Toch weer angst voor genocide en de belangrijkste bondgenoot neemt alvast afstand.

Progresso
Contacteer:

Re: Toch weer angst voor genocide en de belangrijkste bondgenoot neemt alvast afstand.

Bericht door Progresso »

Felix schreef: vr feb 07, 2025 16:53 Ah ok, als ethnic cleansing elders ook gebeurt dan mag het overal...
Nee.

De vraag is of er sprake is van ethnic cleansing als de bewoners gewoon worden uitgekocht en elders als rijk man een nieuw leven kunnen opbouwen. Voor al die "onschuldige" Palestijnen lijkt het me een once in a lifetime opportunity om onder het juk van de terroristische organisatie Hamas vandaan te komen.
quasimodo

Re: Toch weer angst voor genocide en de belangrijkste bondgenoot neemt alvast afstand.

Bericht door quasimodo »

Progresso schreef:Als ik in dat "concentratiekamp" zou zitten en ik zou voor mijn gezin twee of drie ton op mijn bankrekening bijgeschreven krijgen en kunnen verhuizen naar het prachtige Jordanië of naar een omgeving in Egypte waar jaarlijks tienduizenden toeristen komen genieten van zon, zee en strand dan zou ik die keus binnen vijf minuten hebben gemaakt.
Veel van de Palestijen misschien ook wel. Hebben alleen net als jij geen bankgarantie. En zijn niet welkom in Egypte en Jordanië. En zelfs als ze de mogelijkheid hebben om de Palestijen volledig te kunnen screenen en de beste te kunnen kiezen zullen deze landen het nog niet doen. In het eveneens eens prachtige Libanon kunnen ze live kijken naar de verwoesting die recent aangericht is en in het verleden door de buurman. Die eerst tijdelijk zijn onderdanen daar gedropt heeft en nooit meer opgehaald.
Progresso schreef: Het Peace en Prosperity plan van Trump is bijna 10 jaar oud. Dat was het staande beleid van de VS, ook onder Biden.
Jij, Biden en Trump waren het die 10 dagen geleden vol trots melden dat dit de goede basis was om en de situatie op te lossen en de gijzelaars vrij te krijgen. En als ik een Palestijn zou zijn en zie wat er in 10 dagen hierin veranderd is, zou ik wel meer eisen als een bankgarantie voordat ik met een gerust hart, in deze geweldige deal zou stappen.

Ik hoor zelfs dat ambtenaren die het geweldige aanbod om hun baan vrijwillig op te geven. Bang zijn om die te nemen omdat ze denken hun beloofde geld niet te krijgen. Waar in een democratie, waar de president meermaals de regeling uit de doeken doet op tv, toch te verwachten valt dat dit rechtsgeldend en bindend zou moeten zijn. Maar ze wijzen dan op de situatie bij X waar ook nog steeds mensen zijn die op een zelfde soort bod zijn ingegaan. En nu via de rechter hun geld hopen af te dwingen. En of ze daar een punt hebben weet ik niet, niet zo gevolgd. Maar dat de regering Trump een vertrouwensprobleem hebben lijkt me wel duidelijk.

En zolang je een hele bevolkingsgroep uit een bepaald gebied zet. Valt dit gewoon onder etnische zuiveringen. En dit is duidelijk beschreven in internationaal recht onder genocide. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de Amerikaanse overheid continu probeert de woorden van de president te nuanceren.

En het is best begrijpelijk dat dit als een laatste redmiddel wordt gezien. Maar erken het dan gewoon i.p.v. eromheen te draaien. En probeer afspraken te maken met de internationale gemeenschap, de Palestijen, en de eventueel betrokken buurlanden. Zodat dit ook werkelijk tot een aanvaardbare oplossing komt voor de meerderheid van de betrokkenen. Maar daar zijn Trump en Netanyahu niet van. Dus zal de onvrede en onveiligheid alleen maar groeien de komende tijd vrees ik.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr feb 07, 2025 18:09 Ik hoor zelfs dat ambtenaren die het geweldige aanbod om hun baan vrijwillig op te geven. Bang zijn om die te nemen omdat ze denken hun beloofde geld niet te krijgen.
Ja, dat hoorde ik ook op Facebook :D :D .

Nee, er ligt een voor Amerikaanse begrippen zeer royaal aanbod dat juridisch bindend is.
quasimodo schreef: vr feb 07, 2025 18:09Valt dit gewoon onder etnische zuiveringen.
En dit is duidelijk beschreven in internationaal recht onder genocide.
Genocide is beschreven en verankerd in het internationale recht. Blijkbaar leven er nog iets van 2 miljoen Gazanen die in blakende gezondheid zijn. De burgerslachtoffers zijn te betreuren omdat Hamas deze mensen als menselijk schild hebben gebruikt. Deze varkens hebben ziekenhuizen, moskeeën en locaties van NGO's misbruik om hun oorlogsmisdaden op Israël uit te oefenen. Daarmee werden die locaties volgens staand oorlogsrecht "militaire doelen".

