Solar importen storten in elkaar

Plaats reactie
Progresso
Contacteer:

Solar importen storten in elkaar

Bericht door Progresso »

Mooi overzichtje.

Import van solar modules daalt met 33%. Lokale.productie (met Chinese wafers) stagneert op een zeer laag niveau.

https://www.pv-magazine.com/2025/06/06/ ... utes-open/
borsjea

Re: Solar importen storten in elkaar

Bericht door borsjea »

Begint hier ook net als elders in de wereld de markt in te zakken. Grote farms die de aantallen panelen bepalen kunnen nog nauwelijks hun energie overdag kwijt. De consumenten die voor het eigen gebruik in zonnepanelen beloven zijn grotendeels voorzien. Ik heb nu ongeveer 6 weken panelen op het dak en de eerste afrekening ontvangen. Ben in die periode door meer mensen voor gek verklaard dat ik ze me gelijk gaven. Belasting op zon wordt door vele niet begrepen. Zelfs uitspraken dat ik de investering nooit zal terug verdienen terwijl ik ze voor reken dat er geen betere investering is. De laatste energie nota zonder en de eerste met panelen heb ik op mijn mobiele telefoon staan en dat ik ruim 350 real per maand in de herfst bespaart trekt zelfs deze critici niet over de streep.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

borsjea schreef: za jun 07, 2025 16:06 De laatste energie nota zonder en de eerste met panelen heb ik op mijn mobiele telefoon staan en dat ik ruim 350 real per maand in de herfst bespaart trekt zelfs deze critici niet over de streep.
Dat komt omdat je niet goed rekent.

Stel jouw installatie komt op RS20.000. Dat geld had je op de bank kunnen zetten en dan krijg je er RS3000 per jaar voor.

Dan moet je je installatie nog netjes afschrijven, gewoon in 10 jaar. Dat is ook RS2000 per jaar.

En dan komt komt er nog onderhoud en extra verzekeringen. Een keer per jaar moeten de panelen even worden schoongemaakt, de duivennesten onder de panelen moeten worden vervangen. Je inboedel en brandverzekering gaan omhoog. Laten we het houden op RS1000 per jaar.

Dat maakt RS6000 per jaar ofwel RS500/maand.

Maar je kunt het op zijn Braziliaans doen. Niet afschrijven, geen onderhoud, geen verzekering en net doen of geld gratis is.
quasimodo

Bericht door quasimodo »

Je hebt echt wel meer informatie nodig om er een berekening op los kunnen laten. Maar bij deze rentes waar Progresso mee rekent heb je ongeveer elke 5 jaar je geld verdubbeld dan wordt het inderdaad vrijwel onmogelijk.

Maar rentes zijn flexibel en de stroomkosten worden meestal wel altijd duurder. En ik neem aan dat de herfst niet het gemiddelde is over het jaar. Dus wie weet misschien blijkt het wel een goede investering. Zonnepanelen gaan meestal wel een jaar of 30 mee. En de omvormer een jaar of 10 volgens wat ze nu zeggen. Dus je hebt in ieder geval een lange horizon om je geld terug te verdienen. En waarschijnlijk stijgt ook de waarde nog van je huis.
borsjea

Bericht door borsjea »

Een investering van 15.000 real in solar en dan in de herfst al 350 real besparen. Dit soort rendementen lukt mij niet met de traditionele bewegingsvormen.
Progresso
Contacteer:

Bericht door Progresso »

Je had het ergens gezegd. Hoe groot is jouw installatie?
borsjea

Bericht door borsjea »

Progresso schreef: ma jun 09, 2025 04:23 Je had het ergens gezegd. Hoe groot is jouw installatie?
8 panelen van 660Wp gekoppeld aan twee Dye micro converters van elke 2.25 W.
Ik heb de gevens van mij eerste maand daadwerkelijk gebruik tussen 22/04 en 22/05 al een tijdje in een Excel sheet staan met het idee om deze eerste maand ervaring hier te delen. Wellicht zelfs met een vervolg op een wat langere termijn. Zal kijken of ik vandaag tijd vrij kan maken.
Plaats reactie