Drinkwater Jericoacoara vervuild
Drinkwater Jericoacoara vervuild
Ach, we mogen het niet over IQ hier hebben, dus trek zelf je conclusies.
Het toerisme in tourist trap Jeri is de afgelopen jaren natuurlijk extreem gegroeid. Ik geloof dat er tegenwoordig iets van 4 Boeings per dag landen op het nabijgelegen vliegveld.
Al die toeristen moeten natuurlijk poepen en plassen. De piepkleine waterzuiveringsinstallatie kan natuurlijk die hoeveelheid niet verwerken en loost het water in een sloot die afwatert op de Atlantische oceaan waar de badgasten zich vermaken. Alleen het nauwelijks gezuiverde water sijpelt gewoon in de grond en vermengt zich met het grondwater. Maar het gebruik van het grondwater is zo extreem hoog dat de natuurlijke biologische reiniging niet meer werkt.
Veel succes, Jeri. Eén salmonella uitbraak en het is volledig gedaan met Jeri als toeristen trekpleister.
Wellicht heeft Lula nog wat geld om het ondoordachte toeristische plan te ondersteunen. Het 701ste federale project wat dan tien jaar niet wordt uitgevoerd.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3602956
Het toerisme in tourist trap Jeri is de afgelopen jaren natuurlijk extreem gegroeid. Ik geloof dat er tegenwoordig iets van 4 Boeings per dag landen op het nabijgelegen vliegveld.
Al die toeristen moeten natuurlijk poepen en plassen. De piepkleine waterzuiveringsinstallatie kan natuurlijk die hoeveelheid niet verwerken en loost het water in een sloot die afwatert op de Atlantische oceaan waar de badgasten zich vermaken. Alleen het nauwelijks gezuiverde water sijpelt gewoon in de grond en vermengt zich met het grondwater. Maar het gebruik van het grondwater is zo extreem hoog dat de natuurlijke biologische reiniging niet meer werkt.
Veel succes, Jeri. Eén salmonella uitbraak en het is volledig gedaan met Jeri als toeristen trekpleister.
Wellicht heeft Lula nog wat geld om het ondoordachte toeristische plan te ondersteunen. Het 701ste federale project wat dan tien jaar niet wordt uitgevoerd.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3602956
Re: Drinkwater Jericoacoara vervuild
Ik denk eerder aan e coli dan aan salmonella. Salmonella komt meer door vogelpoep. In het artikel wordt gesproken over nitraten. In Fortaleza vraag ik mij ook weleens af hoe het rioolwater daar afgevoerd wordt. Vaak gewoon naar een riviertje die de zee instroomt. Ik zal niet in zee zwemmen op de Praia Iracema/Mucuripe en bij de barracas aan de Praia Futura zie je ook de rioolbuizen richting zee lopen. Gelukkig is daar wat meer stroming om het bacterie niveau omlaag te brengen. Wordt het zwemwater zowel in zee als in zwembaden eigenlijk wel eens gecontroleerd zoals in Europese badplaatsen? Ik zag in een zwembad van een baracca allerlei viezigheid in het water zweven.
Overigens een beetje zwak om Lula er weer bij te betrekken. In je haat doe je dat bij vrijwel ieder onderwerp. Dit speelt allemaal al jaren en diverse regering/bestuurs organen van zowel links als rechts pluimage hebben geen of te weinig oog voor deze problemen (gehad). Ik zie dit vooral als een taak voor de betrokken gemeenten. Via toeristen/riool belasting zouden de plaatsen er zelf ook wat aan kunnen doen. En water uit de kraan drinken doe ik zowiezo niet in Brazilië. En zorg dat ik vooral geen water doorslik bij douchen en tanden poetsen.
Overigens een beetje zwak om Lula er weer bij te betrekken. In je haat doe je dat bij vrijwel ieder onderwerp. Dit speelt allemaal al jaren en diverse regering/bestuurs organen van zowel links als rechts pluimage hebben geen of te weinig oog voor deze problemen (gehad). Ik zie dit vooral als een taak voor de betrokken gemeenten. Via toeristen/riool belasting zouden de plaatsen er zelf ook wat aan kunnen doen. En water uit de kraan drinken doe ik zowiezo niet in Brazilië. En zorg dat ik vooral geen water doorslik bij douchen en tanden poetsen.
