Biden de volgende president
Re: Biden de volgende president
Dat vind ik knap. Hoe wist jij dat?
Grappig. Die heb ik niet meer.
Afijn. De EU komt met deze handelsdeal van de VS en het VK dus nog verder geïsoleerd te staan.
Ik zie India nog wel uit die rare constructie BRICs stappen. En Rusland zou wel een een heel belangrijke partner van de VS kunnen worden.
Ja, dan hou je Brazilië en China over. Die kunnen dan samen met Venezuela, Cuba, Chili en andere communistische landen lekker samen optrekken zonder dat ze een heel groot gevaar worden voor de de hegemonie van de VS.
En ach, bejaardenhuis EU. Een zwaar krimpende bevolking, geen democratie, geen eenheidsmunt, geen leger, geen goedkope energie, geen zelfvoorziening in voedsel, geen werkende grenzen. Ik voorzie zware tijden voor de EU.
Ik zie India nog wel uit die rare constructie BRICs stappen. En Rusland zou wel een een heel belangrijke partner van de VS kunnen worden.
Ja, dan hou je Brazilië en China over. Die kunnen dan samen met Venezuela, Cuba, Chili en andere communistische landen lekker samen optrekken zonder dat ze een heel groot gevaar worden voor de de hegemonie van de VS.
En ach, bejaardenhuis EU. Een zwaar krimpende bevolking, geen democratie, geen eenheidsmunt, geen leger, geen goedkope energie, geen zelfvoorziening in voedsel, geen werkende grenzen. Ik voorzie zware tijden voor de EU.
Och, inmiddels zijn er overal ontwikkelingen. Alleen de "gevestigde orde" houdt nog steeds vast aan het oude verhaal, gesteund door de reguliere media die de feiten die jij hier noemt niet aan de kaak stelt.
En de wake up call van bijvoorbeeld Vance aan het adres van de EU lijkt genegeerd, maar er zijn wel degelijk instanties die deze ontwikkeling zien. Jij kent ongetwijfeld van die alternatieve media, die goed onderbouwd een andere werkelijkheid schetsen. Zo is daar ON, "gewoon" reguliere media, maar als je dat kijkt op de NPO is het echt een schok als je alleen de reguliere media kent.
Anyway, een van de kanten aan deze ontwikkeling die ik heel eigenaardig vind is deze:
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... gle.com%2F
Dit paywall bericht is overigens uit de reguliere media. Maar is desondanks opmerkelijk.
Wij (Gen X) hebben dit in grote meerderheid losgelaten en zijn gaan geloven in de wetenschap en evolutie theorie. Maar de jongere generatie gaat weer terug naar oude religie. Het moet niet gekker worden (maar het is ook wel weer een logische ontwikkeling).
De jongere generatie in NL stemt ook veel meer PVV (en zelfs FvD), dus een duidelijke breuk met het verleden. Als de gevolgen van het oude beleid gevoeld gaan worden (vergrijzing, teruglopende economie, werkloosheid, niet meer kunnen bekostigen van de sociale voorzieningen) zal de EU waarschijnlijk gaan bijdraaien en gewoon weer aansluiten bij de VS.
Communistische toestanden in de VS:
Trump kondigt prijsmaatregelen aan voor medicijnen. Nou, ik denk dat de Democraten nu eens zullen juichen voor deze maatregel. Medicijnen zijn extreem duur in de VS. Volgens Trump gebeurt dat omdat de pillenboeren de VS gebruiken als melkkoe voor hun R&D.
Medicijnen mogen vanaf morgen niet duurder zijn dan in het goedkoopste land ter wereld. Nou, dat wordt feest.
Trump kondigt prijsmaatregelen aan voor medicijnen. Nou, ik denk dat de Democraten nu eens zullen juichen voor deze maatregel. Medicijnen zijn extreem duur in de VS. Volgens Trump gebeurt dat omdat de pillenboeren de VS gebruiken als melkkoe voor hun R&D.
