quasimodo schreef: ↑vr sep 27, 2024 19:30
En in Zwitserland hebben ze wel degelijk meer problemen dat er vuurwapens gebruikt worden om ruzies te beslechten omdat ze nu eenmaal voorhanden zijn.
Ja, totaal 28 keer is er een conflict geweest waar een vuurwapen bij betrokken is geweest. In twaalf van die gevallen is er daadwerkelijk iemand gedood.
Zo'n beetje wat er op een halve dag gebeurt in Fortaleza.
Felix schreef: ↑vr sep 27, 2024 20:02
Is het aantal zelfmoorden daarin verwerkt?
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar ook daar zie je een hele sterke teruggang. Toen ik daar woonde was zelfmoord een van de meest voorkomende doodsoorzaken. Dat was echt bizar. Gemiddeld 3 keer per dag gooide iemand zich voor de trein.
Ik lees net dat de suizide cijfers drastisch gedaald zijn in Zwitserland. Verschillende oorzaken. Vrijwillige euthanasie is redelijk professioneel ingericht en er wordt niet zo bekrompen over gedaan als in Nederland. De klinieken liggen gewoon in dure woonwijken en de hulp is uiterst professioneel. Als je dan een of andere ongeneeslijke ziekte hebt en je vindt het wel genoeg voor jezelf dan hoef je jezelf niet meer voor de trein te gooien of van een hoge brug te laten vallen. Het aantal zelfmoorden met militaire wapens is een zeldzaamheid aan het worden en is tegenwoordig zelfs "nieuws". Voor wat betreft het voor de trein gooien. Nog maar 120 per jaar.
quasimodo schreef: ↑vr sep 27, 2024 22:19
Ze streven er ook niet na om Fortaleza achterna te gaan, maar naar 0.
Dat lukt ze aardig. Ik stond echt even met mijn ogen te knipperen toen ik de meest recente cijfers zag. En ja, het niet voorhanden zijn van wapens helpt natuurlijk ook, daar is een duidelijk dalende trend (sinds 1995). Je ziet echter de springers weer toenemen. Vraag een willekeurige Zwitser wat ze liever hebben.iemand die in een bos zich door zijn kop schiet of iemand die voor de trein springt?
Ze hadden van de week de primeur van de zelfdodingscapcule. Maar dit ging volgens mij het liberale Zwitserland op dit gebied zelfs te ver. Maar ik verwacht toch dat politici op een gegeven moment zich toch eens wat soepeler moeten opstellen t.o.v euthanasie. Al die voorwaarden die ze nu stellen maakt de uitvoering voor veel mensen toch te traag. Er zijn er nog genoeg die moeten stoppen met eten en drinken als het einde nadert.