Kijk, dit lijkt me een redelijk slim plan.
500.000 huishouden met de allerlaagste inkomens krijgen gratis zonnestroom. Er wordt RS 3 miljard belastinggeld geinvesteerd, dus per systeempje is dat RS6000. Met de huidige prijzen voor installaties betekent dat ruim ruim 150kWh per maand voor deze huishoudens. Geheel gratis op het (nagenoeg) gratis huis.
Het is wel een beetje vestzak/broekzak verhaal voor de overheid. De laagste inkomens krijgen nu ook al een social tarief waarbij 100kWh nagenoeg niets kost. Hoe de regeling er precies er uit komt te zien is mij niet duidelijk, maar het lijkt me stug dat beide regelingen naast elkaar blijven bestaan. Als ze naast elkaar blijven bestaan dan kunnen de armen gratis Bitcoins minen. Zou ik ook niet erg vinden.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3532387
PV op Minhacasa Minha Vida huizen
Re: PV op Minhacasa Minha Vida huizen
Ik geloof niet dat veel investeerders te vinden zijn die daar een mining rig durven neer te zetten.
Maar als ze er nu een inductie plaatje bijleveren I.p.v de gasfles zijn ze al een heel eind.
En als ik het nieuws moet geloven over hoe creatief de buren zijn om hun stroom gratis van het net te krijgen, zal de rest ook wel bij mensen terecht komen die het goed kunnen gebruiken.
Maar als ze er nu een inductie plaatje bijleveren I.p.v de gasfles zijn ze al een heel eind.
En als ik het nieuws moet geloven over hoe creatief de buren zijn om hun stroom gratis van het net te krijgen, zal de rest ook wel bij mensen terecht komen die het goed kunnen gebruiken.
Ook in Nederland steeds meer ontwikkelingen en goedkope kleine panelen:
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/arti ... is-panelen
https://www.rtl.nl/nieuws/editienl/arti ... is-panelen
Ik heb even wat aanbiedingen doorgelopen. Voor RS6000 krijg je tegenwoordig al systeempjes die 400 kWh per maand opleveren. Dat verbruik ik zelfs niet.
Hoelang die systeempje op de daken blijven liggen is wel de vraag. Ik ken nu een paar MCMV condomínios, misschien pas 6 jaar oud. In zes jaar tijd zijn het ghettos geworden, gedomineerd door de facçoes. De mensen hebben de woningen nagenoeg gratis gekregen. Er is leegstand, de woningen die leeg komen te staan worden volledig gestript en de boel verloedert.
Ik denk dat die zonnepanelen binnen het jaar van de daken zijn gesloopt.
Hoelang die systeempje op de daken blijven liggen is wel de vraag. Ik ken nu een paar MCMV condomínios, misschien pas 6 jaar oud. In zes jaar tijd zijn het ghettos geworden, gedomineerd door de facçoes. De mensen hebben de woningen nagenoeg gratis gekregen. Er is leegstand, de woningen die leeg komen te staan worden volledig gestript en de boel verloedert.
Ik denk dat die zonnepanelen binnen het jaar van de daken zijn gesloopt.
Je kunt er gelukkig weinig anders mee als stroom opwekken. Dus het blijft een goede milieu investering.
Er zijn zelfs economen (geen gekheid) die het als dubbele groei weten te bestempelen. Eenmaal flinke overfacturatie door aannemers gefinancierd uit belastinggeld en de tweede maal als omzet van de facçoes die ook gewoon bij het bruto binnenlands product wordt geteld.
De meeste economen zijn dol op schulden om maar economische groei te creëren. Waar je vervolgens weinig tot niets aan hebt omdat dit leidt tot inflatie. En bovendien allerlei negatieve bijwerkingen hebben op onze leefomgeving. En het hamstertje maar harder rennen in zijn wieltje om het voor elkaar te krijgen. Totdat het zeepbelletje weer eens knapt en moet er even bezuinigd worden totdat het zelfde model weer wordt opgestart.
En voor de rijken werkt dit systeem best goed. Die zorgen privé wel dat ze geen schulden maken en het geld dat ze overhouden rendeert prima.
Als ik persoonlijk naar mijn situatie kijk. Mijn salaris is in de laatste 25 jaar aanzienlijk gestegen maar ik kan er steeds minder voor kopen. Hetzelfde geld voor mijn spaargeld. Daarentegen ben ik er wel op vooruit gegaan. Mijn hypotheek lasten zijn minder geworden 't.o.v 25 jaar geleden, zoveel zelfs dat ondanks dat alle andere gestegen woonkosten het percentage van de woonlasten op mijn salaris aanzienlijk lager geworden is. En mijn beleggingen zijn ook meer gestegen dan de inflatie.
Met dit systeem maak je het steeds moeilijker voor mensen om met hard werken op te schuiven in de economische klassen. Zeker voor starters. En krijgen de mensen die hulp ontvangen van de ouders steeds betere kansen. Maar de grootste hulp krijgen momenteel de mensen van mijn leeftijd rond de 50 tot een jaar of 70 of ouder die een erfenis krijgen. Dan is het niet alleen vaak niet meer nodig, maar helpt het de economie weinig aan nieuwe impulsen. Ik ga er echt niets meer mee opzetten, ik geef waarschijnlijk een klein gedeelte vanuit aan nog meer luxe of bouw het vermogen verder uit. en dan herhaald het riedeltje weer voor de volgende erfgenaam die het geld op een nog hogere gemiddelde leeftijd in handen krijgt.
En voor de rijken werkt dit systeem best goed. Die zorgen privé wel dat ze geen schulden maken en het geld dat ze overhouden rendeert prima.
Als ik persoonlijk naar mijn situatie kijk. Mijn salaris is in de laatste 25 jaar aanzienlijk gestegen maar ik kan er steeds minder voor kopen. Hetzelfde geld voor mijn spaargeld. Daarentegen ben ik er wel op vooruit gegaan. Mijn hypotheek lasten zijn minder geworden 't.o.v 25 jaar geleden, zoveel zelfs dat ondanks dat alle andere gestegen woonkosten het percentage van de woonlasten op mijn salaris aanzienlijk lager geworden is. En mijn beleggingen zijn ook meer gestegen dan de inflatie.
Met dit systeem maak je het steeds moeilijker voor mensen om met hard werken op te schuiven in de economische klassen. Zeker voor starters. En krijgen de mensen die hulp ontvangen van de ouders steeds betere kansen. Maar de grootste hulp krijgen momenteel de mensen van mijn leeftijd rond de 50 tot een jaar of 70 of ouder die een erfenis krijgen. Dan is het niet alleen vaak niet meer nodig, maar helpt het de economie weinig aan nieuwe impulsen. Ik ga er echt niets meer mee opzetten, ik geef waarschijnlijk een klein gedeelte vanuit aan nog meer luxe of bouw het vermogen verder uit. en dan herhaald het riedeltje weer voor de volgende erfgenaam die het geld op een nog hogere gemiddelde leeftijd in handen krijgt.