Als nou serieus die vaccinaties zo goed zouden zijn, dan gaan we er toch massaal mee door? Net zoals bij de griep, daarvan zeggen we toch ook niet "ach, die nieuwe griep variant, is (net zoals omikron) zo ongevaarlijk, dus het is niet meer nodig?
Waarom?
Net zoals bij de griep wordt je ook natuurlijk besmet. En hoe vaker je dat overkomt hoe beter je er tegen kunt. En ook na een griepprik zijn de verschijnselen bij een latere besmetting vaak minder. Er zijn genoeg bedrijven die om die reden de griepprik aanbieden aan hun personeel zodat ze minder kosten hebben aan ziekte dagen.
En als je ergens een nieuwe ziekte introduceert of je komt in aanmerking met voor jou onbekende bacteriën zijn de ziekte verschijnselen vaak heftig.
In Brazilië is al een paar keer gedocumenteerd dat als een afgelegen indianen stam contact kreeg met de buitenwereld er ineens veel doden zijn door iets simpels als de griep. En er is in sommige gebieden zelfs wetgeving dat je dan ook geen contact mag maken. Er is op dit forum zelfs een topic waar een missionaris dit toch deed de plaatselijke bevolking de man dode met een speer en de afweging gemaakt is om hem daar maar te laten liggen.
Maar zelf zul je het toch ook wel eens ondervonden hebben dat als je een verre reis maakt je als westerling last krijgt van diarree en de rest van het gezelschap niet. En als je vaker naar bijvoorbeeld Brazilië gaat jij ook niet meer.
Dus ik kan me goed voorstellen dat de vaccinaties geholpen hebben in het begin en nu niet zo veel meer bijdragen voor grote groepen. Maar het kan net zo goed zijn dat het voor veel mensen überhaupt weinig heeft opgeleverd. Maar dat weet je niet van tevoren en is bovendien gevaarlijk om dit maar even te gaan testen.
En ik denk dat de diverse regeringen je er op zullen wijzen dat in de periode voor de vaccinatie toen het noodgedwongen getest werd er ook een grote groep mensen zijn geweest die veel negatieve symptomen ondervonden hebben en soms er nog steeds last van hebben.
En hoewel er steeds meer onderzoek plaatsvindt en er ook negatieve gevolgen van de vaccinatie worden aangetoond. Zie ik nog steeds niet dat dit nu echt verontrustende cijfers zijn. En dat er meer schade zou zijn aangericht dan dat er baten waren in welke leeftijdscategorie dan ook. Wel een grote groep die het probeert aan te tonen vaak zonder medische achtergrond en meestal genereren ze nog inkomsten ook uit de verdacht makingen.
En dat betekent niet dat er niet teveel is gevaccineerd. En dat je vraagtekens kunt zetten bij landen die nog steeds kinderen vaccineren. En dat er geen individuele gevallen zijn van mensen die zich beter niet hadden kunnen laten vaccineren. Of er zelfs aan sterven. Of dat er verschillen zijn in vaccins. Maar dat als je de totale populatie bekijkt dat het er vooralsnog sterk op lijkt dat vaccinaties geholpen hebben. En dat er nog veel te leren is in hoe ze te gebruiken en dat er nog steeds veel ontwikkelingen zijn die de zaak kunnen beïnvloeden in toekomstig beleid.
Ook bij de griep bijvoorbeeld zie je golven in besmettingsgevaar maar ook in de ernst van de griep. Er kunnen ook ontwikkelingen zijn met covid die de vaccinatie strategie weer kunnen gaan beïnvloeden.