Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Progresso » zo feb 26, 2023 18:45

Nog nooit eerder werd er zoveel bos gekapt in de maand februari.

https://www.poder360.com.br/meio-ambien ... com%202022.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door quasimodo » ma feb 27, 2023 02:27

Lijken een beetje dagkoersen. Zou het misschien met het weer te maken hebben? Misschien kijken wat er gebeurt op de lange termijn.

https://nos.nl/l/2463269



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Progresso » ma feb 27, 2023 11:13

Ja, natuurlijk heeft dat alles met het weer te maken.

Maar uit de propaganda-machine van de huidige regering kwamen begin februari enorme juichverhalen over het succes van het tergdringen van de ontbossing in januari.

150 vierkante kilometer is ook niet iets wat je over het hoofd ziet.

Lula heeft de Força National en eventueel zelfs het leger nog om iedere hectare woud per direct te beschermen.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door quasimodo » ma feb 27, 2023 12:19

Hier waren ze er dan ook al wat terug houdener mee. En als Lula echt zou willen is het probleem wel op te lossen. Ik neem aan dat Brazilië ook een kadaster heeft waar ze kunnen zien wat legaal verkregen grond is en wat niet. En ze hebben satelliet foto's van wanneer het ontbost is. Die gaan al een hele tijd terug.

Je zou een gedeelte van die grond kunnen legaliseren en de boeren die er nu zitten de gelegenheid geven dit legaal aan te kopen. En bij de rest een zero tolerance beleid gaan voeren waarbij alles verbeurd verklaard gaat worden wat er zich op die grond bevindt. En dit geld gebruiken om hier weer aanplant te doen van bomen. Dan maak je het de illegale hout kappers ook een stuk lastiger. Daar zal ook gelden dat het op een gegeven moment niet meer loont om een boom te kappen als hij maar ver genoeg in het bos staat.

Maar ik vraag me af of Lula hier wel bereid toe is. Hem kennende zal hij alleen wat symbolische acties uitvoeren om de buitenlandse milieu investeerders te vriend te houden. En de rest zo veel mogelijk met rust laten zodat en de belasting inkomsten binnen blijven komen, en zijn kiezers daar niet ontevreden worden.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Felix » ma feb 27, 2023 12:33

Je zou een gedeelte van die grond kunnen legaliseren en de boeren die er nu zitten de gelegenheid geven dit legaal aan te kopen.

Boeren zijn nu al verplicht om een bepaald percentage van hun fazendas bebost te laten. Daar mag dus niet gekapt worden en langs het water en bij bronnen is het in elk geval verboden te ontbossen.

Hem kennende zal hij alleen wat symbolische acties uitvoeren om de buitenlandse milieu investeerders te vriend te houden.

Buitenlandse investeerders zullen niet tevreden zijn met slechts symbolische acties en zijn milieuminister - Marina Silva - al helemaal niet.


Brazilië heeft prima wetgeving maar justitie is traag en soms ook partijdig.

En dit geld gebruiken om hier weer aanplant te doen van bomen.

Herbebossen is positief maar heeft zelden de kwaliteit van het originele bos. Aanplanten moet deskundig gebeuren, bepaalde soorten moeten voor andere soorten geplant worden en per plek moet ook gekeken worden wat en hoe je er plant. Ook moeten er weer dieren worden uitgezet.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door quasimodo » ma feb 27, 2023 13:54

Boeren zijn nu al verplicht om een bepaald percentage van hun fazendas bebost te laten. Daar mag dus niet gekapt worden en langs het water en bij bronnen is het in elk geval verboden te ontbossen.
Veel van die fazendas staan daar compleet illegaal op grond van de gemeenschap. En daar zal Lula iets mee moeten doen wil hij het bos behouden. Anders trekken ze steeds verder het bos in. En ik heb nu niet de indruk dat hij van plan is het leger in te zetten om de grond weer allemaal terug te nemen.
Buitenlandse investeerders zullen niet tevreden zijn met slechts symbolische acties en zijn milieuminister - Marina Silva - al helemaal niet.


