H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Duidelijke taal van de CEO van vrachtwagenbouwer MAN

https://electrek.co/2024/01/19/man-ceo- ... with-bevs/
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Ik zie ook nog geen fabrieken massaal overschakelen van gas naar waterstof. En nog steeds worden er datums genoemd van 2030 tot 2050. Ik denk dat er nog heel wat voorspiegelingen bijgesteld moeten worden bij dit kip en ei verhaal.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Voor fabrieken/industrie heeft H2 alleen zin als het regionaal wordt geproduceerd en onder een normale druk via leidingen kan worden getransporteerd. Verschepen hebben we hier al ook kunnen lezen wordt veel te duur 5 euro per kg. In Noorwegen is men al druk bezig met de productie van H2 met behulp van wind en komt of is er inmiddels al een leiding tussen Noorwegen en Duitsland. Tata Steel in IJmuiden wiilt zelf een deel van zijn H2 op zee voor de kust van IJmuiden opwekken.
Op overproductie kan je je niet vastbinden, opslag zal steeds vaker gebeuren waar dit wordt opgewekt en import en export van energie via HVDC verbindingen tussen continenten zal een grotere rol gaan spelen. Verlies van 1% over een afstand van 1500 km is te verwaarlozen.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

In Noorwegen is men al druk bezig met de productie van H2 met behulp van wind
Veel (aangekondigde) investeringen maar nog weinig daadwerkelijke productie. En dus ook weinig klanten die daadwerkelijk kunnen overstappen. Ik moet nog zien dat de eerste grote doelen over 6 jaar al behaald zijn. Maar ik laat me graag positief verrassen.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Na groot Brittannië trekt Shell nu ook de stekker uit de tankstations in Florida.

https://www.bright.nl/nieuws/1179985/te ... forni.html
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

En ook de Electric Viking besteed er aandacht aan. Maar liefst 57 met belasting geld gesubsidieerde Shell H2 stations sluiten in California de deuren.
Als zelfs een kleine olieboer als Shell er geen brood in ziet dan is het weinig hoopvol.


https://youtu.be/NpCgpZ5lWUU
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Opnieuw een interessante video vd electric Viking mbt H2

https://youtu.be/Ob3A2kZFjys
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

En ook de Electric Viking besteed er aandacht aan. Maar liefst 57 met belasting geld gesubsidieerde Shell H2 stations sluiten in California de deuren.
Als zelfs een kleine olieboer als Shell er geen brood in ziet dan is het weinig hoopvol.
En niet alleen H2 wordt verkocht ook normale tankstations:

https://www.telegraaf.nl/financieel/202 ... an-de-hand

En ook de verhuizing voor minder belasting lijkt geen onverdeeld succes:

https://www.telegraaf.nl/financieel/831 ... uisland-vk

En het vergroenen wordt op een laag pitje gezet:

https://www.nu.nl/klimaat/6305157/shell ... tegie.html
Progresso
Berichten: 8716
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 01:56
Contacteer:

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door Progresso »

H2 Mobility‘s live map shows that several operators, including Shell and OMV, will permanently close at least three hydrogen filling stations throughout Germany in the coming months. Shell will take its filling station in the city of Wuppertal off the grid on April 1, while OMV will do the same for its station in Derching on May 31. In addition, the filling station in Koblenz, the only one in Rhineland-Palatinate, will close on April 1, according to H2 Mobility, a project company founded in 2015 by Air Liquide, Daimler, OMV, Linde, Shell, and TotalEnergies.
Nu wordt het wel heel moeilijk om de lange afstands vrachtwagens te plannen.

Ondertussen in Nederland. De AANzet subsidie voor emissieloze vrachtwagens was in 2 dagen overtekend. Totaal €45 miljoen subsidie om 1000 vrachtwagens emissieloos te laten rijden. Blijkbaar hebben ondernemers nu al genoeg redenen om voor gemiddeld €45.000 per vrachtwagen de overstap te maken.

Nu de batterijprijzen fors dalen heb je die subsidie waarschijnlijk volgend jaar al niet meer nodig. Dan kun je in Nederland alleen al de vervangings vraag van 10.000 vrachtwagens per jaar electrificeren.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

In de laatste maanden van 2023 werden er in Europa diverse proeven met treinen gestopt. Welke afstanden er kunnen worden afgelegd is eigenlijk niet intressant, dat de techniek werkt is duidelijk en in een locomotief genoeg ruimte om een enorme tank te plaatsen, moet alleen niet denken aan een frontaal ongeval met een bom welke onder en druk van 700 atm staat.
Wat ontbreekt in dit verhaal is het kostenplaatje wat kost dit ritje aan brandstof op dat punt liepen de Europese testen stuk. Bij de Europese projecten kiest men voor ombouw naar batterij aangedreven. Laden op traject waar een bovenleiding aanwezig is of op stations waar simpel een bovenleiding naast het perron kan worden geplaatst.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Bijgaande verhaal is intressant om te lezen.
De hoeveelheid energie die nodig is om een kg H2 te produceren is 53 kWh om deze daarna voor het wegverkeer op 700 atm te brengen kost nog eens 12 kWh. 65 kWh nodig om 1. Kg H2 in een tank van bv een Mirai te brengen waar zo'n auto volgens de specificaties 100 km op haalt. En dat te bedenken dat een batterij gevoede EV tussen de 12 en 18 kWh per 100 km gebruikt en dus 4 a 5 keer zo ver komt.

https://waterstofgate.nl/Praktijk/Busin ... erwarming/
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Het is niet voor niets dat diverse regeringen inzetten op waterstof. Als je puur kijkt naar wind en zonne energie zonder rare teruglever vergoedingen en subsidies zijn ze niet rendabel en maken ze alternatieve energie opwekking momenteel duurder omdat er allerlei regelingen worden opgetuigd om dit wel te laten zijn.