Medicijnen mogen vanaf morgen niet duurder zijn dan in het goedkoopste land ter wereld. Nou, dat wordt feest.
Ik snap alleen niet hoe hij dat voor elkaar kan krijgen en hoe hij daar de macht toe heeft. Bovendien, is de VS niet het land van het kapitalisme waarin iedereen zelf zijn prijzen bepaald?Trump kondigt prijsmaatregelen aan voor medicijnen. Nou, ik denk dat de Democraten nu eens zullen juichen voor deze maatregel.
Het doet mij een beetje denken aan prijsvoorschrijvende maatregelen in Brazilië in het verleden die allemaal jammerlijk mislukten.
Executive order, ofwel presidentieel decreet.
Ja, alleen de lobbycratie heeft zo extreem veel macht in het Amerikaanse congres verworven dat er van vrije concurrentie geen sprake meer is. Vandaar dat medicijn kosten, maar ook de ziekenhuiskosten absurd hoog zijn in de VS.
Of een prijsmaatregel de juiste maatregel is waag ik te betwijfelen. Meestal werkt het niet. Ik zou eerder aan de onderliggende oorzaken gaan werken. Denk aan de bespottelijke patent wetgeving, maar er zijn nog veel meer oorzaken te vinden.
Zolang de Pharma industrie meer aan reclame en lobbyuitgeeft dan aan R&D lijkt het mij dat er iets fundamenteels moet veranderen.
Dat begrijp ik maar waar zijn de grenzen hieraan? Zelfs zijn 'eigen' congres lijkt buitenspel te zijn gezet of mag het later alleen maar goedkeuren.Executive order, ofwel presidentieel decreet.
Felix schreef: ↑ma mei 12, 2025 11:29
Bovendien, is de VS niet het land van het kapitalisme waarin iedereen zelf zijn prijzen bepaald?Ja, alleen de lobbycratie heeft zo extreem veel macht in het Amerikaanse congres verworven dat er van vrije concurrentie geen sprake meer is. Vandaar dat medicijn kosten, maar ook de ziekenhuiskosten absurd hoog zijn in de VS
De industrie kan natuurlijk ook veel gaan traineren, bv. met bevoorrading alleen al. Aan patenten zou je inderdaad een limiet kunnen stellen maar tot op heden gebeurt dat niet, zelfs in de praktijk niet in noodsituaties.Of een prijsmaatregel de juiste maatregel is waag ik te betwijfelen. Meestal werkt het niet. Ik zou eerder aan de onderliggende oorzaken gaan werken. Denk aan de bespottelijke patent wetgeving, maar er zijn nog veel meer oorzaken te vinden.
Ik zou de Pharma Industrie niet te snel willen beschuldigen. Zij zijn een industrie en hun 'opdracht' is zo veel mogelijk verdienen. Ik wijs liever naar de wetgever die dat allemaal toestaat. En ja, het ontwikkelingen van medicijnen is ontzettend duur en er mislukt daarbij ook nog behoorlijk veel terwijl er dan al een heel en kostbaar traject aan is voorafgegaan. Dat aspect moet ook erkend worden. (Mislukte medicijnen veranderen niet zelden in drugs, bv. LSD, Extasy en andere). Trump zou ook speciaal de farmaceutische onderzoeken in universiteiten kunnen gaan steunen en daardoor medezeggenschap over de producten gaan krijgen.Zolang de Pharma industrie meer aan reclame en lobbyuitgeeft dan aan R&D lijkt het mij dat er iets fundamenteels moet veranderen.
Het is me verder niet bekend of er veel belasting op medicijnen geheven wordt daar.
Wat me wel bekend is, is dat je in de VS behoorlijk de klos kunt zijn als je ziek bent er zijn mensen die hun hele hebben en houwen kwijt raken aan een behandeling.
De macht van de president gaat heel ver in de VS. Uiteindelijk is het de rechter die het aan de grondwet kan toetsen.
