Af en toe worden er inderdaad bepaalde ladingen geweigerd en doorgaans houden die wel verband met de politiek.Ik zie al jaren tijdelijke import verboden met China.
soja export
Re: soja export
Hier weer een paar bedrijven die helemaal niets mogen leveren. Waar ik ook niet uitsluit dat het door Trump komt:Progresso schreef:Of dacht je echt dat die speldeprik van de Chinezen, die schorsing van vijf Braziliaanse sojaexporterende bedrijven helemaal niets te maken hebben met de nieuwe geopolitiek van de VS.
https://nl.investing.com/news/economy-n ... 3CH-445082"China schort soja-import van drie Amerikaanse exporteurs op en stopt houtimport"
De President van China legt het toch iets anders uit. En die doet vaak verstandig alleen maar af en toe als dit belangrijk is zijn mond open, zodat je en niet in zijn kaarten kan kijken, en dat er geen zwalkend beleid ontstaat mocht de eerste indruk niet de juiste te zijn. En in tegenstelling tot zijn Amerikaanse collega gebeurt er gewoon heel vaak wat hij zegt. Wat de laatste dan vaak succesvol aan zijn achterban probeert te verkopen als onderhandelingstactiek. Maar je net zoals bij zijn voorganger ook kunt denken aan zijn mentale capaciteiten. De symptomen van deze mentale achteruitgang is niet alleen dat je het af en toe niet meer weet, maar gaat ook nog wel eens gepaard met toenemende zelfoverschatting als je dat eerder ook al had.Progresso schreef: Nu nog een markt vinden. De Chinezen, de belangrijkste klant zit in een financiële crisis en zet alles in het werk om Trump te pleasen om zodoende te voorkomen dat hun exporten worden geraakt door een een tariefmuur. Die zullen wel wat extra sojabonen in Amerika en Argentinië (nu fors goedkoper) gaan kopen om hun goede wil te tonen.
En die Chinese president had het erover dat hij klaar was voor een handelsoorlog, en dit tot het einde gaat volhouden. Daar zal eerder ingekochte grondstoffen zoals soja wel bij helpen, om te kunnen wachten op het Braziliaanse oogst seizoen. Bovendien is er al enorm geïnvesteerd in de voorraden opbouw in de VS, die liggen zoals eerder gemeld tjokvol met Chinese en Europese goederen. En de relatie met Europa waar Trump keihard in heeft geïnvesteerd de laatste tijd. Zal ook de Chinese president geruststellen, dat hij voorlopig niet in een sandwich van vrienden terecht komt.
https://www.nu.nl/economie/6347932/cana ... or-vs.html
En ik had al gedeeld dat er een record oogst van soja in Brazilië verwacht werdt. Nu zal Lula hopen dat het klimaat blijft meewerken. Dan kan die met een geruster hart gaan slapen. In de wetenschap dat deze voor een top prijs verhandeld kan gaan worden. En ook bij de andere boerderij producten zal wel een positieve stemming ontstaan.
De importheffing van 15 procent geldt voor onder meer kip, tarwe, mais en katoen uit de Verenigde Staten. Het tarief van 10 procent geldt voor rund- en varkensvlees, groente en fruit, zuivelproducten en sojabonen.
Het nieuws over de importheffingen van China veroorzaakt vooral zorgen over de voorraad sojabonen in het land. "China zal de import uit andere landen, zoals Brazilië, opvoeren", zegt landbouwkundig onderzoeker Liu Jinlu tegen persbureau Reuters.
"Maar momenteel is het oogstseizoen en zijn de Braziliaanse sojabonen nog niet in groten getale aangekomen in China. De nieuwe tarieven zullen de toch al krappe voorraad sojabonen nog verder onder druk zetten."
China 104%, de Eu naar 25%. Het is te hopen voor de Soja boeren in de VS dat Trump voor rede vatbaar wordt in de komende onderhandelingen. Of dat ze een geitenpaadje vinden met paralelle export. Anders zullen de Braziliaanse boeren hun lul uit zijn broek lachen met de soja en vlees opbrengsten.
https://www.ad.nl/economie/volledige-li ... tAuQ%3D%3D
https://www.ad.nl/economie/volledige-li ... tAuQ%3D%3D
Niet te vroeg juichen. Allereerst gaat nu al 80% van de oogst naar China. Daar wordt heet laagwaardige eiwit soja omgezet in hoogwaardig eiwit, er worden varkens van gemaakt.
