Trump en Brazilië

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Contacteer:

Re: Trump en Brazilië

Bericht door Progresso »

Na Van der Leugens kwam J.D. Vance.

Ik zou er even naar luisteren.

https://www.youtube.com/live/pCOsgfINdK ... Qa2fmnK-1x
Felix

Bericht door Felix »

Dit snotjong spreekt over een dreiging van binnenuit de EU. Vergeet hij misschien de massale zich herhalende schietpartijen in de VS? Moet de wereld ineens luisteren naar dit kereltje dat nog groen is achter de oren en geen enkel verstand van veiligheidsbeleid heeft?
Ajax

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: vr feb 14, 2025 18:45Dan kun je beter helemaal je verlies nemen daar, en je terug trekken op eigen grondgebied.
Ja en als dat nou 2 jaar geleden was bedacht dan hadden we behoorlijk wat onnodige slachtoffers kunnen voorkomen. (Er lag een vredesplan zoals we weten, maar daar wilde de EU niet aan).

Ben benieuwd wie de verantwoordelijkheid gaat nemen voor al deze gesneuvelde jonge mannen.
Ajax

Bericht door Ajax »

Felix schreef: vr feb 14, 2025 20:41Dit snotjong spreekt over een dreiging van binnenuit de EU. Vergeet hij misschien de massale zich herhalende schietpartijen in de VS? Moet de wereld ineens luisteren naar dit kereltje dat nog groen is achter de oren en geen enkel verstand van veiligheidsbeleid heeft?
Felix, volgens mij ging het niet eens om veiligheidsbeleid. Hij veegt gewoon de vloer aan met de EU en de democratie daar. En dat men daar niet van gediend is lijkt me duidelijk. Hij geeft vrij hard en stellig aan wat er mis is, maar daar gaat niet naar geluisterd worden, want we weten het allemaal beter in de EU.

Duidelijkste illustratie was zijn verhaal over de lableak en het feit dat informatie daarover moedwillig door zijn vorige overheid onderdrukt werd op de grote sociale media platforms. Tja er zijn mensen op dit forum die het daar al jaren over hebben, maar de zaal daar in München en nog steeds een grote meerderheid in de EU snapt niet een waar dat snotjong het over heeft.

In de VS heeft men wél voortschrijdend inzicht en is men er blijkbaar al lang uit over de lableak.
Felix

Bericht door Felix »

want we weten het allemaal beter in de EU.
En dat is zeker ook zo!

De lableak blijft van secundair of tertiar belang!
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: za feb 15, 2025 00:26 want we weten het allemaal beter in de EU.
En dat is zeker ook zo!
Volgens de kiezers niet dus. Over een paar weken verkiezingen in Duitsland en het zal mij niet verbazen als de AfD de grootste partij wordt.
Felix

Bericht door Felix »

Volgens de kiezers niet dus. Over een paar weken verkiezingen in Duitsland en het zal mij niet verbazen als de AfD de grootste partij wordt.
Mij ook niet maar dat is dan, vermoed ik, niet omdat ze zó voor trumpachtige gedachten zijn, het komt m.i. vooral door het vluchtelingenprobleem (dat is daar overigens ander soort problematiek dan in de VS) en niet zózeer door verdere ultrarechtse gedachten. Maar, ik weet het, helaas pleegt de geschiedenis zich nogal eens te herhalen.
Ajax

Bericht door Ajax »

Felix schreef: za feb 15, 2025 00:26En dat is zeker ook zo!
En ze waren dus "not amused" daar in de zaal :)

Maar dat een snotneus ze hier even de waarheid kwam vertellen was hilarisch. Ze hadden niet eens in de gaten dat dit dezelfde VS is waar ze de afgelopen jaren achteraan hebben gelopen (en die hun Nordstream hebben opgeblazen)! De wereld is totaal veranderd, maar in Duitsland blijven ze apathisch kijken hoe hun industrie instort en de AfD van Pro en Musk wel eens heel groot kan gaan worden.

Het is een kwestie van tijd dat er wordt ingezien dat de VS nog steeds een grootmacht is en voorlopig nog wel even blijft. En als de EU deze machtige bondgenoot wil behouden zullen ze ook veel meer die recentelijk ingezette rechtse lijn in beleid moeten gaan volgen.
Felix

Bericht door Felix »

Het is een kwestie van tijd dat er wordt ingezien dat de VS nog steeds een grootmacht is en voorlopig nog wel even blijft.
De VS is een tanende grootmacht die momenteel zijn eindfase in lijkt te gaan. Ik, en velen met mij, ben van mening dat de EU - waar ik ook niet altijd voor ben - juist andere kanten op moet gaan kijken in plaats van naar de VS. China is bv. dé grootmacht die zich aanmeldt, niet de VS.
Felix

