Trem bala Rio - Sao Paulo

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Plaats reactie
borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Trem bala Rio - Sao Paulo

Bericht door borsjea » wo feb 22, 2023 18:28

Het lijkt er op.dat de plannen voor een supersnelle treinverbinding weer uit de ijskast worden gehaald. Ooit was eens het plan deze voor de Braziliaanse WK gereed te hebben, maar er is nooit een spade in de grond gestoken. Ook diverse metro verbinding in de stad São Paulo die voor toen waren belooft zijn nog steeds niet volledig opgeleverd.

https://viatrolebus.com.br/2023/02/auto ... sao-paulo/



joaninha
Artikels: 0
Berichten: 493
Lid geworden op: ma sep 25, 2017 20:48

Re: Trem bala Rio - Sao Paulo

Bericht door joaninha » zo feb 26, 2023 02:14

Zou een goede zaak zijn. Een HSL tussen Rio en SP om mee te beginnen.
Maar als dit door Braziliaanse bedrijven gebouwd gaat worden zal dat nog wel even duren of weer half afgebouwd worden.
Beter dit door buitenlandse bedrijven laten doen. Zeker bij een HSL trein waar in Brazilië geen ervaring mee is. Bijvoorbeeld China. Als die zo'n project krijgen, kan het veel sneller. Ze kunnen zowel de infrastructuur als het materieel maken. Ook de uitbreiding van de luchthaven van Fortaleza door Fraport is een goed voorbeeld.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Trem bala Rio - Sao Paulo

Bericht door borsjea » zo feb 26, 2023 02:49

Wat ik begrepen uit ander berichten dat dit geen project wat aanbesteed is. Er is in 2022 een nieuwe wet gecreëerd waarmee men aanbestedingen in infrastructuur kunnen omzeilen. Ik zie het STF op dit punt zijn zegje nog wel doen.



Gebruikersavatar
Martinho
Artikels: 0
Berichten: 820
Lid geworden op: di okt 24, 2017 23:19

Re: Trem bala Rio - Sao Paulo

Bericht door Martinho » zo feb 26, 2023 18:21

Het is bepaald geen nieuwe gedachte, maar of dit er ooit komt is een heel andere vraag.

Helaas zijn vrijwel alle (op één na als ik het goed heb) lange afstand treinverbindingen van Brazilie opgeheven en afgebroken. Er was een (luxe) verbinding tussen SP en Rio, maar die deed en een uur of 6 over. Maar een feit is dat de verbinding met vliegtuigen ontzettend druk is en ook lastig.

MIj lijk een ECHTE HSL zeer duur te verwezenlijken in een land met bergen en dalen. Dat worden (dure) tunnels en viaducten. Hangt van het traject af natuurlijk. Laten ze dat maar eens eerst goed onderzoeken, voordat er weer een bok wordt geschoten zoals de "subida de serra" autoweg tussen Rio en Petropolis (de BR040) die half afgemaakt ligt te rotten nadat een tunnel instortte en het bleek dat de financien bepaald niet op orde waren.



Plaats reactie