Als het hard regent kun je het goed zien dit zijn beelden van deze week vanaf de Beire Mar:joaninha schreef:Ik zal niet in zee zwemmen op de Praia Iracema/Mucuripe en bij de barracas aan de Praia Futura zie je ook de rioolbuizen richting zee lopen.
https://www.instagram.com/reel/DBUmcPOO ... lyaTFpMXU=
Zwembaden zitten in de regel vol chloor daar kunnen bacteriën heel slecht tegen.joaninha schreef: Wordt het zwemwater zowel in zee als in zwembaden eigenlijk wel eens gecontroleerd zoals in Europese badplaatsen?
Zeewater wekelijks in Fortaleza en na bijna elke bui is het een tijdje slecht. Is regelmatig op de tv, maar je kunt de informatie ook ophalen bij de overheid:
https://www.semace.ce.gov.br/boletim-de-balneabilidade/
Je kunt vaak gewoon de chloor ruiken. Dat dood de bacteriën goed af. Maar veel Pousada besparen kosten en pompen zelf grondwater op voor de gasten. Of het kraanwater is niet beschikbaar wat ik niet weet over Jerry. Maar als dit er wel is kunnen ze hierop ook gewoon overgaan. Je kan je meer zorgen maken over het eten van salade of ijs in je drinken in het buitenland als besmettingsbron. In je thuisland overigens ook, maar je lichaam komt dusdanig vaak in contact met de poep bacteriën dat het immuunsysteem ze herkent en je meestal niet ziek wordt bij blootstelling aan kleine hoeveelheden. In het buitenland is de bacterië net een andere stam waardoor jij wel ziek wordt van hetzelfde, maar de locale persoon of regelmatig terugkerende vakantiegangers niet. De eerste 2 vakanties in Fortaleza altijd wel een hele dag op de pot, en sindsdien niet meer, en bij eventuele reisgenoten dezelfde ervaringen.joaninha schreef: En water uit de kraan drinken doe ik zowiezo niet in Brazilië. En zorg dat ik vooral geen water doorslik bij douchen en tanden poetsen.
Allereerst koester ik geen haat tegen Lula. Het enige is dat ik het extreem zwakke president vind die het land en haar inwoners grote schade toebrengt, waar de zwaksten in de samenleving het sterktst onder lijden.joaninha schreef: ↑vr jan 17, 2025 17:21 Overigens een beetje zwak om Lula er weer bij te betrekken. In je haat doe je dat bij vrijwel ieder onderwerp. Dit speelt allemaal al jaren en diverse regering/bestuurs organen van zowel links als rechts pluimage hebben geen of te weinig oog voor deze problemen (gehad).
Die groep kan bijvoorbeeld nu al niet meer naar Jeri, simpelweg omdat je voor een gezin RS400 entreegeld moet betalen.
Lula en zijn PT gouverneur hebben destids (2017) RS 120 miljoen belastinggeld gestoken in het nabij gelegen vliegveld. Het resultaat is dat het afgelegen dorpje overweld wordt met toeristen. Volgens mij gaat het tegenwoordig om dagelijks 4 Boeings die er landen.
Prima hoor, maar het nationale park is vorig jaar voor RS 61 miljoen geveild aan een consortium. Die gaan de komende dertig jaar RS30 miljoen per jaar investeren. Met 1,5 miljoen bezoekers per jaar die elk nu zo'n RS100 aan toegangskaarten moeten betalen komt er bij dat.consortium per jaar RS150 miljoen binnen.
Nu mag jij raden wie de rekening voor de waterleiding en het riool mogen gaan betalen?
De toeristenbelasting is bedoeld om de voorzieningen te betalen. En daar Jeri al extreem duur is denk ik niet dat veel armen er over klagen. De inwoners en de werkers zijn bovendien al vrijgesteld. En degene die wel gaan houden er wel van dat het exclusief blijft. En ik vind 42 reaal per persoon en het huren van verplicht vervoer nu nog wat aan de lage kant om het massa tourisme te weren.
De concessie gaat het tweede jaar in. De toegang wordt RS70 plus RS41.50 gemeentelijke toeristenbelasting. Daarbij komt dan volgens mij nog het verplichte transport.
https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/2 ... r-91.ghtml
https://g1.globo.com/ce/ceara/noticia/2 ... r-91.ghtml
Je moet maar eens kijken wat een overnachting of wat eten en drinken daar kost. Of wat de mensen betalen bij de suikerbroodberg of het Christus beeld in Rio. Ik vind het gedeelte wat de overheid aan tourisme belasting vraagt laag. En als ik zie wat er elders op hotspots al dan niet seizoensgebonden gevraagd wordt, en blijkbaar betaald wordt, zie ik de prijzen nog wel veel meer stijgen de komende jaren.