Bericht door Felix »

Maar dat een snotneus ze hier even de waarheid kwam vertellen was hilarisch.
Maar bv. leve de censuur die nu door de VS in praktijk wordt gebracht!

https://www.nu.nl/media/6346004/ap-niet ... rijft.html
quasimodo

Bericht door quasimodo »

onnodige slachtoffers kunnen voorkomen.
Volgens mij was de gehele opzet van de oorlog om de Russen een zo'n hoog mogelijke prijs te laten betalen voor het oorlog voeren met een soeverein land. Zonder dat er een directe confrontatie was met de NAVO troepen. Om hiermee te laten zien dat Europa een sterke tegenstander was die je beter met rust laat.
Ben benieuwd wie de verantwoordelijkheid gaat nemen voor al deze gesneuvelde jonge mannen
Putin heeft vele naar het front gestuurd voornamelijk uit in zijn ogen minder belangrijke regio's die hij onbelangrijk vindt. En legt dus niets uit. Zelensky had en heeft nog steeds de steun van zijn bevolking, en die zijn blij voor de steun om hun de kans te geven om zich te verdedigen. Dus daar vragen ze geen uitleg. Dus ik weet niet waar jij benieuwd naar bent?

En van het begin af aan waren de rechts extreme partijen binnen Europa, op die in Oekraïne en hun buurlanden na die ook heel bang zijn hun land te verliezen, de zwakke schakel in deze ambitie. Daar komt na de verkiezingen de VS bij.

En als in Oekraïne het niet meer haalbaar blijkt. Wat nog moet blijken, je kan namelijk nog steeds wapens leveren aan Zelensky zolang die bereid is zijn land te verdedigen. Dan zul je zelf de grenzen moeten gaan verdedigen en je moeten voorbereiden op een eventuele inval door er verdedigingswerken te bouwen en bemannen. Ik zou dan bijvoorbeeld bij een notoire dwarsliggen als Hongarije meteen van die gelegenheid gebruik maken de verdedigen aan een andere beter verdedigbare buitengrens te leggen. En de soldaten te legeren in bijvoorbeeld Oostenrijk.
en het zal mij niet verbazen als de AfD de grootste partij wordt.
Het zou mij verbazen als dit gebeurt. Ze zullen best heel groot worden. En heel misschien wel net zoals in andere landen mee de regering gaan vormen. Al acht ik die kans in Duitsland ook niet zo groot. De Russen proberen al jaren deze de stabiliserende partijen te helpen. En nu ze ook openlijk de steun krijgen van Trump en zijn musketiers laten ze steeds meer van zichzelf zien. Iets waar de AFD al jaren een probleem mee heeft. Waar Meloni en Le Pen zich wat gematigder opstellen en wel meer succesvol zijn.

Ik zie nu ook dat er hele groepen mensen zich weer achter hun oren krabben, die best bereid waren om voor asiel problemen de samenwerking op te zoeken. En juist kiezen voor de alternatieven op rechts en midden, die ook deze standpunten inmiddels laten horen. Je zou eens naar de Nederlandse peilingen moeten kijken. De coalitie verliest zetels. En die gaan niet naar links. Dat duidt erop dat ze nog steeds dezelfde richting op willen, maar niet tevreden zijn met de uitvoering hiervan. En bijvoorbeeld Wilders die een hele groei heeft doorgemaakt met zijn intenties om echt iets te gaan betekenen, en andere binnen de coalitie de schuld te geven dat dit niet echt succesvol verloopt, nu ook gaat zakken nu de mensen zien wat er in de VS gebeurt. Ik denk dat ook het AFD eerder last gaat krijgen van wat er in de VS en als gevolg in Oekraïne gebeurt, dan dat dit ze gaat helpen. En ze stonden er best succesvol voor in de peilingen die ik gezien heb.
Ajax

Bericht door Ajax »

Ben het wel met je (edit: je = Felix) eens dat de EU misschien een andere richting moet gaan, maar dat is gewoon niet mogelijk. Ook mee eens dat de VS zijn eindfase lijkt in te gaan, maar merk op dat dat gerust nog 50 jaar kan duren. Het lijkt me vrijwel zeker dat we niet gaan kiezen voor die rare Chinezen, mede omdat we Rusland als absolute vijand zijn gaan zien. Dus daarmee is toenadering tot de bRiCs niet waarschijnlijk. Dus met een grote boog en met veel tegenzin wordt volgens mij die draai uiteindelijk toch gemaakt (waarmee we overigens ook gewoon in de NAVO blijven, dus zo gek is dat niet). Maar dat belooft in dat geval wél wat voor de nabije toekomst (wat we gaan we doen met al die "linkse hobbies?).
Felix schreef: za feb 15, 2025 12:55Maar bv. leve de censuur die nu door de VS in praktijk wordt gebracht!
De laatste weken zien we dit steeds vaker voor bij komen. Veel protest in de VS vanwege een gevaarlijk ontwikkeling dat hooggeplaatste personen teveel macht krijgen en zich toegang verschaffen tot de gegevens van onschuldige inwoners.