Zonder batterijen of andersoortige energie opslag heb je namelijk andere energie bronnen nodig om dit op te vangen. En alles wat je hier voor bouwt waaronder kernenergie zal problemen ondervinden om te renderen omdat ze alleen rendabel kunnen draaien als de wind en zonne energie uit staat. En dus vele uren ongebruikt blijven.

Je ziet nu al dat er op veel dagen in Nederland een overschot is aan groene energie en er moeilijk investeerders gevonden kunnen worden om hierin te investeren.

En voor het verwarmen van huizen zou je dit bijvoorbeeld op kunnen lossen met warmte opslag onder de grond en goede isolatie van huizen.

Je zou een gedeelte op kunnen vangen met batterijen maar dan moet je zeker weten dat deze in de nacht weer leeg gaan.

Je zou voor lange electrische verbindingen kunnen gaan het waait immers altijd wel ergens net zoals er altijd ergens de zon schijnt. Maar het is geopolitiek niet echt handig om je afhankelijk te maken.

En voor andersoortige langdurige opslag kom je automatisch uit bij een energie drager die je lokaal kunt opslaan en eventueel transporteren. Dan kom je momenteel uit bij waterstof en ammoniak maar dat kan in de toekomst veranderen.

En in Nederland zie je al verschillende initiatieven om waterstof te gaan maken van overtollige energie. Juist om te zorgen dat windparken niet stil hoeven te staan en er in geïnvesteerd blijft worden zodat ook de gas en kolencentrales weg kunnen. En dan moeten er wel afnemers zijn. Nu is een trein niet de meest voor de hand liggende oplossing in Nederland. Maar op den duur zal in het buitenland in gebieden waar geen bovenleiding is dit misschien wel een toepassing worden. En ik zie ook wel dat op plaatsen waar voertuigen of ander machines gebruikt worden waar onvoldoende stroom is deze zullen draaien op waterstof of een waterstof generator.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Deze week poste de YouTuber The Mirai club twee video's waar hij voor zijn 2022 Toyota Mirai bij een tweetal grote opkopers een verkop offerte heeft opgevraagd.
De auto heeft nog slechts een restwaarde afhankelijk van het bedrijf van 9800 of 10500 dollar wat betekent een waardedaling van ruim 80% !!!

https://youtu.be/jidHjw0wTbw

https://youtu.be/Y4ojTPjLa94
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Kip en ei verhaal. Dat betekent weinig voor waterstof toepassing. Het kan dat het niets wordt. Maar net zo goed dat ze de tijd te vlug zijn.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Bezitters van een Toyota Mirai dagen Toyota voor de rechter om een buy-back te krijgen.


https://insideevs.com/news/708375/toyot ... ions-close
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

quasimodo schreef: di apr 02, 2024 00:50 Kip en ei verhaal. Dat betekent weinig voor waterstof toepassing. Het kan dat het niets wordt. Maar net zo goed dat ze de tijd te vlug zijn.
En is/was het kip en Ei verhaal niet simpel op te lossen?
Wat deed Tesla toen men hun eerste auto introduceerden! De Tesla fast chargers zijn daar het gevolg van. Waarom heeft Toyota niet duizenden H2 vulstations geplaatst als men daadwerkelijk toekomst zag in waterstof.
Gebruikersavatar
quasimodo
Berichten: 6099
Lid geworden op: vr jun 08, 2012 23:17
Locatie: Erp

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door quasimodo »

Waarom heeft Toyota niet duizenden H2 vulstations geplaatst als men daadwerkelijk toekomst zag in waterstof.
Omdat waterstof maken alleen maar economisch interessant is als je een windmolen park stil moet zetten of een zonnepark omdat er anders te veel stroom is. Wat nu nog niet massaal het geval is. Er wordt nu nog massaal gekozen om conventionele centrales de pieken en dalen op te vangen. En je ziet dat tegelijkertijd de investering in toename van groene energie al te verminderen.

Als ze het voor elkaar krijgen de conventionele centrales ertussenuit te halen zul je zien dat ze wat moeten met de groene energie om de pieken op te vangen. En als het verboden wordt om warmte die niet electrisch kan worden opgewekt te maken van kolen of olieproducten dan hebben ze meteen vraag.
borsjea
Berichten: 4500
Lid geworden op: di jan 20, 2015 19:25
Locatie: Curitiba - PR

Re: H2 ((vracht)autos gaan hem niet worden

Bericht door borsjea »

Ik ben geen tegenstander van waterstof, maar wel waar waterstof niet correct wordt gebruikt.

Waar warmte nodig is, de zware industrie is waterstof een perfecte vervanger voor de vervanging van fossiele brandstoffen, zelfs beter. Daar waar warmte een minder grote rol speelt of er betere alternatieven zijn moet je daarvoor kiezen. De energie sector kan volledig zonder fossiele en zelfs kernenergie functioneren, heeft ook niet zwaar verliezende tussenstap van waterstof nodig. Opslag in stuwmeren, batterijen en het gebruik maken van HVDC netwerken het liefst een worldwide grid is het meest efficiënt.
Plaats reactie