Met de metro naar Pinto Martins
Met de metro naar Pinto Martins
Er wordt druk gebouwd aan drie nieuwe stations van de metro. De metro gaat dan stoppen bij de terminals. Het is een aftakking van de lijn Parangaba-Mucuripe (Die stopt bij Iata hotel). Het is mij nog niet duidelijk of dat een directe verbinding wordt of dat je nog moet overstappen.
In ieder geval wordt hier een van de domste fouten in het metronetwerk, met dank aan de vakbond van taxichauffeurs, uit de weg geruimd.
https://www.seinfra.ce.gov.br/
In ieder geval wordt hier een van de domste fouten in het metronetwerk, met dank aan de vakbond van taxichauffeurs, uit de weg geruimd.
https://www.seinfra.ce.gov.br/
Re: Met de metro naar Pinto Martins
De aftakking naar de luchthaven heeft concretere vormen aangenomen. Zoals ik uit de plannen kan halen rijdt de VLT (lightrail) straks van de luchthaven naar een station aan de lijn Parangaba-Mucuripe. In mijn ogen zou het ook beter zijn geweest om dan in ieder geval door te rijden naar station Parangaba. Dat voorkomt 2 keer overstappen als je met de Zuidlijn wilt. Of er al gebouwd wordt weet ik niet wel zijn er diverse handtekeningen voor gezet.
"VLT Airport-aftakking versterkt het toeristische potentieel van Metrofor en breidt het metrosysteem uit. - Fortaleza Metro" https://www.metrofor.ce.gov.br/2021/11/ ... troviario/
"VLT Airport-aftakking versterkt het toeristische potentieel van Metrofor en breidt het metrosysteem uit. - Fortaleza Metro" https://www.metrofor.ce.gov.br/2021/11/ ... troviario/
Het stukje metrolijn van 2,5 kilometer naar Pinto Martins is nog steeds niet klaar. Men heeft het nu over 2025.
Het goede/slechte nieuws, en opeens een volledig nieuw plan is dat men dat micro lijntje nu gaat doortrekken naar Castelão. Je zou als nietsvermoedende toerist maar net in de metro stappen na afloop van de wedstrijd Fortaleza-Ceará.
Nu wordt Castelão best wel veel gebruikt. Volgens mij een paar wedstrijden per week. Maar het is dan wel te hopen dat voor het transport van de voetbalsupporters ze de oude veewagons gaan gebruiken.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3614726
Het goede/slechte nieuws, en opeens een volledig nieuw plan is dat men dat micro lijntje nu gaat doortrekken naar Castelão. Je zou als nietsvermoedende toerist maar net in de metro stappen na afloop van de wedstrijd Fortaleza-Ceará.
Nu wordt Castelão best wel veel gebruikt. Volgens mij een paar wedstrijden per week. Maar het is dan wel te hopen dat voor het transport van de voetbalsupporters ze de oude veewagons gaan gebruiken.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3614726
Ik vraag mij af of het lijntje naar de luchthaven dit jaar geopend wordt. De viaducten en de stations zijn zo'n beetje gereed. Nu de rails nog. En volgens mij zitten ze ook erg krap in het materieel. Mogelijk worden er straks nieuwe treinstellen in China gekocht.
Met de Oostlijn schiet het ook niet op. De boormachines stonden al een tijdje stop. Benieuwd of het boren alweer is opgepakt na een paar jaar stilstand. Ooit zal het wel een keer gereed zijn. Aan het toekomstige overstap station in Papicu wordt inmiddels wel weer gewerkt.
Ik heb mijn twijfels over die verlenging naar Castelão. Ze zeggen dat het handig is voor toeristen maar dan had een toeristische tram verbinding tussen het oude centrum en de Beira Mar zoals die ooit gepland was goedkoper en nuttiger geweest.
Met de Oostlijn schiet het ook niet op. De boormachines stonden al een tijdje stop. Benieuwd of het boren alweer is opgepakt na een paar jaar stilstand. Ooit zal het wel een keer gereed zijn. Aan het toekomstige overstap station in Papicu wordt inmiddels wel weer gewerkt.
Ik heb mijn twijfels over die verlenging naar Castelão. Ze zeggen dat het handig is voor toeristen maar dan had een toeristische tram verbinding tussen het oude centrum en de Beira Mar zoals die ooit gepland was goedkoper en nuttiger geweest.
Ja, het is een raar plan wat opeens als dunne poep komt opzetten.