Het begrip "ethnische zuivering" is als zodanig niet beschreven in het internationaal recht, maar mensen die de MSM volgens geloven dit inderdaad.
Ajax

Bericht door Ajax »

Misschien even een ander kijk hierop. We kijken al meer dan 50 jaar (en eigenlijk al veel langer) naar een onoplosbaar conflict. Maar zeker die 50 jaar is er van alles geprobeerd, 2-staten oplossing etc. etc. maar niets heeft de heftige opleving van het geweld van het afgelopen jaar kunnen voorkomen.

Dus ik heb de oplossing niet, maar blijkbaar is er nu iemand die echt out-of-the-box denkt. Een belachelijk idee, maar het zal toch iets ondenkbaars zijn dat dit conflict gaat oplossen. Overigens is het jammer dat de buurlanden niet meer willen doen op zoek naar een oplossing.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ajax schreef: vr feb 07, 2025 19:07 Overigens is het jammer dat de buurlanden niet meer willen doen op zoek naar een oplossing.
Die vraag is nog helemaal niet beantwoord. Onder druk wordt alles vloeibaar.

Bij Egypte hoef je denk ik alleen maar te dreigen met dat tweede Suezkanaal. Doen ze er moeilijk over dan is één pennenstreek de US$ 2 miljard jaarlijkse Amerikaanse steun weg en het zal ook niet de eerste keer in de geschiedenis zijn dat er opeens een aanslag wordt gepleegd op een strategisch doel.

Het zou mij helemaal niets verbazen als Egypte en Kenia hun aangekondigde toetreding tot de BRICs opeens laten varen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Het begrip "ethnische zuivering" is als zodanig niet beschreven in het internationaal recht, maar mensen die de MSM volgens geloven dit inderdaad.
Weldegelijk. En als er veel doden zijn en of het leven onmogelijk gemaakt wordt dan volgt heel vaak de uitspraak van genocide. Waar de veroorzaker zich dan weer niet in kan vinden. Maar misschien moeten ze deze woorden maar weer intrekken en verontschuldigen maken aan Erdogan.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/24 ... 1915-voor/
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: vr feb 07, 2025 22:27Weldegelijk.
Nou, dan ben ik wel benieuwd waar je dat gevonden hebt?
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Ik kan met jou wel een eeuwigdurende discussie gaan voeren of er wel of geen uitspraken zijn. Of de rechtbanken bevoegd zijn. En of de situatie wel helemaal te vergelijken zijn. Maar die discussies zijn er al jaren. Waardoor er vrijwel alleen maar uitspraken zijn over Afrikaanse landen of uit het Joegoslavië tribunaal. Waardoor er terecht geklaagd wordt dat niet alles eerlijk wordt beoordeeld.

Maar ik dacht dat de Armeense kwestie wel interessant zou zijn voor jou in het bijzonder. In je bewonderde Zwitserland hebben ze namelijk wetgeving die genocide ontkenning verbiedt. En die zaten behoorlijk in hun maag toen een rechter op basis van deze wet een journalist veroordeelde die ook meende dat genocide niet van toepassing was. En dat geeft problemen met een belangrijk land als Turkije. Dus toen moest een hogere rechter weer uitspraak doen dat het voor de diplomatie toch beter was om voorrang te geven aan het Europees standpunt. En dat de bedoeling niet helemaal hard te maken was. Ook bij de Oeigoeren zijn ze al jaren bezig om maar geen opvolging te hoeven geven, om de relatie met China maar goed te houden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Zoals gezegd, genocide is goed afgebakend in het internationale recht.

Met hooguit 40.000 doden kan er volgens mij geen sprake zijn van genocide.

Ethnische zuivering is zover ik weet geen juridisch begrip in het internationale strafrecht, maar ik kan het mis hebben. Het is alweer 25 jaar geleden dat ik boven de boeken zat.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Hoe succesvol het aantal is wordt wel eens gebruikt als argument. En dan vaak in combinatie met in dit geval het percentage doelbewust van terrorisme verdachte en bijvangst. Het gaat er dan vooral om of je hier wat zorgvuldigheid in hebt betracht.

Sommige zullen zich terecht beroepen op het feit dat ze alleen Hamas strijders wilde doden. Andere hebben de uitspraken niet mee. Om alle Palestijen uit dat gebied te willen treffen.

Dan wordt vaak gekeken of je hulp toestaat zodat de bevolking niet op de vlucht slaat of verhongerd. Al diverse landen hebben uitspraken gedaan in deze.