Brazilië heeft prima wetgeving maar justitie is traag en soms ook partijdig.
Dus zal je zien dat er hier en daar gehandhaafd gaat worden onder het mom van te weinig capaciteit. En dat dit tot rechtszaken gaat leiden die traag verlopen. En dat Lula dit langzaam gaat opvoeren naargelang de druk en bereidheid van betalen van binnen en buitenlandse natuur beschermers. Wat defacto er op neer komt dat het vooral symbolische acties zullen zijn. Het zou mij verbazen als het Amazone woud niet meer krimpt aan het einde van Lula zijn regering laat staan weer groeit. Ik denk dat we blij mogen zijn als de snelheid van de krimp van het woud afgenomen is.
Herbebossen is positief maar heeft zelden de kwaliteit van het originele bos. Aanplanten moet deskundig gebeuren, bepaalde soorten moeten voor andere soorten geplant worden en per plek moet ook gekeken worden wat en hoe je er plant. Ook moeten er weer dieren worden uitgezet.
Om het originele woud te beschermen en de co2 doelen te halen lijkt mij haast geboden. Dat zal de deskundigheid niet ten goede komen. Maar beter iets dan niets en lang vergaderen zodat je weet wat het beste zal zijn.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Felix » ma feb 27, 2023 14:21

Veel van die fazendas staan daar compleet illegaal op grond van de gemeenschap. En daar zal Lula iets mee moeten doen wil hij het bos behouden.

Dat lijkt niet meteen prioritair tegenover het totale probleem.

Wat defacto er op neer komt dat het vooral symbolische acties zullen zijn.

Ik denk daar anders over.

Het is ook van belang wat het buitenland gaat doen, bv. boycots van bepaalde producten.



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door quasimodo » ma feb 27, 2023 14:29

Ik denk daar anders over.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar ik heb daar met Lula nog weinig fiducie in. Maar de wereld verandert de laatste tijd verrassend snel in dit opzicht. Hopelijk wordt ik positief verrast.



borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door borsjea » ma feb 27, 2023 15:35

Het hopen dat wonderen binnen een paar weken na aantreden van een nieuwe president terwijl al gebleken is dat een groot deel van het ambtenaren systeem de afgelopen 4 jaar volledig is besmet en vol zit met infiltranten. Je draait de knop helaas niet in één keer om, controlerende organisaties moeten grotendeels weer worden opgebouwd als er niet 4 jaar wanbeleid was gevoerd was dit niet nodig geweest, organisaties zijn bewust kapot gemaakt of stellen nog nauwelijks wat voor. Financiële belangen hebben hier ongetwijfeld een rol gespeeld.
De nieuwe regering moet een stappenplan opstellen mbt het terug geven van grond aan de natuur op basis van historische satelliet foto's ga stap voor stap een paar jaar terug.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Felix » ma feb 27, 2023 16:33

Hopelijk wordt ik positief verrast.

Wat mij persoonlijk het meeste bezorgt zijn de volgende verkiezingen. We zien tegenwoordig, niet alleen in Brazilië, hoe elkaar opvolgende regeringen gesloten akkoorden gewoon naar de prullenmand verwijzen en zich niet aan verdragen houden.

De bevolking van deelstaten als Roraima en Rondônia bestaan voor een groot deel uit mensen die er vanuit Zuid-Brazilië heen zijn getrokken om er te gaan boeren en fortuin te maken. Ontginnen heette dat vroeger. Ze zijn verre van ecologisch gezind en zullen op mensen stemmen die dat ook niet zijn.

De regering moet voorlichtingscampagnes maken om haar standpunten (en die van de wereld) toe te lichten en te verdedigen en dat is iets waar de PT nooit goed in is geweest. Jaren terug was huidige minister Milieu - Marina Silva - presidentskandidate (niet voor de PT) en wist ze miljoenen stemmen te trekken. Die populariteit voor het milieu moet opnieuw geplant worden en wortel schieten.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Progresso » ma feb 27, 2023 16:49

borsjea schreef:
ma feb 27, 2023 15:35
De nieuwe regering moet een stappenplan opstellen mbt het terug geven van grond aan de natuur op basis van historische satelliet foto's ga stap voor stap een paar jaar terug.
Stap 1: inzet van de Força National. Dat kan morgen, deze maand nog. 1200 man plus materiaal beschikbaar.

Opdelen in groepjes van 50. Iets van 20 groepen. Iedere dag per groep één veld ontdekken en ontmantelen. Alle machines en apparatuur ter plaatste vernietigen (mag blijkbaar).

Stap 2. Klaar.



Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Progresso » vr mar 10, 2023 17:12

Zowel de Cerrado als het Amazonegebied worden onder Lula in recordtempo platgewalst.

https://www1.folha.uol.com.br/ambiente/ ... gn=twfolha



Gebruikersavatar
quasimodo
Artikels: 0
Berichten: 4950
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door quasimodo » di mar 14, 2023 03:14




Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Felix » di mar 14, 2023 04:13

Bedroevend. Maar nu, vijf maanden na de verkiezingen, staat bolsonaro nog steeds in het middelpunt van de belangstelling en zo worden dit soort zaken helaas door de binnenlandse pers niet aangekaart.

