Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » di feb 07, 2023 23:48

Geheel volgens verwachting stort de markt voor nieuwe auto's volledig in. Nog maar 134.000 zijn er in heel januari op kenteken gezet.

Op deze manier duiken we in een zware recessie.
Brazil's new vehicle sales slipped 34.1% from the previous month to 143 units in January 2023.
source: ANFAVEA, Brazil



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » wo feb 08, 2023 01:30

Zowel de huidige prijzen als de huidige rente maakt het voor velen onbetaalbaar om een auto te kopen.
Carro pop bestaat niet mee.

Las recent dat de Renault Kwid in 2017 voor het eerst op de markt kwam voor 40.000 real die zelfde auto als je hem zo mag noemen kost nu 79.000.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » wo feb 08, 2023 01:36

Raar om auto verkopen van december met januari te vergelijken. En om het moeilijk te maken om de bron te achterhalen alleen maar de naam van de bron en niet de link naar de mededeling. Dus maar eens gekeken naar wat de bron te vertellen had.

En wat blijkt de verkoop van auto's is fors gestegen in vergelijking met vorig jaar januari. Nu kan ik dezelfde onnodige stemmingmakerij hanteren dat het naar verwachting veel beter gaat. Maar het blijkt iets genuanceerder te liggen. De cijfers zijn wat vertekend door chip tekorten vorig jaar. En het door wetswijzigingen het interessanter was om de auto nog vlug in december op kenteken te zetten. Verder geven ze aan dat de autoverkopen iets terugzakken t.o.v. de verwachting. Maar dat lijkt me logisch met de inflatie van de laatste jaren en de bijbehorende hogere financierings rentes.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... avea.ghtml



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » wo feb 08, 2023 02:08

Hoge financiering, Real die de afgelopen 4 jaar een duikvlucht heeft meegemaakt. Groot deel van de auto fabrikanten hebben de afgelopen jaren had land verlaten zodat meer import noodzakelijk is.
Hopelijk weet Brazilië wat Chinese EV fabrikanten de komende tijd binnen te halen die met laag geprijsde ev's op de markt komen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » wo feb 08, 2023 13:53

quasimodo schreef:
wo feb 08, 2023 01:36
En om het moeilijk te maken om de bron te achterhalen alleen maar de naam van de bron en niet de link naar de mededeling. Dus maar eens gekeken naar wat de bron te vertellen had.
Doe het dan goed, en ga naar het brondocument. Helaas duurt het even voordat de Engelse vewrtaling beschikbaar is op de website van de brancheorganisatie Anfavea, dus ik heb maar even cut en paste van Trading Economics gedaan in mijn originele post.

Zoals je kunt lezen is de Anfavea pessimestisch in haar persbericht. Pre-corona werden er 200.000 autos in de maand januari geproduceerd. Dat waren er nu maar 157.000. In 2022 was er nog zo iets als een wereldwijd chip-tekort, waardoor er 20.000 units minder in 2022 konden worden geproduceerd.

Die productie lijkt de komende maanden ook nog tegen te gaan vallen omdat belangrijke exportmarkten zoals Chili en Colombia weg lijken te vallen.
Em janeiro, o problema do setor automotivo foi mais de demanda do que de oferta. O
ano começa com o mercado automotivo desaquecido, em função das crescentes
dificuldades de crédito e do clima de incertezas sobre o desempenho da economia em
nível nacional e global”, ponderou o Presidente da ANFAVEA, Márcio de Lima Leite.
Kortom, geen rooskleurig beeld.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » do feb 09, 2023 16:12

Lijkt er op dat dit niet alleen een Braziliaans probleem is. Ook in Noorwegen wordt melding gemaakt van een verkoop daling.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -ingestort



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » do feb 09, 2023 16:32

Progresso schreef:
wo feb 08, 2023 13:53
Die productie lijkt de komende maanden ook nog tegen te gaan vallen omdat belangrijke exportmarkten zoals Chili en Colombia weg lijken te vallen.

Kortom, geen rooskleurig beeld.
Heeft Brazilië dan nog wel wat te exporteren? De afgelopen 4 jaar hebben een hoop fabrikanten het land verlaten Ford, Toyota en Mercedes zijn wat van die namen die ik herinner vele duizenden arbeiders verloren hun baan. Dit leverde zelfs spotprenten op met de berucht uitspraak van Bolsonisten "Fechado com Bolsonaro"



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Martinho » do feb 09, 2023 17:13

borsjea schreef:
wo feb 08, 2023 01:30
Zowel de huidige prijzen als de huidige rente maakt het voor velen onbetaalbaar om een auto te kopen.
Carro pop bestaat niet mee.

