Tourisme doet het goed.
Re: Tourisme doet het goed.
Het fenomeen in Canada en Europa lijkt zich door te zetten. Ben benieuwd of Brazilië hiervan gaat profiteren:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/c ... naar-de-vs
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/c ... naar-de-vs
Toerisme naar Brazilie heeft één probleempje: de taal.
Weliswaar is Portugees de vijfde wereldtaal (?) en kunnen "latijnssprekenden" (Fransen, Italianen, Spanjaarden) het met enige moeite verstaan, anderen zoals de germaanssprekenden hebben grote moeite. Of verstaan het helemaal niet.
Aan de andere kant: veel te veel Brazilianen spreken geen woord over de (verre) grens. Er wordt wel op de middelbare scholen wat Engels gegeven maar dat is soms qua uitspraak zo beroerd dat het onverstaanbaar is.
En de cultuur is er niet naar ook. Engelse series op de TV? haast niet, en dan nagesynchroniseerd.
Een enkele keer iets Engels op straat, maar lang niet zoveel als in Europa of in de meeste gevallen heel anders uitgesproken. Een prachtig voorbeeld vond ik altijd de picapé (de grote auto met open laadbak waar amerikanen zo dol op zijn), gewoon pick-up verkeerd uitgesproken.
De koers van de Real tov de Euro is redelijk gunstig, dat zal wel aantrekken.
Eigenlijk is er nog een probleempje: de veiligheid. Dat weet iedereen, of hoort het te weten. Maar mijn ervarig is dat Nederlanders dat onderschatten, die zijn niet streetwise opgevoed en dat heb je hiet best wel nodig. Wat men ook onderschat zijn afstanden. Het is gemakkelijk op een kaart te kijken naar de afstand tussen b.v. Sao Paulo en Rio de Janeiro en dan niet beseffen dat het 800 km is, zoiets als Parijs-Amsterdam. Of Nog erger, Fortaleza naar Sao Paulo, iets van ruim 3000 km dacht ik.
Misschien ook wel meer. Toen ik na mijn eerste reis naar Brazilie terug kwam bij mijn werk in Amsterdam, meldde mijn directe chef vol trots te weten dat Brazilie wel 800 km kustlijn heeft. Hij zat er een factor 10 naast. Iedereen vroeg me ook of ik al Spaans kon spreken, in Nederland is Portugees vrijwel ongehoord. Ook al hadden we een Braziliaanse soap op de tv.
Weliswaar is Portugees de vijfde wereldtaal (?) en kunnen "latijnssprekenden" (Fransen, Italianen, Spanjaarden) het met enige moeite verstaan, anderen zoals de germaanssprekenden hebben grote moeite. Of verstaan het helemaal niet.
Aan de andere kant: veel te veel Brazilianen spreken geen woord over de (verre) grens. Er wordt wel op de middelbare scholen wat Engels gegeven maar dat is soms qua uitspraak zo beroerd dat het onverstaanbaar is.
En de cultuur is er niet naar ook. Engelse series op de TV? haast niet, en dan nagesynchroniseerd.
Een enkele keer iets Engels op straat, maar lang niet zoveel als in Europa of in de meeste gevallen heel anders uitgesproken. Een prachtig voorbeeld vond ik altijd de picapé (de grote auto met open laadbak waar amerikanen zo dol op zijn), gewoon pick-up verkeerd uitgesproken.
De koers van de Real tov de Euro is redelijk gunstig, dat zal wel aantrekken.
Eigenlijk is er nog een probleempje: de veiligheid. Dat weet iedereen, of hoort het te weten. Maar mijn ervarig is dat Nederlanders dat onderschatten, die zijn niet streetwise opgevoed en dat heb je hiet best wel nodig. Wat men ook onderschat zijn afstanden. Het is gemakkelijk op een kaart te kijken naar de afstand tussen b.v. Sao Paulo en Rio de Janeiro en dan niet beseffen dat het 800 km is, zoiets als Parijs-Amsterdam. Of Nog erger, Fortaleza naar Sao Paulo, iets van ruim 3000 km dacht ik.
