Megafraude bij INSS

Alles wat je maar kwijt wil over Brazilië.
Progresso
Contacteer:

Re: Megafraude bij INSS

Bericht door Progresso »

Dit is dus de derde megafraude waar Lula bij betrokken is. We hebben al Mensalão en Lava Jato gehad. Hoe kan je na dit schandaal nog beweren dat Lula de juiste man is om de structurele corruptie aan te pakken?

Leiderschap betekent verantwoording nemen. Dat betekent niet dat je verantwoordelijk bent, maar als er onder jouw leiding een corruptie plaats vindt ter grootte van de marktkapitalisatie van Petrobras dan is er maar één weg.

In plaats daarvan zien we dat hij een nieuwe minister benoemd die wel heel erg dicht bij het vuur zat. Dat wekt weinig vertrouwen en is gewoon een blunder van jewelste.

Nu verlies je anderhalf jaar tot de verkiezingen waarin alles weer wordt toegedekt met de mantel der liefde. Anderhalf jaar waarin de polarisatie nog verder aangewakkerd gaat worden. Een polarisatie die helemaal niets maar dan ook niets toevoegd aan de enorme problemen waarmee Brazilië mee te maken heeft.

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat er niemand in Brazilië is die met daadkracht dit schandaal bij dit ministerie tot de bodem uitzoekt. In de VS hebben ze met DOGE in 100 dagen miljarden fraudes boven water gekregen. Hoe moeilijk kan het zijn om met een team van 100 jonge enthousiaste intelligente mensen met enige ervaring in forensische accounting dit hele ministerie door te lichten?
Baiano

Bericht door Baiano »

Progresso schreef: di mei 06, 2025 17:37 Hoe kan je na dit schandaal nog beweren dat Lula de juiste man is om de structurele corruptie aan te pakken?

Hoe moeilijk kan het zijn om met een team van 100 jonge enthousiaste intelligente mensen met enige ervaring in forensische accounting dit hele ministerie door te lichten?
Ik ben het eigenlijk niet oneens, maar zie niet meteen wie deze puinhoop kan schoonmaken, buiten Lula zelf. Wat hij zou MOETEN doen: transparantie tonen, slachtoffers compenseren, en structurele corruptie aanpakken om erger te voorkomen. Als je een alternatieve naam hebt, dan verneem ik die graag.

Een team van 100 jonge enthousiaste intelligente mensen met enige ervaring in forensische accounting om het ganse ministerie door te lichten? Je zou het risico lopen dat er weer enkele golpistas bij zitten die vroeg of laat wat anders vinden om hun eigen zakken te vullen.
Felix

Bericht door Felix »

Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat e.e.a. minstens ookluikend werd toegestaan of zelfs gestimuleerd omdat vakbonden, en de PT en ook de partij van de ex- en huidige ministers komen uit vakbonden en uit Brizola-links voort, het er grondig mee oneens waren dat de jaarlijkse verplichte bijdrage van werknemers voor de vakbonden werd opgeheven en hoe ver voelen deze archaisch ideologisch gedrevenen zich vaak ook niet boven de democratie en de 'gewone' mens staan?
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Baiano schreef: di mei 06, 2025 18:26 Wat hij zou MOETEN doen: transparantie tonen, slachtoffers compenseren, en structurele corruptie aanpakken om erger te voorkomen.
Dat moet iedere leidinggevende in een dergelijke situatie doen. Eens.

