H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Dat de BEV vrachtwagen wel toekomst heeft laat onderstaand verhaal wel zien. Een eerste vrachtwagen met deze performance kan alleen nog maar beter worden.

https://electrek.co/2023/09/12/tesla-se ... dent-test/
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Doodlopende weg voor VDL. Waterstof voor het wegverkeer gaat het niet worden. Weggegooid geld.
Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

De eerste testtruck rijdt inmiddels en er worden er nog 4 gebouwd. Die 5 trucks zullen de komende 5 jaar hun tests blijven doen en daarna bepaalt Toyota -en misschien VDL ook wel een beetje- wat er verder mee gaat gebeuren.
Over 5 jaar leven we in 2028. Een 1 MegaWatt batterij voor een truck weegt dan nog hoogstens 3000kg en past met het grootste gemak op de plaats waar nu dieseltanks zitten. Zo'n pack kost €100.000 en gaat 15 jaar mee. Opladen in de nacht en tijdens de verplichte rusttijden.

De natuurwetten om een paar kilo waterstof in een cilinder met een inhoud van een halve kuub inhoud te krijgen blijven hetzelfde. Het lukt alleen met zeer hoge druk. En dat betekent dat een vulstation minimaal € 2 miljoen kost en zelf zeer veel energie gebruikt.

Het is trekken aan een dood paard.
Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Tesla Semi

1300 kilometer op een dag, twee keer opladen, vijf afleveradressen.
IMG_20230915_091249.jpg
Totale energieverbruik ~1500 kWh.

Eén kWh kost in de Verenigde Staten hooguit € 0.20. Totale energiekosten liggen hoogstens op €300. Als er op die distributiecentra van Tesla zonnepanelen liggen iets van €150.

Nu op diesel. Truck rijdt 1 op 3. 400 liter diesel gaat er doorheen à €1.50, ofwel €600 per dag.

Minimaal €300 per dag besparing maal 365 dagen, €100.000 per jaar.
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

In Denemarken zij de H2 tankstations binnenkort verleden tijd. Zou het grote ongeval met H2 in buurland Noorwegen daar nog een rol in hebben gespeeld

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ions-dicht
Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Exploitatatiekosten voor 3 tankstations: €10 miljoen

Grof gerekend per station €3 miljoen/jaar.

Dat hele H2 verhaal in de transportsector is gebaseerd op Hopium. Wellicht in de binnenvaart, maar met de huidige ontwikkelingen op batterijgebied kun je over vijf jaar zonder problemen die 1000 km Rijn opvaren. Misschien moet je twee of drie keer baterrijcontainers verwisselen, maar dat is een oponthoud van een uur per keer.

Nee, de focus moet zijn om groene H2 in te zetten bij de staalproductie en raffinage van zwavelvrije diesel en kerosine.

In de raffinage kan dat bij wijze van spreken morgen al. Bij de staalproductie zullen wat schadeclaim rechtszaken en importheffingen Tata steel en consorten dwingen om wat sneller te schakelen.
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Heeft Toyota het ligt gezien? Betekent dit ook het einde van de met H2 aangedreven Mirai van Toyota of is de batterij belofte de volgende rookgordijn. Wat de nut van 1500 km op een accu is is mij volstrekt onduidelijk. Een bereik van 350 a 400 km en die zelfde afstand binnen 20 minuten kunnen laden zie ik liever.

https://www.portal-energia.com/toyota-l ... -autonomia
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: za sep 16, 2023 03:24 Exploitatatiekosten voor 3 tankstations: €10 miljoen

Grof gerekend per station €3 miljoen/jaar
Voor dat bedrag zet je vermoedelijk bij elk tankstation op de Nederlandse snelwegen 4 snelladers
Dat hele H2 verhaal in de transportsector is gebaseerd op Hopium. Wellicht in de binnenvaart, maar met de huidige ontwikkelingen op batterijgebied kun je over vijf jaar zonder problemen die 1000 km Rijn opvaren. Misschien moet je twee of drie keer baterrijcontainers verwisselen, maar dat is een oponthoud van een uur per keer.
Een paar jaar geleden had H2 nog een lichte voorsprong op batterijen maar de ontwikkeling daar van staat al tientallen jaren compleet stil. Bij batterijen zien we het tegenovergestelde en met de 500kWh/Kg batterijen die een aantal fabrikanten zelfs al produceren behoort zelfs electrisch vliegen tot de mogelijkheden heden.
Weet niet of de Europese binnenlandse scheepvaart nog te maken heeft met rusttijden en hoe vaak men nu moet tanken. Mogelijk dat je zelfs het wisselen op strategische plaatsen zoals een sluis kan laten plaats vinden.

Nee, de focus moet zijn om groene H2 in te zetten bij de staalproductie en raffinage van zwavelvrije diesel en kerosine.

