Gijzelaars overleden

Ajax

Re: Gijzelaars overleden

Bericht door Ajax »

Thanks Felix :)

Maar klopt dat wel? Dit suggereert dat er regels zijn voor oorlog. Maar naar mijn mening betekent oorlog dat er juist geen regels zijn. Enige waar je aan zou kunnen denken is dat er wereldwijd wordt afgesproken dat bepaalde wrede wapens niet gebruikt mogen worden. Maar zelfs dat lukt soms niet en onderstreept dat er in werkelijkheid geen regels zijn.

Als je er op die manier naar kijkt, dan wordt nog duidelijker dat je het best kan voorkomen dat er zoiets ontstaat. Maar als het toch zo ver komt, dat dan is alle discussies zinloos. Want er worden over en weer oorlogsmisdaden gepleegd en dat is precies wat we zien de afgelopen tijd in Israël.

Wel ben ik het met je eens dat zoiets weer kwaad bloed zet voor de komende decennia en dus volgende generaties. Daarmee blijft dit conflict zich voortslepen en is er eigenlijk geen oplossing. Misschien een tip: een tijdelijke wapenstilstand?
Felix

Bericht door Felix »

De kern van het concept van oorlogsmisdaden is het idee dat individuen strafrechtelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de acties van een land of zijn soldaten. Oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid behoren tot de ernstigste misdaden in het internationale recht.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

De Palestijnse Autoriteit heeft een ongekende verklaring uitgegeven waarin Hamas wordt veroordeeld.

"We zullen niet toestaan ​​dat Hamas, dat met het Palestijnse volk gokte voor het voordeel van Iran en de vernietiging van Gaza veroorzaakte, zijn avonturen op de Westelijke Jordaanoever herhaalt."

Die zien de bui over 8 dagen al hangen en hebben helemaal geen zin om samen met Hamas en de "onschuldige" Palestijnen in Gaza vroegtijdig te gaan genieten van 72 maagden.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Tegenvaller voor Netanyahu.
Felix

Bericht door Felix »

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... oever.html

De Palestijnse autoriteit ondervindt steeds minder steun onder de Palestijnen... .

Daarom zoekt de bevolking naar alternatieven. Andere bewegingen zoals de Palestijnse Islamitische Jihad (PIJ) en Hamas worden daardoor volgens Jonkman steeds populairder, omdat zij zich tegen de PA verzetten.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: zo jan 12, 2025 18:20 De Palestijnse autoriteit ondervindt steeds minder steun onder de Palestijnen... .
Ja, de "onschuldige" Palestijnen willen niets liever dan dit gekunstelde conflict zo lang mogelijk rekken.

Nog 9 dagen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Zoals al gezegd zorgt het beleid van Netanyahu er vanzelf voor dat er steeds meer extremisten komen.
Ajax

Bericht door Ajax »

Felix schreef: za jan 11, 2025 12:42 De kern van het concept van oorlogsmisdaden is het idee dat individuen strafrechtelijk verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de acties van een land of zijn soldaten. Oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid behoren tot de ernstigste misdaden in het internationale recht.
Ok, we komen vanzelf weer terug on-topic, want we zijn het er waarschijnlijk over eens dat het dus alleen gaat om een paar belangrijke mensen. Ik bedoel: bij een soldaat die iemand vermoord hebben we het niet over oorlogsmisdaden. We hebben het dus over sporadische gevallen, dat er bijvoorbeeld daadwerkelijk een president van een land wordt veroordeeld.

Netanyahu is zo'n geval. Omdat ik dus anders aan kijk tegen oorlogsmisdaden en genocide (ik verwacht namelijk niet dat die man of bijvoorbeeld Poetin ooit worden veroordeeld) vind ik de suggestie dat we de schuldigen gaan veroordelen een beetje afleiden van het echte probleem. Namelijk de slachtoffers die er vallen. Dus in plaats van over oorlogsmisdaden te spreken is het beter om te bedenken hoe we een wapenstilstand dichterbij kunnen brengen, dat is productiever, maar horen we veel te weinig naar mijn mening.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ajax schreef: zo jan 12, 2025 20:07 Dus in plaats van over oorlogsmisdaden te spreken is het beter om te bedenken hoe we een wapenstilstand dichterbij kunnen brengen, dat is productiever, maar horen we veel te weinig naar mijn mening.
Dit dus, en dat geldt zowel voor Rusland/Ukraine en het Midden-Oosten conflict.
Felix

Bericht door Felix »

bij een soldaat die iemand vermoord hebben we het niet over oorlogsmisdaden.
Dat hangt ook af van de omstandigheden! Zomaar burgers neerknallen valt bv. onder oorlogsmisdaden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

En we hebben een deal, inclusief staakt het vuren.

Toch wel interessant hoe Trump dat voor elkaar heeft gekregen. Scheelt in ieder geval 2 miljoen levens van "onschuldige" Palestijnen.
Plaats reactie