Maar mijn punt is dat juist Lula de afgelopen jaren alles behalve transparant is, slachtoffers niet worden gecompenseerd en het is juist hij en en zijn partij die keer op keer betrokken zijn bij structurele corruptie.
Baiano schreef: di mei 06, 2025 18:26 Als je een alternatieve naam hebt, dan verneem ik die graag.
Nee, het is roeien met de riemen die je hebt. Het aftreden van Lula zal betekenen dat we het moeten doen met "geweldenaar" Alckmin.
Baiano schreef: di mei 06, 2025 18:26 Een team van 100 jonge enthousiaste intelligente mensen met enige ervaring in forensische accounting om het ganse ministerie door te lichten? Je zou het risico lopen dat er weer enkele golpistas bij zitten die vroeg of laat wat anders vinden om hun eigen zakken te vullen.
Dat risico loop je bij een ieder welke activiteit in Brazilië (en daarbuiten ook). Ik ben er van overtuigd dat je met een vergelijkbare opzet als met DOGE je succesvol veel van de fraude boven water kan halen. Honderd dagen lijkt me wat enthousiast voor Brazilië, maar binnen een jaar moet er veel mogelijk zijn.
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: di mei 06, 2025 17:37 Dit is dus de derde megafraude waar Lula bij betrokken is. We hebben al Mensalão en Lava Jato gehad. Hoe kan je na dit schandaal nog beweren dat Lula de juiste man is om de structurele corruptie aan te pakken?
Werd er bij de bekendmaking vd Lava Jato ook naar Temmer gewezen?
De fraudes begonnen in 2019 toen er bij de INSS diverse deuren van het slot werden gehaald en de mogelijkheden tot fraude werden vergemakkelijkt. Voorlopig lijkt het er op dat de vingers naar mensen wijzen die voor het ambtstermijn van Lula de touwtjes in handen hadden. De organisatie die zich het meest verrijkt heeft heeft nauwe banden met de man die im 2021 en 2022 de leiding over de INSS had en daarna nog een tijdje in ministerpost vervulde. De sterkste groei zat er onder Lula maar natuurlijk als je een gaatje in de dijk prikt zal het water steeds sneller vloeien. Ook zouden er al in 2021 geluiden zijn geweest, waar wellicht zelfs de toenmalig directeur ipv actie een reactie heeft op genomen om zijn eigen organisaties te laten verrijken. Ik hoop dat een mogelijke CPI/CPMI een voorrangsbehandeling krijgt. Voorlopig lijkt het er op dat men Lula en zijn team alleen kan verwijten te lang hebben gewacht met ingrijpen toen halverwege 2023 de eerste geluiden onder hem klonken. Wanner is de zaak bij de PF aangemeld, is er spraken van bewuste laksheid of heeft men hangende aan de onderzoeken vd PF niet eerder ingegrepen.
En ondanks beloftes was ook Lula´s voorganger niet in staat de corruptie structureel aan te pakken en is zijn naam en de namen van familie leden met regelmaat in het nieuws geweest met mogelijke corruptie praktijken.
borsjea

Bericht door borsjea »

Ik weet niet of het met de huidige fraude zaken te maken heeft maar om afgelopen week simpel bij de INSS een jaaropgave te downloaden had toch wat meer voeten om aarden dan een simpele login met een gov.br account.
Om verder te komen werden een vijftal vragen gesteld over het contributie en arbeidsverleden waar zelfs mijn echtgenote niet direct het antwoord van wist. Vragen wanneer de laatste contributie was, wanneer de laatste contributie onder loondienst was, of er nog steeds betaald werdt of al van een of andere uitkering werdt genoten.
Felix

Bericht door Felix »

De fraudes begonnen in 2019 toen er bij de INSS diverse deuren van het slot werden gehaald en de mogelijkheden tot fraude werden vergemakkelijkt.
Ik vermoed dat dat er daar altijd fraudes hebben plaatsgevonden ook nog vóór Temer en Dilma. Maar het blijft een feit dat ze onder Lula III een enorme vlucht hebben genomen en dat dan ook nog nadat er in 2023 al gewag van gemaakt werd!

Klachten over illegale kortingen zijn er al heel lang en als ik me niet vergis werd de ex-man van Gleisi Hofmann daar als minister van beschuldigd. Bij hem werden er gelden van door ambtenaren aangegane leningen gestolen/ingehouden. Gleisi was toen senadora maar heeft het vervolgens vanwege dit schandaal niet meer gewaagd om zich als senadora herverkiesbaar te stellen. Ze koos toen voor een kandidatuur als gedeputeerde waarvoor veel minder stemmen nodig zijn.

https://g1.globo.com/bom-dia-brasil/not ... fmann.html

https://agenciabrasil.ebc.com.br/politi ... rganizacao
Baiano

Bericht door Baiano »

Na al die jaren Brazilië (25) spijt het me om dit te moeten schrijven, maar je kan er niet omheen: Oplichterij zit in de genen van vele (teveel) Brazilianen, en dat is een pijnlijke vaststelling. Voeg daar de straffeloosheid aan toe, en het wordt wat duidelijker dat Brazilië het land van een toekomst is die wel erg ver weg ligt. Al die toestanden lijken nochtans een ver-van-mijn-bed show wanneer ik rondkijk in mijn eigen leefomgeving. Het zou dus te ver gaan om te beweren dat ze allemaal corrupt zijn. Dat is zeker niet het geval.