Dat het congres, de controlerende macht, buiten spel wordt gezet is maar goed ook. Twintig jaar lang hebben de pillendraaiers zoveel parlementariërs omgekocht (lobbyen noemen zet het) dat ze megawinsten in de VS konden maken.
Het spel is over.
De pillendraaiers hebben nu 30 dagen de tijd om hun prijzen aan te passen. In de VS moeten de prijzen komen te liggen op het niveau van de laagste prijs die de fabrikant in één van de andere landen in de Westerse wereld berekenen.
Trump zegt gewoon tegen die pharmaboeren dat ze hun verlies van inkomsten uit de VS maar moeten compenseren met hogere prijzen in andere landen.
The administration has given pharmaceutical companies 30 days to begin implementation.
If they don't comply voluntarily, Trump will use America's massive trade leverage to ensure compliance.
And he'll add tariffs to countries that don't pay their fair share.
Moet je wel kijken of het werkt. Ik kan me voorstellen dat er schaarste gaat optreden of dat men het misschien niet meer lonend vindt om bepaalde medicijnen in de VS op de markt te brengen of te laten blijven. Of moeten we weer wachten tot hij terugkrabbelt (gedeeltelijk) hetgeen bij zijn tactiek lijkt te horen. Hier in Brazilië, een heel ander land natuurlijk, is prijsbepaling nooit gelukt.Trump zegt gewoon tegen die pharmaboeren dat ze hun verlies van inkomsten uit de VS maar moeten compenseren met hogere prijzen in andere landen.
Dat zie ik met iedereen maar of het nou zo'n goed idee is? Het gaat m.i. wel heel erg ver!De macht van de president gaat heel ver in de VS.
In Nederland zijn ze al jaren althans met de mond bezig om hetzelfde beleid te voeren. Wat dan weer niet strookt om bijvoorbeeld Plasterk voor te stellen als president. En hoewel het nog niet wil vlotte en vaak leidt tot schrijnende situaties zie je dat ook in Europa steeds meer landen zich aansluiten bij dit beleid. Maar ook India is een lichtend voorbeeld in de strijd tegen de steeds grotere economisch deel van de economie voor big pharma. En ik juich het toe dat ook in de VS er nu een radicale beleidskeuze is aangekondigd in deze. Al zal het nog een hele zware strijd worden. Als het om gezondheid gaat krijg je vaak de publieke opinie tegen als je vanwege kosten zegt dat iets al dan niet tijdelijk niet meer vergoed kan worden uit gezamenlijke middelen. Nog afgezien van de grote verwevenheid tussen big pharma en onze beleidsmakers en gezondheids medewerkers en onderzoeksfaciliteiten in het onderwijs systeem.
Goh, en sommigen maar steeds beweren dat de man topfit was. Dat brainwashen door de traditionele media is dus erg succesvol.
https://www.ad.nl/buitenland/joe-biden- ... ~a4fb2e8a/
https://www.ad.nl/buitenland/joe-biden- ... ~a4fb2e8a/
Het doet me aan Reagan terugdenken. Natuurlijk allemaal zeer kwalijk dat Biden in deze gezondheidstoestand zijn presidentschap nog voort mocht zetten. Voor wie Trump niet als volgende president wilde was dit niet de slimste zet en dat is gebleken.
Het is gewoon extreem moeilijk om de gezondheidstoestand te beoordelen zeker voor een periode van 4 jaar. Nog gecompliceerd met de gun factor en macht die deze mensen al vergaard hebben in hun eerdere carrière. Voor bepaalde functies met zoveel macht of afhankelijk van andere mensen bij bijvoorbeeld vervoer zou je veel beter kunnen werken met een duidelijke leeftijdsdiscriminatie. En accepteren dat er dan goede mensen niet in aanmerking komen die het misschien nog wel gekund hadden. Die kunnen zich best op een andere manier nog nuttig maken zouden ze dit ambiëren.