Misschien ook wel meer. Toen ik na mijn eerste reis naar Brazilie terug kwam bij mijn werk in Amsterdam, meldde mijn directe chef vol trots te weten dat Brazilie wel 800 km kustlijn heeft. Hij zat er een factor 10 naast. Iedereen vroeg me ook of ik al Spaans kon spreken, in Nederland is Portugees vrijwel ongehoord. Ook al hadden we een Braziliaanse soap op de tv.
Even een tikfoutje rechtzetten:
De kortste route tussen Parijs en Amsterdam is 504,37 km volgens de routeplanner.
A distância aproximada de Rio de Janeiro para São Paulo é 416 km. E demora aproximadamente 4h 49m de Rio de Janeiro para São Paulo de carro.de afstand tussen b.v. Sao Paulo en Rio de Janeiro en dan niet beseffen dat het 800 km is
De kortste route tussen Parijs en Amsterdam is 504,37 km volgens de routeplanner.
Dat is het gevaar van dingen uit je geheugen opschrijven en niet even controleren.
En het toerisme in Brazilië blijft groeien. Zou Brazilië profiteren van de sterk dalende toerisme in de VS?
Jammer dat Embratur geen concrete herkomst cijfers produceert.
https://embratur.com.br/2025/05/27/em-q ... o-passado/
Jammer dat Embratur geen concrete herkomst cijfers produceert.
https://embratur.com.br/2025/05/27/em-q ... o-passado/
Allemaal Argentijnen die mee worden geteld als "toerist". Ook als ze net over de grens inkopen.
Ook dan zijn ze heel nuttig voor Brazilië maar je ziet ze ook heel veel in steden zoals Rio de Janeiro.Allemaal Argentijnen die mee worden geteld als "toerist". Ook als ze net over de grens inkopen.
7 miljoen buitenlandse toeristen voor heel 2025 voor heel Brazilië.
Dat zijn er drie miljoen minder dan het aantal bezoekers aan alleen al het Louvre in Parijs.
Maar prima,.hoe meer toeristen des te beter voor de Braziliaanse economie.
Dat zijn er drie miljoen minder dan het aantal bezoekers aan alleen al het Louvre in Parijs.
Maar prima,.hoe meer toeristen des te beter voor de Braziliaanse economie.
Volgens de president van Embratur ligt het aan de oorlog in Europa en de aggressieve houding van de Europeanen ten opzichte van immigranten.
Mijne lieve
Het structurele probleem van het internationale toerisme wordt hiermede onder het tapijt wordt geschoven. Als dit de analyse van het ministerie van Toerisme is dan weet je dat dit probleem nooit wordt opgelost.
Mijne lieve
De realiteit is gewoon dat door de sterke Peso en de zwakke real Argentijnen gewoon boodschappen in Brazilië komen doen en net over de grens lekker een weekendje weg gaan.president Embratur Freixo schreef:Existe uma guerra na Europa, uma tensão internacional, fatores como esses fazem com que as pessoas migrem para outros países, ainda mais quando procuram lazer, como é o caso do Brasil. A falta de receptividade de imigrantes pode afastar os turistas de um destino
Het structurele probleem van het internationale toerisme wordt hiermede onder het tapijt wordt geschoven. Als dit de analyse van het ministerie van Toerisme is dan weet je dat dit probleem nooit wordt opgelost.
Het structurele probleem van het internationale toerisme wordt hiermede onder het tapijt wordt geschoven.
???
Blijft het feit dat Argentijnen, net zoals voor Milei, om diverse redenen heel graag in Brazilië op vakantie komen. Goed voor ons!
https://g1.globo.com/politica/noticia/2 ... erno.ghtml
Het toerisme van de Argentijnen hangt volledig samen met de zwakke real en de sterke Peso.
Dat is een zeer risicovolle afhankelijkheid. Hoe dat werkt hebben we in Fortaleza al eerder mee kunnen maken. De Europese mannen kwamen met bosjes te gelijk naar de Beiramar en konden met hun destijds sterke Euro spotgoedkoop vakantie vieren.
Je maakt het toerisme volledig afhankelijk van je goedkope muntje. Je kunt beter kijken naar landen en steden als Zwitserland, Singapore, Malediven en Dubai. Niks goedkoop muntje of goedkoop toerisme. Allemaal ver weg voor de toeristen die ze aantrekken, maar wel een strategie die crisissen overleeft.
