Oversterfte 2020-2024 vergelijking EU landen

Plaats reactie
Ajax

Oversterfte 2020-2024 vergelijking EU landen

Bericht door Ajax »

Een interessante vergelijking van de oversterfte in een aantal Europese landen van Maurice waar een aantal opmerkelijke zaken uitspringen:

Afbeelding

(Voor de duidelijkheid: gepresenteerd door Maurice op basis van onderzoek van anderen, bron staat er bij).

Wat opvalt is dat de oversterfte in NL sinds 2020 niet afneemt, maar dus hoog blijft! Dat in alle andere landen de oversterfte wél sterk afneemt. Dat in Zweden de oversterfte sinds 2020 altijd veel lager is geweest dan in NL.

Ook wordt hier mooi duidelijk dat de cijfers in NL "anders worden gepresenteerd". Eerder is ook op dit forum de discussie geweest over de verandering van de rekenmethode. Bovenstaande tabel geeft het oversterfte % in vergelijking met de jaren voor 2020.

In NL is echter de truc toegepast (door de gerenommeerde instituten in NL) dat 2020 ineens de "gebruikelijk oversterfte" is geworden. En dan is er in de jaren daarna geen noemenswaardige oversterfte, zoals we zien in de reguliere media. Dus daar is de oversterfte 1%, -2%, -4% en 0%. Niets aan de hand dus.

Hopelijk maakt dit duidelijk waarom die oversterfte discussie maar steeds blijft terugkomen :)
borsjea

Re: Oversterfte 2020-2024 vergelijking EU landen

Bericht door borsjea »

Mischien toch eens de focus ook op andere zaken dan alleen vaccinaties richten. Pós corona kan wel.eens de oorzaak zijn.
Felix

Bericht door Felix »

Mischien toch eens de focus ook op andere zaken dan alleen vaccinaties richten.
En hoe men ook zijn best doet, het eventuele verband tussen oversterfte en vaccinaties is nog nergens bewezen. Ook niet de gevallen van het type softenon (mismaakte babies enz.) die hier weleens voorzichtig als mogelijkheid werden geïnsinueerd. Ook vinden en vonden er na vaccinatie geen stervensgolven zoals hier soms voorspeld werd.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: di mar 11, 2025 14:51 Ook vinden en vonden er na vaccinatie geen stervensgolven zoals hier soms voorspeld werd.
Die zijn er aantoonbaar (met CBS cijfers) wel. Tevens als een al jaren durende onverklaarbare oversterfte van tegen de 20%.

https://www.maurice.nl/2025/02/08/de-be ... ersterfte/
Ajax

Bericht door Ajax »

borsjea schreef: di mar 11, 2025 13:08Mischien toch eens de focus ook op andere zaken dan alleen vaccinaties richten. Pós corona kan wel.eens de oorzaak zijn.
Het gaat hier niet over vaccinaties. Het gaat over oversterfte. Er overlijden meer mensen dan gemiddeld, gebaseerd op de huidige bevolkingssamenstelling. En het gaat zelfs niet over corona. In de corona jaren 2020 en 21 was er oversterfte door het corona virus. Maar het corona virus speelt in 2024 vrijwel geen rol meer en tóch blijft de oversterfte hoog. Wat op zich al vreemd is, want na jaren van oversterfte moet er juist ondersterfte zijn (omdat het gaat om een gemiddelde).

Het blijft verbazingwekkend dat alle overduidelijk terechte kritiek altijd in de nepnieuws hoek wordt geduwd: antivaxxers.

Het echte probleem is dat men in de reguliere hoek geen onderzoek wil doen naar de oversterfte. Het blijft vreemd dat er zoveel aandacht was voor allerlei statistieken over een levensgevaarlijk virus en nu overlijden er minstens zoveel mensen en niemand heeft het er over. Apart.

Voor de volledigheid: weten jullie nou al hoeveel NL-ers in 2021 en 2022 zijn overleden?
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Ajax schreef: Voor de volledigheid: weten jullie nou al hoeveel NL-ers in 2021 en 2022 zijn overleden?
Bij het CBS kun dit toch gewoon zien.
Ajax

Bericht door Ajax »

Dat klopt, Q. Maar het gekke is dat iedereen die overtuigd was dat corona zo erg was, dat nou net niet doet. :) Blijkbaar zoek je geen gegevens op als die gegevens je geloof niet ondersteunen.

Dus:

Afbeelding

En dan is natuurlijk de vraag: is dat veel? Hoeveel mensen overlijden er normaal gesproken in een jaar?

Waarom hebben zo veel mensen nog steeds het idee dat er zo vreselijk veel meer mensen zijn overleden door corona? Als ik de afgelopen jaren gezegd zou hebben dat de IFR van corona vergelijkbaar is met die van de griep, dan was dat nepnieuws.

En nu zien we de CBS cijfers.

Niemand die reageert. Het wachten is blijkbaar op het vallen van dat kwartje en dat 1 regulier media kanaal het nieuws brengt wat al zo lang bekend is. En dan vallen alle reguliere media kanalen over elkaar heen. En dan gaan ineens ook allemaal kwartjes op andere onderwerpen vallen :)
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Ajax schreef: wo mar 12, 2025 21:40 Als ik de afgelopen jaren gezegd zou hebben dat de IFR van corona vergelijkbaar is met die van de griep, dan was dat nepnieuws.
ja, dat mocht je niet zeggen. Zelfs als je gewoon met keiharde wetenschappelijke data kwam. De lableaktheorie was ook complotdenken.

