Progresso schreef:Als ik in dat "concentratiekamp" zou zitten en ik zou voor mijn gezin twee of drie ton op mijn bankrekening bijgeschreven krijgen en kunnen verhuizen naar het prachtige Jordanië of naar een omgeving in Egypte waar jaarlijks tienduizenden toeristen komen genieten van zon, zee en strand dan zou ik die keus binnen vijf minuten hebben gemaakt.
Veel van de Palestijen misschien ook wel. Hebben alleen net als jij geen bankgarantie. En zijn niet welkom in Egypte en Jordanië. En zelfs als ze de mogelijkheid hebben om de Palestijen volledig te kunnen screenen en de beste te kunnen kiezen zullen deze landen het nog niet doen. In het eveneens eens prachtige Libanon kunnen ze live kijken naar de verwoesting die recent aangericht is en in het verleden door de buurman. Die eerst tijdelijk zijn onderdanen daar gedropt heeft en nooit meer opgehaald.
Progresso schreef:
Het Peace en Prosperity plan van Trump is bijna 10 jaar oud. Dat was het staande beleid van de VS, ook onder Biden.
Jij, Biden en Trump waren het die 10 dagen geleden vol trots melden dat dit de goede basis was om en de situatie op te lossen en de gijzelaars vrij te krijgen. En als ik een Palestijn zou zijn en zie wat er in 10 dagen hierin veranderd is, zou ik wel meer eisen als een bankgarantie voordat ik met een gerust hart, in deze geweldige deal zou stappen.
Ik hoor zelfs dat ambtenaren die het geweldige aanbod om hun baan vrijwillig op te geven. Bang zijn om die te nemen omdat ze denken hun beloofde geld niet te krijgen. Waar in een democratie, waar de president meermaals de regeling uit de doeken doet op tv, toch te verwachten valt dat dit rechtsgeldend en bindend zou moeten zijn. Maar ze wijzen dan op de situatie bij X waar ook nog steeds mensen zijn die op een zelfde soort bod zijn ingegaan. En nu via de rechter hun geld hopen af te dwingen. En of ze daar een punt hebben weet ik niet, niet zo gevolgd. Maar dat de regering Trump een vertrouwensprobleem hebben lijkt me wel duidelijk.
En zolang je een hele bevolkingsgroep uit een bepaald gebied zet. Valt dit gewoon onder etnische zuiveringen. En dit is duidelijk beschreven in internationaal recht onder genocide. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de Amerikaanse overheid continu probeert de woorden van de president te nuanceren.
En het is best begrijpelijk dat dit als een laatste redmiddel wordt gezien. Maar erken het dan gewoon i.p.v. eromheen te draaien. En probeer afspraken te maken met de internationale gemeenschap, de Palestijen, en de eventueel betrokken buurlanden. Zodat dit ook werkelijk tot een aanvaardbare oplossing komt voor de meerderheid van de betrokkenen. Maar daar zijn Trump en Netanyahu niet van. Dus zal de onvrede en onveiligheid alleen maar groeien de komende tijd vrees ik.