Het is trouwens wel een talent van bolsonaro om altijd in het middelpunt van negatieve of positieve belangstelling te blijven staan, maar het is een rem voor Brazilië.

Meestal wist je bij presidenten voor het PT tijdperk niet waar ze waren en wat ze deden, ze verdwenen na hun termijnen bijna helemaal uit het zicht, laat staan dat ze het nieuws nog bepaalden. Bij Dilma was dat nog een beetje het geval.



Felix
Artikels: 0
Berichten: 4632
Lid geworden op: di mar 08, 2016 14:08

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Felix » di mar 14, 2023 04:27

Intussen ligt milieuminister Marina Silva in het ziekenhuis met mogelijk malaria.

https://www.cnnbrasil.com.br/politica/m ... e-malaria/


Marina Silva, van figuur een frêle klein vrouwtje, die in armoede werd geboren, heeft al een heel scala aan tropische ziekten gehad waaronder een terugkerende malaria:

Desde criança Marina tem a saúde debilitada, foi cinco vezes vítima da malária, contraiu hepatite e leishmaniose e, por fim, foi contaminada por mercúrio, chumbo e ferro.

Três de seus irmãos morreram pequenos: Valceli, com três dias de vida. Deuzilene, com pouco mais de um ano, e Rosilene, com seis meses, ambas de malária. O sofrimento marcou a sua vida. Se falar de doença, diz, "dificilmente vai errar, porque já tive quase todas."




Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Ivan Bahia » do mar 16, 2023 16:42

En ondertussen draagt Elon Musk (ja, alweer die) dankzij zijn Starlink satelliet-netwerk ook een deftig steentje bij aan de criminele activiteiten in het Amazone-gebied ...

https://apnews.com/article/amazon-musk- ... 09dcc843b4


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

borsjea
Artikels: 0
Berichten: 4093
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door borsjea » do mar 16, 2023 20:15

Ivan Bahia schreef:
do mar 16, 2023 16:42
En ondertussen draagt Elon Musk (ja, alweer die) dankzij zijn Starlink satelliet-netwerk ook een deftig steentje bij aan de criminele activiteiten in het Amazone-gebied ...
Denk dat Elon Musk de locaties van deze satelliet installaties in de Amazone keurig in beeld kan brengen. De Braziliaanse overheid zou hem eens moeten benaderen. Elon Musk is toch wel gevoelig voor dit soort zaken.

Bij de berichtgeving mbt de inbeslagname had ik wel het idee dat deze setjes goed zouden staan in scholen in de Amazone.



Gebruikersavatar
Ivan Bahia
Artikels: 0
Berichten: 189
Lid geworden op: za jul 21, 2018 16:19
Locatie: Salvador / Bahia
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Ivan Bahia » di mar 28, 2023 23:23

borsjea schreef:
do mar 16, 2023 20:15
Bij de berichtgeving mbt de inbeslagname had ik wel het idee dat deze setjes goed zouden staan in scholen in de Amazone.
Schitterend idee André :mrgreen:


Je leeft maar één keer, maak er het beste van en ... geniet :D
Je kan ons steeds bereiken voor Bahia-informatie via onze site https://ivan-salvador-bahia-guide.com.br/

Progresso
Artikels: 54
Berichten: 7213
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: Record hoeveelheid bos in het Amazonewoud gekapt

Bericht door Progresso » za apr 08, 2023 20:40

IMG_20230408_152224.jpg
Totaal 900 km2 ontbost in februari.

Zover ik heb kunnen nagaan is er in de geschiedenis van Brazilië het nog nooit voorgekomen dat er 900 vierkante kilometer (bijna twee keer de Noord-Oostpolder) biomassa is gesloopt in één maand tijd.

De regering doet niets en lijkt ook niet van plan om ook maar iets te doen.

Gebrek aan middelen kan het niet meer zijn. De força national kan worden ingezet, het leger kan worden ingezet, miljarden vanuit Noorwegen en Duitsland zijn over gemaakt. Zelfs Biden heeft $50 miljoen toegezegd.

Wat mij nu opvalt is dat dit op de een of andere manier geen voorpaginanieuws is bij de media. Ik kan mij herinneren dat met al die bosbranden een paar jaar geleden de webpaginas van de NOS, VRT, RTL bol stonden. Het AD had een hele videodocumentaire. Nina Jurna vloog over de Amazona en sprak haar afschuw uit.

En nu.


Krekels.

Hoe zou dat nou toch komen?



Plaats reactie