In de voorbije 15 jaren kende ik persoonlijk maar 1 corrupte ambtenaar die zich verrijkte via de gemeente waar hij voor werkte, met een burgemeester die dat niet alleen oogluikend toeliet, maar er zelf dapper aan mee deed (beiden waren lid van dezelfde partij, raad maar welke). Frappant vond ik altijd dat de man in kwestie er zelfs trots op was, net als een hond die zichzelf slim vindt omdat hij het worstje voor de ogen van zijn baas wist af te snoepen. Op een gegeven moment zette de echtgenote de burgemeester (die inmiddels verkozen werd als 'deputado federal') onder druk (omdat ze wist dat hij vreemd ging en dreigde dit te melden aan zijn echtgenote). Die aarzelde geen moment en schreef haar in als parlementaire raadgeefster met een maandelijkse vergoeding van R$ 7.000 (waarvan zij weer een deel afstond, een praktijk die bekend staat als 'rachadinha') . Dat waren toen 6 minimumlonen. Ook zij was er trots op, maar deed helemaal niets om die vergoeding te verrechtvaardigen. Maar goed, ik beschouw het als een geïsoleerd geval.

We zijn nu jaren later, en ik begin stilaan te twijfelen aan het begrip "geïsoleerd geval"... Anderzijds kan er geen sprake van zijn om een bepaalde ideologie of partij met de vinger aan te wijzen. Het is - helaas - een algemeen verschijnsel.
Felix

Bericht door Felix »

en het wordt wat duidelijker dat Brazilië het land van een toekomst is die wel erg ver weg ligt
Ja en nee. Bijvoorbeeld Japan en Zuid-Korea zijn zeer corrupte landen, het wordt er eigenlijk als iets normaals beschouwd dat je corrupt bent, maar toch zijn het landen met een hoge welvaart.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Tio Paulo heeft ook nog getekend voor zijn lening bij de INSS.

https://x.com/BlogPequi/status/19205949 ... sx-fg&s=19
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Volgens Lula is de megafraude de schuld van Bolsonaro. Ja, so gaat dat in Brazilië. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders. Nooit enige eigen verantwoording. En die lage mentaliteit zit diep geworteld in de Braziliaanse cultuur.

Maar ja, als het de schuld van een ander is dan zal het ook geen enkel probleem zijn om een parlementaire onderzoekscommissie daar onderzoek naar laten te doen.

Laat nou net de PT tegen zo'n onderzoek stemmen.

Zoals @Baiano al zie, zum Kotsen.
Felix

Bericht door Felix »

Laat nou net de PT tegen zo'n onderzoek stemmen.
Er zijn ook verscheidene mensen van de oppositie tegen want e.e.a. is inderdaad wel degelijk gegroeid tijdens Bolsonaro die ook nog maatregelen nam om het te vergemakkelijken, en daarna nam het heel erg toe tijdens Lula.
En die lage mentaliteit zit diep geworteld in de Braziliaanse cultuur.
Hoe zie jij je eigen mentaliteit?
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: zo mei 11, 2025 19:06 Er zijn ook verscheidene mensen van de oppositie tegen want e.e.a. is inderdaad wel degelijk gegroeid tijdens Bolsonaro die ook nog maatregelen nam om het te vergemakkelijken, en daarna nam het heel erg toe tijdens Lula.
Natuurlijk zijn er ook anderen die belang hebben dat de onderste steen niet boven komt. Maar dat is het punt niet.

Lula heeft een hele grote mond over corruptie bestrijding. En nu het er weer op aan komt stemt zijn partij keihard tegen.
Felix schreef: zo mei 11, 2025 19:06 Hoe zie jij je eigen mentaliteit?
Ik neem nog steeds alle verantwoording op voor mijn daden en schuif dat nooit af op anderen. En net zoals een ieder ander maak ik fouten in het leven. Zonder fouten wordt er namelijk niet gewerkt.

Ik denk dat het een superieure mentaliteit is ten opzichte van Brazilianen.

