleden duurde een ritje naar de hoofdstad minimaal 2 en half uur. Nu doe je er rustig aan anderhalf uur over. De wind-en zonneenergieparken staan links en rechts.
Waarom dan met een negatieve boodschap campagnevoeren? De enige reden die ik kan bedenken is om de grote leider niet tegen te spreken. Die gebruikte ook deze leugens ( aldus factchecker Lupa) in het debat.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 06, 2022 02:33

En weer een onderzoek, verschil.13 punten.

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... cent.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 06, 2022 02:37

Het is wel duidelijk waar de 8 punten.van Ciro heen gaan in de tweede ronde. En Bolso pakt de puntjes van Simone en de Novo man

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... urno.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 06, 2022 02:46

Progresso schreef:
ma sep 05, 2022 19:24
Nee, ik heb er moeite mee als politici fake-nieuws gebruiken in hun campagne.
Er zijn politici die er zelfs een compleet cabinet op.na houden YouTubers flinke bedragen uit de schatkist toeschuiven.

Bolso beweerde deze week in zijn campagne dat hij de voedselprijzen had verlaagt en even later bestempelde hij zich.als de oprichter vd PIX terwijl hij in mei 2018 toen het besluit werdt genomen nog geen president was. Volgens zijn echtgenote heeft hij het noorden water gegeven via het kanaal wat het noorden met de Rio Francisco verbind.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 06, 2022 03:45

Een groei.voor Bolsonaro als het gaat om.het puntje afwijzen van een kandidaat. Bijna de helft vd bevolking zal op geen enkele manier op hem stemmen. Zou dan toch zijn vrouw onvriendelijke houding tijdens de debat gaan opbreken of zijn het de witwas geruchten.

https://g1.globo.com/politica/eleicoes/ ... cent.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4092
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Peilingen

Bericht door borsjea » di sep 06, 2022 16:58

De PEC kamikaze levert Bolso geen voordelen op maar het opnieuw aanvallen van vrouwen veegt het effect van de hulp van Micheque Bolsonaro van tafel


https://oglobo.globo.com/politica/eleic ... nino.ghtml



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Peilingen

Bericht door Felix » di sep 06, 2022 17:10

Hij heeft vandaag een journaliste aangevallen van een station dat hem n.b. zeer welgezind is. Zij vroeg over de vele aankopen van onroerend goed door hem en zijn zoons/familie in contanten.

(Dat betekent in de praktijk koffers met geld, geld dat moet worden opgenomen, geteld en herteld en dan nog naar zijn bestemming gebracht moet worden en daar wederom geteld, herteld enz.). Contant geld in grote bedragen heeft vaak geen oorsprong en wekt de verdenking van witwassen.

Dat had zij dus niet mogen vragen.



Plaats reactie