Het doet me een beetje denken aan de documentaire van een Amerikaanse filmmaker in Cuba. Ja, ook daar was alle gezondszorg gratis. Geweldig vond hij het en net zoals deze Amerikaan vergeleek hij het systeem met het systeem van de VS.
Maar ja, hij vergat eventjes helemaal de andere kant van de medaille te vertellen. Toen er steeds meer verhalen van Cubanen opdoken die de echte realiteit van Cuba, inclusief de dramatische gezondheidszorg, de te korten aan medicijnen en de files opdoken begon de man een beetje realiteitszin te krijgen.
Laat ik mijn bijdrage er aan geven.
Als deze journalist het ongeluk in het paradijs Fortaleza had gekregen dan had die gewoon op de wachtlijst gekomen voor zijn tomografie.
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3652297
SUS functioneert
Re: SUS functioneert
De geruchten gaan dat in Fortaleza je ook gewoon gratis geholpen wordt bij een noodgeval. En wanneer ze het als geen noodgeval beschouwen er daar ook gewoon gevraagd wordt of je het kunt betalen of er verzekerd voor bent, waarna je vrijwel de hele wachtrij kan overslaan.
Hier is dus een voorbeeld van zo'n geval in Fortaleza.quasimodo schreef: ↑ma jul 07, 2025 01:38 De geruchten gaan dat in Fortaleza je ook gewoon gratis geholpen wordt bij een noodgeval. En wanneer ze het als geen noodgeval beschouwen er daar ook gewoon gevraagd wordt of je het kunt betalen of er verzekerd voor bent, waarna je vrijwel de hele wachtrij kan overslaan.
https://youtu.be/7MY0iA-c0OU
Ja, op een vrije dag in Fortaleza naar IJF. Dan is het er wat rustiger. Desondanks kon je zien dat ook op een zeer rustige dag er weer patiënten op de gangen lagen.
Als deze man op maandagochtend na een flinke regenbui was gekomen had hij letterlijk naast de lijken gezeten.
Dit is momenteel de situatie:
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3666637
Dat het Amerikaanse systeem van Obama/Biden niet werkt is iedereen duidelijk. Ik geloof dat de huidige gezondheidsminister daar nu wat aan gaat doen. Ook Trump had al wat druk gezet op medicijnfabrikanten om de prijzen fors te verlagen.
Wat deze jongen doet, behalve het illegale filmen in het ziekenhuis, is hetzelfde als die commentairemaker Moore. Je pakt een goede ervaring en gebruikt dat als bewijs dat het goed werkt. Nou, als ik kiespijn heb dan loop ik even naar de.poat om de hoek. Daar zit mijn tandarts die zijn dus werk moet doen. Die doet dan de diagnose. De behandeling laat ik vervolgens prive bij hem verrichten in zijn eigen praktijk.
En ik ken ook Nederlanders die hier naar alle tevredenheid gebruik maken van de diensten van de SUS en die niet prive verzekerd zijn. Nierdialyses, hartaanvallen, kankers die allemaal.gratis en voor niets worden behandeld.
Je vraagt je echt af waarom de private ziektekosten verzekeraars toch nog 2 miljoen klanten hier in Fortaleza hebben?
De vraag stellen is hem.beantwoorden denk ik.
Als deze man op maandagochtend na een flinke regenbui was gekomen had hij letterlijk naast de lijken gezeten.
Dit is momenteel de situatie:
https://diariodonordeste.verdesmares.co ... -1.3666637
Dat het Amerikaanse systeem van Obama/Biden niet werkt is iedereen duidelijk. Ik geloof dat de huidige gezondheidsminister daar nu wat aan gaat doen. Ook Trump had al wat druk gezet op medicijnfabrikanten om de prijzen fors te verlagen.
Wat deze jongen doet, behalve het illegale filmen in het ziekenhuis, is hetzelfde als die commentairemaker Moore. Je pakt een goede ervaring en gebruikt dat als bewijs dat het goed werkt. Nou, als ik kiespijn heb dan loop ik even naar de.poat om de hoek. Daar zit mijn tandarts die zijn dus werk moet doen. Die doet dan de diagnose. De behandeling laat ik vervolgens prive bij hem verrichten in zijn eigen praktijk.
En ik ken ook Nederlanders die hier naar alle tevredenheid gebruik maken van de diensten van de SUS en die niet prive verzekerd zijn. Nierdialyses, hartaanvallen, kankers die allemaal.gratis en voor niets worden behandeld.
Je vraagt je echt af waarom de private ziektekosten verzekeraars toch nog 2 miljoen klanten hier in Fortaleza hebben?
De vraag stellen is hem.beantwoorden denk ik.
Om niet op de wachtlijst te komen of een veel kortere zoals ik al zei. En of je dat pad moet inslaan is maar zeer de vraag. Gewoonlijk holt het de zorg in de publiekelijke sector uit, en wordt de private sector snel duurder, waardoor het maar de vraag is hoe lang je kapitaal krachtig genoeg bent om er gebruik van te maken. En dan heb je nog het ethische dillema van 2e of meerder rangs burgers die je hiermee creëert.De vraag stellen is hem.beantwoorden denk ik.
Trump heeft inmiddels al met zijn Big Ugly Bill actie ondernomen op de publieke gezondheidszorg. Het mes er in zodat ruim 17 miljoen mensen die er nu gebruik.van maken geen toegang meer hebben. De verwachting is dat dit tienduizenden extra levens op jaar basis gaat kosten. Dit alles om de allerrijksten in de samenleving minder belasting te laten betalen.
Geen druk op medicijn fabrikanten maar juist een extra heffing op de import van medicijnen waardoor deze stukken duurder worden en voor sommige wellicht zelfs onbetaalbaar.