carro popular of de nieuwe ev voor Jan met de pet.

borsjea

Re: carro popular of de nieuwe ev voor Jan met de pet.

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: do aug 15, 2024 19:35 De prijs van Lithium ligt nu rond de $10 per kilo, een jaar geleden lag dat op $70/kilo. Voor een 1 KWh batterij heb je ongeveer een kilo nodig. Voor een 100kWh batterij heb je het dus al over een kostprijsverschil van $6000.
En dat heeft ook zo zijn effect op een grote angst bij veel mensen dat de batterij vervangen moet worden, terwijl de kans op een motor revisie of vervanging vele malen groter is. En distributie riem of snaar vervangen wat is straks duurder, zeker als je de inruil vd oude batterij nog mee neemt
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: do aug 15, 2024 20:52 De autojournalisten huilen met de fossiele autoindustrie mee. Tja, logisch hun all in betaalde reisjes naar exotische oorden in ruil voor een artikel of Joetoepfilmpje zijn wat minder dit jaar. Het zijn wat dat betreft net sportjournalisten.

Trouwens, ik ben niet bekend met enig Nederlandse of Belgische journalist met diepgaande mining kennis. Heel misschien Willem Middelkoop, maar die zit meer in de edelmetalen.
En niet alleen de journalisten schrijven gekleurd ook de Bovag maakt zich met hun persberichten vd maandelijkse verkopen schuldig aan met het kiezen vd titel. Berichten over tegenvallende EV verkopen terwijl wie de moeite neemt het artikel begrijpend te lezen ziet iets heel anders en leg je de maandelijks marktaandelen naast elkaar dan zie je dat het marktaandeel vd EV nog steeds groeit.

Negatieve berichten vaak gebaseerd op halve waarheden treffen de nieuwkomers die nauwelijks de oude media gebruiken om hun product te promoten. Een OTA software update van Tesla die vaak op het moment dat het artikel wordt gepubliceerd al is uitgevoerd krijgt volop aandacht terwijl serieuze recalls waar de auto daadwerkelijk naar de dealer moet van traditionele bouwers de jaarlijks miljoenen aan advertenties besteden nauwelijks aandacht. Kijk bv naar Toyota die bij meer dan 103.000 auto´s de totale motor moet vervangen daar is nauwelijks aandacht aan besteed en een betere software signalering van een achterklep of het sluiten van ramen bij Tesla wordt volop uit gemeten.
De laatste dagen lezen we berichten over honderden tesla´s in de VS in hoogstaand gras. Het werkelijke aantal is inmiddels geverifieerd en blijk 64 te zijn. Auto´s geproduceerd in april/mei 2024 dus niet zo oud. Een overloop parkeerplaats van een lokale Tesla distributeur en dat bepaalde grassoorten bij warme temperaturen en voldoende neerslag dagelijks enkele centimeters groeit weten we allemaal.
Ook foto´s van terreinen in China met opgestelde gebruikte auto´s van failliete autodeel projecten die door de rechter nog niet voor verkoop zijn vrijgegeven worden met hartelost gedeelt zelfs die met blauwe Chinese kentekens bestempeld men als EV terwijl wie zich verdiept in de kleur vd Chinese kentekens weet dat blauw de traditionele aandrijving is en NEV (BEV en hybrides) in China groene kentekens gebruiken
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Daar kun je dus geen barrel van €1000 voor rijden, mits je je eigen zonnepanelen hebt. En dan rijd je dus in een spiksplinternieuwe wagen, waar je de eerste vijf jaar nauwelijks onderhoudskosten aan hebt.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Aan een wagen van 1000 euro hebben de meeste ook weinig onderhoudskosten. Die kopen elke paar jaar een andere. Maar als ze slim zijn dan kopen ze inderdaad deze als ze de 8000 euro bij elkaar kunnen krijgen. Je krijgt er namelijk ook nog 2000 euro subsidie op. En anders over een tijdje 2e hands. Want ook zonder zonnepanelen zal de EV in de toekomst voordeliger gaan rijden dan conventionele brandstof.

Maar geld verlopig alleen in België. In Nederland kost deze gewoon meer als het dubbele met wel een iets luxere uitvoering. Want dezelfde is niet verkrijgbaar. Maar dat verschil is niet lang vol te houden, wil je nog Nederlanders willen vinden die ze in Nederland kopen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Je kunt in die geweldige EU toch nu gewoon een auto in het buitenland kopen.

Maar als je een wrak koopt voor €1000 en je bent niet handig dan ben je toch bij de eerste de beste reparatie de sjaak?

En dan heb ik het alleen nog maar over auto's in die prijsklasse. Een vader van een gezinnetje die wil toch in een iets veiligere en betrouwbare auto rijden. Zeg maar de auto's vanaf €5000.