Maar ja, in een zware recessie kunnen mensen vaak geen hoogwaardige eiwitten meer kopen en gaan over naar goedkope plantaardige alternatieven of kip, zeg maar het Braziliaanse dieet van 40 jaar geleden, rijst met bonen met soms kip.
De vraag kan dus fors dalen en daarmee ook nog eens de prijs.
Maar nu China een enorme tariefmuur tegenkomen bij de Amerikanen zullen ze naarstig op zoek gaan naar alternatieven. En dan is het niet.meer dan logisch dat de bij Mercosur uitkomen. Maar ja, Lula heeft wel een muur van 35% opgebouwd voor bijvoorbeeld Chinese autos. En ook de.ellende met Shein, Shoppee en Alibaba zullen de Chinezen niet gauw vergeten. Wil Brazilië de soja blijven exporteren naar hun belangrijkste klant dan zal de tariefmuur toch afgebouwd moeten worden. Of Brazilië dat overleeft? De autobouwers lopen nu al maandenlang te piepen, de vrijhandelszone in Manaus kan de deur wel dicht doen.
China heeft de soja nodig.Wil Brazilië de soja blijven exporteren naar hun belangrijkste klant dan zal de tariefmuur toch afgebouwd moeten worden.
Niet als daar een zware economische recessie uitbreekt en de mensen geen varkensvlees meer kunnen betalen.
Bovendien zou het zo maar kunnen dat aan het einde van dit rondje blufpoker Trump zal.eisen dat China soja van Amerikaanse boeren gaat afnemen.
Bovendien zou het zo maar kunnen dat aan het einde van dit rondje blufpoker Trump zal.eisen dat China soja van Amerikaanse boeren gaat afnemen.
Niet onwaarschijnlijk dat je protserige narcistische bluffende held deze keer niet helemaal zal krijgen wat hij wil.
Volgens mij hebben die een kiesstelsel wat Trump ook ambieert, maar nog niet heeft gerealiseerd, dat ze zichzelf wat minder druk hoeven te maken over wat de kiezers vinden. Al is de president in China wat meer begaan met het lot van een groot deel van zijn bevolking in deze, als dat ik Trump momenteel zie doen ondanks die extra speelruimte. Rusland zou ook snel op de knieën gedwongen worden door economische sancties, wat ook niet echt gelukt is. Daar zit ook een leider die meent onaantastbaar te zijn door het volk.Progresso schreef:Niet als daar een zware economische recessie uitbreekt en de mensen geen varkensvlees meer kunnen betalen.
Ik geloof niet dat het mijn held is. Net zo min als Lula jouw held is.
Dat gezegd hebbende, ik zie liever een VS als dominante speler in de wereldmarkt als het communistische China. En ik besef terdege dat wat de VS in het verleden gedaan heeft allemaal ook niet zo netjes is, en dan druk ik mij nog zacht uit.
Het is een heel riskant spel wat Trump speelt, geen twijfel over. Bekijk de zaken van de positieve kant.
De wereldzeeën worden weer veiliger. En via veilige handelsroutes kan meer en goedkoper handel worden gedreven.
De druk op Rusland om de oorlog te stoppen wordt steeds groter. De prijzen van diesel en benzine die Putin nu aan de schijnheilige Lula verkoopt staan nog verder onder druk. Minder inkomsten dus. Maar ook de leveranties van Chinese wapens aan Rusland zou wel eens kunnen stoppen. Want welk belang heeft China als hun tweede exportmarkt, de EU, ook maatregelen gaat nemen..maar ja dan moet de EU zelf ook eerst eens stoppen met het kopen van gas en olie uit Rusland, stoppen met het transporteren van Russische goederen met Griekse schepen en soppen met exporteren van goederen naar Rusland via Kyzigstan.
Een ander voordeel is dat de EU nu eindelijk eens in de spiegel moet kijken. Wat heeft de EU.nu daadwerkelijk gebracht? Klopt het nog allemaal. Zijn de democratische waarden binnen de Eu nog geborgd, klopt de defensie strategie nog wel, klopt de Energiestrategie nog wel, hoe zit het met de voedselzekerheid (boeren), moet de EU de grens met Afrika nu niet eens dichtzetten.