Las recent dat de Renault Kwid in 2017 voor het eerst op de markt kwam voor 40.000 real die zelfde auto als je hem zo mag noemen kost nu 79.000.
Het nieuwste model (een paar verbeteringen) kost dacht ik basis tegen de 70.000. Ik heb een tweedehandsje van 2021 gekocht voor ruim 40000, dus dat scheelt aanzienlijk. Ik vraag me inderdaad af waarom auto´s zo veel duurder zijn geworden. Maar anderzijds had ik er voordeel van, ik verkocht mijn LandRover van 2000 waarvan onderhoud en reparatie mij te duur werden (alle onderdelen moeten geimporteerd...) voor twee keer meer dan ik er voor betaald had. Het had vier keer meer kunnen zijn kennelijk maar er moest flink wat gebeuren.

Die KWID is interessant. Ik begreep dat het model (met een Nissan motortje van 1 liter, drie cylinder) oorspronkelijk uit India komt, maar in Brazilie aanzienlijk verbeterd wb veiligheid. Het was bij introductie de goedkoopste (nieuwe) auto op de br markt. Misschien wel iets om te exporteren, maar voor de huidige nieuwprijs zal het moeilijk zijn lijkt me.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door quasimodo » do feb 09, 2023 23:54

Lijkt er op dat dit niet alleen een Braziliaans probleem is. Ook in Noorwegen wordt melding gemaakt van een verkoop daling.
Ook weer een sensatie artikel. De Noren kopen nog net zoveel auto's als voorheen alleen doen ze het nu i.v.m. veranderde belastingen een maand eerder. Maar als je dat in de kop zet heb je minder mensen die het gaan lezen.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » vr feb 10, 2023 01:33

Ik stel de aankoop van een nieuwe auto ook iedere keer uit. De ene auto is 40 jaar oud en daar beleef ik een hoop plezier aan. De andere is een auto van 12 jaar waar ik iedere maand RS200 apart zet om hem in topconditie te houden. Ding rijdt prima, heeft een lekker grote motor en kan hem in de stad prima kwijt.

Mijn vrouw moet vaak in Fortaleza werken. Ik blijf dan in ons dorpje hier om voor de kippen te zorgen maar ga dan in het weekend vaak naar Fortaleza. Onze buurman rijdt als een taxi-amigo dagelijks naar Fortaleza. Op vrijdag haalt hij dan de werksters op uit Fortaleza, op de heenweg rijdt ik dan vaak alleen met hem mee naar ons huis in Fortaleza, totale kosten RS 70,00, inclusief alle roddels over wie wat met wie heeft gedaan en waarom. Enige nadeel, ik moet een uurtje eerder opstaan want om 4 uur 's-ochtends vertrekt hij al. In Fortaleza pak ik vaak Uber. Ik kan er de benzine niet voor betalen.

Nieuwe auto, een Fiat Toro, Jeep Cherokee of een Toyota Cross kost tussen de RS170.000 en RS230.000. Aan wegenbelasting ben je dan RS6000 per jaar kwijt en hetzelfde geldt voor een goede verzekering. Gewoon een minimumloon per maand, zonder dat je een kilometer heb gereden. Ik kan het mij veroorloven, maar ik weet veel leukere dingen te doen van dat geld. Al die auto's hebben dan een opgevoerd viercilindertje met een turbo erop die nimmer nooit meer als 300.000 km meegaan, nog even afgezien van de vaak zeer matige ontwerpkwaliteit, zoals ik bij die Toyota zag of de toch wel matige optiepakketten en standaard uitrusting. Kortom, erg weinig waar voor veel te hoge prijzen.

De autofabrikanten moeten dus eens komen met kwalitatief goede auto's die fors minder moeten gaan kosten.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » vr feb 10, 2023 14:50

Zag vanmorgen en spotje van een autofabrikant voorbij komen mbt ICMS reductie, even gegoogled en het blijkt dat er vorig jaar zowel in februari als juni drastisch is gesneden. Betwijfel of dit voor de consument iets heeft opgeleverd vermoed dat het net als bij de telecom sector in de zakken vd ondernemers is terecht gekomen en de schatkist er alleen onder geleden heeft.
Heb zelf de indruk dat het bezit en gebruik van een eigen auto door de komst van Uber/99 is afgenomen. Jaren geleden zag je al dat er in parkeergarages van appartementen complexen waar de eigenaren 2 a 3 plekken had steeds meer ruimte ontstaan en niet zelden bij de uitgang van het complex regelmatig bewoners met een mobiele in hun had wachten op een Uber.
Gisteren een bezoekje aan een ambulatório van een ziekenhuis, op het betaald parkeren terrein maximaal 10 auto's terwijl wij uit de Uber stapten stonden er nog 4 andere Ubers waar mensen in en uit stapte. Omdat de arts het noodzakelijk vond om terplekke aanvullende onderzoeken of te doen liep het allemaal wat uit en zou ik alleen al met betaald parkeren meer kwijt zijn geweest dan met me Uber ritjes.
Zelf heb ik tijdens de pandemie afscheid genomen van mijn auto om voorlopig alleen maar Uber te gebruiken en zo nu en dan een auto te huren. Ben nu maximaal 200 real per maand kwijt, alleen aan verzekering was ik per maand meer kwijt.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » wo feb 15, 2023 00:41