Als de keuze gemaakt moet worden tussen een tweedehands van €5000 met alle risicos van dien of een splinternieuwe van €10.000, ja zelfs €8000, dan gaat toch niemand meer die tweedehands autos in die prijsklasse meer kopen, of ben ik nu gek?
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Deze verziekt voor heel wat prijsklasse de markt. Degene die een redelijk bedrag te besteden hebben voor een 2e handse. Maar ook diegene die van plan waren om een nieuwe in de goedkoopste klasse 20.000 van plan waren te kopen. Want daar kan ook de rekensom van de restwaarde opnieuw. Als ik zie dat je een Aygo kan lease voor het goedkoopste tarief van 300 euro/maand dan zie ik ook bij de goedkoopste lease ook de vraag opdrogen. Als ik er nu een moest aanschaffen zou ik ook deze kopen. En als ik iets anders liever zou hebben, waarschijnlijk juist een 1000 euro exemplaartje aanschaffen en de verdere marktontwikkelingen eens even afwachten.
Felix

Bericht door Felix »

joaninha

Bericht door joaninha »

Eigenlijk 2 jaar te laat. Maar ze hebben geluk dat BYD in Hongarije eerst modellen in het midden segment gaat maken en daarna pas de goedkopere modellen. En dat Tesla's impopulair worden door Musk zijn rare gedrag. Ik denk dat de EV verkoop in Europa dit jaar weer gaat stijgen. De hybride auto's doen het beter dan puur benzine auto's. Dat hybride het goed doet komt door de koud watervrees die sommige mensen nog hebben. En met hybride kunnen ze alvast wennen. Daarna willen ze niet meer terug naar een ICE. Er gaat waarschijnlijk ook Europese subsidie op EV's komen.
https://www.zeit.de/wirtschaft/unterneh ... ken-europa
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

joaninha schreef: do feb 06, 2025 15:35 Ik denk dat de EV verkoop in Europa dit jaar weer gaat stijgen.
Die is fors aan het stijgen, namelijk met 35% in een markt waar de totale markt licht daalt.

De keus wordt steeds groter, de prijzen blijven dalen. Nu moeten alleen de grote Europese fabrikanten eens betaalbare en goede EVs op de markt brengen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

joaninha schreef:Tesla's impopulair
En ze maken nog steeds niet ondanks vele beloftes een auto in dit segment.
Progresso schreef:betaalbare
Dit lijkt de nieuwe doelstelling te worden van de meeste autofabrikanten.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: do feb 06, 2025 21:37 En ze maken nog steeds niet ondanks vele beloftes een auto in dit segment.
Waarom zouden ze? De kosten van fabricage zijn nauwelijks lager, of je moet echt in het A-segment gaan zitten.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Geen idee ik maak deze beloftes niet.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: do feb 06, 2025 22:21 Geen idee ik maak deze beloftes niet.
Nou, prima hoor als jij alle reclame gelooft. Ik zou alles wat fabrikanten zeggen en beweren maar met een flinke korrel zout nemen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Ik geloof ook niet zomaar alles. Maar sommige doen nog hun best om wat te verwezenlijken, en vaak loopt het vertraging op of soms gaat het helemaal mis. Anderen beloven heel veel en doen niets. Of ze bedonderen je waar je bijstaat. Maar in deze zie ik toch ontwikkelingen die me positief stemmen.
borsjea

Bericht door borsjea »

joaninha schreef: do feb 06, 2025 15:35 Eigenlijk 2 jaar te laat. Maar ze hebben geluk dat BYD in Hongarije eerst modellen in het midden segment gaat maken en daarna pas de goedkopere modellen. En dat Tesla's impopulair worden door Musk zijn rare gedrag. Ik denk dat de EV verkoop in Europa dit jaar weer gaat stijgen. De hybride auto's doen het beter dan puur benzine auto's. Dat hybride het goed doet komt door de koud watervrees die sommige mensen nog hebben. En met hybride kunnen ze alvast wennen. Daarna willen ze niet meer terug naar een ICE. Er gaat waarschijnlijk ook Europese subsidie op EV's komen.
Kijkende naar Duitsland, het grootste autoland van Europa dan doet VW het daar wat EV verkopen niet eens slecht en verslaan ze als merk zelfs Tesla terwijl hun EV's weinig hebben te bieden.
Ik heb wat de Chinezen betreft niet echt de indruk dat men op dit moment al serieus met de Europese markt bezig zijn. Benieuwd of dat gaat veranderen als BYD in Hongarije volledig operationeel is.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

terwijl hun EV's weinig hebben te bieden.
Voor een groot deel van de markt hoef je ook niet zoveel te bieden. Die kijken naar aanschaf prijs, betrouwbaarheid, en hoe zuinig ze rijden, en bij de ev of de range acceptabel is wat tegenwoordig meestal zo is. En gaan als dit bij hun portemonnee past, eens kijken of er dan nog keus is om uit te kiezen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

borsjea schreef: zo feb 09, 2025 01:20 Kijkende naar Duitsland, het grootste autoland van Europa dan doet VW het daar wat EV verkopen niet eens slecht en verslaan ze als merk zelfs Tesla terwijl hun EV's weinig hebben te bieden.
Die bril is wel heel erg roze.
VW will halve its German production capacity to 750,000 cars a year
The company’s deliveries in Europe reached 3.8mn vehicles a year — a drop of nearly 1mn compared with when Merkel visited in 2019 — driven by lukewarm interest in its EV line-up.
https://www.ft.com/content/f0da1425-4fb ... edef1a7c68
Plaats reactie