Prima als jij daar anders over denkt.
Felix

Bericht door Felix »

Alleen t.o.v. Brazilianen?
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Felix schreef: ma mei 12, 2025 00:29
Alleen t.o.v. Brazilianen?
Nee, ik denk dat er culturen en mensen zijn die ten opzichte van de Nederlandse mentaliteit superieur zijn. Maar ik geloof dat er niet meer veel over is van de Nederlandse cultuur. Die is grotendeels verdrongen door onder andere de immigratie.

Niet alle culturen zijn gelijk. Je hebt culturen die homo's rechtstandig van flatgebouwen gooien, die vrouwen stenigen en allerlei andere middeleeuwse opvattingen er op na houden. Objectief gezien zou ik zo'n cultuur nog lager in schatten als de Braziliaanse cultuur en bijbehorende mentaliteit.

En er zijn volkeren en culturen geweest die ondanks hun hoge beschaving toch verdwenen zijn. Genoeg voorbeelden te vinden in de antropologie.

Maar nogmaals, jij mag er anders over denken. Ik vind de reactie van Lula op dit omkoopschandaal een typisch voorbeeld van de Braziliaanse mentaliteit zoals je die ook dagelijks op straat tegenkomt. Het is altijd de schuld van iets of iemand anders. wellicht vind jij het als halve Braziliaan een goede mentaliteit en dat zou mij ook niets verbazen.
Felix

Bericht door Felix »

Het is altijd de schuld van iets of iemand anders.
Het is niet altijd de schuld van iemand anders, soms is het inderdaad wél de schuld van iemand anders maar ook in dat geval sta jij dikwijls klaar met je oppervlakkige kretologie.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

De fraude is zo extreem overduidelijk dat Lula nu besloten heeft om de slachtoffers direkt te gaan compenseren.

Maar ja, met welk geld dan?

Zoals het er nu naar uitziet met geld wat er niet is. Dat betekent dat de staatsschuld fors gaat oplopen. RS10 miljard is het zeker maar het kan zomaar het tienvoudige worden.
Waarom dit geld niet per direkt wordt teruggevorderd bij de betrokken vakbonden blijft voor mij een raadsel.

https://www.cnnbrasil.com.br/economia/f ... alendario/
Felix

Bericht door Felix »

Waarom dit geld niet per direkt wordt teruggevorderd bij de betrokken vakbonden blijft voor mij een raadsel.
Omdat je dan toch eerder moet nagaan wie wat waar en hoe precies. Het gaat overigens niet uitsluitend om vakbonden er zitten ook ziekteverzekeringen, 'recreatieclubs' and what not bij. Ook zijn er individuelen die een deel hebben gestolen en er is daarbij ook nog sprake van een aantal fictieve instanties waar je misschien niets van terug kunt vorderen.

Ik vermoed ook dat je dingen alleen maar via de rechter terug kunt vorderen. En hoeveel mensen die wel vrijwillig bijdroegen - want die heb je ook - gaan er nu zeggen dat het niet vrijwillig was?
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Een eerste actie kan zijn om daar waar het overduidelijk is dat er fraude is gepleegd direkt beslag te laten leggen op de rekeningen. Daarmee voorkom je dat het geld verder afvloeit.

Een tweede stap kan zijn dat Lula een beroep doet op zijn vakbonden om vrijwillig de frauduleuze gelden terug te storten. Met een beetje druk met mogelijke strafrechtelijke vervolging van betrokkenen doet meestal wonderen.

Dat zijn zaken die je op korte termijn kunt realiseren.

En daarna volgt de rechtsgang.

In ieder geval komen er weer een paar miljard aan staatsschuld bij.
borsjea

Bericht door borsjea »

Er werdt al eerder in de media gerapporteerd dat van diverse organisaties die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt dat de rekeningen zijn geblokkeerd.
De verzekerde hoeft via de app alleen maar aan te geven dat hij de kortingen niet herkend waarna de organisatie die de kortingen int 14 dagen de tijd heeft met bewijs te komen of de boel terug te storten naar de INSS, doet men dat niet dan komt de AGU in actie.
Er zal een grote groep mensen zijn die dat niet zelfstandig kunnen doen en wellicht zelfs een gang naar de INSS zelf lastig zijn. Er zal dus ook extra capaciteit moeten komen en niet alleen op de INSS locaties maar ook mobiele locaties die naar de kleinere plaatsen, wijken of zelf mensen thuis gaat
Plaats reactie