Waar de auto markt klappen maakt groeit de markt van motoren.

https://motorshow.com.br/vendas-de-moto ... o-ranking/



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » wo feb 15, 2023 15:58

Tekort aan onderdelen noodzaakt VW tot sluiting van 3 van zijn fabrieken in Brazilië. Gezien de daling vd verkopen bij VW zie ik hun nog wel wereldwijd fabrieken sluiten.
Brazilië zou zich moeten inzetten om BEV productie deze kant op te halen.

https://g1.globo.com/economia/noticia/2 ... asil.ghtml



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » wo feb 15, 2023 18:17

Mooi excuus, dat gebrek aan onderdelen. Wel heel raar dat in alle andere landen de Volkswagenfabrieken volop draaien. Wat de reden is dat Volkswagen dan met enorme kortingen op Facebook en Instrageram strooit lijkt me ook niet echt in lijn.

Volgens mij zijn de consumenten hun uitgaven radicaal aan het terugschroeven. In plaats van een auto weer een motor. Koophuis wordt toch een huurhuis etc, etc.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » wo feb 15, 2023 19:42

Men zegt een tijdelijke sluiting maar ik denk dat het een einde is voor deze fabrieken. Al vele fabrikanten zijn hun voor gegaan. De tweede auto werd in vele gezinnen al eerder de deur uitgedaan. In Nederland loopt ook de gemiddeld leeftijd van een auto op. Hier nu gefinancierd een auto aanschaffen is voor de meeste onmogelijk, de chauffeurs van apps kiezen vaak voor een huurauto.
Wereldwijd zie je met name dat de traditionele auto merken flinke dalingen mee maken zeker als de consument voor electrisch kiest daar hebben deze jongens een enorme achterstand ten opzichte van nieuwkomers.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » vr feb 17, 2023 18:49

Herinneren we nog de uitspraak "eu não so metalúrgico"
Even een herinnering aan nog een paar andere in de auto-industrie die de afgelopen jaren het land helaas hebben verlaten.


https://br.financas.yahoo.com/noticias/ ... 08510.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » vr feb 17, 2023 19:05




Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Ivan Bahia » ma feb 20, 2023 19:48

Als je de prijzen van de auto's op de Braziliaanse markt tegenwoordig bekijkt ... kan niet missen dat er minder gekocht wordt.
Ik heb er persoonlijk ook geen nood aan om mijn voertuigen te vernieuwen en als ik dat zou doen zou het om een plugin hybriede moeten gaan en die prijzen zijn hier nog gekker ... voor mijn job is er trouwens maar 1 model hier op de markt beschikbaar de RAV4 (ja voor een groot deel van onze job is nl Chapada Diamantina) hebben we absoluut 4x4 nodig ... en die zit al dik boven de 300.000R$ ... ik doe nog even verder met de Pajero ;-)
Nee, over de Landrover plugins gaan we het al helemaal niet hebben


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door Progresso » zo feb 26, 2023 21:30

Ford komt weer terug in Brazilië, tenminste dat beweert de regering Lula.

Ik ben heel benieuwd welke auto's Ford hier gaat produceren. Ford heeft momenteel geen enkele kleine of middelgrote auto in het assortiment.

Uitsluitend grote SUV's, pickup trucks en een peperdure Ford Mustang.

Wellicht gaan ze hier de de nieuwe e-Ford op basis van het VW MEB platform (IDx modellen) bouwen.

Of zou men een aantal modellen met benzinemotoren uit het stof halen, speciaal voor de Braziliaanse markt.

https://www.opovo.com.br/noticias/econo ... balho.html



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Verkoop nieuwe autos stort in: -34%

Bericht door borsjea » zo feb 26, 2023 22:32

Progresso schreef:
zo feb 26, 2023 21:30
Of zou men een aantal modellen met benzinemotoren uit het stof halen, speciaal voor de Braziliaanse markt.
Ford heeft recent aangekondigde een fabriek in de VS te verplaatsen naar Duitsland omdat men verwacht dat tussen 2030 en 2035 onder BEV haters vraag is naar ICE cars.
Het zou best mogelijke zijn dat men in de VS lijnen om gaat bouwen voor de BEV een daar geproduceerde BEV komt eventueel in aanmerking voor een subsidie. Productie verplaatsen naar landen waar kortgeleden lijnen zijn gesloten en waar men nog geen einde ICE hebben bekend gemaakt lijkt niet onlogisch.



Plaats reactie