Afijn, het is één grote wake-up call voor de hele wereld. Ik ben van mening dat het zeer belangrijk is dat die wake-up call plaats vindt.
Dat gezegd hebbende, ik zie liever een VS als dominante speler in de wereldmarkt als het communistische China. En ik besef terdege dat wat de VS in het verleden gedaan heeft allemaal ook niet zo netjes is, en dan druk ik mij nog zacht uit.
Het is een heel riskant spel wat Trump speelt, geen twijfel over. Bekijk de zaken van de positieve kant.
De wereldzeeën worden weer veiliger. En via veilige handelsroutes kan meer en goedkoper handel worden gedreven.
De druk op Rusland om de oorlog te stoppen wordt steeds groter. De prijzen van diesel en benzine die Putin nu aan de schijnheilige Lula verkoopt staan nog verder onder druk. Minder inkomsten dus. Maar ook de leveranties van Chinese wapens aan Rusland zou wel eens kunnen stoppen. Want welk belang heeft China als hun tweede exportmarkt, de EU, ook maatregelen gaat nemen..maar ja dan moet de EU zelf ook eerst eens stoppen met het kopen van gas en olie uit Rusland, stoppen met het transporteren van Russische goederen met Griekse schepen en soppen met exporteren van goederen naar Rusland via Kyzigstan.
Een ander voordeel is dat de EU nu eindelijk eens in de spiegel moet kijken. Wat heeft de EU.nu daadwerkelijk gebracht? Klopt het nog allemaal. Zijn de democratische waarden binnen de Eu nog geborgd, klopt de defensie strategie nog wel, klopt de Energiestrategie nog wel, hoe zit het met de voedselzekerheid (boeren), moet de EU de grens met Afrika nu niet eens dichtzetten.
Afijn, het is één grote wake-up call voor de hele wereld. Ik ben van mening dat het zeer belangrijk is dat die wake-up call plaats vindt.
Dat het nuttige wake up call is voor metname Europa ben ik met je eens. Maar dat dit de VS gaat helpen zie ik heel somber in. Dat zou zijn functie toch moeten bewerkstelligen. Misschien dat Trump er zelf nogal wat beter van wordt. Maar ik denk dat vele die enthousiast bij de inauguratie stonden te juichen ondertussen wel een paar keer achter hun oren hebben gekrabd.
Nou, dan is de mythe dat Trump alleen zijn rijke vriendjes bevoordeeld ook weg.
De Democraten zouden moeten staan juichen. De rijken worden armer. Dat is toch wat de Bernie Sanders en Nancy Pelosies altijd wilden?
Nu gebeurt het en is het weer niet goed?
De Democraten zouden moeten staan juichen. De rijken worden armer. Dat is toch wat de Bernie Sanders en Nancy Pelosies altijd wilden?
Nu gebeurt het en is het weer niet goed?
We staan inderdaad te juichen dat de miljardairs vele miljoenen verliezen.
Maar we staan bepaald niet te juichen als de pensioenen en sociale verzekeringen miljarden verliezen.
Of als de wereldeconomie instort.
Overigens is Elon Musk daar nu ook achter. Vandaar zijn hooglopende ruzie met de economisch adviseur van Trump: Peter Navarro.
Die is namelijk de grootste propagandist voor die tarieven, Donald Trump heeft dat niet zelf bedacht. Navarro is een econoom en heeft tal van boeken geschreven, heb ik vernomen, waar hij refereert aan een andere Havard econoom Ron Vara.
Helaas is die genius geen bestaand persoon, het is de alter ego van Navarro.
En zo zijn er dus maar twee personen die zo enthousiast zijn over de tarieven, Navarro en Trump. De rest is zich een rotje geschrokken.
Maar we staan bepaald niet te juichen als de pensioenen en sociale verzekeringen miljarden verliezen.
Of als de wereldeconomie instort.
Overigens is Elon Musk daar nu ook achter. Vandaar zijn hooglopende ruzie met de economisch adviseur van Trump: Peter Navarro.