Het laatste wat je in die dure metros wil hebben zijn die doorgesnoven hooligans van Fortaleza en Ceará.
En de twee stations komen op een plek waar relatief weinig mensen wonen. Vanuit nagenoeg alle wijken is Castelão zowieso nu al makkelijk te bereiken met het OV, motor of Uber.
Ik denk dat men er nu al achter komt dat het aanbod voor passagiers voor dat lijntje minimaal is. De grote fout die men heeft gemaakt is om de luchthaven als een appendix te beschouwen. Had men de lijn Maracanaú-Centrum of Mucuripe- Paragaba met doorgaande lus verbonden dan had je dit soort dure fratsen kunnen vermijden. En zo zijn er nog wel meer structurele ontwerpfouten.
Die luchthaven tak is inderdaad vreemd aanhangsel. En ik denk niet dat toeristen er veel aan hebben. Zolang Uber er is en zelfs met een gewone taxi nemen ze die wel denk ik. Vorige week was ik 50 Rs kwijt met Uber inclusief 20 Rs fooi. Maar dan werd ik bij huis opgehaald in Vicente Pinzon. Daar ga ik geen risico's voor nemen door eerst naar een station te lopen. Zelfs niet met alleen een kleine rugzak als handbagage. En als je een taxi naar een Metrofor station neemt kun je net zo goed de hele reis per taxi of Uber afleggen. Voor werknemers op de luchthaven zal een OV verbinding met de luchthaven wel een goede manier zijn om er te komen.
Laat ze dus die verbinding eerst maar eens afbouwen en dan eens kijken of er werkelijk behoefte is aan een verlenging. Normaliter doe je daar eerst onderzoek naar. En eigenlijk hadden ze dat al moeten doen voordat de eerste schep de grond in ging. Het station op de luchthaven is ingericht als kop/eindstation. En niet ingericht om verlengd te worden. Dan moet het weer helemaal verbouwd worden.
Laat ze dus die verbinding eerst maar eens afbouwen en dan eens kijken of er werkelijk behoefte is aan een verlenging. Normaliter doe je daar eerst onderzoek naar. En eigenlijk hadden ze dat al moeten doen voordat de eerste schep de grond in ging. Het station op de luchthaven is ingericht als kop/eindstation. En niet ingericht om verlengd te worden. Dan moet het weer helemaal verbouwd worden.
Precies dit. Vanaf ons huis in Maracanaú naar het metrostation is het 500 meter lopen, maar die 500 meter loopt wel over een uiterst luguber rangeerterrein van de Transnordestina

Een station verderop hebben ze het dan wel goed opgepakt. De dependance van de universiteit zit daar op iets van 800 meter. Er rijdt nu een gratis bus voor de studenten van het station naar de metro. Maar ja, de buurtbewoners mogen weer geen gebruik maken van deze met belastinggeld betaalde bus.
Wat dat betreft zouden die zelfrijdende busjes zoals in Rotterdam of die nieuwe Tesla's wel een uitkomst zijn. Gewoon dag en nacht op afroep door de wijk laten rijden met een verbinding naar het dichtsbijzijnde metrostation. Volgens mij kun je dan de hele (regio) stad vanuit willekeurig welk punt dan ook binnen een uur bereiken.
Als je van mijn vriendin haar appartement naar het centrum rijdt kom je langs 2 van die metro stations. Zien er netjes uit, met als ik er langs rij altijd een bewaker te zien. Maar ik zie die man wel altijd op een verlaten station staan. En als ik de metro zelf zie langskomen ook weinig bezetting. Ik zag ook weinig logica in hoe daar dan te komen met de bus danwel een parkeerplaats voor auto of fiets. En ik weet de prijs niet, maar ik vind de Uber al goedkoop. En de bus tickets nog goedkoper. Daar is lastig tegen te concurreren lijkt me.
Het is ook nog geen echte metro die om de vijf minuten gaat. De laatste keer dat ik de metro pakte was het systeem nog geen integraal onderdeel van het prijs systeem, je moest dus en een metroticket en een busticket kopen. Verder is er nog geen expresmetro. Daardoor zou je vanuit Caucaia of Maracanaú wel in 30 minuten in het centrum van Fortaleza kunnen staan.
Het is een beetje jammer dat men niet goed nadenkt over het vervoersysteem in de stad.
Het is een beetje jammer dat men niet goed nadenkt over het vervoersysteem in de stad.
Zal wel een succes worden die verlengde metrolijn naar Castelão.
https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/n ... aign=ceara
https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/n ... aign=ceara