Maar daar zijn we blij mee :) Het is goed dat hier aandacht voor komt. Alleen heb ik al deze mensen die nu hoog van de toren blazen de afgelopen jaren niet gehoord toen exact hetzelfde aan de hand was.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

hooggeplaatste personen
De discussie is dat je ze eerst hoog moet plaatsen. Met een wettelijk kader m.b.t bevoegdheden en beperkingen. En dat kan in de VS alleen door het parlement. En dat betreft het hoofd van dit schaduw departement Musk, en het departement zelf. Musk die begrijpelijk geen officiële functie wil, want dan moet je net als in Nederland je zakelijke belangen gaan scheiden van je politieke verantwoordelijkheid. En je bent aansprakelijk voor je functioneren. En het departement zelf kan nu doen waar het zin in heeft, zolang de president het toelaat. Zonder de beperkingen van hun mandaat zoals normaal is. Waardoor je nu al ziet dat de rechter beslissingen gaat terugdraaien.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Chef van USDA verteld op fox news dat het eigenlijk de schuld is van Biden en de Chinezen. Dat Amerika zorgt dat de wereld kan eten, wat raar is als zelfs de eigen schappen niet goedkoop gevuld kunnen worden? En dat ze de bezuinigingen en ontslagen van Trump zijn team verwelkomt. En dat de geweldige president Trump er een prioriteit van heeft gemaakt de eieren crisis zo vlug mogelijk op te lossen.

https://www.foxbusiness.com/video/6368858607112

Ondertussen klagen de boeren dat er geen rapporten meer uitkomen over de vogel griep. En dat ze geen contact meer kunnen krijgen met USDA.

https://www.reuters.com/world/us/us-bir ... 025-02-14/

Gelukkig kunnen de consumenten en toekomstige kiezers de situatie live volgen in de supermarkt. En zal dit net zoals bij Lula effect gaan hebben op zijn populariteit.

Waar als het van Trump zijn plannen afhangt de komende tijd wel eens heel duur kan gaan worden, bij producten die de geweldige landbouw zelf niet of niet voldoende kan produceren. Zoals bijvoorbeeld Braziliaanse koffie, chocolade producten of sinaasappelsap bij hetzelfde ontbijt.

En dat kan best een boost gaan geven aan de sinasappel productie in bijvoorbeeld Californië. Maar daar zijn al veel boeren vertrokken omdat ze problemen hebben met goedkope arbeidskrachten en water. Dus dat zullen geen oude prijzen worden als het al lukt die productie te laten terugkeren.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ik zou het iets positiever bekijken.

Deze mevrouw zat net een paar uur op haar post en gaf al duidelijk aan waar de pijnpunten lagen. Heel positief is dat ze direkt de link legt met de gezondheidsminister RFK die een hele duidelijke visie heeft om Amerika weer gezond te krijgen, en goede landbouw speelt in die visie een cruciale rol.

Het grappige is dat die visie leidt tot een landbouw die niet veel afwijkt wat linkse politici in Europa willen. Minder gif, minder chloor in de kippen en minder anti-biotica.

Het betekent dat Amerikanen ook weer moeten leren koken en moeten gaan begrijpen wat ze naar binnen schrokken. Een mooie taak voor het lager onderwijs, in plaats van al die diversity onzin.

Maar het goede nieuws van hoge prijzen is dat iedere hobbyboer nu uiterst lucratief eieren kan gaan produceren. Binnen vijf maanden heb je met minimale input scharrelkippen aan de leg. Eén persoon kan met gemak een toom van 1000 scharrelkippen, houden, met de huidige prijzen $800/dag aan eieren.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: za feb 15, 2025 12:55 Maar bv. leve de censuur die nu door de VS in praktijk wordt gebracht!
Ach God, nu_punt_nl heeft het over censuur in Amerika. Het is een beetje flauw wat Trump hier doet, maar censuur?

AP kan en mag schrijven en publiceren wat ze willen. Niemand legt ze een strobreed in de weg. Ach, het privilege, want dat is het, om een plekje te hebben bij die persconferenties is verloren gegaan. Genoeg andere alternatieve media die graag die plaats innemen.