In de raffinage kan dat bij wijze van spreken morgen al. Bij de staalproductie zullen wat schadeclaim rechtszaken en importheffingen Tata steel en consorten dwingen om wat sneller te schakelen.
Bij de industrie is het comprimeren van H2 een vd grootste verliesposten ook niet noodzakelijk. Volgens berichten zouden er nauwelijks aanpassingen op het industriële hoofdgasnetwerk noodzakelijk zijn. Tussen Noorwegen en Duitsland wordt al een H2 leiding aangelegd of is wellicht al klaar.
Daar waar je gebruik kunt maken van elektriciteit moet je dat gebruiken. Verplicht ook bedrijven die de mogelijkheid hebben energie op te wekken dit doen. Kijkende met Google Earth naar bedrijventerreinen dan zie je nauwelijks solar op de daken maar vaak bied men wel personeel en/of klanten een laadmogelijkheid aan.
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

En steeds meer praktijkervaring van PepsiCo mbt de Semi wordt bekend gemaakt en geeft wel duidelijk aan welke richting we op moeten

https://www.nextbigfuture.com/2023/09/p ... harge.html
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

En ook in Californië de enigste staat van Amerika waar men waterstof verkoopt ziet men dat het einde van H2 nadert. De bodemloze put zal binnenkort niet meer worden gevuld, er zijn al te veel subsidies over de balk gegooid. Met de 2 miljoen dollar voor een H2 vulpunt kan je heel wat laders neer zetten.
Inmiddels is het rijden met bv de Toyota Mirai op H2 16 keer duurder dan een Tesla op batterijen.

https://www.hydrogeninsight.com/transpo ... -1-1520118
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Een zo wordt een milieu bewuste taxi ondernemer getroffen door de sluiting van alle H2 stations.
Dit gaat Toyota een hoop geld kosten.

https://www.hydrogeninsight.com/transpo ... -1-1519914
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

En in de UK was al eerder sprake van sluitingen van waterstof stations. Het is wonderbaarlijk dat negatief nieuws over de Fool- Cell nauwelijks naar buiten komt.


https://innovationorigins.com/en/first- ... in-the-uk/
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Terwijl in het buitenland men de H2 stations sluit of de subsidie kraan dichtdraaien wilt Nederland nog wat geld over de balk gaan gooien. Stop dit geld liever in H2 projecten om de industrie eerder om te krijgen.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -waterstof
Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Wat een waanzin.

Niks mis mee om innovatie tijdelijk te subsidiëren. Maar we zijn nu tien jaar verder en vele tientallen grote projecten verder die bij elkaar miljarden aan belastinggeld hebben gekost.

Nu keer op keer blijkt dat die projecten falen wordt het tijd om te stoppen. In die tien jaar tijd is er een bewezen volwaardig en veel goedkoper alternatief voor fossiele brandstoffen in het wegverkeer.
borsjea
Berichten: 4508
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: ma sep 25, 2023 18:29 Wat een waanzin.

Niks mis mee om innovatie tijdelijk te subsidiëren. Maar we zijn nu tien jaar verder en vele tientallen grote projecten verder die bij elkaar miljarden aan belastinggeld hebben gekost.

Nu keer op keer blijkt dat die projecten falen wordt het tijd om te stoppen. In die tien jaar tijd is er een bewezen volwaardig en veel goedkoper alternatief voor fossiele brandstoffen in het wegverkeer.
Je zou zeggen dat de mislukte H2 projecten bij diverse OV bedrijven al laten zien dat er geen toekomst is voor H2 in het wegverkeer. Dat oliemaatschappijen zich niet laten verleiden om H2 stations te installeren maar wel al.laders plaatsen zegt ook genoeg. Zodra de huidige H2 exploitanten verplicht worden om groene H2 te verkopen is het afgelopen.
Bij de grote H2 promotor Toyota is al lang niet meer de vraag gaat men door maar hoelang gaat men door met de verkoop. Nieuwe ontwikkelingen zijn niet bekend gemaakt terwijl me wel al vele modellen EV's hebben aangekondigd. Zodra Toyota wat meer BEV modellen beschikbaar heeft trekt men de stekker uit de H2. In landen waar exploitanten stoppen met het exploiteren van H2 stations zal men met een terugkoop actie moeten komen.
Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Naar dit plaatje was Ik al een tijd op zoek. Het laat zien hoeveel van de opgewekte energie uiteindelijk wordt omgezet om uiteindelijk een auto voort te bewegen.


IMG_20230925_205346.jpg
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Progresso
Berichten: 8747
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

Colruyt is in België een hele grote retailer en exploitant van tankstations. Die club is al zo'n beetje 10 jaar bezig met waterstof. Eigen vrachtwagens, heftrucks en tankstations. In ieder geval hebben ze een publiek operationeel tankstation in Wilrijk waar je voor €10 per kg H2 kunt tanken. Met een kilo rijdt een personenauto ongeveer 100km.

In diverse persberichten zag ik dat er sprake was van uitbreiding met meer H2 tankstations. Geen idee of die er ooit zijn gekomen.

In ieder geval gooit men het nu op een volledig andere boeg. Met hetzelfde investeringsbedrag voor die vijf tankstations kun je natuurlijk ook 10.000 slaapzalen op iedere straathoek in België zetten.


https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... f/10495768
Plaats reactie