H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Noorwegen zal een belangrijke tool in de productie van H2, voor de industrie betekenen. Men heeft een enorme overproductie van met name windenergie. Er wordt al een H2 leiding tussen Noorwegen en Duitsland aangelegd. Verder ligt er een HVDC tussen Noorwegen en de UK. Begrijp alleen niet de geplaatst foto bij dit artikel, juist met betrekking tot Noorwegen waar een ernstige ongeval bij een H2 vulstation voor auto's er voor gezorgd heeft dat er geen H2 auto's meer worden verkocht in Noorwegen.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Prima toch om overtollige electriciteit middels elektrolyse om te zetten in H2.
Wat je er dan vervolgens mee gaat doen is dan vraag 2.
Gebruiken in de transportsector is niets anders als dure Hopium. Vele honderden experimenten zijn er de afgelopen decennia geweest en keer op keer blijkt dat het economisch niet uitkomt.
Wat wel kan is de H2 gebruiken in de energievretende staalindustrie, raffinaarderijen en kunstmestfabrieken.
Als je dan nog H2 over hebt kun je de boel omzetten naar methanol (je wordt dan CO2 negatief) of ammonia.
Methanol kan overal als grondstof in de basisindustrie worden ingezet. Zonder al te veel extreme aanpassingen is het in de scheepvaart te gebruiken.
Zowel technisch als economisch (Zonder subsidies) gewoon vandaag al mogelijk.
Met een ruwe olieprijs vanaf ~ $100 wordt bijna ieder alternatief economisch aantrekkelijker.
Wat je er dan vervolgens mee gaat doen is dan vraag 2.
Gebruiken in de transportsector is niets anders als dure Hopium. Vele honderden experimenten zijn er de afgelopen decennia geweest en keer op keer blijkt dat het economisch niet uitkomt.
Wat wel kan is de H2 gebruiken in de energievretende staalindustrie, raffinaarderijen en kunstmestfabrieken.
Als je dan nog H2 over hebt kun je de boel omzetten naar methanol (je wordt dan CO2 negatief) of ammonia.
Methanol kan overal als grondstof in de basisindustrie worden ingezet. Zonder al te veel extreme aanpassingen is het in de scheepvaart te gebruiken.
Zowel technisch als economisch (Zonder subsidies) gewoon vandaag al mogelijk.
Met een ruwe olieprijs vanaf ~ $100 wordt bijna ieder alternatief economisch aantrekkelijker.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
En ook de investeerders lijken er steeds minder in te geloven.
https://www.hydrogeninsight.com/industr ... -1-1529695
https://www.hydrogeninsight.com/industr ... -1-1529695
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
De vraag is met de steeds meer dalende prijzen van batterijen wat meer loont. De overcapaciteit opslaan in batterijen met een gering verlies tijdelijk omzetten naar H2 om met zo'n 70 a 80% verlies later weer om te zetten in elektriciteit.
Zelf denk ik dat batterijen in combinatie met im en export van energie de meeste kans maakt.
Ik betwijfel of de industrie sector puur kan draaien op restproductie, denk dat er voor die sector 100% H2 productie moet plaatsvinden.
Alleen H2 toepassen voor zaken waar electriciteit niet tot de mogelijkheden behoort.
Verder zal er gekeken moeten worden naar meer inteligentie in EV's en huiselijke grootgebruikers waarbij deze als het net aangeeft dat het aanbod in een bepaalde regio hoger ligt dan de vraag of dat de prijs laag is het apparaat wat op standby staat aan schakelt. Je wasmachine vullen en hem zelf laten bepalen wanneer hij het proces begint als voorbeeld.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Batterijen op zeeschepen gaat hem niet worden. Voor vliegtuigen hoogstens tot afstanden waar treinen beter tot hun recht komen. Dunkelflaute ga je ook niet met batterijen oplossen.
Waar je naar toe gaat is naar een elektriciteitsnet met een enorme overcapaciteit. Die overcapaciteit moet je omzetten in een combinatie van H2, methanol, ammonia en Bitcoins.
Waait het s-nachts niet dan schakel je door middel van zeer hoge prijzen alle bovengenoemde grootverbruikers af.
Blijft over de Dunkelflaute.
Waar je naar toe gaat is naar een elektriciteitsnet met een enorme overcapaciteit. Die overcapaciteit moet je omzetten in een combinatie van H2, methanol, ammonia en Bitcoins.
Waait het s-nachts niet dan schakel je door middel van zeer hoge prijzen alle bovengenoemde grootverbruikers af.
Blijft over de Dunkelflaute.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Zou een commercieel bedrijf er toch toekomst in zien of is er weer ergens een subsidiepot omgevallen of beide?
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actue ... chnologie/
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actue ... chnologie/
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Ziet Toyota dan eindelijk ook het licht? Of heeft men jarenlang hun trouwe aanhang aan het lijntje gehouden.
https://motor1.uol.com.br/news/693595/t ... certo/amp/
https://motor1.uol.com.br/news/693595/t ... certo/amp/
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
En nog meer geluiden dat Toyota het licht heeft gezien. Het ontslag in april vd oud CEO Toyoda is een goede zet geweest. Benieuwd hoe ver Toyota in de toekomst gaat zakken op de lijst met best verkochte auto merken de 1e en 2e plaats raken ze zeker kwijt aan Tesla en BYD
https://www.bloomberglinea.com.br/negoc ... z-novo-ceo
https://www.bloomberglinea.com.br/negoc ... z-novo-ceo
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
En ook busmaatschappij gaan in zien dat Fuel Cell eigenlijk Fool cell is.
https://www.sustainable-bus.com/news/pa ... %20service.
https://www.sustainable-bus.com/news/pa ... %20service.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Kijk, dit heeft wel zin. H2 wordt nu grootschalig in de petrochemische industrie gebruikt. De H2 gasleidingen liggen er al, tot diep in de havens van Antwerpen en Moerdijk.