Die is namelijk de grootste propagandist voor die tarieven, Donald Trump heeft dat niet zelf bedacht. Navarro is een econoom en heeft tal van boeken geschreven, heb ik vernomen, waar hij refereert aan een andere Havard econoom Ron Vara.
Helaas is die genius geen bestaand persoon, het is de alter ego van Navarro.
En zo zijn er dus maar twee personen die zo enthousiast zijn over de tarieven, Navarro en Trump. De rest is zich een rotje geschrokken.
Navarro en Ron Vara. Ik had van deze twee personen nog nooit gehoord. En ik volg het Amerikaanse toch redelijk op de voet. Ik vind het wel grappig gevonden van CNBC.
Het is wel grappig om te zien hoe Democraten opeens zo'n draai maken rondom die importtarieven. Ik had je immers al de video van Bernie Sanders laten zien waarin hij pleitte voor hoge importtarieven.
Ik ben zelf ook niet zo enthousiast over die importheffingen. Hopelijk zijn ze van korte duur.
Het is wel grappig om te zien hoe Democraten opeens zo'n draai maken rondom die importtarieven. Ik had je immers al de video van Bernie Sanders laten zien waarin hij pleitte voor hoge importtarieven.
Ik ben zelf ook niet zo enthousiast over die importheffingen. Hopelijk zijn ze van korte duur.
Toen die idioot van GroenLinks, Paul Rösenmöller, de aandelen van Tesla op het meest ongunstige moment verkocht omdat dat zijn persoonlijke overtuiging was heb ik je niet gehoord.
Ik heb al vele jaren niet meer gehoord van en over Rosemuller. Dat dus ook niet en eerlijk gezegd interesseert het me niet.Progresso schreef: ↑wo apr 09, 2025 19:32 Navarro en Ron Vara. Ik had van deze twee personen nog nooit gehoord. En ik volg het Amerikaanse toch redelijk op de voet. Ik vind het wel grappig gevonden van CNBC.
Toen die idioot van GroenLinks, Paul Rösenmöller, de aandelen van Tesla op het meest ongunstige moment verkocht omdat dat zijn persoonlijke overtuiging was heb ik je niet gehoord.
Dat jij niet wist van Ron Vara is waarschijnlijk omdat je Rachel Maddow niet volgt en wil geloven. Het verhaal is echter niet door haar BEDACHT. Die Navarro bestaat wel en is in de inner circle van Trump, al vele jaren. Heeft ook nog een tijde in de petoet voor hem gezeten omdat hij niet verhoord wilde of mocht worden door de senaatscommissie over 6 januari. Is nu naar ik meen minister ofzo van de handel, vandaar. En is WEL een gestudeerd econoom naar het schijnt, alleen met hele rare ideeen.
Of Bernie ooit voorstander van tarieven is of was, of dat volgens jou ergens gezegd heeft, weet IK dan weer niet. Het is evenmin interessant. Bernie Sanders zal zich vast niet meer candideren of maar een greintje kans maken op het presidentschap. Hij zet zich in voor die mensen die nu de lasten van de rampzalige Trump politiek in hun portemonnee voelen. En ageren tegen de miljardairs, met name Elon. Dat zijn de mensen die afgelopen zaterdag in miljoenen over het hele land protesteerden, ook in rode districten.
Ik moet je er NOGMAALS op wijzen dat Bernie geen democraat is, hij is onafhankelijk want veel linkser dan de meeste democraten (en democraten als Pelozie, die zelf miljonair is, zijn vergelijkbaar met de VVD in Nederland, niet vooruitstreven dus).
Overigens lijkt Elon het pleit gewonnen, de tarieven worden weer met 90 dagen uitgesteld lijkt het. En prompt stegen de beurzen en daalde de real naar een wat meer normale koers,
Die willen dat het goed gaat en ze een klein gedeelte aan belasting betalen.Progresso schreef: De Democraten zouden moeten staan juichen. De rijken worden armer. Dat is toch wat de Bernie Sanders en Nancy Pelosies altijd wilden?
Hm, dat doen ze toch.
Dit jaar waarschijnlijk niet als dit zo doorgaat. Dan zullen er genoeg aftrekposten zijn. En normaal bij lange na niet in de buurt qua percentage van het gemiddelde.