Het korte termijn "goed voor ons" blijkt vaak om middellange termijn een duur grapje door massa-werkloosheid, leegstaande hotels en langdurige reputatieschade.
Volgens mij krijg je juist minder Reaal voor een Peso of eventueel gespaarde Dollar dit jaar.Progresso schreef: Het toerisme van de Argentijnen hangt volledig samen met de zwakke real en de sterke Peso.
Ik zou even naar de Blue dollar koers kijken. Daar kreeg je aardig wat meer pesos voor je dollar.
De koopkracht van de Argentijnen is fors toegenomen. De inflatie fors dalende maar nog altijd fors hoger dan in Brazilië. Dus die komen allemaal hier lekker winkelen.
Beetje hetzelfde als Nederlanders die sigaretten, benzine en cosmetica net over de grens in Duitsland kopen.
De koopkracht van de Argentijnen is fors toegenomen. De inflatie fors dalende maar nog altijd fors hoger dan in Brazilië. Dus die komen allemaal hier lekker winkelen.
Beetje hetzelfde als Nederlanders die sigaretten, benzine en cosmetica net over de grens in Duitsland kopen.
Je maakt het toerisme volledig afhankelijk van je goedkope muntje.
De Argentijnen komen traditioneel op vakantie in Brazilië dat is niet alleen iets van de laatste tijd. Zelfs Máxima Zorreguieta vertelde in Brazilië dat ze Portugees had geleerd tijden haar vakanties in Brazilië. De stranden in het zuiden liggen doorgaans vol bakkende Argentijnen maar ook in Rio zie je ze genoeg.
Ja, en.
Nu komen ze voor hun vakantie en om boodschappen te doen. Iedere maand dat een Argentijn de grens over gaat wordt die geteld als een toerist.
En er valt nog iets op in de cijfers. Geen van de Europese landen zit in de top 5. Zelfs Portugal met minimaal 500.000 Brazilianen zit er niet bij. En zelfs een land als de VS komt niet verder als 10.000 personen per week voor heel Brazilië.
Maar ja, op papier ziet het er mooi uit.
En dat is prima! Ze komen daarnaast trouwens ook bij bossen voor shows en voetbalwedstrijden.Nu komen ze voor hun vakantie en om boodschappen te doen.
In werkelijkheid ook!Maar ja, op papier ziet het er mooi uit.
Het is prima, hoor. Maar het maakt toerisme extreem afhankelijk van de grillen van de economie van je buurland.
Milei gaat steeds meer invoerrechten schrappen en daarmee worden de meeste producten in Argentinië net zo duur of zelfs goedkoper als in Brazilië. Daar is nog een lange weg te gaan omdat Milei die invoertarieven stapsgewijs afbouwt.
Maar komen die Argentijnen dan volgend jaar ook nog?
Nou ja, als je van CopaCabano een openlucht concertzaal maakt en de overheid al die steenrijke artiesten subsidieert dan gaat het wel lukken.
Nou stelt internationaal toerisme op het geheel van alle economische activiteiten helemaal niets voor in Brazilie, maar het zou prettig zijn als je een paar van dat soort fundamenten zou hebben die in goede en slechte tijden overeind blijven.
Milei gaat steeds meer invoerrechten schrappen en daarmee worden de meeste producten in Argentinië net zo duur of zelfs goedkoper als in Brazilië. Daar is nog een lange weg te gaan omdat Milei die invoertarieven stapsgewijs afbouwt.
Maar komen die Argentijnen dan volgend jaar ook nog?
Nou ja, als je van CopaCabano een openlucht concertzaal maakt en de overheid al die steenrijke artiesten subsidieert dan gaat het wel lukken.
Nou stelt internationaal toerisme op het geheel van alle economische activiteiten helemaal niets voor in Brazilie, maar het zou prettig zijn als je een paar van dat soort fundamenten zou hebben die in goede en slechte tijden overeind blijven.
Het is prima, hoor. Maar het maakt toerisme extreem afhankelijk van de grillen van de economie van je buurland.
Het toerisme uit Argentinië is traditioneel en de Argentijnen komen al sinds vele tientallen jaren naar Brazilië, ook in hun magere tijden!