Maar ja, er staat nog één wankel bastion. De mRNA therapie heeft veel doden gespaard. Dat zou kunnen, maar tegelijkertijd moet dan de vraag beantwoord worden waar dan die rare oversterfte vandaan komt.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

80 meer overlijdens bij jongens en jonge mannen in Nederland dan verwacht

Hoog gerekend naar Brazilië zou het gaan om 800 jonge mensen die eerder dan verwacht zijn overleden.
20250312_194451.jpg
Felix

Bericht door Felix »

80 meer overlijdens bij jongens en jonge mannen in Nederland dan verwacht
En? Juist de groep die de minste vaccins namen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

In Nederland kon je nergens heen zonder vaccinatiepaspoort, weet je nog. En juist die groep had de allergrootste behoefte, nadat ze in hun studeerkamertjes opgesloten waren om zo snel mogelijk weer een sociaal leven op te bouwen.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

:) Blijkbaar zoek je geen gegevens op als die gegevens je geloof niet ondersteunen.
Ik heb die gegevens al meermaals gedeeld of uit geciteerd, en ook op gereageerd wanneer bijvoorbeeld Progresso deze deelde. Er zijn over dit onderwerp al ellenlange discussies geweest zonder dat er leden van mening zijn veranderd. Maar jij wil een discussie starten en andere mensen het werk blijkbaar laten doen. Het kon nog zijn dat je niet wist waar ze stonden. Dus ik heb je gewezen waar je ze kon vinden.
Ajax

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: do mar 13, 2025 08:38Dus ik heb je gewezen waar je ze kon vinden.
Thanks Q! :)

Maar dan de volgende vraag: vindt je dat er veel mensen overleden zijn aan corona in NL? En vindt je dat nog steeds als je weet dat van die overlijdens 60% ouder was dan 80 jaar?

We hebben het hier over CBS data. Wil je geen worden in de mond leggen, maar volgens mij hebben nog steeds veel mensen het idee dat er aan corona zo veel mensen zijn overleden.

@Felix: vergeet nou even die vaccins (daar kunnen we het later over hebben :) ). Is jouw beeld dat corona zo'n ernstige ziekte was waar zo veel mensen aan zijn overleden nog steeds als je deze CBS cijfers ziet?
Felix

Bericht door Felix »

@Aj, ik interesseer me vooral voor Brazilië en ben dikwijls niet echt goed op de hoogte van wat er in Nederland speelt en dat interesseert me ook niet altijd.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Uiteraard vind ik dat er veel mensen zijn overleden aan Covid. En dat de meeste ouderen zijn doet daar voor mij niets aan af.

Dat wil niet zeggen dat ik niet vind dat je mensen die weinig te vrezen hebben, zoals nu in deze pandemie is gebleken ook ruimte moet geven al betekent dat wat meer doden. Maar ook dat je best wat mag opofferen wanneer je ziet dat dit andere helpt in een moeilijke situatie. En ook dat de overheid dit afdwingt. En vaak betekent dat maatregelen die je zelf anders zou oplossen, of die je als vervelend ervaart. Neemt niet weg dat je er in een democratie mee zult moeten dealen dat de meerderheid beslist. En dat je er gewoonlijk maar eens in de 4 jaar over kunt meebeslissen, en je regelmatig tegen het feit aanloopt dat degene die jij de beste acht om je te vertegenwoordigen anders acteert als gehoopt.

En je kan wel een discussie beginnen in hoeverre het aantal levensjaren nog maatschappelijke kosten met zich mee mogen brengen. Maar ook die wordt noodgedwongen al jaren gevoerd. En zul je wanneer je niet zelf rijk genoeg bent om het allemaal zelf te bekostigen, of wil dat het minder wordt. Je gewoon moeten dealen in hoe het in je woonland geregeld is.

En ik vind dat ze het er in Nederland nog niet zo slecht afbrengen.
Ajax

Bericht door Ajax »

quasimodo schreef: do mar 13, 2025 19:26Uiteraard vind ik dat er veel mensen zijn overleden aan Covid. En dat de meeste ouderen zijn doet daar voor mij niets aan af.
Het klopt dat er veel mensen zijn overleden aan covid. En dat er veel slachtoffers zijn gevallen in de Oekraïne oorlog. Maar wat is veel?

Het gaat pas wat zeggen als je constateert dat er elk jaar veel mensen overlijden. Veel van de mensen die overleden waren eigenlijk die mensen die anders ook wel waren overleden of anders een jaar later. De invloed van corona was helemaal niet zo groot. Vergelijk het met de Mexicaanse griep van een paar jaar eerder en je had eenzelfde beeld. Maar ik kan met niet herinneren dat we toen lockdowns hadden :)

Overigens zal het beeld in BR echt niet heel veel anders zijn, maar er zijn natuurlijk verschillen tussen beide landen.

Ik ben blij dat je de democratie nog even noemt, want inderdaad: de meerderheid wilde het zo. Maar dat is gelijk ook een reden voor enige zorg. Als de meerderheid zo makkelijk meegaat in een volkomen arbitrair verhaal dat vervolgens veel nevenschade oplevert lijkt me enige terughoudendheid wel op zijn plaats. Je kan eigenlijk in een moeite door de angst voor de oorlog er bij pakken om weer precies zo'n verhaal aan te zien komen.

Maar laten we hopen dat de meerderheid niet weer zo laks is :)
Plaats reactie