Sommige spreken van tijdelijke verdrijving om iets op te kunnen bouwen voor de toekomst. Andere willen ze gewoon permanent weghalen. En dan niet voor een bufferzone zoals Israël vaak betoogt. Maar om hetzelf te gebruiken. Een gedemilitariseerde zone zou bijvoorbeeld best een optie kunnen zijn. Dan raken de Palestijnen ook grote gebieden kwijt.

Maar het beste argument uit de geschiedenis blijft hoe een belangrijke handelspartner een land is. Als je ziet welke landen iets wel of geen genocide vinden. En als ze het vinden, of ze ook bereid zijn juridische consequenties aan een land, of enkele personen te verbinden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

De enige genocide die daar heeft plaatsgevonden is de Pogrom van Hamas op 7 oktober. Dat ontaarde in een oorlog die de Palestijnen hebben verloren.

Met het verliezen van de oorlog verliest een volk vaak ook het land. Zo werkt dat in het oorlogsrecht.

Nu komt Trump met een elegante oplossing. Maak Gaza Amerikaans grondgebied, compenseer de huidige inwoners riant en beloon de buurlanden als ze deze mensen opnemen. Alles vrijwillig met enige dwang.

Na 80 jaar ellende zou ik zo'n plan eens iets verder uitwerken. Alle vorige plannen hebben nooit tot vrede geleid en alle partijen tevreden stellen gaat ook nooit lukken. Wellicht gewoon een referendum organiseren en het de betrokken Gazanen zelf vragen. Als er voldoende belangstelling is en Egypte en Jordanië werken mee kun je gewoon een veiling bij afslag houden. Hoe eerder je op het aanbod ingaat des te hoger is de premie. Wellicht kunnen de Hamas miljardairs die in Qatar wonen onteigend worden en kun je wat extra geld in zo'n fonds stoppen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

De enige genocide die daar heeft plaatsgevonden is de Pogrom van Hamas op 7 oktober.
Ik zou dat als genocide betitelen. Maar ik maak dan ook niet het argument over aantallen. Ik vind de intentie belangrijk.
Nu komt Trump met een elegante oplossing.
Trump en elegante past niet in dezelfde zin. Allemaal voor zijn eigen eer. En met 0 oog voor de betrokkenen, of het nu gijzelaars betreft of Palestijen.
Alles vrijwillig met enige dwang.

Er is geen enkele vrijwilligheid in onderhandelingen die Trump voorstelt maar ook jij hier al diverse malen. Het is voor de bühne jezelf goed voor proberen te laten komen, en ondertussen met het mes op de keel je zin proberen door te drukken.
Na 80 jaar ellende zou ik zo'n plan eens iets verder uitwerken.
Het enigste zinnige in je betoog. En daar zijn vele partijen bij betrokken waar hulp van nodig is. Die elkaar en de verkregen afspraken ook nog eens moeten vertrouwen en respecteren. En waar samenwerking en vertrouwen vereist is, zie ik Trump en Netanyahu nu niet direct als de meest geschikte kandidaten. Nog afgezien van de andere belangen die heel ver uit elkaar liggen. Maar ik laat me graag positief verrassen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: za feb 08, 2025 15:39 Er is geen enkele vrijwilligheid in onderhandelingen die Trump voorstelt maar ook jij hier al diverse malen. Het is voor de bühne jezelf goed voor proberen te laten komen, en ondertussen met het mes op de keel je zin proberen door te drukken.
Stel dat het inderdaad gaat om $200k tot $300k per gezin dan heb je het in een straatarme regio echt niet over het mes op de keel. Dan heb je een uiterst royaal bod waarmee je per direct tot de top 1% vermogenden behoort in die regio.
quasimodo schreef: za feb 08, 2025 15:39 Maar ik laat me graag positief verrassen.

Dat is de juiste attitude.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

echt niet over het mes op de keel.
Ik heb het over Egypte en Jordanië. De Palestijnen hebben ze al dusdanig het mes op de keel gezet door alles te verwoesten. Dat vele blij zijn te kunnen vertrekken, als ze elders serieus de kans krijgen iets op te bouwen.