De tijd dat Jeri voor iedereen te bezoeken was is allang verleden tijd.
De overheid kan zich er nu beter op richten dat de veiligheid, de faciliteiten en het milieu gewaarborgd blijft. Zodat de mensen blijven komen. En het tegelijkertijd niet overspoeld wordt met massa tourisme.
De tijd dat Jeri voor iedereen te bezoeken was is allang verleden tijd.
De overheid kan zich er nu beter op richten dat de veiligheid, de faciliteiten en het milieu gewaarborgd blijft. Zodat de mensen blijven komen. En het tegelijkertijd niet overspoeld wordt met massa tourisme.
4000 bezoekers per dag is massatoerisme zeker voor zo'n klein dorpje.
Ik ben blij dat ik er vele malen ben geweest toen het nog redelijk primitief was. Ik heb er nu niets meer te zoeken. Hetzelfde heb ik overigens met BeiraMar en Iracema.
Prima hoor, massa toerisme. Business is business per slot van rekening. Maar ik heb niet het idee dat de lokale bevolking, het milieu, de volksgezondheid of de natuur er beter op zijn geworden met deze opzet.
Je ziet ook in Brazilië dat de mensen het beter krijgen en meer op vakantie gaan. En dan lopen plaatsen die populair zijn de kans op volledig onder de voet gelopen te worden. En grijpt de overheid in om juist business is business te voorkomen. Er zijn al plaatsen waar ze gewoon een maximum stellen. Of net zoals bij de Beire Mar iedereen verplichten tot een bepaalde standaard en sluitingstijden zodat het meer een gewenst publiek trekt. En dat is en niet naar iedereen zijn zin. En loopt niet altijd zoals gewenst of is veel te laat. Maar niets doen lijkt mij ook geen optie. En ik denk dat de meerderheid van de oorspronkelijke bevolking die nog over is in Jeri ook een goede boterham verdiend aan het tourisme. En in betere omstandigheden leeft als voorheen. Al zullen er best wel zijn die het allemaal uit de hand vinden lopen.
Ik ben er nog niet geweest. Ik ben nu in Fortaleza. Ik ga eigenlijk net zo lief naar Canoa Quebrada of andere plaatsen in de buurt. Dichterbij en daar heb je ook van die zandduin gebieden.
Overigens in dat artikel wordt niet gesproken over bacteriën. Ik denk dat die in een drinkwater installatie wel afgedood worden door circulatie via een buis met een UV lamp. Of chloor toevoeging. Nitraten kun je verwijderen
met ionenwisselaars. Het hecht zich aan harskorrels en wanneer die verzadigd zijn, worden ze met pekel of zoutzuur bijvoorbeeld geregenereerd.
Misschien gebruiken ze in de zwembaden ook wel UV lampen. Want ik ruik zelden chloor in het zwembad.
En inderdaad moet je zeker niet na een zware regenbui bij Murucipe in zee gaan zwemmen. Alle troep die in het riviertje en in de bedding ligt, is dan in zee. Het riviertje is daarna wel weer schoner en het water heeft niet meer de zwart grijze kleur van een open riool.
Overigens in dat artikel wordt niet gesproken over bacteriën. Ik denk dat die in een drinkwater installatie wel afgedood worden door circulatie via een buis met een UV lamp. Of chloor toevoeging. Nitraten kun je verwijderen
met ionenwisselaars. Het hecht zich aan harskorrels en wanneer die verzadigd zijn, worden ze met pekel of zoutzuur bijvoorbeeld geregenereerd.
Misschien gebruiken ze in de zwembaden ook wel UV lampen. Want ik ruik zelden chloor in het zwembad.
En inderdaad moet je zeker niet na een zware regenbui bij Murucipe in zee gaan zwemmen. Alle troep die in het riviertje en in de bedding ligt, is dan in zee. Het riviertje is daarna wel weer schoner en het water heeft niet meer de zwart grijze kleur van een open riool.
Concessiehouder van het Nationaal Park mag voorlopig geen toegangskaarten verkopen.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3607805
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3607805
Gelukkig heeft ook Jeri weer een beetje hulp van boven gehad en de rioolbuizen goed doorgespoeld:
https://www.instagram.com/reel/DFOGKXnv ... Jtc2E5MQ==
https://www.instagram.com/reel/DFOGKXnv ... Jtc2E5MQ==