Alle H2 die nu wordt gebruikt wordt van geimporteerd aardgas gemaakt. Nederland wordt daardoor gedwongen om zaken te doen met verachtelijke regimes zoals Qatar.
Een ander voordeel is dat de ze zeggen dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer minder stijgt, zodat het extreme weer van de afgelopen dagen in Brazilië minder heftig wordt.
Alle H2 die nu wordt gebruikt wordt van geimporteerd aardgas gemaakt. Nederland wordt daardoor gedwongen om zaken te doen met verachtelijke regimes zoals Qatar.
Een ander voordeel is dat de ze zeggen dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer minder stijgt, zodat het extreme weer van de afgelopen dagen in Brazilië minder heftig wordt.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Voor de groep mensen die hopen op een H2 plofmotor of voor wie eens lekker wilt lachen deze video die kijkt naar het alternatief van Toyota moet je zien
https://youtu.be/DGL5g91KwLA
https://youtu.be/DGL5g91KwLA
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Voor de industrie hoeft de druk ook niet naar 700 atm lage druk net als bij aardgas voldoet. Naast een eventueel nieuw H2 net is het bestaande industriële hoofdgasnetwerk met relatief kleine aanpassingen geschikt te maken. Het netwerk voor het huishouden en de leidingen thuis zijn totaal ongeschikt, lekkage van H2 is een groter probleem dan de huidige verbranding van fossiele brandstoffen. In de regio H2 produceren in gewoon via lage druk distributie loont het meeste Noorwegen heeft een enorme overproductie aan energie en maakt inmiddels al H2 tussen Noorwegen en Duitsland is een H2 leiding gepland of wellicht zelfs al in aanleg.Progresso schreef: ↑ma nov 20, 2023 13:11 Kijk, dit heeft wel zin. H2 wordt nu grootschalig in de petrochemische industrie gebruikt. De H2 gasleidingen liggen er al, tot diep in de havens van Antwerpen en Moerdijk.
Alle H2 die nu wordt gebruikt wordt van geimporteerd aardgas gemaakt. Nederland wordt daardoor gedwongen om zaken te doen met verachtelijke regimes zoals Qatar.
Een ander voordeel is dat de ze zeggen dat de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer minder stijgt, zodat het extreme weer van de afgelopen dagen in Brazilië minder heftig wordt.
Er schijnen het en der ook nog een aantal geschikte boorplatformen te liggen welke al met leidingen aan het land zijn verbonden en het goedkopere is om daar op H2 te maken ondersteund met molens in de omgeving.
Voor de industrie is H2 straks het meest interessant alternatief.
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Het zou verstandig zijn dat CCR eens eerst contact op neemt met Europese OV bedrijven voordat men de ideeën van een H2 tram in werkelijkheid neemt.
Al jaren loopt de ene na de andere H2 proef in het OV stuk, niet zelden zelf vroegtijdig beëindigd. In Nederland was dat bij het GVB Amsterdam en Connexxion het geval. Recent stopt in Duitsland een project met treinen en worden deze omgebouwd met batterijen, in Frankrijk een model gemeente die een groot deel van hun bussen op H2 lieten rijden stopt men vanwegen de extreem hoge exploitatiekosten door H2 vroegtijdig en worden ook de bussen omgebouwd.
Een kabel boven het traject is veel makkelijker, kan dit niet alleen een kabel bij de eindhalte en remise waar de tram bij stilstand zijn accu's bij laad
https://www.poder360.com.br/conteudo-pa ... no-brasil/
Al jaren loopt de ene na de andere H2 proef in het OV stuk, niet zelden zelf vroegtijdig beëindigd. In Nederland was dat bij het GVB Amsterdam en Connexxion het geval. Recent stopt in Duitsland een project met treinen en worden deze omgebouwd met batterijen, in Frankrijk een model gemeente die een groot deel van hun bussen op H2 lieten rijden stopt men vanwegen de extreem hoge exploitatiekosten door H2 vroegtijdig en worden ook de bussen omgebouwd.
Een kabel boven het traject is veel makkelijker, kan dit niet alleen een kabel bij de eindhalte en remise waar de tram bij stilstand zijn accu's bij laad
https://www.poder360.com.br/conteudo-pa ... no-brasil/
Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden
Tja, net zo'n betrouwbare club als Pfizer. Wat zou er fout kunnen gaan.
A CCR tem sido uma empresa de atuação cada vez mais contestada no Brasil, visto que tem tido um histórico de não-cumprimento dos contratos de concessão, e até mesmo tem sido acusada de envolvimento com propinas a políticos para alteração de seus contratos e aumento indiscriminado dos pedágios. Outra crítica é praticar grande deságio nos preços dos pedágios nos leilões de rodovias, para vencer os leilões, e depois realizar pedidos de reequilíbrio financeiro.