Ik hoorde zelfs in Israël al geluiden op gaan dat ook de Europese landen verantwoordelijk geacht worden om Palestijnen op te nemen. Zij veroordelen immers hun wandaden. Je zou ook vriendelijk kunnen verzoeken om hulp wanneer je problemen hebt. Maar ook daar hanteren ze liever de mes op de keel tactiek. En met steeds meer rechtse regeringen lijkt me de kans niet zo heel groot op succes. En die landen met een rechtse regering die Israël niet of heel weinig veroordeeld, wordt niets van geëist danwel gevraagd. Begrijpelijk want daar is het antwoord zeker nee. Je zoekt zelf maar een oplossing in de regio is meestal de teneur in die landen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: za feb 08, 2025 16:37 Ik heb het over Egypte en Jordanië. De Palestijnen hebben ze al dusdanig het mes op de keel gezet door alles te verwoesten. Dat vele blij zijn te kunnen vertrekken, als ze elders serieus de kans krijgen iets op te bouwen.
Als die landen een premie krijgen per opgenomen Palestijn (de wortel) en tegelijkertijd er wat druk (sancties, tweede Suezkanaal, wegnemen ontwikkelingshulp) op die buurlanden wordt gezet om hun moslimbroeders op te nemen (de stok) dan is dat een volstrekt normale onderhandelingstaktiek.

De Palestijnen zijn niet door "ze" het mes op de keel gezet. De bewoners van Gaza hebben zelf in 2005 op de terreurorganisatie Hamas gestemd om hun Gazastrook te besturen. En de Gazanen hebben er een puinhoop.van gemaakt, inclusief de Pogrom van 7 oktober. Ja, en toen hebben "ze" de agressor een kopje kleiner gemaakt. Omsat de.agressor vanuit moskeeën, UN- gebouwen, scholen en ziekenhuizen opereerde werden al.deze.civiele.doelen volgens staand oorlogsrecht gewoon militaire doelen die door "ze" geëlimineerd zijn. Tja, en dan lag er nog 700.kilometer tunnel onder dat strookje grond. 700 kilometer tunnel betekent gewoon dat als je van Noord naar Zuid gaat er om de 500 meter over de volledige lengte van de Gazastrook een tunnel lag. En al die "onschuldige" Palestijnen wisten daar natuurlijk helemaal niets van.

De Palestijnen zijn niet door "ze" het mes op de keel gezet maar door hun eigen terreurorganisatie Hamas.
Felix

Bericht door Felix »

In de optiek van veel Palestijnen is Israel de terroristische organisatie die hun vaderen vanaf in 1948 uit hun land verdreef. (Over Pogroms gesproken).

Jouw redeneringen volgend kun je ook de israeliërs naar een ander land transporteren, bv., de USA .

Met wat er nu gebeurt wordt het steeds interessanter om te onderzoeken waarom Israel de aanvallen van oktober 2003 niet heeft zien aankomen. Het zou eventuele twijfels kunnen wegnemen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: za feb 08, 2025 18:41 Jouw redenaties volgend kun je ook de israeliërs naar een ander land transporteren, bv., de USA .
Ja, dat kan. Is dat niet wat er al vele malen in de geschiedenis is gebeurd.

Uit eigen ervaring, ik woonde naast een Ambonkamp, heeft de Nederlandse regering dit gedaan met de Zuid-Molukkers.

Daarna kwam er een grote volksverhuizing van Surinamers in de jaren 70.

En ik kan me ook nog levendig herinneren dat mijn werkgevers destijds honderden blanken die in dienst waren voor die bedrijven uit Zuid-Afrika hebben gerepatrieerd, nou ja, het was geen repratiering natuurlijk, maar gewoon een vlucht voor het moorddadige regime van de ANC. Dat deden overigens alle grote Merikaanse en Britse bedrijven..

En we kunnen natuurlijk Nederland zelf niet vergeten die grote groepen "ongewenste" naar Brazilië met een zak geld heeft gestuurd. Mari Smits heeft daar uitgebreid over gepubliceerd.

En de Joden zelf zijn voor het grootste gedeelte na de Balfour declaratie in 1917 naar Israël getrokken. Na de Tweede Wereldoorlog toen de staat Israël in1948 werd opgericht zijn honderduizenden Joden uit de hele wereld naar Israël vertrokken, overigens zonder die ruime vergoeding en volledig berooid, vele hadden niets meer nadat ze de concentratiekampen hadden overleefd.

Het lijkt nu de beurt te zijn voor de Palestijnen.
Felix

Bericht door Felix »

Het lijkt nu de beurt te zijn voor de Palestijnen.
Dat gaat niet gebeuren, je schat het niet goed in.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Ze hebben er verrassend niet zo'n zin in. En beschuldigingen Trump van liegen ook niet echt verrassend:

https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 025-02-09/

https://www.middleeasteye.net/news/saud ... udi-arabia
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Waarom zouden Egypte en Jordanië die "vriendelijke" en "onschuldige" Palestijnen toch niet willen opnemen.

Zouden de regeringen van die landen eigenlijk ook niet hopen dat Amerika en Israël een 40 tal MOABs op Gaza laten neerdalen?

https://www.volkskrant.nl/buitenland/jo ... ~bcd3c534/
Plaats reactie