Maar zo'n nu_punt_nl en al die andere Nederlandse journalisten zouden ook eens het briefje van Jan moeten lezen..Een leuke whatabout inderdaad. Maar waarom in Nederland wel buigen voor de macht en dat allemaal okay vinden?

https://www.buttkicken.nl/2025/02/15/99 ... willempie/
quasimodo

Bericht door quasimodo »

hobbyboer nu uiterst lucratief eieren kan gaan produceren.
Er zullen als je het zo lang uit de hand laat lopen van allerhande initiatieven ontstaan om hier mee om te gaan. Van mensen die zelf eieren gaan produceren tot mensen en bedrijven die eieren gaan vervangen in hun voedsel. Dat zal de volgende tik zijn voor de kippen boeren.

En de structurele problemen van dierziekten en preventie, en ingrijpen bij al dan niet tijdelijke schaarste en gestegen prijzen zie ik voorlopig alleen maar erger worden met de plannen van Trump.

Dan zal hij zeggen dat gaan we allemaal intern produceren. Dat lijdt normaal ook tot prijsstijging wat je kan accepteren door extra werkgelegenheid. Maar als je dan ziet dat de arbeidsmarkt al overspannen is, zie ik in de landbouw in ieder geval geen noodzaak. En als je dan kijkt wie er nu veelal deze vacatures invullen, dan zet dat vooral de mensen die Trump op het vliegtuig wil zetten. En zelfs toen die er wel voldoende waren was het voor de landbouw, het al moeilijk om ze te krijgen.
Ik zou het iets positiever bekijken.
Ik zou het als Trump wat realistischer bekijken. Hij is al eens weggestuurd omdat alles duurder werdt. Waar hij dan de pech van een pandemie de schuld gaf. Net zoals Bolsonaro overigens. Dus je zal het van dichtbij ook wel gezien hebben. Dan zou ik opletten als ik een 2e kans krijg, of mijn beleid zelf hierin geen negatieve invloed op gaat hebben. Wanneer het een prioriteit van mij zou zijn. Wat hij en de voorzitter van het USDA wel kraaien. Maar ik in de praktijk nog niets van terug zie. Of zie jij wel beleidsmaatregelen die deze woorden ondersteunen? Ik zou nog minder regels, en minder bureaucratie, en minder kosten kunnen bedenken. Maar ik denk dat de kippenboeren daar nog niets positief van gezien hebben. Net zoals de mensen in de supermarkt.

Als ik Trump was zou ik er alles aan doen om voor Pasen de eieren weer betaalbaar in de schappen te hebben liggen. De meeste dingen vervagen bij vele in de herinnering als je aan het einde van je regeerperiode resultaten boekt. Deze kan wel eens lang blijven hangen.
Felix

Bericht door Felix »

Ach God, nu_punt_nl heeft het over censuur in Amerika. Het is een beetje flauw wat Trump hier doet, maar censuur?
Een belangrijk persorgaan de toegang tot persconferenties ontzeggen is wel degelijk een form van censuur!
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

quasimodo schreef: za feb 15, 2025 20:09 Als ik Trump was zou ik er alles aan doen om voor Pasen de eieren weer betaalbaar in de schappen te hebben liggen.
Wederom een mooi voorbeeld waarom de meeste Europeanen maar heel weinig kaas gegeten hebben van de Amerikaanse cultuur.

Pasen in geen officiële vrije dag in de VS. Het is een gewone werkdag. Dit jaar is het een zondag. Een tweede Paasdag bestaat er niet. In tegenstelling tot veel Europese landen is er met Pasen nauwelijks extra vraag naar eieren. En als je weleens een ontbijt of lunch in Amerika op een normale werkdag hebt genoten dan weet je dat Amerikanen op hun werk met gemak een ontbijt met vier eieren, bacon, kaas en groenten wegstouwen, het land is niet voor niets doodziek. Zo'n Paasdag op een zondag zal eerder tot minder vraag leiden.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: za feb 15, 2025 20:19 Een belangrijk persorgaan de toegang tot persconferenties ontzeggen is wel degelijk een form van censuur!
Er zijn letterlijk duizenden anderen journalisten die de positie van AP nu in willen nemen. De toegang tot de oval office en AirForce One is een privilege. Dat privilege wordt nu aan andere journalisten gegund

Het is een goede zaak dat ook wat minder bekende journalisten een kans krijgen. De communicatie wereld veranderd snel en het Witte Huis verandert mee.

Kijk, vroeger stond er ten tijde van Lubbers ook altijd een verslaggever van Teletekst. Die is er nu ook niet meer en de laatste jaren zag ik die Tom Staal van GeenStijl nog wel eens met een paar goede reportages.
Plaats reactie