Wetsontwerpom de rente lasten van de diverse staten te verlichten. En meteen de verplichting om de helft van de gedaalde lasten te investeren in projecten waarvan jij altijd zegt dat het hier slecht geregeld is en verbeteringen nodig zijn.
Zelfs aan je brug is gedacht. Schade door natuurrampen hoort er ook bij. Ik weet niet wat 1% van de schuld van Ceara is. Maar ik sluit niet uit dat dit genoeg is om de financiering rond te krijgen.
En naar Zwitsers model meer geld en dus zeggenschap van de overheid naar de meer locale overheid. En doordat het andere procent in een gezamenlijk fonds komt meer solidariteit tussen de regio's waardoor je aan de ene kant minder bijdrage hebt als je minder schulden maakt. En anderzijds het profijt hebt dat bij een ramp je er niet alleen voor staat.
Bij peilingen van de populariteit is het maar de vraag wie ze stelt en aan wie de vragen gesteld worden. Dus is maar net in wie je het meest geloof hebt.
Meestal is om de ontwikkelingen te zien het beste om dezelfde bron te volgen. En in het begin van de periode zegt het vaak weinig. En naarmate de periode steeds meer. En dan vaak nog sterk afhankelijk van externe factoren waar de president weinig invloed op heeft.
Voor bijna alle tot nu toe getroffen maatregelen geld dat van de effecten nog weinig te zien zijn en de effecten vooral gebaseerd zijn op wat men verwacht hoe iets gaat uitpakken. Een goede president zal zijn uitspraken en beleid hier zeker aan toetsen en eventueel bijstellen.
En waar in het 1e jaar weinig indicatoren waren die duiden op sterke veranderingen waar ik me kan voorstellen dat vele kiezers dit geruststellend vinden. Op wat positieve berichten over bescherming van de Amazone en dito propaganda na. Zijn er nu wel veel ontwikkelingen die de populariteit kunnen beïnvloeden. Zoals:
Gedonder met de centrale bank en dito reactie van de koers van de Reaal. Vervolgens beloftes van begrottings discipline waar wat van het koersverlies wordt goedgemaakt.
Natuurrampen zoals wateroverlast. Waar discussie is over wie er helpt en of het genoeg is. En de laatste ontwikkelingen een plan om dit risico beter te verdelen en alle staten wat meer solidariteit te laten tonen.
Veel bosbranden waar ik de laatste dagen veel TV aandacht zie voor militaire blusvliegtuigen in Pantanal.
Het Braziliaanse voetbal elftal teleurstellend presteert wat meestal de positieviteit sterk negatief beïnvloed.
Krekels die sommige ronduit irriteren. Waarvan ik denk dat de gemiddelde Braziliaan niet wakker van zal liggen i.v.m ver van hun bed. En geen verschil of alternatieven die ander beleid voor staan.
Gestegen energie prijzen waar deze al heel lang stabiel waren.
En ik zal er ongetwijfeld nog wel wat niet genoemd hebben en er nog vele volgen om de belofte van begrottings discipline wel of niet waar te maken. En andere interessante thema's.
Dus ik neem aan dat de dagkoersen van de populariteit de laatste en komende tijd wat meer zijn of zullen gaan schommelen. En het maar zeer de vraag is wanneer de peiling is uitgevoerd.
Maar zonder duidelijke tegenstander zegt de populariteit vrij weinig over de komende verkiezingen. Met als nadeel voor de tegenstander dat Lula de sleutel van de schatkist heeft, en ervoor kan kiezen die te gebruiken als dat nodig blijkt. En waar Bolsonaro dit te laat deed, terwijl hij kon aanzien komen dat het spannend zou worden, acht ik Lula slimmer in deze.
Als je het artikel leest dan zie je dat het om zwaar gesubsidieerde banen gaat. En als ik de leeftijdscategorie zie waar de meeste groei zit dan kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat een groot gedeelte "stagiaires" zijn.
Maar laten we positief blijven en hopen dat de vele honderden miljarden die de fabrieken krijgen, zoals in het artikel te lezen is, niet grotendeels eindigen in de zakken van de fabriekseigenaren en politici.